صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 23
Like Tree95Likes

موضوع: تمرين شماره 6 كلاس حضوري

  1. #1
    Roozbeh Akhlaghi
    مهمان

    Lightbulb تمرين شماره 6 كلاس حضوري

    سلام

    روشهاي مختلف ارزيابي ايده را بيان كنيد و در رابطه با قوت و ضعف هريك بحث كنيد.

    لطفا اگر كسي از دوستان روشي را مطرح كرد سايرين آن روش را تكرار نكنند و تنها مطالب تكميلي و به اون اضافه كنند و بحث كنند.

    متشكرم

  2. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    15
    تشکر
    50
    تشکر شده 14 بار در 10 پست
    سلام
    5 گام زیر فرآیند ساده‌ای را که شما می‌توانید دنبال کنید، بیان می‌کند. این گام‌ها یک ساختار غیرقابل انعطاف که لزوما بایستی از آنها پیروی کرد، نمی‌باشند. بلکه آنها موضوعاتی را که نیاز است شما مورد توجه قراردهید و نیز زمان توجه به این موضوعات را تعیین می‌کنند.
    1-کشف، شناسایی و ارزیابی ایده اولیه
    از طریق کمیته پروژه
    فرمول بندی ایده (ها) یا فکر (ها)
    شناسایی مدل‌های کسب و کار یا سناریوهای جانشین برای ایده (ها)
    بررسی ایده/ فکر و سناریوهای کسب و کار جانشین
    بررسی رسمی
    پالایش سناریوها
    2-بررسی و ارزیابی ایده/ مفهوم و سناریو/ مدل
    پالایش بیشتر سناریوها/ مدل‌های کسب و کار:
    انجام مطالعات امکان سنجی:
    تحلیل مطالعه امکان سنجی:
    پالایش بیشتر ایده و سناریو/ مدل:
    3- تصمیم به اجرا یا عدم اجرا
    تصمیم به اینکه پروژه مناسب بوده و (باید) آن را پیش برد.
    تصمیم به مطالعه بیشتر یا آنالیز گزینه‌های احتمالی دیگر.
    تصمیم به اینکه پروژه مناسب نبوده و آن را (باید) رها کرد.
    4-آماده سازی برنامه کسب‌و‌کار و اجرای آن
    ایجاد یک ساختار قانونی
    تامین و تضمین دسترسی به بازار
    ایجاد و تامین سرمایه با فروش سهام
    به کارگیری مدیر/کارمند
    ساخت تسهیلات
    سایر
    5-عملیات کسب‌ و کار
    منبع:
    http://zar.ir/News/News-4935.aspx

  3. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما ashtiani برای ارسال این پست سودمند:


  4. #3
    SiavashMOT
    مهمان
    ايده كاوي فرايند استخراج دانش از ايده هاي مختلف در مورد موضوع يا مسئله خاص مي باشد با رشد قابل توجه منابع برخط وب و افزايش محبوبيت منابع انتقال ايده ها، مانند بلاگهاي شخصي و سايتهاي مروري، ايده كاوي بعنوان يك حوزه تحقيقاتي سودمند بكار برده مي شود بطور كلي ميتوان اطلاعات متني درجهان را بهدو دسته تقسيم كرد: واقعيت ها و ايده ها، واقعيتها دستورات واقعي و قابل مشاهده درباره موجوديت مستقل و اتفاقاتي است كه در جهان مي افتد اما ايده ها دستورات ذهني هستند كه بازتاب عواطف انساني و يا مشاهداتي است كه مردم نسبت به دنياي خارج و اتفاقات آن دارند از كاربردهاي ايده كاوي مي توان در حوزه هاي مختلف مانند اقتصاد و تجارت، تحقيقات و توسعه علم، وب، مسائل اجتماعي، اموزش و سياست نام برد. يكي از ابعاد تكنولوژي كه توسط انسان جستجو و خلاصه سازي ميشود كشف ايده ها درموضوعات متني است موتورهاي جستجو اطلاعات متني را براساس واقعيت ها با استفاده از كلمات كليدي جستجو مي كنند اين درحالي است كه ايده ها با اين روش جستجو نمي شوند و بيان آنها بصورت كلمات كليدي دشوار است از مهمترين چالشهاي مطرح شده دراين حوزه تحقيقاتي چگونگي استخراج دانش از حجم زياد ايده هاست.

    منبع : http://www.civilica.com/Paper-CEIC03-CEIC03_168.html

  5. #4
    SiavashMOT
    مهمان
    روشهاي ارزیابی و غربال ایده ها:


    عموماً یکی از مهمترین و معمولاً دشوارترین بخش هاي انجام مطالعات مهندسی ارزش انتخاب بهترین ایده ها از میان حجم بزرگی از
    داده هاست. متدهاي مورد بهره گیري در این فاز، معمولاً شامل نگاهی اجمالی به هزینه هاي تخمینی صرفه جویی در هر ایده (معمولاً بدون
    توجه به بهبود کارکردهاي طرح) می باشد.
    آنچه که اهمیت این فاز را شایان توجه می نماید، خطاهاي بسیار مرسوم در تخمین نخستین هزینه هاي مربوط به هر ایده می باشد.
    مسأله دوم یعنی "عدم توجه دقیق و کمی به بهبود کارکردهاي طرح در هر ایده"، و مقوله بسیار مهمی است؛ لیکن شرح و تفصیل آن در
    این مقال نمی گنجد. در این بحث علی رغم اشاره به آن تمرکز بر مسأله اول می باشد.
    در جلسات معمول و متداول مهندسی ارزش، معمولاً در این فاز جلسه اي با حضور تیم مهندسی ارزش تشکیل می گردد و نظرات افراد در
    خصوص اثر تخمینی ایده بر هزینه هاي طرح و همچنین تأمین نیازها مطرح می شود. حال آنکه توجه و تمرکز بر اثرات جانبی ایده بر فازهاي
    مختلف اجراي طرح و همچنین نگاه بر اثرات آن از منظر ذینفعان مختلف، می تواند موجب بروز خطاهاي تخمینی گردد.
    یکی از روشهاي کاهش اینگونه خطاهاي تخمینی بهره گیري از افراد مجرب در امر اجراي پروژه است (البته حضور این افراد در کنار سایر
    ذینفعان مانند نماینده محیط زیست، کارفرما، سرمایه گذار، بهره بردار و... معنی می یابد). پیمانکاران با توجه به روشهاي مختلف اجرا همچنین
    اشراف بر مراکز تهیه مصالح و روشهاي مختلف خرید، که با سیاستهاي تزریق پول توسط کارفرماي بخش خصوصی یا دولتی منطبق است،
    در تخمین دقیقتر ایده هاي مختلف به جهت تصمیم گیري نهایی موثر می باشند. براي مثال در این پروژه خرید شمعهاي فولادي از منابع
    خارجی و به صورت یکجا می تواند از مطلوبیتهاي سرمایه گذار خصوصی باشد. همچنین اجراي ساده تر شمعهاي فولادي در برابر شمعهاي
    بتنی نیز مورد دیگري است که حساسیت تخمین دقیقتر این ایده را از لحاظ هزینه نهایی و همچنین ارزش طرح مشخص می کند.

    منبع : https://www.google.com/url?sa=t&rct=...56146854,d.d2k

  6. تشکرها از این نوشته :

    jalilazad (12-11-2013)

  7. #5

  8. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما SiavashMOT برای ارسال این پست سودمند:

    jalilazad (12-11-2013)

  9. #6
    SiavashMOT
    مهمان
    چگونگی تعیین معیارهاي ارزیابی ایده ها:



    روش "سنجش عملکرد و ارزیابی ایده ها با تاکید بر ذینفعان" بر آن است تا "مشتري کل" را براي پروژه تعریف نماید. در واقع او را از
    ترکیب مناسب، همگون و منطقی تمامی ذینفعان و ضرایب اهمیت آنان استخراج می کند. بدین لحاظ در ابتدا تمامی ذینفعان اصلی طرح،
    شناسایی، تعیین و وزن دهی شده؛ خواسته ها، انتظارات و نیازهاي آنان مشخص و هر نیاز و خواسته نیز براي هر ذینفع وزن دهی می گردد.
    از آنجا که عمدتاً خواسته ها و نیازها به صورت کیفی و غیرقابل اندازه گیري می باشند، در مرحله بعد هر نیاز و خواسته به وسیله فاکتورهاي
    ارزیابی کمی و مهندسی، قابل اندازه گیري شده و ضریب اهمیت هر فاکتور از نظر هر ذینفع و نهایتاً هر فاکتور براي مشتري کل استخراج
    می گردد.

  10. #7
    HoseinPourakbar
    مهمان
    http://www.innovationmanagement.se/i...valuate-ideas/
    How to evaluate ideas

    چگونگی ارزیابی کردن ایده ها

    In most medium to large businesses, however, a structured evaluation process is necessary in order to:
    در کسب و کارهای بزرگ یک فرایند ارزیابی ساخت یافته به نظر مورد نیاز می رسد :
    Identify the ideas that are most likely to succeed as innovations for the company.
    شناسایی ایده هایی که برای موفقیت بسیار محتمل هستند ، به عنوان نواوری هایی برای سازمان .
    Ensure that complex ideas are reviewed by people with the appropriate expertise necessary to understand what would be necessary to implement the idea – and what might go wrong.
    مطمئن باشید که ایده های پیچیده توسط توسط افراد با تخصص مناسب مرور می شوند و مورد نیاز هستند برای درک آچه که برای کامل شدن ایده لازم می شود و آنچه که ممکن است اشتباه شود .
    Enable a middle manager to defend the idea to senior management, stakeholders, and financial officers who may need to grant budgetary approval of the idea.
    • فعال کردن یک مدیر میانی به دفاع از این ایده به مدیریت ارشد، سهامداران، و کارمندان امور مالی که ممکن است نیاز به اعطای تصویب بودجه داشته باشند از این ایده.
    Make it possible to review a large number of ideas in a resource efficient manner.
    محتمل کنید، مرور تعداد زیادی از ایده ها را در یک منبع و حالت کارآمد
    Improve the idea by identifying potential implementation problems and preparing suitable actions to overcome those problems. Sadly, this last aspect is often lost in formal idea review procedures.
    بهبود دادن ایده با تشخیص مشکلات بالقوه اجرا و فراهم کردن اقدامات شایسته برای غلبه بر این مشکلات . متاسفانه این وجه آخر ،
    اغلب در ساختار مرور ایده فرمال گم می شود .

    Methods روش ها
    There are all kinds of idea review methods. We will look at three methods that we use, pass-fail evaluation, evaluation matrices and SWOT analysis.
    روش های زیادی برای بررسی ایده وجود دارد . به سه مورد که استفاده می کنیم ، نگاه می کنیم :
    ارزیابی قبول – رد
    ماتریس های ارزیابی
    تجزیه و تحلیل SWOT

    شرحش رو بخونم ترجمه کنم براتون می نویسم .

  11. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما HoseinPourakbar برای ارسال این پست سودمند:

    ashtiani (10-11-2013),jalilazad (12-11-2013)

  12. #8
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Nov 2013
    ارسال ها
    11
    تشکر
    4
    تشکر شده 7 بار در 4 پست
    طوفان فکری
    žدر یک جلسه طوفان فکری، افراد مختلف صاحب نظر درباره یک موضوع خاص دور هم جمع شده و نظراتی را که به ذهنشان می‌رسد، بدون هیچ گونه محدودیتی بیان می‌کنند.
    چگونه انجام می شود؟
    žتمامی افرادی که در این مرحله سهیم هستند، در یک اتاق گردهم می آیند.
    žابتدا خلاصه‌ای از مشکل مطرح مي شود.
    žقواعد برگزاري جلسه و هدف جلسه، به همه افراد گفته می شود.
    žکاغذ و قلم در اختیار افراد گذاشته مي شود.
    žافراد ایده‌های خود را به صورت شفاهی و کتبی بیان مي کنند.
    žمدت زمان پيشنهاد شده براي خلق ايده در جلسه 30 تا 40 دقیقه است.
    ž
    žنشست طوفان فکری عملاً در هر ساعتی از روز به جز بعد از صرف ناهار امكان پذیر است. زیرا بعد از ناهار فعالیت مغز كاهش می‌یابد. بهتر است كه نشست‌ها در ساعت 10 الی 11 صبح برگزار گردند، چرا كه در این زمان سطح فعالیت مغز بالاست و جلسات عصر نيز بازدهي بالا دارند.
    ž
    اتاق باید آرام باشد؛ تهویه مناسب داشته باشد؛ و از روشنایی كافی برخوردار باشد. وجود رنگ‌هاي مختلف به فعالیت مغز كمك می‌كند
    žبا در نظر گرفتن عملی بودن، موجه بودن، هزینه و ... تعداد كم يا زیادی از ایده ها حذف می شوند.
    ¡گرچه در مرحله اول، انتقاد از ایده های دیگران ممنوع است، اما پس از آن، ایده هاي نامناسب حذف مي شوند.
    ¡ایده های باقی مانده با فرایند هایی كه در يك طيف از ساده تا تخصصي مثلا از رأی گیری تا فرايند سلسله مراتبي تحليل (ahp) ارزیابی می شوند.
    چنانچه تعداد زيادي از ايده ها حذف شوندو فقط ايده هايي كه بسيار مناسب تر بنظر مي رسند باقي بمانند مرحله ارزيابي آسان تر خواهد بود. امّا امكان حذف ايده هايي كه در بررسي تفصيلي مناسب تر باشند نيز افزايش مي يابد.
    رای گیری
    žرأی گیری روشي پرطرفدار و ساده برای ارزیابی ایده ها است.
    ž
    žرأی گیری به سه شکل انجام می شود.
    žبله / خیر
    žچندگزينه اي
    žدرجه بندی

  13. تشکرها از این نوشته :

    ashtiani (10-11-2013)

  14. #9
    کمال الدین جهان پناه
    مهمان
    روش های ارزیابی ایده ها و تکنیک
    . معرفی1
    2 . نیاز به رویکرد جامع ارزیابی ایده
    3 . فرآیند مدیریت ایده
    4 . فرآیند شناسایی ایده ها تا اجرای آنها
    5 . روش انتخاب و تکنیک برای ارزیابی ایده
    5.1 تجزیه و تحلیل ABC
    5.2. روش AHP
    5.3. رای گیری ناشناس
    5.4. مدل A-T-A-R
    5.5. چک لیست برای ارزیابی ایده
    5.5.1 امتیازدهی مناسب به ایده کسب و کار،
    5.5.2 یک ایده برای کسب و کار یا محصول
    5.5.3 ایده ارزیابی محصول جدید
    5.6. نقشه اجماع
    5.7. تجزیه و تحلیل هزینه و سود
    5.8. درخت های تصمیم گیری
    5.9. روش دلفی
    5.10 ماتریس ارزیابی
    5.11 حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثر-. FMEA
    5.12. تجزیه و تحلیل میدان نیروی
    5.13. تجزیه و تحلیل شبکه
    5.14 مدافع ایده
    5.15 تجزیه و تحلیل تاثیر
    5.16 مدل کانو
    5.17 ماتریس- Tregoe - Kepner
    5.18 تازگی، جذابیت، مطالعه امکان سنجی – NAF
    5.19 تکنیک گروه اسمی
    5.20. تجزیه و تحلیل مقایسه زوج
    5.21 تجزیه و تحلیل پارتو
    5.22 تجزیه و تحلیل PMI
    ماژول: ایده ارزیابی
    5.23 اولویت بندی
    5.24 نمودار سوالات تکرار
    5.25 نقطه چسبیده
    5.26 تجزیه و تحلیل SWOT
    TRIZ 5.27
    5.28 تجزیه و تحلیل ارزش
    5.29. مدل احتمالی Vroom Yetton-Jago
    منبع:
    http://www.creative-trainer.eu/filea...tion_final.pdf

    روشهای بالارو فهرست وار آوردم ، سعی می کنم راجع به هر کدومشون یه خلاصه کوتاه در بیارم و تو فرصت بعدی پست کنم.

  15. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما کمال الدین جهان پناه برای ارسال این پست سودمند:

    ashtiani (10-11-2013),jalilazad (12-11-2013)

  16. #10
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    15
    تشکر
    1
    تشکر شده 12 بار در 8 پست
    چند تکنیک برای انتخاب ایده :
    1- تجزیه و تحلیل ماتریسی : در این تکنیک جدولی ترسیم می گردد که طرف راست آن لیست تکنولوژی های قابل دسترس و طرف دیگر آن بازارهای بالقوه محصول و ایده مورد نظر درج شده است . با قرار دادن ایده ها در این جدول می توان بهترین ایده را با توجه به بازارهای بالقوه آن و تکنولوژی مورد نیازش انتخاب کرد در این تکنیک هنگام ارزیابی ایده ها ممکن است ایده های جدیدی نیز بوجود آید.
    تکنولوژی بازارهای بالقوه
    بهداشتی مواد غذایی داروی
    چسب
    مقوا
    پوستر
    پلاستیک

    2- تکنیک جدل: در این تکنیک افراد به دو دسته تقسیم می شوند هر یک از گروه ها در حضور شخص یا اشخاص تصمیم گیرنده با نظرات گروه دیگر کاملاً مخالفت می کنند تا نهایتاً راه حل نهایی برای تصمیم گیری مشخص شود فرض کنیم ایده ای برای شروع کسب و کار به ذهنتان رسید از دوستان خود بخواهید تا به دو گروه تقسیم شوند و در مورد ایده شما نظرات خود را بیان کنند به کمک این روش ابتدا یک گروه راجع (در مورد آن) مزایای ایده شما تحلیل و گزارش سپس گروه دیگر راجع آن انتقاد کرده و معایب آن را مطرح می کند این جدل و مباحثه آن قدر ادامه پیدا می کند تا شما به عنوان تصمیم گیرنده موضع ای را انتخاب نماید که بیشترین منافع و کمترین معایب را داشته باشد.
    3- ماتریس ارزیابی: در این تکنیک باید ایده خود را براساس نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصت ها و تهدید هایی که با آن مواجعه هستید ارزیابی کنید در صورتی که امتیاز ایده ای در بخش نقاط قوت و فرصت ها بیشتر از نقاط ضعف و تهدید ها باشد آن ایده، ایده مناسبی است و برعکس اگر امتیاز، ایده ای در بخش نقاط ضعف و تهدید ها بیشتر از نقاط قوت و فرصت ها باشد ایده حذف می گردد.
    معیار ارزش قوت ضعف فرصت ها تهدیدها
    امکان ورود به بازارهای جهانی 10 - 20 -
    امکان از دست دادن بازار قبلی - 20 - 15
    .
    .
    .
    جمع امتیاز

    4- ماتریس گزینش ایده ها: در این تکنیک ایده ها با دومعیار سنجیده و درجه بندی می شوند . الف) براساس میزان انطباق با اهداف سازمان مثل دسترسی به منابع مالی برای اجرای ایده، ب) براساس میزان اثر و جاذبه ایده به عنوان مثال در مورد محصولات جدید می توان آن ها را براساس شدت اثر درجه بندی کرد. پس از درجه بندی ایده های جدید براساس معیارهای فوق جایگاه هر یک از ایده ها در ماتریس تعیین می شود. به عنوان مثال در ماتریس فوق 20 ایده به دسته های قوی، ضعیف و متوسط تقسیم می شوند. به عنوان مثال ایده شماره 2 و از انطباق بالایی با اهداف سازمان برخوردار است. اما تاثیر زیادی ندارد و ایده شماره 6 هم انطباق بالایی با اهداف سازمان دارد و هم اثر بسیار بالایی دارد.


    انطباق با اهداف سازمان
    16 5 6 7
    15
    17 4
    18
    اثر جاذبه
    9
    14 13
    3 1
    19 10
    12 11 8 2
    20

  17. تشکرها از این نوشته :

    ashtiani (10-11-2013)


 

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:31 بر حسب GMT +3.5 می باشد.