صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 30
Like Tree48Likes

موضوع: تمرین شماره 1 کلاس روزانه و پردیس

  1. #1
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    107
    تشکر
    89
    تشکر شده 134 بار در 40 پست

    Question تمرین شماره 1 کلاس روزانه و پردیس

    تمرین شماره 1:

    سود انحصاری چیست و نحوه تغییرات آن چگونه است؟

    به نظر شما در یک سازمان نوآور برای کسب سود پایدار از نوآوری، می‌بایست بر کدام نوع/انواع نوآوری تمرکز داشت؟ پاسخ خود را تحلیل کنید.

  2. تشکرها از این نوشته :

    mohammad_naftchi (13-02-2014)

  3. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    سود انحصاری با استفاده ازنوآوری مستمر و پایدار، هدایت سرمایه گذاری هاو توسعه فرصت های کسب و کار جدید بدست میآید. تقویت رقابت به همراه تامین امنیت دسترسی طولانی مدت به مواد اولیه و تامین امنیت برپایه تامین منابع قوی وعمیق تر شدن روابط با همکاران و مشتریان، به افزایش بهره وری وسود پایدار منجر میشود.
    منبع :www.forbes.com

  4. #3
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    33
    تشکر
    0
    تشکر شده 11 بار در 9 پست
    به نام خدا

    سلام

    سود انحصاری که تصور می‌کنم ارتباط بیشتری با مدیریت نوآوری دارد، سود سوپر نرمال (اصطلاح دکتر پیشوایی) حاصل از ارائه خدمت یا کالا جدید می‌باشد که قاعدتا توانسته تقاضای قابل توجهی به خود جلب کند و صد البته در شناسایی نیاز دقیق بوده. در نتیجه سود انحصاری حاصل از رانت اطلاعاتی و جنگ قیمت برای جلوگیری از ورود رقبا و امثالهم، مورد بحث نمی‌باشد.
    خدایش بیامرزد جناب شومپیتر ولی در شرایط کنونی دیدگاه‌اشان در مورد تغییر سود انحصاری، اعتباری ندارد. ایشان مطرح کردند که مخترع تا زمانی که رقبا کارش را تقلید کنند، می‌تواند از سودی انحصاری بهره‌مند شود ولی اکنون با تخصص مهندسی معکوس مهندسین، دیگر زمان زیادی برای تقلید محصول جدید نیاز نیست. همچنین در برخی کسب و کارها مخصوصا خدماتی، ارائه خدمت جدید مساوی است با افشاء نوآوری فرد و هر کسی می‌تواند از او تقلید کند.


    با توجه به قانون مالکیت معنوی، دولت تضمین می‌کند علاوه بر مالکیت معنوی اختراع که تا همیشه نزد مخترع باقی می‌ماند تا مدت زمان مشخصی (تا سقف 20 سال)، از حق تجاری سازی اختراع، توسط مخترع دفاع کند. در نتیجه مدت زمانی که مخترع می‌تواند از سود انحصاری بهره گیرد توسط دولت مشخص می‌شود. این مکانیزم انگیزه مخترعین برای نوآوری را افزایش می‌دهد. البته شرکت‌ها و نوآوری‌هایی نیز وجود دارد که بدون حمایت دولت از سودی تقریبا انحصاری استفاده می‌کنند مانند فرمول نوشابه کوکا کولا که خود شرکت توانسته نزدیک به 100 سال فرمول‌هایش را حفظ کند.
    یک مثال هم برای تبیین دخالت دولت در حمایت از نوآوری‌ها که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شد همین حق انحصاری اینترنت پر سرعت رایتل بود که دولت مهلت این انحصار را تا پایان شهریور 93 اعلام کرد. البته توضیح بدم که این حمایت برای نوآوری این شرکت نبوده و بیشتر برای حمایت از بقای رایتل و ورود به بازار بوده است ولی مکانیزم مد نظر بنده است.


    تغییرات سودآوری محصولات:

    تغییرات سودآوری محصول، توسط منحنی S شکل که نشان‌دهنده منحنی عمر محصول است، شناسایی می‌شود.

    در نتیجه در ابتدای ارائه مفهوم و تولد محصول شرکت هزینه می‌کند و سودآوری هم ممکن است نداشته باشد ولی پس از طی مراحل بعد و تا مرحله بلوغ شرکت به اوج سودآوری می‌رسد. شرکت‌هایی که بتوانند منحنی عمر محصولشان را تشخیص دهند، برای دوره بعد از بلوغ و افول محصولشان برنامه‌ریزی می‌کنند.
    آقای آلتشولر (مبدع TRIZ) معیارهایی همچون تعداد پتنت‌های ثبت شده برای بهبود محصول، تعداد رقبا در بازار، سطح اختراعات ثبت شده در مورد محصول، افزایش یا کاهش پیچیدگی محصول و .... را در ترسیم منحنی عمر محصول مؤثر می‌دانند. (بحث مفصلی است و می‌گذریم)


    انواع نوآوری و جنس سودآوری آن‌ها:

    بدیهی است که در انواع نوآوری هر چه نوآوری شرکت بتواند به تغییر پارادایم بازار نزدیک‌تر باشد، مدت زمانی که از سود انحصاری بهره‌ می‌برد بیشتر می‌باشد و هر چه تغییرات در محصول و ویژگی‌های آن باشد، عمر سود انحصاری کمتر خواهد بود.
    مثالی که می‌توانم بیان کنم تغییر پارادایمی است که توسط ebay و Amazon ایجاد شد. با اینکه رقبا در حوزه کسب و کار این دو شرکت مشغول فعالیت و رقابت می‌باشند ولی مردم رهبر این بازار را شرکت‌های بنیانگذار می‌دانند و زمان بیشتری طول خواهد کشید تا شرکت دیگری با ارائه نوآوری و افزایش کیفیت خدمات خود، جای این دو شرکت را بگیرد.
    همچنین در مثالی دیگر عرضه ساعت هوشمند، بازاری انحصاری و سود سوپر نرمالی را برای سونی ایجاد نکرد، با اینکه اولین شرکت ارائه دهنده این محصول بود. مردم شاید بیشتر ساعت هوشمند را با Galaxy Gear سامسونگ بشناسند و عده‌ای نیز منتظر ساعت هوشمند iwatch اپل هستند. ولی در همین مثال اگر سونی ساعتی ارائه می‌داد که به طور کامل جایگزین گوشی همراه می‌شد، شرایط فرق می‌کرد.

  5. #4
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    5
    تشکر
    3
    تشکر شده 1 بار در 1 پست

    به نام خــــداوند خـــلاق بی همتا

    سلام دوستان عزیز ؛


    خلاقیت و نوآوری در صنایع و بخش‌های مختلف معمولا عامل مهمی برای رشد و پیشرفت به حساب می‌آید و اصلا شاید به همین دلیل هم هست که تکنولوژی به خاطر ماهیت به روز و نوآورانه آن، روند رشد را سریع‌تر از صنایع دیگر پیموده و در شرایط بحران هم زودتر وارد مرحله بهبودی می‌شود. با این اوصاف است که در فهرستی که هر سال از نوآور‌ترین شرکت‌های جهان منتشر می‌شود، شرکت‌های تکنولوژی بیشترین جایگاه‌ها را به خودشان اختصاص می‌دهند.
    فرد کارآفرین با ابداع یک محصول یا فرآیند جدید یا با سازمان دهی بهتر ارائه یک محصول قدیمی ، سودی انحصاری به بار می آورد.



    نمونه‌ای از یک نوآوری برای جابجایی فرد از تخت بروی ویلچر

    نوآوری توسعه و کاربرد ایده جدید به صورت محصول، فرایند یا خدمت جدیدی است که منجر به رشد پویای اقتصاد ملی و افزایش استخدام برای تولید سود در شرکت نوآور می‌باشد.
    دورنمای سود انحصاری، انگیزه بسیار مهمی برای بروز نوآوری است. یک «سیستم عامل جدید برای تلفن همراه» حداقل تا زمانی که رقبا از این ابتکار پیروی نکرده باشند، مزیتی را برای تولیدکننده اش فراهم خواهد آورد. به قول شومپیتر «هر موفقیتی می تواند باعث شود که برای مدتی انحصار ایجاد شود» .
    فرد نوآور برای تداوم بقای محصول خود باید همواره سعی کند با نوآوری های قابلیت افزا و ارتقاء سطح دانشی محصول خود نسبت به رقبا پیشی بگیرد . برای مثال هر یک از نسل های ریز پردازنده های اینتل (پنتیوم ، پنتیوم 2، پنتیوم3، پنتیوم4) که بر شالوده تکنولوژی نسل قبل خود استوار است همچنان حرف اول را در بازار میزند و از سود انحصاری قابل توجهی بهره می برد .
    ابزار قانونی که برای حمایت از نوآوری و ترغیب آن طراحی شده حق ثبت است که یک انحصار حقوقی است که حق انحصاری کسب سود از پیاده سازی یک ایده را به صاحب آن ایده اعطا می کند. هر کس را که سعی کند از فروش چیزی که تحت پوشش حق ثبت فرد دیگری باشد سود به دست آورد، می توان مورد پیگرد قرارداد و مجبور به بازپس دهی این سودها کرد.

    از انواع نوآوری می توان به موارد زیر اشاره نمود :

    • نوآوری در محصول در مقابل نوآوری در فرآیند
    • نوآوری اساسی در مقابل نوآوری جزئی
    • نوآوری قابلیت افزا در مقابل نوآوری از بین برنده قابلیت
    • نوآوری در معماری در مقابل نوآوری در اجزا



    تغییرات پیش بینی نشده در بازار ، تکنولوژی های مربوط به اجزا یا تکنولوژی های تکمیلی میتواند چرخه ی عمر یک محصول نوآور را کوتاه سازد و سود انحصاری آن را دچار تغییر کند . یک محصول نوآور جدید در آغاز ممکن است نامطمئن به نظر برسد و برای کسانی که آن را انتخاب می کنند در بردارنده هزینه ها و ریسک های بالا باشد . تکنولوژی به تدریج با اطمینان بیشتر همراه می شود و این امکان را فراهم می آورد که توسط بخش های بزرگ تر بازار اختیار شود . سرانجام انتشار تکنولوژی با رسیدن آن به حد اشباع بازار یا جایگزین شدن با یک تکنولوژی جدیدتر کند می شود .




    منابع :


    1. کتاب مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک
    2. http://www.donya-e-eqtesad.com/news/612035/
    3. http://www.aftabir.com/articles/view...p/نوآوری
    ویرایش توسط مهدی دورودیان : 12-02-2014 در ساعت 01:47

  6. #5
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    17
    تشکر
    1
    تشکر شده 2 بار در 2 پست

    Lightbulb

    سود انحصاری می تواند منابع متعددی داشته باشد،مثل قوانین،نو بودن، سری بودن، سیاستهای گمرکی و ... که در اینجا بحث پیرامون سود انحصاری حاصل از نوآوری است،یعنی سود غیر نرمالی که مدتی به دلیل یک ایده یا محصول نوآورانه نصیب فرد یا شرکت نوآور شده و سپس بتدریج بدلیل ورود رقبا یا تقلید و ... به نرخ سود عادی بر می گردد.(نمودار زیر)
    Untitled.jpg
    برای بقا در منطقه پیک سود اگر عواملی مثل انحصار دولتی یا قوانین مالکیت فکری را در نظر نگیریم،کاری که خود بنگاه می تواند انجام دهد شروع دوباره نمودار بالا از قطه پیک است، یعنی قبل از افول سود انحصاری مجددا نوآوری انحصاری دیگری اتفاق بیفتد.مثال بارز آن در نرم افزارهای کامپیوتری مشهود است.
    بنظر من بقای سود نوآوری به نوع خاصی از نوآوری مربوط نمی شود و بسته به مکانیزم نوآورانه بنگاه دارد،البته بدیهی است نوآوری هایی که حاصل فناوری های پیچیده هستند یا نوآوری های به اصطلاح برانداز مدت بیشتری را می توانند در اوج سپری کنند، اما بنظر من در بلندمدت فقط نوآوری جدید می تواند بقای سودآوری را تضمین کند. در این زمینه مفهوم platform نوآوری اهمیت ویژه می یابد.

  7. #6
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    13
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    بسمه تعالیسود انحصاری (در مبحث نوآوری) سودی است که به دلیل اجرایی کردن یک خدمت یا کالای جدید و نوآورانه توان رقابت را از رقبا (در حال حاضر) گرفته است و در انحصار شرکت ارائه دهنده آن می باشد (یعنی مشتریان میل بیشتری به استفاده از کالا یا خدمت مذکور از خود نشان می دهند).و روند تغییرات آن به گونه ای است که با گذر زمان و بوجود آمدن کاربردها و نوآوری های جدیدتر سود انحصاری از حالت انحصار برای کالا یا خدمت قبلی در آمده و در اختیار کالا یا خدمت جدید قرار می گیرد.و این چرخه همچنان در جریان خواهد بود.استنباط شخصی از یافته ها و شنیده ها

  8. #7
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    12
    تشکر
    0
    تشکر شده 4 بار در 4 پست

    سود انحصاری

    سلام دوستان
    در علم اقتصاد، انحصار یعنی یک سرمایه‌گذار کنترل کافی روی تولید یا خدمتی خاص دارد و با استفاده از مزیت نو بودن و یا ایجاد خلاقیت در یک کسب و کار، بازار را از آن خود کند. به نظر من برای موفقیت در یک بازار و یک کسب و کار یا باید اولین باشی و یا بهترین و این در بازار یعنی انحصار که سود حاصل از آن نیز همان سود انحصاری است. البته از این دو گزینه، مسلما بهترین بودن مهمتر از اولین بودن است و که در این راستا خلاقیت و نوآوری نقش بسزایی را ایفا می کند، اما نوع نوآوری موثر در این امر بسته به زمان دلخواه نتیجه گرفتن (انقلابی یا تدریجی) و نوع کالا یا خدمت نهایی و فرایند و موقعیت و پاردایم حاکم بر بازار میتواند متغیر باشد و حتی در مواردی ترکیب انواع نوآوری میتواند مثمر ثمر باشد.
    ویرایش توسط shfmohsen : 13-02-2014 در ساعت 20:37

  9. #8
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    را دیگر رسیدن به سود انحصاری رانت است. که با استفاده نوآور از آن به سود غیر قابل تصور در اقیانوس آبی بدست میآید.
    رانت واژه ای اقتصادی است که بیشتر در حوزه ی سیاست به کار گرفته می شود. برخی از اقتصاددانان رانت را دریافتی حاصل از فعالیت های غیر مولد تعریف کرده اند. این تعریف با مفهوم عامیانه رانت که همان سود یا درآمد بادآورده است نزدیکتر است. از این نظر، رانت درآمدی است که از مواهب طبیعی حاصل می شود چون مزد و سود در نتیجه ی تلاش به دست نمی آید.
    به عبارت ساده تر و عام تر، رانت معطوف به واگذاری انحصاری امکانات ، فرصت ها و موقعیت ها به اشخاص حقیقی و حقوقی است. که بر اساس داشتن رابطه ی (فامیلی‌- حزبی‌ - شخصی) صورت می پذیرد .

    رانت انواع مختلفی دارد که ملموس ترین آن ها رانت اقتصادی است. در بوروکراسی حجیم که سیستم قضایی نامطلوبی بر آن حاکم باشد، عدم بازرسی مستمر و فقدان نظارت همگانی موجب می شود برخی از دست اندرکاران حوزه های کلان و تصمیم گیرنده اقتصادی مزایایی برای نزدیکان (فامیل و یا هم جناح خود) قائل شوند. برای نمونه نزدیکان رؤسای بنیادهای بزرگ از تخفیف های زیاد در معاملات اقتصادی برخوردار می شوند، گاهی رانت اقتصادی با استفاده از آگاهی از تصمیمات آتی وزارت بازرگانی درباره ی صادرات و واردات کالاهای مختلف خبردار می شود و نسبت به خرید و فروش کالاهای مذکور اقلام و سود کلانی به دست می آوردimages.jpg-

  10. #9
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست

    سود انحصاری

    به نام خدا
    سجاد رحمانی
    با سلام
    نظریه نئوکلاسیک رقابت را یک موقعیت تعادلی می پندارد.از سوی دیگر منتقدین این نظریه همچون هایک،شومپیتر و روژن معتقدند رقابت فرایندیست که با تغییر دائمی،ابداع و نوآوری همراه است و اساسا تعادل ویژگی رقابت نمی باشد.بنابراین سود انحصاری ای که مطرح است سود انحصاری حاصل از یک نوآوری می باشد و تا مدتی که کسی امکان دسترسی به تکنولوژِی این نوآوری را نخواهد داشت،شخص میتواند با حمایت دولت و قانون مالکیت فکری(که البته این قانون در کشور ما ضعیف میباشد و دارای رتبه ی 112 در بین 144 کشور جهان هستیم)اقدام به تجاری سازی ایده ی خود کند و با عرضه ی محصول حاصل از ایده ی خود با توجه به نیاز بازار به سود سوپر نرمالی دست یابد که به آن سود انحصاری می گویند.
    خب نحوه ی تغییرات سود انحصاری بستگی به موارد مختلفی دارد.با توجه به میزان پیچیده بودن فناوری بکار رفته در محصول و همچنین میزان قوی بودن قانون مالکیت فکری،مدت زمانی که میتوان از سود انحصاری بهره برد میتواند متفاوت باشد.بعنوان مثال در کشوری که جاسوسی اطلاعات و یا بنا بعبارتی قانون مالکیت فکری ضعیف می باشد،این سود به سرعت با توجه به ورود رقبای جدید به بازار کاهش خواهد یافت و یا طبق گفته ی دوستمون آقای احسنی زاده تخصص مهندسی معکوس مهندسین حال حاضر دنیا بسیار افزایش یافته و به طبع محصولی که دارای فناوری چندان پیچیده ای نباشد،براحتی قابل دسترسی می باشد.و یا برعکس طبق فرموده ی دکتر پیشوایی بعنوان مثال در صنعت دارو که دارای پیچیدگیهای بسیار زیادی میباشد،حفاظت زیادی از محل تولید دارو و همچنین کارکنان سازمان میشود که اطلاعات مربوط به تکنولوژی ساخت داروی جدید به بیرون درز نکند تا سازمان بتواند به سود انحصاری قابل توجهی برسد(البته کارهای غیراخلاقی مانند دیر عرضه کردن داروی جدید و با قابلیت درمان بالاتر به بازار برای بهره بردن از سود حاصل از تولید محصول قبلی نیز صورت می گیرد.)با توجه به صحبتهای قبلی میزان تغییرات سود انحصاری با توجه به عوامل ذکر شده و همچنین خیلی از عوامل دیگر برای هر صنعت خاص متفاوت خواهد بود و به نظر بنده از قانون و نمودار خاصی(که آفایان فضلی و احسنی زاده فرمودند)پیروی نمی کند.
    در جواب به سوال بعدی باید بگم با توجه به انواع نوآوریهایی که در کلاس ارائه شدند بدیهی است که هرچقدر نوآوری به تغییر پارادایم بازار نزدیکتر باشد در کسب سود پایدار از نوآوری موثرتر خواهد بود.خواه این نوآوری به منزله انجام دادن یک کار کاملا جدید در جهان(انقلابی) باشد و یا انجام دادن بهتر کاری که انجام می دهیم(تدریجی)باشد.برای مورد اول میتوان از شرکت بوگاتی نام برد که بر روی تولید اتوموبیل های کاملا لوکس واسپورت تمرکز کرد و از آن زمان تا بحال (از سال 1990) توانسته همواره سود درخوری با توجه به حضور رقبای قدر کسب کند.برای مورد دوم نیز میتوان به شرکت تاکسیرانی معروفی(که متاسفانه اسمش الان در خاطرم نیست)اشاره کرد که پس از عدم موفقیت در ارائه خدمات و کسب سود معقول از طریق تاکسیرانی،ایده ای بکار برد و بر روی آن قسمت از بازار یعنی جایی که اگر ماشبن شخصی در جاده دچار مشکل می شد،یک ماشین کرایه ای در اختیار وی میگذاشتند،نمرکز کردند و از آن طریق به سود قابل توجه و پایداری رسیدند.

  11. #10
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    انحصار: به وضعيتي از بازار اطلاق مي شود كه سهام يك يا چندبنگاه از عرضه يا تقاضاي يك بازاربه ميزاني باشد كه قدرت تعيين يا اثر گذاري عمده در قيمت را در بازار دارا باشند و يا ورود اشخاص جديد به بازار با محدوديت مواجه باشد که این امر معمولاً ازطریق نوآوری و یا تکنولوژی پیشرفته که در اختیار برخی از بنگاه ها قرار دارد اتفاق می افتد.
    برای ایجاد یک سود پایدار از نوآوری باید بر نوآوری هایی تاکید شود که اولاً انقلابی (رادیکال) باشد تا زمان زیادی لازم باشد که رقبا به این نوآوری دست یابند تااین سود سوپر نرمال مدت زیادی در انحصار بنگاه باشد و ثانیاً بر تغییر پارادایم های حاکم کنونی تکیه داشته باشد.بدیهی است در مدت زمان ایجاد شده بنگاه می تواند با بهره گیری از تحقیق و توسعه روی نوآوری و محصولات و خدمات جدید یا نسل بعدی محصولات تمرکز نماید.
    shfmohsen likes this.


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:29 بر حسب GMT +3.5 می باشد.