صفحه 2 از 3 اولیناولین 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 23
Like Tree95Likes

موضوع: تمرين شماره 6 كلاس حضوري

  1. #11
    Amir Hossein Sobhi Afshar
    مهمان
    fast_decision_idea_evatech_6x4.jpg

    با درود خدمت دوستان.
    نظرات دوستانو که نگاه می کردم، هر یک به نظرم درست بود.
    این تصویر از این جهت برام جالب بود که در عین سادگی خیلی خوب به موضوع بحث ما اشاره داره. که با چهار روش ارزیابی ایده رو می تونیم انجام بدیم.
    مرجع: business Coach

  2. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما Amir Hossein Sobhi Afshar برای ارسال این پست سودمند:

    ashtiani (10-11-2013),jalilazad (13-11-2013)

  3. #12
    Amir Hossein Sobhi Afshar
    مهمان
    Nine-Block-Mind-Storming-Evaluation-Method.jpg

    متد ارزیابی طوفان فکری نه گانه نیز یک روش سریع برای ارزیابی ایده می باشد که بر اساس تاثیر بر سازمان و سرعت اجرا ی آن ایده ها را طبقه بندی میکند.
    این روش در ادامه صحبت مرتضی عزیز در خصوص طوفان فکر بیان شد.

  4. تشکرها از این نوشته :

    ashtiani (10-11-2013)

  5. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Nov 2013
    ارسال ها
    11
    تشکر
    4
    تشکر شده 7 بار در 4 پست
    معيارهاي ايجاد و غربال كردن (ارزيابي) ايده‌ها
    1 - محصول/ خدمت احتياجي كه در حال حاضر تأمين نمي‌شود را تأمين مي‌كند.

    2 - محصول/ خدمت به بازاري عرضه مي‌شود كه تقاضا بيشتر از عرضه است.

    3 - محصول قابليت رقابت موفقيت‌آميز با محصول/ خدمت موجود داشته باشد.

  6. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما morteza_ghavam برای ارسال این پست سودمند:

    ashtiani (10-11-2013),jalilazad (13-11-2013)

  7. #14
    Amir Hossein Sobhi Afshar
    مهمان
    نقل قول نوشته اصلی توسط SiavashMOT نمایش پست ها
    سیاوش جان ، ممنون بابت اطلاعات مفیدی که گذاشتی. این جدول نظرم و حسابی جلب کرده. نظرت چیه همین جدول رو به صورت یه روش ارزیابی در بیاریم؟ مثلا ردیف عمودی تامین نیاز و ردیف افقی هزینه. حتی به نضرم این جدول رو با جدول نه گانه ای که من گذاشتم میشه ترکیب کرد و روش جدیدی رو ابداع کرد. یعنی حتی نوآوری در زمینه ارزیابی ایده.

  8. تشکرها از این نوشته :

    ashtiani (13-11-2013)

  9. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    ارسال ها
    26
    تشکر
    17
    تشکر شده 12 بار در 10 پست
    البته باید درباره طوفان مغزی به این نکته مهم اشاره کنم که مدیر جلسه باید از اظهار نظر دیگران درباره ایده های مطرح شده جلوگیری کنه. چون قراره که همه ایده ها حتی اگر تکراری هم باشن توی جلسه مطرح بشن. در نهایت مدیر جلسه از بین ایده های مختلف چندتا رو انتخاب میکنه و دوباره درباره موضوعات تمرکز بیشتری می کنن
    نقل قول نوشته اصلی توسط morteza_ghavam نمایش پست ها
    طوفان فکری
    žدر یک جلسه طوفان فکری، افراد مختلف صاحب نظر درباره یک موضوع خاص دور هم جمع شده و نظراتی را که به ذهنشان می‌رسد، بدون هیچ گونه محدودیتی بیان می‌کنند.
    چگونه انجام می شود؟
    žتمامی افرادی که در این مرحله سهیم هستند، در یک اتاق گردهم می آیند.
    žابتدا خلاصه‌ای از مشکل مطرح مي شود.
    žقواعد برگزاري جلسه و هدف جلسه، به همه افراد گفته می شود.
    žکاغذ و قلم در اختیار افراد گذاشته مي شود.
    žافراد ایده‌های خود را به صورت شفاهی و کتبی بیان مي کنند.
    žمدت زمان پيشنهاد شده براي خلق ايده در جلسه 30 تا 40 دقیقه است.
    ž
    žنشست طوفان فکری عملاً در هر ساعتی از روز به جز بعد از صرف ناهار امكان پذیر است. زیرا بعد از ناهار فعالیت مغز كاهش می‌یابد. بهتر است كه نشست‌ها در ساعت 10 الی 11 صبح برگزار گردند، چرا كه در این زمان سطح فعالیت مغز بالاست و جلسات عصر نيز بازدهي بالا دارند.
    ž
    اتاق باید آرام باشد؛ تهویه مناسب داشته باشد؛ و از روشنایی كافی برخوردار باشد. وجود رنگ‌هاي مختلف به فعالیت مغز كمك می‌كند
    žبا در نظر گرفتن عملی بودن، موجه بودن، هزینه و ... تعداد كم يا زیادی از ایده ها حذف می شوند.
    ¡گرچه در مرحله اول، انتقاد از ایده های دیگران ممنوع است، اما پس از آن، ایده هاي نامناسب حذف مي شوند.
    ¡ایده های باقی مانده با فرایند هایی كه در يك طيف از ساده تا تخصصي مثلا از رأی گیری تا فرايند سلسله مراتبي تحليل (ahp) ارزیابی می شوند.
    چنانچه تعداد زيادي از ايده ها حذف شوندو فقط ايده هايي كه بسيار مناسب تر بنظر مي رسند باقي بمانند مرحله ارزيابي آسان تر خواهد بود. امّا امكان حذف ايده هايي كه در بررسي تفصيلي مناسب تر باشند نيز افزايش مي يابد.
    رای گیری
    žرأی گیری روشي پرطرفدار و ساده برای ارزیابی ایده ها است.
    ž
    žرأی گیری به سه شکل انجام می شود.
    žبله / خیر
    žچندگزينه اي
    žدرجه بندی

  10. تشکرها از این نوشته :

    ashtiani (13-11-2013)

  11. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    ارسال ها
    26
    تشکر
    17
    تشکر شده 12 بار در 10 پست
    با تشکر از مهندس جهان پناه. من اجازه می خام که درباره روش A,B,C کمی توضیح بدم. چون توی منابع مختلف خیلی بهش تاکید میشه:
    1. ABC analysis: این روش از رتبه بندی در سطوح استفاده می‌کند. در این حالت میباستی عوامل مختلف در دسته بندی‌های متفاوت از یکدیگر تفکیک شوند و بسته به اهمیت هر عامل به آن A, B, C تعلق گیرد.
    A: آیتم خیلی مهمی است
    B: آیتم مهمی است
    C: تا حدی مهم است
    روش ABC به دو طریق مختلف در ارزیابی ایده استفاده می‌شود:
    روش اول: دسته بندی ایده‌ها در گروه‌های مختلف بر مبنای اهمیتشان. معیار تعیین سطح باید از پیش تعریف شده باشد.
    روش دوم: تجزیه و تحلیل ایده‌ی انتخاب شده در دو مرحله انجام شود:
    مرحله اول: با استفاده از طوفان مغزی بیشترین تعداد ایده‌استخراج شوند.
    مرحله دوم: ایده‌ها با توجه به اهمیتشان به گروه‌های A,B,C دسته بندی شوند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط کمال الدین جهان پناه نمایش پست ها
    روش های ارزیابی ایده ها و تکنیک
    . معرفی1
    2 . نیاز به رویکرد جامع ارزیابی ایده
    3 . فرآیند مدیریت ایده
    4 . فرآیند شناسایی ایده ها تا اجرای آنها
    5 . روش انتخاب و تکنیک برای ارزیابی ایده
    5.1 تجزیه و تحلیل ABC
    5.2. روش AHP
    5.3. رای گیری ناشناس
    5.4. مدل A-T-A-R
    5.5. چک لیست برای ارزیابی ایده
    5.5.1 امتیازدهی مناسب به ایده کسب و کار،
    5.5.2 یک ایده برای کسب و کار یا محصول
    5.5.3 ایده ارزیابی محصول جدید
    5.6. نقشه اجماع
    5.7. تجزیه و تحلیل هزینه و سود
    5.8. درخت های تصمیم گیری
    5.9. روش دلفی
    5.10 ماتریس ارزیابی
    5.11 حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثر-. FMEA
    5.12. تجزیه و تحلیل میدان نیروی
    5.13. تجزیه و تحلیل شبکه
    5.14 مدافع ایده
    5.15 تجزیه و تحلیل تاثیر
    5.16 مدل کانو
    5.17 ماتریس- Tregoe - Kepner
    5.18 تازگی، جذابیت، مطالعه امکان سنجی – NAF
    5.19 تکنیک گروه اسمی
    5.20. تجزیه و تحلیل مقایسه زوج
    5.21 تجزیه و تحلیل پارتو
    5.22 تجزیه و تحلیل PMI
    ماژول: ایده ارزیابی
    5.23 اولویت بندی
    5.24 نمودار سوالات تکرار
    5.25 نقطه چسبیده
    5.26 تجزیه و تحلیل SWOT
    TRIZ 5.27
    5.28 تجزیه و تحلیل ارزش
    5.29. مدل احتمالی Vroom Yetton-Jago
    منبع:
    http://www.creative-trainer.eu/filea...tion_final.pdf

    روشهای بالارو فهرست وار آوردم ، سعی می کنم راجع به هر کدومشون یه خلاصه کوتاه در بیارم و تو فرصت بعدی پست کنم.

  12. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    ارسال ها
    26
    تشکر
    17
    تشکر شده 12 بار در 10 پست
    در ادامه روش AHP رو میخام توضیح بدم که روش جالبیه:
    1. تحلیل سلسله مراتبی (AHP) یک روش سلسله مراتبی برای ارزیابی ایده و تصمیم‌گیری بر مبنای آن است
    رویکرد به ارزیابی ایده و تصمیم گیری .
    این رویکرد به ارزیابی یک ایده با معیارهای متعدد و ساختار آنها را با توجه به نسبت اهمیت آنها می‌پردازد


    AHP روش بسیار پیچیده ای است که برای حل مسائل پیچیده استفاده می‌شود
    این روش قابل اجرا در بسیاری از مناطق است، اما معیار ارزیابی باید به دقت
    انتخاب شود.
    این روش عمدتا یک تکنیک گروهی است، که بینش دقیق‌تری را برای فرآیند تصمیم‌گیری در اختیار تصمی گیران قرار می‌دهد.

    فرآیند تحلیل سلسله مراتبی شامل 4 مرحله است :1. تجزیه(Decomposing) : در گام تجزیه ، ساختار مشکل به چند مشکل کوچک تقسیم می‌شود. اکنون این مشکلات را راحتتر می‌توان حل کرد. هر مشکل کوچک خود به تنهایی ساختار خود را دارد. 2- . وزن دهی(weighing):

    در گام وزندهی، هر یک از معیارهای مرحله اول بر اساس اهمیتشان وزن‌دهی می‌شوند. جمع همه این وزن‌ها باید 100 % بشود. در ارزیابی، هر یک از گزینه‌های محتمل بر مبنای بقیه گزینه‌ها نمره دهی خواهند شد.
    در نهایت گزینه مطلوب بر اساس نمره اخذ شده انتخاب می‌شود. مراحل خاص در تجزیه و تحلیل AHP عبارتند از:
    1. تعریف مشکل و تعیین راه حل مطلوب.
    2. ساختار سلسله مراتبی از اهداف کلی مدیریتی
    از طریق سطوح میانی مربوط به سطحی که مشکلات در آن حل می‌شوند

    3. ایجاد یک جفت عاقل ماتریس مقایسه نسبی تا تاثیر هر عنصر بر روی هدف و یا معیار در سطح فوقانی مجاور را مشخص کند.

    4. گام سوم

    5. ​​برای تعیین نسبی ارزش عناصر

    6. تکرار مرحله 3، 4، و 5 برای تمام سطوح
    7. نهایی کردن ماتریس مقایسه نسبی از طریق ارزش نسبی عناصر در هر سطح برای تعیین اولویت عناصر موجود در پایین ترین سطح و در نظر گرفتن اثر آن در هدف نهایی و اهداف بالاتر

    نقل قول نوشته اصلی توسط کمال الدین جهان پناه نمایش پست ها
    روش های ارزیابی ایده ها و تکنیک
    . معرفی1
    2 . نیاز به رویکرد جامع ارزیابی ایده
    3 . فرآیند مدیریت ایده
    4 . فرآیند شناسایی ایده ها تا اجرای آنها
    5 . روش انتخاب و تکنیک برای ارزیابی ایده
    5.1 تجزیه و تحلیل ABC
    5.2. روش AHP
    5.3. رای گیری ناشناس
    5.4. مدل A-T-A-R
    5.5. چک لیست برای ارزیابی ایده
    5.5.1 امتیازدهی مناسب به ایده کسب و کار،
    5.5.2 یک ایده برای کسب و کار یا محصول
    5.5.3 ایده ارزیابی محصول جدید
    5.6. نقشه اجماع
    5.7. تجزیه و تحلیل هزینه و سود
    5.8. درخت های تصمیم گیری
    5.9. روش دلفی
    5.10 ماتریس ارزیابی
    5.11 حالت شکست و تجزیه و تحلیل اثر-. FMEA
    5.12. تجزیه و تحلیل میدان نیروی
    5.13. تجزیه و تحلیل شبکه
    5.14 مدافع ایده
    5.15 تجزیه و تحلیل تاثیر
    5.16 مدل کانو
    5.17 ماتریس- Tregoe - Kepner
    5.18 تازگی، جذابیت، مطالعه امکان سنجی – NAF
    5.19 تکنیک گروه اسمی
    5.20. تجزیه و تحلیل مقایسه زوج
    5.21 تجزیه و تحلیل پارتو
    5.22 تجزیه و تحلیل PMI
    ماژول: ایده ارزیابی
    5.23 اولویت بندی
    5.24 نمودار سوالات تکرار
    5.25 نقطه چسبیده
    5.26 تجزیه و تحلیل SWOT
    TRIZ 5.27
    5.28 تجزیه و تحلیل ارزش
    5.29. مدل احتمالی Vroom Yetton-Jago
    منبع:
    http://www.creative-trainer.eu/filea...tion_final.pdf

    روشهای بالارو فهرست وار آوردم ، سعی می کنم راجع به هر کدومشون یه خلاصه کوتاه در بیارم و تو فرصت بعدی پست کنم.

  13. تشکرها از این نوشته :

    ashtiani (13-11-2013)

  14. #18
    کمال الدین جهان پناه
    مهمان
    باسلام خدمت دوستان عزیز وبا تشکر از جلیل عزیز که در خصوص روشهای ABC و AHP توضیحات کاملی رو ارائه کرده چند مورد از تکنیکها و روشهای دیگه ارزیابی ایده ها رو خدمت دوستان عرض می کنم.
    3- روش رای گیری ناشناس Anonymous voting
    این روش رو که بعضی از دوستان در پستهاشون اشاره کرده بودند ، بر اساس ناشناس بودن شرکت کننده ها و یک تکنیک گروهیه و کاربرد آن بویژه برای گروههایی که تحت فشارقابل توجهی هستند و یا نگرانی بین شرکت کننده هاستاین روش برای انتخاب یک ایده ازمیان ایده های زیاد بسیار مفیده.
    4- مدل A-T-A-R مخفف Awareness-Trial-Availability-Repeat
    Awareness . نشان دهنده سهم از بازار هدفه که آگاهی از محصول یا ایده ست.
    Trial.نشاندهنده سهم آندسته از مشتریان مطلع که روی یک محصول می خواهند تلاش کنند.
    Availability . نشاندهنده سهمی از تلاش لازم برای پیداکردن یک محصول در بازاره.
    Repeat . نشاندهنده سهمی از مشتریان که می خواهند دو بار یک محصول رو بخرند.
    این مدل بر اساس مفهوم اشاعه نوآوریه و در تمام مراحل توسعه محصول جدید می تونه مورد استفاده قرار بگیره با اینحال اغلب برای استفاده در بازاریابی منطقه ای بمنظور برآورد مشتریان بالقوه و تصمیم گیری در کسب وکار ها هم بکار میره و بصورت فردی و گروهی می تونه باشه.
    5- چک لیست ارزیابی ایده ها Checklists for idea evaluation
    در کسب وکارها همواره تعداد زیادی از ایده ها (در حد نرمال) وجود داره اما فقط تعدادکمی از اونها تبدیل به فرصتهای کسب وکار شده و حتی کمترتبدیل به سرمایه گذاری سودآور میشن.
    نمونه ای از چک لیستها : امتیازدهی مناسب به ایده کسب و کار.
    ارزیابی یک ایده برای کسب و کار با محصول.
    ارزیابی ایده با محصول جدید.
    Ø چک لیست امتیازدهی مناسب به ایده کسب و کار
    این رویکرد بهنگام تصمیم گیری در مورد شروع یک کسب وکار ، منا سبه وقتیکه بیش از یک ایده کسب وکار داشته باشیم و نیاز به تصمیم گیری وجود داشته باشه . شیوه کار هم اینجوریه که با اختصاص امتیاز 1 تا 3 برای هر سوال مطرح شده برای هریک از ایده ها ( طی جدولی که تهیه میشه و امتیاز 3 برای قویترین ایده در هر سواله) و بدست آوردن مجموع امتیازات هر ایده بالاترین امتیاز بدست آمده ایده انتخابی خواهد بود.
    www.launchsitesolutions.com/.../docs/g-business/starting

    Ø چک لیست ارزیابی یک ایده برای کسب و کار با محصول
    در این روش هم کارآفرین ویا مدیران شرکت برای پیدا کردن ایده قابل قبول باید یکسری سوالات را طرح و برای هر یک از ایده ها در معرض پرسش قرار دهند برای مثال : آیا ایده موردنظر تمام مزایای و منافع را مورد توجه قرار داده؟ آیا نیاز واقعی برای آن وجود داره؟ و سپس با اخذ پاسخهای استدلالی نسبت به انتخاب ایده برتر اقدام میشه.
    http://www.entrepreneur.com/encyclop...icle81940.html

    Ø چک لیست ارزیابی ایده با محصول جدید
    این روش وقتی استفاده میشه که یک محصول جدید یا خدماتی برای توسعه نیاز به تصمیم گیری داشته باشه بنحوی که سازندگان باید کاملا این اختراع رو ارزیابی تا شانس رسیدن به موفقیت رو پیدا کنند. برای این منظور معیارهایی رو برای سوالات طرح می کنند مثل: معیار عمومی ( آیا این ایده شما قانونیه ؟)
    معیار صنعت ( آیا قیمت گذاری شما رقابتیه؟)
    معیار بازار (آیا محصول شما فصلی است؟ یا اینکه چه کسی اونو میخره؟)
    معیار محصول (چقدر هزینه خواهد شد تا ایده شما بازار رو بدست بیاره؟)
    http://www.entrepreneur.com/encyclop...icle81922.html

    6- نقشه اجماع Consensus mapping
    این روش برای رسیدن به اجماع توسط یک گروه خاصه ، فعالیتهایی که باید برای اجرای یک ایده انجام بشه
    و روش کاملا پیچیده ایه که آمادگی برای پیشبردش لازمه ، این تکنیک بطورمعمول گروهی هستش که برای برنامه ریزی پروژه خیلی مفیده.
    در این روش رهبر ایده ها رو ارائه می کنه و برای همه ایده های موردنیاز فعالیتهایی از طریق طوفان مغزی که از شرکت کننده ها گرفته جمعآوری میشه ، رهبر با تشکیل گروههای 5 تا 9 نفره خوشه (گروه) تشکیل میده و ایده هارو به خوشه ها مرتبط میکنه ، هر خوشه وظایفی رو که باید انجام بده شرح میده ، دسته ای از وظایف گروهی مجددا در وظایف گروههای دیگه قرار میگیرند بعد از اون از ایده های اصلی ارزیابی مجدد میشه رهبر همه ایده هارو یکی میکنه و وظایف رو بطور کلی در نقشه خوشه که شامل همه ایده ها ، وظایف و روابط هست قرار میده و به همه شرکت کننده ها ارائه میکنه . گروهها از خوشه نقشه خودشون با وظایف مربوطه بمنظور توسعه دوباره ساخته میشن و هر گروه نقشه خودشو به دیگر گروهها نشون میده
    این روش خیلی پیچیده ایه که نیاز به آموزش رهبر از قبل ، تعداد شرکت کننده ها و زمان کافی برای انجام مناسب اون امر حیاتی محسوب میشه

    7- روش تجزیه وتحلیل هزینه سود Cost-benefit analysis
    این روش ابزار نسبتا ساده ای برای تصمیم گیری آره یا نه تغییراته که بطور گسترده استفاده میشه و کیفیت تصمیم گیری اون به عمق تجزیه وتحلیل سود و هزینه مرتبط با ایده بستگی داره.این تجزیه و تحلیل میتونه تنهابا استفاده ازهزینه های مالی و منافع مالی نجام بشه ، این روش کمیتهارو پیدا میکنه بعد همه فاکتورهای مثبت و منفی رو به اون اضافه میکنه به این ترتیب که اول منافع رو پیدا میکنه بعد کمیتها رو شناسایی میکنه و همه عوامل منفی و هزینه ها رو از اون کم میکنه ، تفاوت بین ایندو نشون میده که آیا اقدام برنامه ریزی بهتره یا نه. البته درستی تعیین همه هزینه ها و سودها وکمیت اونها چالش واقعی این روشه.
    این روش معمولا در سه مرحله انجام میشه :
    Ø تعریف همه عناصریکه منجر به هزینه های پیاده سازی ایده میشه
    Ø تعریف همه عناصریکه منجر به منافع پیاده سازی ایده میشه
    Ø مقایسه مجموع هزینه ها و منافع ایده.
    فعلا......

  15. تشکرها از این نوشته :

    morteza_ghavam (19-11-2013)

  16. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Nov 2013
    ارسال ها
    11
    تشکر
    4
    تشکر شده 7 بار در 4 پست
    در جلسه طوفان ذهنی نباید از ایده کسی جلوگیری کرد چون خود این مسئله جلوگیری از خلاقیت هستش
    نقل قول نوشته اصلی توسط jalilazad نمایش پست ها
    البته باید درباره طوفان مغزی به این نکته مهم اشاره کنم که مدیر جلسه باید از اظهار نظر دیگران درباره ایده های مطرح شده جلوگیری کنه. چون قراره که همه ایده ها حتی
    اگر تکراری هم باشن توی جلسه مطرح بشن. در نهایت مدیر جلسه از بین ایده های مختلف چندتا رو انتخاب میکنه و دوباره درباره موضوعات تمرکز بیشتری می کنن

  17. #20
    کمال الدین جهان پناه
    مهمان
    ادامه ....

    درخت های تصمیم گیری Decision trees
    درخت تصمیم گیری ابزاریه برای پشتیبانی تصمیم گیری ، که با یک نمودار یا مدل تصمیم گیری و پیامدهای احتمالیش ( از جمله شانس، نتایج ، هزینه های منبع ، وابزار )مورد استفاده قرار میگیره . این روش می تونه در حوزه های مختلف استفاده شه. درخت تصمیم گیری تکنیکی که فرد قادر به بینش دقیق برای فرایندتصمیم گیری میشه . و بالاخره این روش برای حل مشکلات پیچیده مناسبه و به احتمال زیاداین روش جهت شناسا یی استراتژی برای رسیدن به هدف ، مورد استفاده قرار میگیره
    یکی دیگه از کاربردهای این روش استفاده از اون بعنوان ابزاریه برای توصیف محاسبه احتمالات مشروط ، یعنی کمک میکنه از بین چند انتخاب اونیکه عملیاتی تره انتخاب بشه
    درخت تصمیم گیری میتونه بعنوان یک مدل جهت توضیح پیچیدگی ذاتی برای " تفکر" استراتژیک ، برنامه ریزی و پیش بینی و همچنین بعنوان نقشه احتمالات و گزینه های جایگزین آینده مورد استفاده قرار بگیره.
    درخت تصمیم گیری با تصمیمی که نیازه اتخاذ بشه شروع میشه طریقه اجراشم اینجوریکه:
    توی یه مربع کوچک سمت چپ کاغذ بزرگ تصمیم نوشته میشه و از اون به تعداد راه حلهای ممکن یک پاره خطی بسمت راست بیرون کشیده و در امتدادش یک شرح کوتاه از هر راه حل نوشته و نتیجه در آخر خط در نظر گرفته میشه ، اگه نتیجه تصمیم اتخاذ شده نا مشخص باشه یه دایره کوچیک دورش کشیده میشه و اگه نتیجه به یک تصمیم دیگه نیاز داشته باشه یک مربع دیگه باید کشید (مربع نشاندهنده تصمیم و دایره نشاندهنده نتایج نامشخصه) و اگه راه حل کامل شد خالی نگه داشته میشه
    در دومین مرحله هر نتیجه میتونه با احتمال موفقیتش و یا با منابع مالی ارزیابی بشه.
    روش مشابه درخت تصمیم ، نمودار نفوذ(نمودار اعمال نفوذه) که اونهم برای تجسم و تجزیه وتحلیل تصمیم گیریه که در اون ارزش مورد انتظار رقیب جایگزین محاسبه میشه.

    9 روش دلفی Delphi technique
    روش دلفی هم یک روش بسیار پیچیده گروهیه که پیش بینی سیستماتیک اون بستگی به نظرات کارشناسان مستقل داره ، ماتریس ارزیابی این روش نیازمند آماده سازی دقیق تکنیک رهبره . در مرحله آماده سازی کارشناسان هم باید پرسشنامه با دقت انتخاب و تهیه بشه ، این کارشناسان پاسخ پرسشنامه هارو برای دورهای بعدی آماده میکنند بعداز هر دور رهبر ، خلاصه ای از پیش بینی ناشناس کارشناسان ودلایل اونها برای قضاوتشون ، ارائه میکنه .
    در دور بعد کارشناسان با توجه به خلاصه پیش بینی ها پاسخهای قبلیشون رو اصلاح میکنند
    هدف از تکرار قضاوتها کاهش طیفی از پاسخهاست و گروه نهایتا مناسبترین پاسخ را پیدا می کنه
    کیفیت نتایج در این روش به صلاحیت کارشناسان و سازگاری اونها بستگی داره. روش مشابه دلفی هم متد نگاشت( نقشه برداری) اجماعی است

    10- روش تجزیه وتحلیل شبکه Grid analysis
    این روش هم بسیار شبیه روش ماتریس ارزیابیه و با توجه به بسیاری از عوامل مختلف و جایگزینهای یک ایده مورد استفاده قرار می گیره ، این روش میتونه در گروه یا بطور فردی مورد استفاده قرار بگیره و در حوزه های مختلف برنامه های کاربردی زیادی داره ، این تجزیه و تحلیل میتونه بوسیله جدول مشابه ماتریس ارزیابی انجام بشه ، در ردیف جدول گزینه ها نوشته شده
    و در ستون (فاکتورها)عوامل در نظر گرفته میشه ، هر گزینه – عامل امتیاز وزن داده شده و خلاصه شده ای برای بدست آوردن کل امتیازهای هر یک از گزینه هاست.
    روش های مشابه عبارتند از:
    تجزیه و تحلیل ماتریس تصمیم گیری،
    ماتریس ارزیابی،
    Pugh و تحلیل ماتریس،
    MAUT - تئوری مطلوبیت چند ویژگی،
    MCDA - معیارهای چندگانه تجزیه و تحلیل تصمیم گیری
    morteza_ghavam likes this.


 

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:10 بر حسب GMT +3.5 می باشد.