صفحه 1 از 55 1231151 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 543
Like Tree35Likes

موضوع: تمرین شماره 5 کلاس مجازی

  1. #1
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    107
    تشکر
    89
    تشکر شده 134 بار در 40 پست

    Question تمرین شماره 5 کلاس مجازی

    تمرین شماره 5:

    در فاز تصاحب ارزش از فرآیند نوآوری، روش‌های متنوع تصاحب ارزش را همراه با نمونه‌هایی، پیشنهاد، تشریح و تحلیل کنید.

    لطفا پاسخ‌های خود را به شکل مختصر و مفید ارائه نموده و از قرار دادن پست‌های تکراری، نامرتبط و خسته کننده بپرهیزید.

  2. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    130
    تشکر
    0
    تشکر شده 13 بار در 10 پست
    نوآوری ارزش، تنها هنگامی روی می‌دهد که شرکتها نوآوری را با بهره‌وری، قیمت و هزینه همسو کنند. اگر آنها در همسوسازی ارزش با نوآوری شکست بخورند، آنگاه نوآوران تکنولوژی و پیشگامان بازار هستند که از این فرصت بهره می‌گیرند. نوآوری ارزش، شیوه نوین تفکر در حوزه‌ تدوین و اجرای استراتژی است که به خلق اقیانوس‌آبی و کناره‌گیری از رقابت منتج می‌شود.
    ارزش همان چيزي است كه هنگام خريد، مشتري بر اساس آن كالاهاي متفاوت را بررسي و ارزيابي كرده و از بين كالاهاي متعدد، يك كالاي خاص را برمي گزيند. ارزش مبناي تصميم گيري مشتري به هنگام خريد است و بصورت نظري از رابطه زير حاصل ميگردد :
    Quality + Timeliness + Flexibility
    Value = --------------------------------------
    Price

    استراتژی اقیانوس‌آبی رویکرد جدیدی از استراتژی و نوآوری است که هدف آن رشد و عملکرد پایدار شرکت است. بر خلاف استراتژی رقابتی که شركتها به‌طور معمول سعی می‌كنند به‌جای خلق ارزش، در واقع ارزش موجود را تقسیم یا تصاحب كنند. منطق استراتژی جدید بر پایه تعدادی اصول بنیادی است که به دنبال خلق ارزش توامان برای خریداران محصولات و خدمات و خود شرکت است. با استفاده از این اصول، ابزارها و چارچوبهای طراحی شده، شرکتها قادر خواهند بود نوآوری را به یک فعالیت تکرار شدنی، نظام‌مند و فرایندی پیوسته، که همه کارکنان شرکت در آن مشارکت دارند، تبدیل‌کنند. در واقع نوآوری به درون زندگی کاری افراد شاغل در شرکت آورده می‌شود و فرهنگی را توسعه می‌دهد که ظرفیت و مسئولیت همه کارکنان را نشانه می‌گیرد.
    hajizadeh1 likes this.

  3. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما ashtari برای ارسال این پست سودمند:

    zeinab shahbazi (01-11-2013)

  4. #3
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    برای تصاحب ارزش روش های رسمی مانند ثبت اختراع تا روش های کمتر رسمی مانند استفاده از دانش ضمنی وجود دارد .

  5. #4
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    دانش ضمنی یا دانش تلویحی (Tacit knowledge) به دانشی اشاره دارد که در پی تجربه‌ها، مهارت‌ها، و دانایی‌های شخصی، در اذهان مردم جوامع پدید می‌آید، و به آسانی تن به نمایش و بیان صریح نمی‌دهد. دانش ضمنی نوعی دانش است که فرد دارد ولی نمی‌تواند آن را توضیح بدهد و یا به دیگران انتقال بدهد.

    حق ثبت اختراع يا پتنت(patent) نیز حــق انحصاري اسـت كـه در قبـال اختـراع ثبت شده به مختـــرع يا نمـايندة قانوني او اعــطا (grant) مي‌شود.
    پتنت حمايت قانونـي از اختـراع را براي دارندة آن تأمين مي‌كند. اين حمـايت براي مــدت محـدودي (حداکثر بيست سال) در ازاي افشاي جزئيات اختراع براي عموم، اعطا مي‌گردد.
    حمايت پتنت به اين معنا است كه مورد اختراع را نمي‌توان بدون اجازة دارندة‌پتنت به صورت تجاري توليد كرد، استفاده يا توزيع نمود و به فروش رساند


  6. #5
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی نمایش پست ها
    برای تصاحب ارزش روش های رسمی مانند ثبت اختراع تا روش های کمتر رسمی مانند استفاده از دانش ضمنی وجود دارد .
    جناب فیروز آبادی در تایید موارد بالا میتوان گفت دنیای امروز ، دنیای تحولات و تغییرات شگرف در فناوریها ست. دنیایی که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانش گرا به جای نیروی انسانی عملکردی است. از این رو مدیریت هوشیار بر آن است تا هر چه بیشتر و بهتر در جهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش عرضه رقابتی خود برآید، این امر مستلزم این است که سازمان با ارج نهادن به مدیریت دانش و متقابلا مدیریت خلاقیت و نوآوری، آن را به عنوان یک نیاز استراتژیک و ضروری جهت پیشگامی در عرصه رقابت پذیری، در زمره برنامه های اولویت دار خود قرار دهد. مدیریت نوآوری در واقع فرایندی است که از طریق ترکیب و یکپارچگی اجزای مختلف دانش به پدید آوردن بدیهیات می پردازد. در این راستا بکارگیری دانش ضمنی به عنوان محرکی اساسی در موفقیت فرایند نوآوری، تاثیر قابل ملاحظه ای در کارایی شرکت ها خواهد داشت.

  7. تشکرها از این نوشته :


  8. #6
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    ثبت اختراع.jpg جهت ثبت نمودن اختراع بايد در آن چهار شرط زير وجود داشته باشد:

    1- جديد بودن (Novelty)

    2- كاربرد صنعتي داشتن(Industrial applicability)

    3- گام ابتكاري(Inventive step)


    4- افشاء اختراع(Disclosure of Invention)
    ویرایش توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی : 26-10-2013 در ساعت 20:56
    Neda Fayazi likes this.

  9. #7
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    ایجاد و تکامل دانش ضمنی شرایط خاصی را می طلبد ، در این زمینه «نوناکا» در سال ۲۰۰۰ مدل حلزونی دانش را مطرح کرد و چنین بیان می دارد که «دانش ضمنی همیشه با شخص همراه است . به عنوان مثال یک محقق باهوش دارای بینشی است کــــه به ثبت اختراع جدیدی منجر می شود ، یا یک کفاش بعد از کسب سالها تجـربه فرایند خلاقیت جدیدی را مطـرح می سازد » به عقیده «نوناکا» دانش سازمانی از طریق تعامل اجتماعی میان دانش ضمنی و تصریحی، توسعه می‌یابد.

    منبع :
    http://www.aftabir.com

  10. تشکرها از این نوشته :

    e.abedi (28-10-2013)

  11. #8
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    مالکیت فکری در ارزش آفرینی نوآوری

    مالکیت فکری
    Intellectual Property

    مالکیت فکری نوعی از مالکیت است که مبتنی بر خلاقیت های فکری در زمینه های علمی ، صنعتی ، ادبی و هنری است . این نوع نوین مالکیت ، حاصل تراوشات فکری و ذهن خلاق مخترعان و طراحان می باشد و به همین دلیل به آن مالکیت غیر عینی یا ناملموس گفته می شود .

    مالکیت فکری به عنوان یکی از مسائل اساسی و زیربنایی در معاملات و داد و ستدهای تجاری و همچنین با ارزش ترین و مهمترین نوع از مالکیت می باشد و صاحب آن علاوه بر حقوق مادی از حقوق معنوی نیز به طور انحصاری برخوردار می شود .
    ویرایش توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی : 27-10-2013 در ساعت 01:19

  12. #9
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    دانش آشکار دانشی است که به آسانی قابل انتقال می باشد آن به کمک یک سری از نشانه ها مثل حروف ، اعداد و ... در قالب نوشته، صدا، عکس، نرم افزار و... مدون و کد گذاری کرد به همین دلیل به اشتراک گذاری دانش صریح به راحتی امکان پذیر است در مقابل دانش ضمنی شخصی بوده و فرموله کردن آن بسیار مشکل است این نوع دانش از طریق تسهیم تجربیات با مشاهده و تقلید اکتساب می شود و قابل کدگذاری نبوده . چالش اصلی مدیریت دانش نیز تبدیل هر چه بیشتر و بهتر دانش ضمنی به دانش تصریحی است.پس با توجه به مطالب بیان شده می توان نتیجه گرفت که دانش ضمنی به عنوان محرکی مهم در فرایند خلاقیت و نوآوری نقش مهمی را به عنوان یک منبع سازمانی و عامل موفقیت در سازمان ایفا می کند. و دانش ضمنی و تصریحی مکمل یکدیگرند این بدین معناست که برای ایجاد دانش جدید به اشتراک گذاری هر دوی آنها در سازمان ضروری است در چرخه اشتراک گذاری دانش ضمنی می تواند به دانش صریح به دانش ضمنی تبدیل گردد.
    omid ayareh likes this.

  13. #10
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    130
    تشکر
    0
    تشکر شده 13 بار در 10 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی نمایش پست ها
    دانش ضمنی یا دانش تلویحی (Tacit knowledge) به دانشی اشاره دارد که در پی تجربه‌ها، مهارت‌ها، و دانایی‌های شخصی، در اذهان مردم جوامع پدید می‌آید، و به آسانی تن به نمایش و بیان صریح نمی‌دهد. دانش ضمنی نوعی دانش است که فرد دارد ولی نمی‌تواند آن را توضیح بدهد و یا به دیگران انتقال بدهد.

    حق ثبت اختراع يا پتنت(patent) نیز حــق انحصاري اسـت كـه در قبـال اختـراع ثبت شده به مختـــرع يا نمـايندة قانوني او اعــطا (grant) مي‌شود.
    پتنت حمايت قانونـي از اختـراع را براي دارندة آن تأمين مي‌كند. اين حمـايت براي مــدت محـدودي (حداکثر بيست سال) در ازاي افشاي جزئيات اختراع براي عموم، اعطا مي‌گردد.
    حمايت پتنت به اين معنا است كه مورد اختراع را نمي‌توان بدون اجازة دارندة‌پتنت به صورت تجاري توليد كرد، استفاده يا توزيع نمود و به فروش رساند

    دانش ضمني را مي توان از طريق ايجاد دانش علمي جديد فعال كرد و سپس با يادگيري روشهاي جديد توليد، آن را در طراحي محصولات جديد به كاربرد. همچنين از طريق فرايند بهبود تدريجي يا يادگيري در عمل نيز مي توان با استفاده از دانش ضمني به دست آمده، فناوري موجود را ارتقا داد. دانش ضمني در سرتاسر زنجيره توليد و خلاقيت يك سازمان قابل وصول است. «هاول» معتقد است مرحله اي كه در آن دانش ضمني كسب شده و در فرايند خلاقيت و توليد موردي استفاده قرار مي گيرد ، از نظر سياست و استراتژي بسيار مهم است. ]12[ بنابراين اينگونه مي توان نتيجه گرفت که دانش ضمني منبع مزيت رقابتي محسوب مي شود. قدرت ابتكار لازم براي خلاقيت نه تنها از خبرگي قابل مشاهده ، بلكه از ذخيره تجربيات نامشهود افراد سازمان كه قبل از استفاده در فرايند نوآوري حياتي سازي مي شود، نيز قابل استخراج است. دانش ضمني را مي توان هم از منابع داخل سازمان از طريق تصميم گيري در مورد دانش اعضا و فراهم آوردن فضاي بهبود يادگيري جمعي و ارتقا شايستگي ضمني آنها و هم از منابع خارج از سازمان با تلاش در جهت اكتساب دانش و مهارتهاي ضمني افراد ساير شركتها ،‌ از طريق استخدام افراد مجرب و تحصيل کرده و يا اخذ راهنمايي ازمشاوران خبره و با تجربه و يا ايجاد شبكه با شركتهاي ديگركسب كرد. اين موضوع كاملا واضح است كه دانش ضمني در تمامي عمليات و مراحل فعاليتهاي يك سازمان قابل كسب و حياتي سازي است.
    samiramohamadi likes this.


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:30 بر حسب GMT +3.5 می باشد.