صفحه 51 از 51 اولیناولین ... 41495051
نمایش نتایج: از شماره 501 تا 507 از مجموع 507
Like Tree45Likes

موضوع: تمرین شماره 7 کلاس مجازی

  1. #501
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    22
    تشکر
    4
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    نسل سوم - رویکرد راهبردي
    در دهه 1990 هنگامیکه فشارها بر سازمانهاي پژوهش و
    فناوري به منظور ارتقاء عملکرد افزایش یافت و به علاوه
    فشارها براي کاهش بودجه تحقیقاتی سازمانهاي پژوهش و
    فناوري و الزام آنها به درآمدزائی ادامه یافت، تاکید قويتري بر
    « مفهوم ارتباط با صنعت و کمک تحقیقات به ایجاد ثروت »
    شد. همچنین از سازمانهاي پژوهش و فناوري خواسته شد تا با راهبردهاي کاهش هزینه هاي اجراي تحقیقات » منطبق شوند
    . این دوره مبشر« رویکرد راهبردي »به مدیریت
    سازمانهاي پژوهش و فناوري بود که بهعنوان نسل سوم
    مدیریت سازمانهاي پژوهش و فناوري نامیده میشود .

  2. #502
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    22
    تشکر
    4
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    رویکرد راهبردي به مدیریت سازمانهاي پژوهش و فناوري
    بر روي سه مفهوم پایه تاکید میکند: مدیریت مشارکتها،
    مدیریت راهبردي و مدیریت ارزیابی
    .

    اول، مدیریت مشارکتها دربرگیرنده ذینفعان مختلف در
    تعریف اولویتهاي تحقیقاتی و اجراي تحقیقات و چگونگی
    استفاده از نتایج آن میباشد. در نتیجه «تحقیقات علمی
    به عنوان یک مشارکت بین سازمانهاي پژوهش و فناوري،دولت، صنعت و تجارت »
    نگریسته میشود .
    دوم، مدیریت راهبردي است، مدیریت راهبردي در
    سازمانهاي پژوهش و فناوري دربرگیرنده مدیریت ریسک و
    مدیریت پرتفوي (Portfolio Management) است.
    سوم، مدیریت ارزیابی است چراکه به مدیریت سازمانهاي
    پژوهش و فناوري از دیدگاه روشهاي ارزیابی مانند آینده
    نگاري، الگوبرداري، ارزیابی و نمره دهی مینگرد.
    مدیریت ارزیابی برمبناي چهار شیوه آینده نگاري، الگوبرداري،
    ارزیابی و نمره دهی، تجزیه و تحلیل واقعی، سختگیرانه و
    مستقل از فعالیتهاي جاري یا کامل شده بنا شده است.
    در رویکرد راهبردي به مدیریت سازمانهاي پژوهش و
    فناوري سه مفهوم مدیریت مشارکتها، مدیریت راهبردي و
    مدیریت ارزیابی براي تصدیق عملکرد و حصول به تاثیر با
    یکدیگر آمیخته شده اند.

  3. #503
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    22
    تشکر
    4
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    رویکرد توانمنديهاي پویا (Dynamic Capabilities) به مدیریت راهبردي

    تیس و همکاران (Teece et al., 1997) در تعریف توانمنديهاي پویا به توان بنگاه
    در یکپارچه سازي، خلق و بازپیکره بندي شایستگیهاي درونی
    و بیرونی به منظور پاسخگویی به شرایط محیطی با تغییرات
    سریع فناورانه بالا اشاره مینمایند . ایزنهارت و مارتین (Eisenhardt & Martin, 2000)
    در تعریف توانمنديهاي پویا بیان می دارند : توانمندي هاي
    پویا عبارتند از فرایندهاي یک بنگاه که براي تطبیق با شرایط
    بازار و یا حتی ایجاد تغییر در بازار، منابع را به کار می گیرند،
    به خصوص فرایندهایی که وظیفه یکپارچه سازي،
    بازپیکره بندي، کسب و رهاسازي منابع را بر عهده دارند؛
    رویه هاي سازمانی و راهبردي که به وسیله آنها بنگاه به
    فراخور تحول در بازار به ترکیب جدیدي از منابع دست
    مییابد . از نظر هلفت و همکاران (Helfat et al., 2007) توانمندي هاي پویا
    عبارتست از ظرفیت یک سازمان براي خلق، توسعه و یا
    اصلاح هدفمند مجموعه منابع آن
    در رویکرد 3p توانمنديهاي پویا و عواملی که منجر به
    تعیین توانمنديهاي پویا و شایستگیهاي متمایز یک شرکت
    میشوند در سه دسته فرآیندها، جایگاهها و مسیرها
    سازماندهی شده است. جوهره اصلی شایستگیها و قابلیتها ریشه در درون
    فرآیندهاي سازمانی از یک یا چند نوع دارد. اما محتوي این
    فرآیندها و فرصتهایی که آنها براي توسعه مزیت رقابتی
    فراهم میکنند در هر مقطع زمانی به طور معنیداري از طریق
    داراییهاي شرکت (درون سازمانی و بازار) و از طریق
    مسیرهاي تکاملی پذیرفته شده یا به ارث برده شده شکل
    گرفتهاند. از این رو فرآیندهاي سازمانی که توسط جایگاه
    داراییهاي شرکت شکل میگیرند و از طریق مسیرهاي
    تکاملی و تکاملی مشترك قالب میگیرند، جوهره
    توانمنديهاي پویاي شرکت و مزیت رقابتی آن را تشریح
    میکنند.
    رضا بندریان، داود کریمی دستجردي، احمد جعفر نژاد، فصلنامه سیاست علم و فناوري، سال چهارم، شماره 3، بهار 1

  4. #504
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    192
    تشکر
    0
    تشکر شده 5 بار در 5 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط e.abedi نمایش پست ها
    از تلاش جناب آقای ایزدبخش، همکلاسی عزیزم به خاطر پوشش همه جانبه کلیه نتایج جستجوی گوگل در مورد موضوع مطرح شده و کپی بی کم و کسر آن به انجمن، کمال تشکر و قدردانی را دارم.
    آقاي عابدي من امروز تمام جمله هاي شما را خواندم هيچ كدام از خودتان نيست . ضمنا شما گويا تازه وارد عصر ارتباطات و اينترنت شده ايد . لازم است بدانيد امروزه هر چه كه شما بخواهيد در اينترنت است . بايد از آن تفكرهاي افراد استفاده كرده و نتيجه را در انجمن وارد نماييد .
    به اميد اينكه راه خود را پيدا كنيد .
    ویرایش توسط vizadbakhsh : 21-12-2013 در ساعت 15:45

  5. #505
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    192
    تشکر
    0
    تشکر شده 5 بار در 5 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط khatibi_hasan نمایش پست ها
    ضمن تشکر از مطالب بسیار خوب و مفید شما بزرگواران، به استحضار می رساندمديريت سبد پروژه‌ها با رويكردي نوين و درحال تكامل است كه در سال‌هاي اخير با توجه به گرايش سازمان‌ها به سمت سازمان‌هاي پروژه محور، به يكي از بحث‌‌برانگيزترين موضوعات تبديل شده است. اين رويكرد با توجه به نياز مديران سازمان‌ها به داشتن يك ديد كلي از وضعيت موجود سازمان خود، از اهميت بسزايي برخوردار است. مديريت سبد پروژه نه تنها به صورت مستقل بر مديريت صحيح پروژه‌ها تمركز مي‌كند، بلكه تلاش مي‌نمايد تا مديريت پروژه‌ها به صورت يك نهاد واحد و تخصيص صحيح منابع با توجه به محدوديت‌هاي موجود و براساس ارزش پروژه‌ها انجام شود تا سازمان‌ها بتوانند از اين راه با كاهش هزينه، سود و بهره‌وري خود را افزايش دهند.
    مديريت سبد پروژه يك فرآيند تصميم‌گيري پوياست كه با شناسايي، ارزيابي، انتخاب، اولويت‌بندي و تصويب پروژه‌هاي جديد به انتخاب پروژه‌هاي درست و هم‌راستا با راهبردهاي سازماني مي‌پردازد.
    در ﺑﺤﺚ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﺒﺪ ﭘﺮﻭژﻩ ها ﭼﻨﺪ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺍﻟﺰﺍﻣﺎﺕ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﻭ ﻛﺎﺭﻛﺮﺩ ﺁﻥ ﺗﺎﺛﻴﺮ بسزايي ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ: - ﻣﺘﺪﻭﻟﻮژﻱ ﻭ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﭘﺮﻭژﻩ ﻫﺎ - ﺳﻨﺠﺶ ﻭ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻋﻮﺍﻳﺪ ﭘﺮﻭژﻩ ﻫﺎ - ﻧﺤﻮﻩ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮔﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﭘﺮﻭژﻩ ﻫﺎ - ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ، ﺑﻪ ﺭﻭﺯﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻛﻠﻴﺪﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭘﺮﻭژﻩ ﻫﺎ - ﭘﻴﮕﻴﺮﻱ ﻧﺤﻮﻩ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﭘﺮﻭژﻩ ﻫﺎ

  6. #506
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    115
    تشکر
    0
    تشکر شده 16 بار در 11 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط afshin _ghasemi نمایش پست ها
    با سلام
    پست 1-
    به نظر بنده راهبرد تحقيق و توسعه در هر كشور و شركتي بنا به جايگاه اون شركت در صنعت مورد نظر مي تواند متفاوت باشد ، به عنوان مثال راهبرد تحقيق و توسعه در شركت تويوتا با راهبرد تحقيق و توسعه شركت ايران خودرو يا سايپا بسيار متفاوت است چرا كه جايگاه و شرايط و بستر اجتماعي سياسي دو كشور كاملا متفاوت است از اين رو تصور مي كنم راهبرد تحقيق و توسعه در ايران بايستي شرايط ذيل رو داشته باشه:
    1- نزديكي و پيوند فن اوري ، نواوري با صنعت
    2- تسهيل تبديل فن اوري به نو اوري و به توليد محصول يا ارائه خدمت
    3- شناسايي نقاط قوت و شايستگي هاي بومي ومنطقه اي و تبديل آنها به مزيت رقابتي براي كشورمان
    با سلام
    البته مورد 1 و 2 که تقریبا در کشورهای توسعه یافته مد نظر است. اما با مورد 3 هم بنده موافقم. شاید بومی سازی و مزیت رقابتی و اهمیت این موارد در تحقیق و توسعه پاشنه آشیل کشور ما برای دستیابی به فن آوری های ارزش بنیان باشد. اینکه دنباله رو باشیم بدون توجه به ظرفیت های مختلف بومی و ارزیابی این ظرفیت ها می تواند مخرب نیز باشد

  7. #507
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    115
    تشکر
    0
    تشکر شده 16 بار در 11 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط سید رضا سیدی نمایش پست ها
    براي مديريت بهينه سبد پروژه وضعيت پروژه ها بايستي در سه حوزه تفسير شوند. اين سه حوزه عبارتند از:

    (On Target) - هدف دار
    : به معناي اينكه پروژه در خط و مسير تحقق ماموريت سازمان است.

    (At Risk) - ريسك دار
    : به معناي اينكه اجراي پروژه عليرغم احتمال تحقق ماموريت سازمان، مي تواند مخاطره آميز باشد.

    (In Trouble) - مسئله دار
    : به معناي اينكه پروژه در شرايط فعلي مغاير با اهداف و ماموريت سازمان است.
    با سلام و درود بر شما
    از این پست نتیجه می گیریم که تا چه میزان ماموریت یک پروژه می تواند بر روی اهداف و مسائل جانبی آن تاثیر گذار باشد. از اینرو اهمیت مدیریت راهبردی سبد پروژه ها در تحقیق و توسعه می تواند این گپ را پوشش دهد. یعنی یک نگاه جامع و یکپارچه در شکل گیری یک پروژه بایستی برای رسیدن به اهداف متنوع و پیچیده با ریسک پایین مد نظر قرار گیرد.


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:27 بر حسب GMT +3.5 می باشد.