صفحه 3 از 55 اولیناولین 123451353 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 از مجموع 543
Like Tree35Likes

موضوع: تمرین شماره 5 کلاس مجازی

  1. #21
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    در مثالی دیگر، می توانیم توضیح دهیم که تجهیزات فنی یک شرکت خودروسازی، دارایی مکمل آن محسوب می شود. فروش یک محصول بدون داشتن شبکه پشتیبانی و فنی باعث می شود بیش از حد به شریکی که این خدمات را ارائه می کند، وابسته شوید. به همین دلیل است که مزدا برای معرفی موتور چرخنده ای که به تازگی تولید کرده بود، در نمایندگی مجاز خود به تجهیزات پشتیبانی ویژه نیاز داشت. در این شرایط، معرفی کالای جدید به بازار روند بسیار کندتری از آنچه پیش بینی می شد، طی کرد؛ اما مزدا توانست کنترل این قضیه را به دست بگیرد و به اصطلاح از «دزدیده شدن» طرحش جلوگیری کند.

  2. #22
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    59
    تشکر
    17
    تشکر شده 15 بار در 10 پست
    واگذاری و فروش دانش های فنی تولید شده در شرکتها را می توان بعنوان تجارتی موفق نام برد.

  3. تشکرها از این نوشته :

    ghafarimoghadam (22-11-2013)

  4. #23
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    4.jpg
    مربع شماره ۱: برنده احتمالی (قرارداد)

    در این شرایط، شما تنها فردی هستید که حق مالکیت معنوی نوآوری خود را در دست دارید، اما در برابر صاحبان دارایی های مکمل از قدرت بازار برخوردار نیستید. در این سناریو، احتمال اینکه شریک شما از قدرت چانه زنی خود برای به دست آوردن ارزش نوآوری شما استفاده کند نسبت به اینکه رقیبی از طرح شما تقلید کند، بدتر است. برای مقابله با این مشکل، باید قراردادی لازم الاجرا طراحی کنید که سودآوری خود را از این نوآوری به حداکثر برسانید.

    از آنجایی که ابتکار جدید شما تقاضایی را برای دارایی های مکمل ایجاد می کند، فرصت نسبتا خوب مذاکره برای کسب سهم قابل توجه سود در دست شما است. در صنعت شیمی و داروسازی، این استراتژی به عنوان «درونی سازی تحقیق و توسعه» شناخته می شود. یک شرکت نوپای کوچک داروسازی، محصولی را تولید می کند، اما نمی تواند سود بالقوه زیادی از آن به دست بیاورد. چنین محصولی به منابع مکمل یک شریک بزرگ تر نیاز دارد.

    در بیشتر مواقع، می شود قراردادی را تنظیم کرد که امکان همکاری بین این شرکت نوپا و یک غول داروسازی را ایجاد کند. نتیجه اغلب یک مالکیت نسبتا دوستانه است که به نفع کسی تمام می شود که ایده نوآوری را ارائه کرده است.

    مربع شماره ۲: برنده قطعی

    این قسمت غیرمحتمل ترین سناریو را نشان می دهد، اما اگر اتفاق بیفتد، بیشترین ارزش از نوآوری به دست می آید. شرکتی که از ترکیب یک مزیت تکنولوژیک مطمئن بهره می برد، بدون اینکه به دارایی های شرکت دیگری متکی باشد، در موقعیتی ایده آل قرار گرفته است. نمونه معروف این سناریو در صنعت شیرین کننده های مصنوعی رخ داده است. پس از کشف قند آسپارتام به عنوان شیرین کننده بدون کالری، نام تجاری نوتراسوییت وارد بازار شد. شرکت «سرل» به سرعت امتیاز اختراع آن را ثبت کرد تا فرمول شیمی آن حفظ شود، اما در همین نقطه متوقف نماند و تاییدیه اداره مواد غذایی و دارویی آمریکا را دریافت کرد که هنوز مانعی بر سر راه هر گونه تلاش رقبا برای ورود به حوزه های مشابه فعالیت سرل است.


    مربع شماره ۳: بازنده

    این بدترین موقعیتی است که نوآور در آن قرار می گیرد. وقتی نه می توانید از مالکیت حقوق معنوی خود بهره برداری کنید و نه دارایی های مورد نیاز برای بازاریابی نوآوری خود را تامین کنید، باید به فکر تعویق یا واگذاری اجرای نوآوری خود باشید. یک استراتژی مفید دیگر این است که با توجه به دارایی هایی که نیاز دارید، بدون اینکه دیگر عرضه کنندگان یا رقبا باخبر شوند، موقعیتی قوی ایجاد کنید. ایجاد تیم های خدماتی و فروش قبل از اینکه کالای جدید به بازار عرضه شود، در بلند مدت ارزان تر از اعتماد کردن به شرکایی خواهد بود که در آینده ممکن است علیه شما عمل کنند.

    متاسفانه بسیاری از طرح های ابتکاری دچار این وضعیت می شوند. اگر طرح ابتکاری شما راه اندازی شده، یک قرارداد که کشفیات و فرضیات شما را محدود می کند، بهترین روش است تا بلکه بتوانید از ایده خود درآمدی داشته باشید.

    مربع شماره ۴: برنده احتمالی (ادغام)
    این وضعیت نشان دهنده میزان پایین تری از حفاظت از حقوق معنوی شما است که با داشتن قدرت بازار بر دارایی های مکمل، جبران می شود. اگر در این موقعیت می خواهید از توانایی های خود بهره ببرید، ادغام سازی بهترین گزینه است. با توجه به اندازه جیبتان، تملک یک شرکت دیگر یا مشارکت با بنگاه دیگر باعث می شود بتوانید هنگام معرفی محصول جدید یا ایده نوآورانه به بازار، مهم ترین دارایی ها را کنترل کنید. اگرچه رقبا باز هم ایده شما را کپی برداری می کنند، اما برای کپی کردن کلیه دارایی های مکملی که به کار گرفته اید، به زحمت خواهند افتاد.

    famil saeedian likes this.

  5. #24
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    بنابراین :
    قبل از اینکه یک ایده یا محصول خلاقانه وارد بازار شود، فردی که آن را ارائه کرده باید حق مالکیت معنوی و دارایی های مکمل آن را در نظر داشته باشد. اگر شرکت زیراکس وقتی که اولین کامپیوتر اداری را معرفی کرد این موضوع را مد نظر قرار می داد، می توانست از نوآوری خود ارزش بیشتری به دست آورد. در آن صورت، شاید امروز به جای مکینتاش، از کامپیوترهای زیراکس استفاده می کردیم
    .
    ویرایش توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی : 26-10-2013 در ساعت 22:12

  6. #25
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    گونه های مختلف مالکیت فکری:
    1-Copyright : که در فارسی به حقوق مؤلف ترجمه می شود و حقوق مرتبط با آثار ادبی- هنری است.2-Patents : به اختراعات مربوط است. به گواهینامه ثبت اختراع Patent گفته می شود.3-Industrial designs : طرح های صنعتی. در مالکیت فکری منظور طرح صنعتی ویژگی های ظاهر و زیبایی شناختی کالا است که جنبه خلاقانه و ابتکاری دارد و موجب چشم نوازی و مشتری پسند شدن محصول می شود.4-Trademarks: علائم تجاری که نشانه ها و علامت هایی هستند که کالاها و خدمات یک شخص یا شرکت را از کالاها و خدمات یک شخص و شرکت دیگر متمایز می کنند که در بازار به عنوان شناسنامه یک کالا یا خدمات است. در خدمات هم علامت تجاری داریم که Mark Service نامیده می شود.5-Geographical indications: نشانه های مبداء جغرافیایی کالا. برخی از کالاها هستند که به علت مبداء جغرافیایی شان کیفیت و ارزش خاصی پیدا می‌کنند. قانون با ضوابطی از این اسامی حمایت می کن مثل دارجلینگ که اسم منطقه خاصی است که در آن این چای معروف با آن طعم و بوی مخصوص تولید می شود. در ایران هم مثل زعفران قائنات یا گلاب قمصر که نام جغرافیایی آنها کیفیت خاصی را در ذهن مصرف کننده ایجاد می کند وجود دارد و بر طبق قانون تنها کسی می تواند از این نشان استفاده کند که کالایش را در آن منطقه جغرافیایی تولید کرده باشد و دیگری در جایی دیگر چنین نشان منطقه ای را نمی تواند انتخاب کند.
    6-Trade secrets: رازهای تجاری که مربوط به اطلاعات محرمانه ای است که ارزش تجاری دارند و قانون ارز این اطلاعات حمایت می کند.7-New plant varieties: گونه های جدید گیاهی، در حوزه کشاورزی در کنار گونه های جدیدی که از طریق پیوند و یا امروزه مهندسی ژنتیک تولید می شود، به پیوند زننده با تولید کننده حقوقی تعلق می گیرد و تولید محصول تا مدت خاصی در انحصار او قرار می گیرد.
    8-Protection against unfair competition:رقابت غیر منصفانه که یک عنوان کلی است درواقع از نظر قانونی تجارت، باید منصفانه باشد و مکارانه نباشد تاجران در بازار باید رفتار منصفانه داشته باشند و اگر رقابت و رفتار غیرمنصفانه وجود داشته باشند قانون با آن برخورد میکند.مثلا اگر شرکتی علیه رقیب خود اطلاعات دروغی را در بازار پخش کند یا از رقیب خود تقلید غیرمجاز کند و مشتری را فریب دهد به آن رقابت غیرمنصفانه گفته می شود.

  7. #26
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    بنابراین :

    Patent از يك سو موجب معرفى شدن پديدآورنده اختراع به جامعه مى شود و از سوى ديگر منافع مادى پديدآورنده راتضمين مى نمايد. هر دوى اين آثار موجب گسترش انگيزه هابراى خلاقيت ها و نوآورى هاى بعدى است كه متضمن بهبود پيوسته كيفيت زندگى بشرى است.
    درمقابل، ثبت اختراع به صورت پتنت مستلزم افشاى اختراع و اطلاع يافتن جامعه از جزئيات آن است و اين مهم باعث غناى روزافزون دانش فنى در سطح جهانى در خلال افزايش اختراعات به ثبت رسيده مى شود.
    ویرایش توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی : 26-10-2013 در ساعت 22:24

  8. #27
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    مديريت مالكيت فكري در مراكز تحقيق و توسعه عمومي، در واقع شكل دادن به روش هاي انتقال دانش است. اين مديريت شامل عناصري چون تشخيص، رشد و بهره برداري از مالكيت فكري است. مديريت مالكيت فكري و تكنولوژي به عنوان دارايي، نقش بسيار مهمي را در توانمند كردن شركت ها براي رقابت در بيشتر صنايع و نيل به رشد و توسعه ايفا مي كنند. بررسیها نشان ميدهد كه شركت هاي بزرگ سرمايه بيشتري را در رشد و حفظ مالكيت فكري به كار مي گيرند در حالي كه شركت هاي كوچك تلاش در حفظ رهبري تكنولوژيكي خود دارند. همچنين مي توان گفت كه براي نيل به مرحله رشد و توسعه از مراحل چرخه حيات، شركت بايد بر سيستم هاي فني و بخش تكنولوژي به منظور توسعه تجارت و بهبود بهره وري تمركز كند و از دارايي هاي تكنولوژي به منظور بهبود دسترسي به بازار استفاده نمايد.

  9. #28
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    در دانشگاه ها هنجار و ارزش سنتي، " مدل علم باز" است كه بر اساس آن دانش به عنوان يك كالاي عمومي تلقي مي شود. به همين علت دانشگاه ها براي مالكيت فكري، اولويت كمي قائل هستند. البته ديدگاه علم باز مي تواند در زمان گسترش تجارت و هنگامي كه عملكرد شخصي زيان آورتر از عملكرد گروهي است، مفيد باشد. در مدل علم باز، اين مطلب پيشنهاد مي شود كه مراكز تحقيق و توسعه به جاي اينكه بر توسعه مالكيت فكري و بهره برداري از آن تمركز كنند بايد سعي بر آن داشته باشند تا از منابع موجود و قابل دسترس در جهت انجام فعاليت هاي تحقيقي بيشتر استفاده كنند. تجارتي كردن به ظرفيت جذب شركت، مثلاً، توانايي شركت در تشخيص، جذب و استفاده از تكنولوژي جديد توسعه يافته بوسيله مراكز تحقيق و توسعه، وابسته است. البته اين موضوع مي تواند براي شركت هاي محلي كه از نظر ظرفيت هاي جذب، نسبت به شركت هاي ديگر كمتر توسعه يافته اند، مشكل ساز بوده و بر آن ها فشار وارد كند. البته امروزه دانشگاه ها و مراكز تحقيق و توسعه عمومي، تأكيد بيشتري بر مالكيت فكري داشته و همين امر منجر به توسعه و استفاده از مالكيت فكري شده است.

  10. #29
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    تكنولوژي و چارچوب (thio) :
    كريستنسن و ري نور در سال 2003 ، تكنولوژي را به صورت فرآيندي كه طي آن داده ها اعم از مواد، سرمايه، انرژي و يا اطلاعات، به ستاده با ارزش بيشتر تبديل مي شود. البته بايد توجه كرد كه هر شركتي داراي نوعي تكنولوژي است ، تعريف كرده اند. پورتر بر اين مطلب تأكيد دارد كه، تغيير تكنولوژي يكي از عناصر اصلي رقابت محسوب مي شود و نقش مهمي را در تغيير ساختاري صنعت و حتي خلق صنعتي جديد، ايفا مي كند و در بين تمام چيزهايي كه مي تواند قوانين رقابت را تغيير دهد، تغيير تكنولوژيكي از اهميت بيشتري برخوردار است. پرا هالد و هامل در سال 1990 به اهميت دارايي هاي تكنولوژي به منظور توسعه شايستگي هاي كليدي سازمان، تأكيد ورزيدند . اما آنان توضيحي در رابطه با جريانات اين تكنولوژي ها، بيان نكردند . شريف پيشنهاد كرد كه مي توان جريانات تكنولوژي پرا هالد و هامل را در چهار دسته، طبقه بندي كرد در حالي كه اين دارايي هاي تكنولوژي براي تثبيت موقعيت رقابتي يك شركت، بسيار ضروري است. اين چهار دسته را مي توان تحت عنوان چارچوب ( thio) شناخت كه عبارتند از :

    1. بخش تكنولوژي كه منظور از آن تسهيلات فيزيكي است
    2. بخش نيروي انساني كه منظور از آن استعدادهاي نيروي انساني است
    3. بخش اطلاعات كه منظور از آن دانش مدرن است
    4. بخش سازمان كه منظور از آن طرح هاي سازماني است

  11. #30
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    107
    تشکر
    1
    تشکر شده 9 بار در 8 پست
    براساس نظر کویین و همکارانش داراییهای سازمانهای امروزی در چهار سطح قرار دارند:
    1- دانش ادراکی یا دانش چیستی
    2- مهارت پیشرفته یا دانش شخصی
    3- فهم سیستمی یا دانش چرایی
    4- خلاقیت خودجوش یا پیگیری چرایی


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:09 بر حسب GMT +3.5 می باشد.