صفحه 1 از 68 1231151 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 675
Like Tree48Likes

موضوع: تمرین شماره 4 کلاس مجازی

  1. #1
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    107
    تشکر
    89
    تشکر شده 134 بار در 40 پست

    Question تمرین شماره 4 کلاس مجازی

    تمرین شماره 4 کلاس مجازی:

    در فاز «جستجو» از فرآیند نوآوری، محرک‌های جستجو را همراه با ذکر نمونه‌هایی، تشریح و تحلیل کنید.

  2. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    59
    تشکر
    17
    تشکر شده 15 بار در 10 پست
    با توجه به موارد ذکر شده درخصوص بعضی محرک های نوآوری در کلاس، می توان فشار دولت و قانونمندسازي را به عنوان یکی از موارد ذکر نمود.
    در کشور ما ضرورت سیاستگذاري براي توسعه نانوفناوري مورد توجه مسؤولین کشور قرار گرفته و به همین دلیل ستاد ویژه توسعه فناوري نانو به دستور رئیس جمهور وقت در سال 1382 به منظور سیاستگذاري و برنامه ریزي توسعه فناوري نانو تشکیل شد. اولین فعالیتهاي مرتبط با شکل گیري نانوفناوري در ایران تقریباً از ابتداي دهه 80 شروع شده و در سال هاي ابتدایی شکل گیري نانوفناوري در ایران، نقش دولت بسیار پررنگ بوده است. در دوره ابتدایی مشاهده می شود که عمده فعالیت ها و کارکردهاي نظام نوآوري در زمینه سه کارکرد "نهادینه سازي و قانونمندسازي"، "هدایت تحقیقات و نوآوري" و "تامین و تخصیص منابع" بوده است. در این دوره، شکل گیري ستاد نانوفناوري و دبیرخانه آن، تدوین برنامه راهبردي ده ساله نانو و تخصیص بودجه خاص به ستاد نانو از مهم ترین فعالیتهایی بوده است که نقش مهمی در شکل گیري بقیه کارکردهاي نظام نوآوري داشته اند. بر پایه بررسی و تحلیل اسناد و داده هاي موجود در در دوره دوم شکل گیري نانوفناوري در ایران و در سالهاي میانی دهه80، مشاهده می شود که کارکردهاي سه گانه قبل ادامه یافته و دو کارکرد دیگر از نظام نوآوري فناورانه یعنی "خلق و توسعه دانش" و "انتشار دانش و شکل گیري صرفه هاي بیرونی مثبت" نیز تقویت می شوند. این دو کارکرد عمدتا در طرف عرضه نظام نوآوري یعنی در بخشهاي دانشگاهی و تحقیقاتی شکل گرفته اند. از این رو مشاهده می شود که در ادامه دوره اول که عمدتا نقش دولت پررنگ بوده است، در این دوره نقش بخشهاي دانشگاهی و تحقیقاتی پررنگ شده است. در دوره سوم و در سال هاي اخیر، مشاهده می شود که در ادامه پنج کارکرد قبلی، دو کارکرد "شکل گیري بازار" و "فعالیتهاي کارآفرینانه" تقویت شده اند. این دو کارکرد، عمدتا در طرف تقاضا شکل گرفته و نشان دهنده شکل گیري بخش دیگري از نظام نوآوري فناورانه در حوزه نانوفناوري است. درکشور ما ضرورت سیاستگذاري براي توسعه نانوفناوري مورد توجه مسؤولین کشور قرار گرفته و به همین دلیل ستاد ویژه توسعه فناوري نانو به دستور رئیس جمهور وقت در سال 1382 به منظور سیاستگذاري و برنامه ریزي توسعه فناوري نانو تشکیل شد. اولین فعالیتهاي مرتبط با شکل گیري نانوفناوري در ایران تقریبا از ابتداي دهه 80 شروع شده است و در سالهاي ابتدایی شکل گیري نانوفناوري در ایران، نقش دولت بسیار پررنگ بوده است. در دوره ابتدایی مشاهده می شود که عمده فعالیتها و کارکردهاي نظام نوآوري در زمینه سه کارکرد "نهادینه سازي و قانونمندسازي"، "هدایت تحقیقات و نوآوري" و "تامین و تخصیص منابع" بوده است. در این دوره، شکل گیري ستاد نانوفناوري و دبیرخانه آن، تدوین برنامه راهبردي ده ساله نانو و تخصیص بودجه خاص به ستاد نانو از مهم ترین فعالیتهایی بوده است که نقش مهمی در شکل گیري بقیه کارکردهاي نظام نوآوري داشته اند. بر پایه بررسی و تحلیل اسناد و داده هاي موجود در در دوره دوم شکل گیري نانوفناوري در ایران و در سالهاي میانی دهه 80، مشاهده می شود که کارکردهاي سه گانه قبل ادامه یافته و دو کارکرد دیگر از نظام نوآوري فناورانه یعنی "خلق و توسعه دانش" و "انتشار دانش و شکل گیري صرفه هاي بیرونی مثبت" نیز تقویت می شوند. این دو کارکرد عمدتاً در طرف عرضه نظام نوآوري یعنی در بخشهاي دانشگاهی و تحقیقاتی شکل گرفته اند. از این رو مشاهده می شود که در ادامه دوره اول که عمدتا نقش دولت پررنگ بوده است، در این دوره نقش بخشهاي دانشگاهی و تحقیقاتی پررنگ شده است. در دوره سوم و در سال هاي اخیر، مشاهده می شود که در ادامه پنج کارکرد قبلی، دو کارکرد "شکل گیري بازار" و "فعالیتهاي کارآفرینانه" تقویت شده اند. این دو کارکرد، عمدتا در طرف تقاضا شکل گرفته و نشان دهنده شکل گیري بخش دیگري از نظام نوآوري فناورانه در حوزه نانوفناوري است
    .
    منبع: تحلیل مدل شکل گیری کارکردهای نظام نوآوری فناورانه نوظهور در ایران، مهدی محمدی، سید حبیب الله طباطبائیان، مهدی الیاسی، سعید روشنی، فصلنامه علمی-پژوهشی سیاست علم و فناوری، تابستان 92
    ویرایش توسط Shadi Ghoreishi : 26-10-2013 در ساعت 09:31
    mohammadzade likes this.

  3. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما Shadi Ghoreishi برای ارسال این پست سودمند:

    Alireza Sabetifard (25-10-2013),mohammadzade (26-10-2013)

  4. #3
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    59
    تشکر
    17
    تشکر شده 15 بار در 10 پست
    در ایران در بخش نانوفناوری، تدوین و توسعه برنامه های بلند مدت و تأمین منابع مالی و زیرساخت های لازم مورد نیاز برای این حوزه به عنوان محرکهای اصلی شکل گیری این نظام بوده است. این مسیر شکل گیری را تحت عنوان « موتور شکل گیری حمایت از فشار دولت » نامگذاری کرده اند. موارد فوق الذکر پیشرانی برای فضای شدنی حوزه مذکور بوده است.

  5. تشکرها از این نوشته :

    Alireza Sabetifard (25-10-2013)

  6. #4
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    55
    تشکر
    3
    تشکر شده 9 بار در 7 پست
    كمک به تبليغ فرهنگ نوآوری، ياری رساندن به شركتها برای افزايش رقابت ازراه نوآوری و كمک به آنها شركتها برای بهره گيری از فرصت های اقتصاد دانش – محرك ارائه می شود:


    1. ايجاد يک طرح كلی برای ترويج و بهبود مديريت نوآوری، با همکاری دولتهای ملی و منطقه ای. هدف از اين طرحها بايد افزايش دانش فنی بازيگرانی باشد كه روش شناسی ها و ابزارهای مربوط به مديريت نوآوری را در شركتها و به ويژه در بنگاههاي كوچک و متوسط تبليغ می كنند. همچنين هدف ديگر بايد در ارتباط با افزايش توسعه شبکه جهانی در ميان بازيگران گوناگون باشد تا تبادل دانش و تجارب تشويق شود.


    2. حمايت از آگاهی های مناسب و ابتکاری، به منظور افزايش اعتماد به نفس شهروندان در ايجاد نوآوری كه به عنوان ابزاری برای افزايش رقابت در شركتها و افزايش رفاه در جوامع به كار می رود. به منظور مقابله با پس زمينه موجود )عدم حمايت از نوآوری( و به دليل اهميت آن برای مصرف كنندگان و شركتها و همچنين برای افزايش توسعه در فرايند طراحی و ايجاد كالاهایصنعتی، حمايت از آگاهی های مناسب و ابتکاری، بايد در اولويت قرار گيرد.


    3. حمايت از ايجاد و توسعه سيستم های گواهي مشترك(common certification systems). انجام اقدامات مقدماتی معين مثال مطالعات، مشاوره با شركت ها و انجمنهای ملی در ارتباط با IMTs های گوناگون و... برای تعيين الگو و استاندارد در اين زمينه، ضروری به نظر می رسد

  7. تشکرها از این نوشته :

    seyyed hadi tabatabaei (24-10-2013)

  8. #5
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    72
    تشکر
    0
    تشکر شده 14 بار در 7 پست
    به نظر می رسد اهمیت روزافزون دانش به عنوان گرداننده اقتصاد تاثیر بسزایی در گام جستجوی فرآیند نوآوری داشته باشد، به گونه ای که یکی از دغدغه های عمده و اصلی مدیران سازمان ها این است که از طریق کاربرد موثر دارایی های دانشی به ایجاد، تحکیم و توسعه نوآوری بپردازند، بنابراین سازمان های امروزی بی وقفه تلاش می کنند تا خود را بوسیله کاربردهای هوشمندانه این دارایی ها از رقبایشان متمایز سازند.

  9. تشکرها از این نوشته :

    seyyed hadi tabatabaei (24-10-2013)

  10. #6
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    130
    تشکر
    3
    تشکر شده 62 بار در 33 پست
    قسمت اول
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    تعریف جستجو:



    همانطور که میدانیم اولین مرحله فرآیند نوآوری جستجو است .

    mi-rocket.jpg


    پویش محیط (درونی وبیرونی) و پردازش سیگنالهای مرتبط با تهدیدها و فرصت ها تغییر به عبارت دیگر چگونه میتوان فرصتهای نوآوری را پیدا کنیم ؟ لذا باید موقعیتهای ناشناخته را جستجو کنند و با یک نگاه جامع و گسترده سیگنالهای ضعیف را به سرعت و در کمترین زمان بشناشند .این سیگنالها میتواند در قالب یک فرصت فناورانه جدید یا تغییر نیاز های بازار یا ناشی از فشار قانون یا اقدامات رقبا باشند .
    اغلب نو آوریها زاییده اثر متقابل چند نیرو هستند.برخی ناشی از نیاز به تغییری هستند که فشار فناوری جدید ایجاد میکند و برخی ناشی از کشش فرصتهای جدید بازارند.


    با توجه به طیف وسیع سیگنالها مدیریت موفق نوآوری مستلزم سازوکارهایی توسعه یافته برای شناسایی،پردازش و انتخاب اطلاعات از محیط متلاطم است (Tidd and Bessant 2009)


    Tidd, J. and J. Bessant (2009). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change, Wiley. com.

  11. کاربران : 5 تشکر کرده اند از شما forouzanmehr برای ارسال این پست سودمند:

    barandak (25-10-2013),ghafarimoghadam (05-11-2013),Neda Fayazi (25-10-2013),samane-shomali (25-10-2013),سمیرا یوسفی (27-10-2013)

  12. #7
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    34
    تشکر
    1
    تشکر شده 4 بار در 4 پست
    در خصوص اهميت و ضرورت توسعه ظرفيت نوآوری سازمان‌ها شواهد قوی تجربی و نظری وجود دارد. بر اين اساس، عمده پژوهش‌های سال‌های اخير بر شناسايی عوامل موثر بر ارتقای ظرفيت معطوف است. با توجه به اهميت موضوع، اين مقاله به بررسی ميزان تاثير هر يک از محرک‌های نوآوری (مديريت دانش، مديريت خلاقيت و نوآوری، مديريت فناوری اطلاعات در بنگاه) بر ظرفيت نوآوری در شرکت‌های دانش بنيان مستقر در پارک‌های علم و فناوری می‌پردازد. برای سنجش ظرفيت نوآوری بنگاه‌ها و تعيين ضرايب هريک از متغيرهای تاثيرگذار بر آن از مدل‌يابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار ليزرل استفاده شده است. داده‌های پژوهش از ميان شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری کشور انتخاب شده است. نتايج نشان می‌دهد که هر يک از محرک‌های نوآوری تاثير مثبت و معنی‌داری در ايجاد و افزايش ظرفيت نوآوری در بنگاه‌ها دارند. از بين اين متغيرها مديريت فناوری اطلاعات و مديريت دانش بيشترين ضريب را به خود اختصاص دادند که به معنی تاثيرگذاری بيشتر بر ايجاد نوآوری، افزايش ظرفيت و محرک‌های مهم در بنگاه هستند.

  13. #8
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    130
    تشکر
    3
    تشکر شده 62 بار در 33 پست
    قسمت دوم
    -------------------------------------------------------
    محرکهای جستجو :


    محرکهای جستجو سر منشاء هایی هستند که باعث میشود نوآوری در اشکال گوناگون بروز نماید.
    شاید ملموس ترین محرک جستجو لحظات الهام بخش باشدمانند انچه برای ارشمیدس یا نیوتن اتفاق افتاد .یا برای جیمز وات زمانی که که در اثر سرو صدای جوشیدن آب کتری از خواب پرید

    در شکل زیر انواع سرچشمه های نواوری را مشاهده میکنیم:


    IMG_0137.JPG


    Tidd, J. and J. Bessant (2009). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change, Wiley. com.
    ویرایش توسط forouzanmehr : 19-10-2013 در ساعت 23:23

  14. کاربران : 4 تشکر کرده اند از شما forouzanmehr برای ارسال این پست سودمند:

    azade.malekiyan (21-10-2013),ghafarimoghadam (05-11-2013),omid ayareh (23-10-2013)

  15. #9
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    130
    تشکر
    3
    تشکر شده 62 بار در 33 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط forouzanmehr نمایش پست ها
    قسمت دوم
    -------------------------------------------------------
    محرکهای جستجو :


    محرکهای جستجو سر منشاء هایی هستند که باعث میشود نوآوری در اشکال گوناگون بروز نماید.
    شاید ملموس ترین محرک جستجو لحظات الهام بخش باشدمانند انچه برای ارشمیدس یا نیوتن اتفاق افتاد .یا برای جیمز وات زمانی که که در اثر سرو صدای جوشیدن آب کتری از خواب پرید

    در شکل زیر انواع سرچشمه های نواوری را مشاهده میکنیم:


    IMG_0137.JPG


    Tidd, J. and J. Bessant (2009). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change, Wiley. com.
    قسمت سوم
    -------------------------------------------------------

    در پست دوم منابع نواوری را از دید جو تید مطرح کردیم در این قسمت از نگاه پیتر دراکر به این مقوله میپردازیم
    :

    پیتر دراکر ، یکی از بزرگترین اندیشمندان مدیریت از قرن گذشته ، در کتاب خود " نوآوری و کارآفرینی " (1986) 7 مورد را به عنوان " منابع نوآوری " ، معرفی میکند :

    غیر منتظره ها : به عنوان مثال غیر منتظره توسعه از Nutrasweet است . شیمیدان توسعه یک ماده شیمیایی جدید . به طور تصادفی او مقداری از آن را در دهان او . او با تعجب آن را به طعم بسیار شیرین است. این آغاز یک مسیر توسعه، که سالها به طول انجامید در قبل از Nutrasweet سرل به بازار معرفی شده بود.
    ناسازگاری : ناسازگاری ویا درگیری بین مخالفت با توابع ، الزامات و یا مقادیر ممکن است آغاز یک نوآوری است . برای مثال درخواست برای یک ماشین کوچک با فضای کافی در داخل ناهمخوان است . با این حال در یک طراحی جدید به عنوان هوشمند این مشکل حل شد.
    فرآیند باید : یک ضرب المثل قدیمی می گوید که " نیاز مادر اختراع است " .
    ساختار صنعت و بازار :
    بازارهای صنایع و ساختار بازار ممکن است برای انواع جدیدی از خدمات ارائه فرصت .نماید.برون سپاری فعالیت هایی مانند نگهداری از زیرساخت های فناوری اطلاعات
    جمعیتی : جمعیت مدت طولانی است که منبع اصلی نوآوری و ایجاد فرصت هایی برای انواع جدیدی از محصولات و خدمات است . به عنوان مثال تولید ویاگرا نوآوری دارویی است برای سالمندان تا هنوز هم احساس شادابی ونشاط و لذت بردن از زندگی را در پیری تجربه کنند.
    تغییرات در ادراک : به عنوان مثال تغییرات در ادراک از سلامتی باعث شده در گذشته افراد چاق را سالم بدانند ولی امروزه سبک وزن بودن ملاکی برای سلامتی است که همین تغییر در ادراک مردم را به سمت مصرف مواد غذایی کم چرب و.... و استفاده از وسایل جدید برای رسیدن به تناسب اندام کرده است
    دانش جدید : دانش جدید فرصت های بسیاری را برای محصولات جدید . ظهور میکرو الکترونیک و روش های جدید برنامه نویسی و ابزار، بیوتکنولوژی ، نانو تکنولوژی و غیره ایجاد کرده و موتور اصلی نوآوری و پیشرفت در طول دهه گذشته بوده است. این احتمالا برای دهه های آینده ادامه خواهد داد . "

    منبع : (ترجمه وتلخیص)
    http://www.innovationmanagement.org/...Peter_Drucker)

    ویرایش توسط forouzanmehr : 19-10-2013 در ساعت 23:33
    ghafarimoghadam likes this.

  16. تشکرها از این نوشته :

    ghafarimoghadam (05-11-2013)

  17. #10
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    130
    تشکر
    3
    تشکر شده 62 بار در 33 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط سمیرا یوسفی نمایش پست ها
    كمک به تبليغ فرهنگ نوآوری، ياری رساندن به شركتها برای افزايش رقابت ازراه نوآوری و كمک به آنها شركتها برای بهره گيری از فرصت های اقتصاد دانش – محرك ارائه می شود:


    1. ايجاد يک طرح كلی برای ترويج و بهبود مديريت نوآوری، با همکاری دولتهای ملی و منطقه ای. هدف از اين طرحها بايد افزايش دانش فنی بازيگرانی باشد كه روش شناسی ها و ابزارهای مربوط به مديريت نوآوری را در شركتها و به ويژه در بنگاههاي كوچک و متوسط تبليغ می كنند. همچنين هدف ديگر بايد در ارتباط با افزايش توسعه شبکه جهانی در ميان بازيگران گوناگون باشد تا تبادل دانش و تجارب تشويق شود.


    2. حمايت از آگاهی های مناسب و ابتکاری، به منظور افزايش اعتماد به نفس شهروندان در ايجاد نوآوری كه به عنوان ابزاری برای افزايش رقابت در شركتها و افزايش رفاه در جوامع به كار می رود. به منظور مقابله با پس زمينه موجود )عدم حمايت از نوآوری( و به دليل اهميت آن برای مصرف كنندگان و شركتها و همچنين برای افزايش توسعه در فرايند طراحی و ايجاد كالاهایصنعتی، حمايت از آگاهی های مناسب و ابتکاری، بايد در اولويت قرار گيرد.


    3. حمايت از ايجاد و توسعه سيستم های گواهي مشترك(common certification systems). انجام اقدامات مقدماتی معين مثال مطالعات، مشاوره با شركت ها و انجمنهای ملی در ارتباط با IMTs های گوناگون و... برای تعيين الگو و استاندارد در اين زمينه، ضروری به نظر می رسد
    واقعیت این است گسترش فرهنگ حمایت از نوآوری میتواند به عنوان یک محرک در جهت ایجاد نواوری نقش خوبی را بازی کند بطوریکه در نقطه مقابل ان پس زمینه فکری عدم حمایت از نوآوری محرک های جستجو را از بین میبرد.
    این فرهنگی که صحبت از ان شد میتواند در غالب فرهنگ سازمانی نمود پیدا کند که امروزه سازمان نوآور حاصل همین فرهنگ است فرهنگی که در شرکتهایی مانند اپل موجبات رشد را ایجاد کرده .
    در کشور ما نواوری در سازمان بخصوص در بخش دولتی نوعی بازی با دم شیر است و ممکن است موقعیت یک کارمند یا مدیر را به خطر بیاندازد لذا همین عدم حمایت که شما انرا مطرح کردید باعث ازبین رفتن اولین مرحله فرآیند نواوری که جستجو است میشود

  18. تشکرها از این نوشته :

    ghafarimoghadam (05-11-2013)


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:26 بر حسب GMT +3.5 می باشد.