صفحه 3 از 68 اولیناولین 123451353 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 از مجموع 675
Like Tree48Likes

موضوع: تمرین شماره 4 کلاس مجازی

  1. #21
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    یکی از محرک های جستجوی نوآوری که به آن اشاره شده تغییر قوانین و مقررات است به عنوان مثال قانون هوای پاک و کاهش آلاینده های هوا موجب شد جستجو و نوآوریهای گسترده ای در حوزه های مواد و فرایندها و حتی طراحی محصولات در کارخانجات بوجود بیاورد
    مثال دیگر را می توان به اعمال قانون در جاده ها اشاره کرد که موجب پیشرفت تجهیزات شناسایی و دوربین های کنترل سرعت شده است .

  2. #22
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی نمایش پست ها
    یکی از محرک های جستجوی نوآوری که به آن اشاره شده تغییر قوانین و مقررات است به عنوان مثال قانون هوای پاک و کاهش آلاینده های هوا موجب شد جستجو و نوآوریهای گسترده ای در حوزه های مواد و فرایندها و حتی طراحی محصولات در کارخانجات بوجود بیاورد
    مثال دیگر را می توان به اعمال قانون در جاده ها اشاره کرد که موجب پیشرفت تجهیزات شناسایی و دوربین های کنترل سرعت شده است .

    یکی دیگر از محرکهای جستجوی نوآوری الگوبرداری از طبیعت است که نقش مهمی در ابداعات فنی و کاربردهای گسترده و موفقی نظیر موارد زیر داشته است :
    ابداعاتی که در زمینه علم ارتباطات و کنترل در دهه های اخیر شکل گرفته اند. برنامه ریزی های رایانه و موضوع هوش مصنوعی همه با الگوبرداری و تقلید از فعالیت های مغز آدمی انجام شده اند و روند فعالیت ها به گونه ای است که در آینده با ادامه این کار فنون و ابزارهای بدیع و جدیدی ساخته خواهند شد .

  3. #23
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    166
    تشکر
    22
    تشکر شده 19 بار در 16 پست
    استيفنرابينز نظريه پرداز نام آشناي مديريت، نوآوري را ميزان مسووليت، آزادي و استقلالي مي داند كه افراد درون يك فرهنگ از آن برخوردارند و محرك هايي را براي نوآوري برمي شمارد. رابينز مي گويد محرك هاي نوآوري سه دسته هستند: اول متغيرهاي ساختاري. وي ساختار ارگانيك و پويا را مهم ترين متغيري مي داند كه مي تواند به نوآوري حركت ببخشد. وجود ارتباطات زياد و البته چندسويه - و نه يك سويه و تحكمي- از ديگر محركهاي مورد نظر رابينز است. متغيرهاي فرهنگي دومين متغير انگيزشي براي نوآوري ناميده مي شود. براين اساس نوآوري در جوامع و سازمان هايي پديد مي آيد كه داراي فرهنگي باويژگي هاي زير باشند: ابهام پذير و ريسك پذير، تحمل كننده موضوعاتي كه الزاماًقابل تحقق نيستند، قائل به كنترل بيروني اندك و داراي سيستم باز. سومين متغيرعبارت است از متغيرهاي منابع انساني كه امنيت شغلي از مشخصه هاي بارز آن است. به استناد نظريات رابينز و ديگر انديشمندان عرصه مديريت مشاهده مي شود كه براي تحقق نوآوري پيش نيازهاي زيادي وجود دارند كه بدون مهيا كردن آنها نوآوري تحقق نمي يابد
    ویرایش توسط ostadrahimi : 20-10-2013 در ساعت 12:56

  4. #24
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    خدمت دوستان و همکلاسیهای عزیزم عرض میکنم که ایده های جدید، با اندیشیدن به دست می آید. که در آن ذهن به طور عمیق با یک مسئله درگیر می شود و به تجسم آن می پردازد و با حذف و یا ترکیب واقعیت های موجود، به روشن شدن فکر جدید کمک می کند. بینشی که بدین ترتیب حاصل می شود، قوه تصور را در یافتن فکرهای جدید تغذیه می کند. منشاء فکر جدید، قوه تصور و تخیل است نه قدرت منطقی بشر. سرنخ های مختلفی که به دست می آید، مورد ارزیابی قرار گرفته و به هم ربط داده می شود تا بهترین فکر به دست آید.افکار بشری با یکدیگر ارتباط دارند و بافت به هم پیوسته ای را تشکیل می دهند به همین دلیل قدرت تداعی در ایجاد و ظهور یک فکر جدید بسیار کارساز و موثر است.
    به طور کلی، وجود محیط خلاق از مهم ترین عوامل رشد خلاقیت است. در محیط نامطلوب برای پرورش خلاقیت از اندیشه های جدید و نو بیشتر انتقاد می شود و تمایلات دگرگونی و تغییر با مقاومت و ممانعت تقابل می کنند.

    یکی از روش های مهم متبلورکردن خلاقیت به وجودآوردن فضای محرک، مستعد و به طور کلی خلاق است، بدین گونه که مسئولان سازمان باید به طور مستمر آمادگی شنیدن اندیشه های بدیع و نوین را داشته باشند و نظرات جدید و ارائه راه های تازه را تقویت کنند. متاسفانه بسیاری از مدیران نمی توانند چنین جوی را در سازمان خود بپذیرند. آنها نمی توانند فرآیند مستمر تغییر، که لازمه خلاقیت هست، به صورت دائم تحمل کنند.

  5. #25
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی نمایش پست ها
    از مهمترین محرک های جستجو در فرآیند نوآوری کاربران نوآور است در واقع در اینجا کاربران در مقام نوآوران هستند . ایده های کاربران در کنار عدم رضایت از محصولات و خدمات موجود آنها را مجبور میکند که دست به آزمایش و ساخت نمونه اولیه بزنند و همین نمونه های اولیه هستند که در نهایت به نوآوری های فراگیر تبدیل می شوند .
    به عنوان مثال وانت بار پیکاپ به عنوان جلوه ای بارز از صنعت خودرد سازی سرچشمه خلق این گروه از خودروها بخش طراحی شرکت های خودروساز نبوده بلکه این مزرعه داران بودند که به چیزی بیش از یک خودروی چهار در خانوادگی نیاز داشتند آنها صندلی خودروهای خود را بر می داشتند قطعاتی جدید به آن جوش می دادند و بخشی از سقف را هم می بریدند در واقع نمونه اولیه وانت بار پیکاپ را آنها ساختند . بعدا خوردوسازان با به کارگیری این ایده تولید انبوه وانت بار پیکاپ را آغاز کردند .
    نوآوری های کالاهای ورزشی و صنعت تجهیزات پزشکی نیز از این دسته اند .
    جناب ثواقبی فیروزآبادی در تایید فرمایشات شما باید عرض کنم
    که نوآوری ای هدفمند است كه حاصل از تحلیل، سخت كوشی و كار سیستمی باشه . بنابراین میتونیم این موارد رو به عنوان تجربیات نوآوری مطرح و در مورد اونها بحث كنیم . ضمن اینکه خدمتتون بگم که ، تقریباٌ 90 در صد نوآوری های كارآمد و اثر بخش بر همین اساس صورت می گیره. نوآوری سیستماتیك و هدفمند با تحلیل فرصتها آغاز میشه. اولین قدم تفكر، در مورد اون چیزیهكه آنرا منابع فرصتهای نوآوری می نامیم. این منابع در محیطهای مختلف دارای اهمیت متفاوت می باشند.

  6. #26
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    ارسال ها
    10
    تشکر
    2
    تشکر شده 4 بار در 3 پست
    محرکهای پویش در فرایند نواوری سازمانی را می توان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم نمود،دسته محرکهای بیرونی خود به دو دسته
    1-سیاستها و برنامه های بالا دستی
    که معمولا توسط بدنه دولت و نهاد های سیاستگذارحکومتی ارائه می گردند(در این مورد می توان به سیاستهای انرژی و تبعیت سازمان انرژی اتمی و همچنین برنامه های کلان فضایی و وظیفه سازمان فضایی در تحقق آنها اشاره نمود.)که این موارد جهت رفع و براورده نمودن سیاستهای بالادستی خود محرک نواوری در جهت تحقق آنها می باشد.
    2-نیازها و خواسته های جامعه(بصورت محدود و یا نا محدود)
    بسیاری از سازمانها که معمولا بخش خصوصی بیشترین بدنه آنها را تشکیل می دهد فاقد سیاستگذاریهای بالادستی منجر به برنامه می باشند و در صورتیکه سیاستهایی برای آنها ابلاغ شده باشد این سیاستها بیشتر جنبه کنترلی دارند.در این شرایط از فاز تعیین نیاز و خواسته ها و تبدیل آنها به الزامات محصولی و فناوری مححرکهای نواوری (جهت تعیین محصول و یا شکست محصول به فناوریها )قابل مشاهده هستند.
    در حوزه محرکهای داخلی و یا درونی می توان از توانمندیهای سازمانها که معمولا در قالب فناوری جلوه می کنند نام برد.در بسیاری از سازمانهای پیشرو فناوریهای با سطح دسترسی بالا(فناوریهای محقق شده) خود محرک بسیار توانمندی در جهت شروع فرایند نواوری و خلق ارزش افزوده جدید از فناوریهای موجود می باشند.

  7. #27
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    ارسال ها
    10
    تشکر
    2
    تشکر شده 4 بار در 3 پست
    به نظر بنده خانم قریشی به درستی به یکی از محرکهای جستجو در فرایند نواوری اشاره نمودند ولی این محرکها می توانند نتیجه تحلیل نیازها و یا تحلیل توانمندیها و فناوریهای موجود نیز باشند.

  8. #28
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    166
    تشکر
    22
    تشکر شده 19 بار در 16 پست
    با تشكر از مقالات دوستان، در بحث نواوري و محر كهاي جستجو به نظر بنده نكاتي وجود دارد كه در ذيل به آنها مي پردازم:
    با اينكه نواوري داراي فرآيند و فازهايي است كه تعدادي از دوستان به انها اشاره كرده اند نواوري مي تواند بسيار ساده اتفاق بيفتد و به نوعي هر فردي در هر كسب و كاري مي تواند يك نواور باشد بيل گيتس معتقد است كه نوآوري بايد سرلوحه زندگي ما قرار گيرد
    اگر شما صاحب يك كسب و كاركوچك هستيد و ايده اي داريد كه با عملي شدن آن، بازديدكنندگان را تبديل به خريدار ميكنيد؟ شما يك نوآور هستيد. اگر شما يك مديرهستيد و روشي را ابداع كرده ايد تا كارمندان خود را تهييج كنيد؟ شما يك نوآور هستيد. اگر كارآفريني هستيد كه حرفه خود را احيا و بازآفريني كرديد؟ شما يك نوآور هستيد. اگر يك مادر خانه دار هستيد كه راه حلي براي احياي دوباره ي مدرسه ي محله تان يافته ايد؟ شما يك نوآور هستيد
    تاريخ نشان ميدهد نوآوري هاي بزرگ و چشمگير در دوره هاي زماني كه فشارهاي شديد اقتصادي در جوامع حاكم بوده است، ظهور پيدا كرده اند
    مطالعات نشان داد كه نوآوران افسانه اي در زمانهاي سخت شكل گرفته اند. در مواجهه با مشكلات، نوآوران موفق در زماني كه به دنبال فرصتهاي جديد براي آفرينش كارهاي ارزشمند بودند، از قدرت خود بهره جسته و اعمالي جسورانه انجام دادند
    درواقع ركودهاي اقتصادي، بيشتر براي نوآوري مانند كاتاليزور عمل ميكنند.
    در حقيقت به نظر ميرسد كه تنش، نزاع و نياز، روش طبيعت در"راهي نو پيدا كن" هستند. فشار رواني، مسأله ي خوشايندي نيست، اما نيرويي ايجاد ميكند و با جادوي خود در تمام نسل متخصصان كسب و كار تأثير ميگذارد
    ویرایش توسط ostadrahimi : 20-10-2013 در ساعت 13:00

  9. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما ostadrahimi برای ارسال این پست سودمند:

    barandak (25-10-2013),mohammadzade (26-10-2013)

  10. #29
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    پیشامدهای پیش بینی نشده و تصادفی نیز می تواند یکی از محرکهای جستجو در فرایند نوآوری باشد
    این پیشامدها که حتی از آنها به عنوان عوامل مزاحم در پروژه های پژوهشی یاد می شود و آمیزه ای از اشتباه نیز ممکن است باشد موجب ناکامی در پروژه اولیه شده ولیکن مسیرهایی جدیدی را می گشاید . هنری چسبرو این فرایند را Managing False Negative "مدیریت اشتباهات " نامیده است .
    کشف پنی سیلین به دست فلمینگ از این نوع جستجوها بوده است

  11. #30
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    34
    تشکر
    2
    تشکر شده 7 بار در 6 پست
    ردیابی ومعرفی کردن نوآوری ها :
    بخشی هایی که بیش ازهمه درارتباط با ردیابی نوآوری ها قرار می گیرند گروه های زیر می باشند :
    پاسخگویان در مورد شکاف بین برنامه ریزی استراتژیک وتحولات بازار ، گروه اقلیت کوچکی که معتقدند نوآوری کاملا به هیأت اجرایی یک مجموعه بستگی دارد و فعالان بخش صنعت که به صورت کاملا بسته معتقدند جستجوی نوآوری فقط با تحقیق وتوسعه امکان پذیر است .
    تنها بخشی که بیشترین استعداد را در معرفی نوآوری ها دارد تحقیق وتوسعه است . که قادر است هم تولید را برنامه ریزی کند وهم توسعه وتجارت را سامان بدهد .
    ابزارهای تجارت :
    دربرخی از رویه هایی که ما نوآوری را کشف می نماییم عبارتند از :
    1- درشکاف وجدایی الگوها وروش های سنتی تحقیقات بازار (پیمایش و گردایه خبرگان در روش دلفی )
    2- در شکاف وجدایی تحلیل روند های اجتماعی
    ( روندهای مصرف کننده ، ترجیحات و سرشماری های نفوس )
    3 -در شکاف جلوه ها ونشان های تجاری
    4- در شکاف آراء وپیشنهادات کارمندان یعنی مدخل ورود به دنیای توفان ذهنی
    5- در برنامه ریزی برمبنای سناریو یا نشان دادن سیمای آینده
    6- در تحلیل های ساختاری، تئوری بازیها
    کارآیی وسودمندی :
    کارآیی روی ابزارهای تجاری انعکاس دارد یعنی همانهایی که معتقدیم سه راه برتر برای شناسایی نوآوری است .
    1- مسئولین و پاسخگویان معتقدند که بهترین راه تسخیر نوآوری ها تحلیل روند های اجتماعی است .
    2- پیروی از ادغام تکنیک های تحقیقات بازار ( اجتماعات مرتبط با هم وشبکه های اجتماعی ).
    3- سومین دسته معتبر برای به دست آوردن نوآوری آینده پژوهی و توفان ذهنی است .
    شما کدام سه دسته از بهترین روش های شناخته شده را برای به دست آوردن نوآوری ها استفاده می نمایید ؟
    1- آیا سه روش معتبر تجزیه وتحلیل کیفی ، پویش محیطی و برنامه ریزی هدایت شده و نشست های نیمه ساخت یافته برای به چنگ انداختن نوآوری هااستفاده می نمایید ؟
    2- یا اینکه سه روش تجزیه وتحلیل کیفی ، توفان ذهنی و مقایسه منابع بیرونی را استفاده می کنید ؟
    3- دیگر روش سه گانه مربوط می شود به دارایی شرکت ها ، در نشست های داخلی وتمرین هایی که تبعیض وتعصبات را کاهش داده وبا یک گروه کوچک فکری خلاقیت ها را رشد می دهند .
    مشاوره ورایزنی :
    بهترین این روش های سه گانه که می توان به یک بنگاه مشاوره داد تا بتواند اقدام به تسخیر نوآوری ها نماید کدامند ؟

    1- هدایت بهنگام پیمایش ها
    2- تحلیل روند های فناوری واجتماعی ( برجسته کردن دوره رشد جهشی آنها )
    3- مصاحبه های مؤثروتشریح علمی نژاد ها وقوم نگاری
    4- الگوهای اکتشافی برای کاوش اینکه چه نوع ارتباط بین انسان وماشین خلاقیت پرقدرتی را می آفریند ؟
    5- ایده آفرینی وخیال اندیشی به هنگام
    6- نگاه به دیگر شرکت ها با چشمانی تازه
    7- گوش کردن به منابع ومأخذ غیرمنتظره
    8- برحذر داشتن از طرفداری متعصبانه وداخلی
    بهترین حکم برای توصیف رفتارهای معطوف به منابع بیرونی برای تحلیل نوآوری کدامند ؟
    بیشتر مسئولان وپاسخگویان به منابع خارجی برای تجزیه وتحلیل نوآوری چشم می دوزند، گرچه آنها معتقدند که نوآوری از جمله اطلاعات کلیدی است برای نظارت بربنگاه های مربوط به خود ولی امکان اینکه نوآوری توسط متخصصین داخلی نیز تحت اختیار قرار گرفته ومهار شود دور از انتظار نیست . مثال صنعت در این زمینه ، استفاده از تولید ناخالص داخلی است ، گرچه بیشتر تحلیل گران کیفیت ، می توانند پیش بینی آراسته ای از تولید ناخالص داخلی برآورد نمایند ، ولی بهتر است این کارتوسط متخصصان وتحلیلگران خود بنگاه که معمولا در جای دیگری بکار گرفته می شوند انجام گیرد
    . ( جاییکه ارزش افزوده بیشتری نیز تولید خواهد شد) .
    به نظر شما بهترین سازوبرگ وتجهیزات برای کشف روندهای
    جدید ونوآوری کدامند ؟

    1- بیشترمسئولان وپاسخگویان بنگاه ها معتقدند در نقطه جدایی وشکاف و اختلاف بین
    متخصصین بیرونی وبخش تحقیقات داخلی آنها نوآوری ها قابل کشف هستند .
    2- و اقلیتی از آنها معتقدند که ابزار تجمعی ازدیگر اطلاعات وروش ها می توانند در کشف روند های جدید مؤثر واقع شوند .
    موانع اصلی در کشف نوآوری ها کدامند ؟
    مهمترین این موانع عبارتند از :
    1- کمبود بودجه ،فراوانی وبالا بودن هزینه ها
    2- محدودیت های داخلی از قبیل رویه هاوفرآیندهای عملیاتی انعطاف ناپذیر ، ترس از اینکه فرآیند نوآوری از کنترل خارج شود .
    3- فقدان برخی اسناد معتبرومحرمانه وترس ازاینکه اسراررقابتی آنها درنشست ها ممکن است توسط فروشنده ها به بیرون رخنه پیدا کند.
    4- در صورت فقدان اطلاعات مفید وایده های نو مدیریت ها قادر به پشتیبانی مؤثر نخواهند بود .
    5- اگرصنعت و پشتیبانی کنند های خارجی آگاهی نسبت به اینکه: ماکی هستیم ، به کجا می رویم و روی به چه سویی داریم ؟ پیدا نکنند ، پشتیبانی نخواهند نمود .شرکای صنعت، اینکه اطلاعات تجربی خود را بعنوان منابع خارجی تحلیل نوآوری در انتهای فرآیند به شراکت بگذارند خرسند نخواهند بود . تحلیل گران جدیدتر بیشتر به آگاهی یافتن از اینکه : ماکی هستیم ، به کجا می رویم و روی به چه سویی داریم ؟ تأکید دارند .

    کانون های توجه درزمینه نوآوری کدامند ؟
    1- کدام جنبه ، کدام مبحث ویا کدام موضوع نوآوری باید سال بعد تعقیب شود ؟
    2- روند های مهم وکلیدی اجتماعی در 15 یا 20 سال آینده کدامند ؟
    3- چه سناریوهایی می توان از این روندها استنتاج کرد ؟
    4- کدام یک از روند ها دلالت بر تجارت دارد ویا مستلزم تجاری سازی است ؟
    برخی از بزرگترین واصلی ترین آنها عبارتند از :
    1- تعصب وتبعیض ، به نظر می رسد که باید مسئولان ومتولیان با صرف وقت وتلاش زیاد به تعصبات داخلی ، فرآیندهای انعطاف ناپذیرداخلی غلبه نموده و به پیشنهادات در نشست های داخلی توجه نمایند و جلسات ایده آفرینی به هنگام را مستمرا ادامه دهند واز متخصصین بیرون از بنگاه برای غلبه براین خطرها بهره برداری نمایند .
    2- تحلیل روند های اجتماعی ، مقدار زیادی از مباحث حول فهمیدن روند های اجتماعی می چرخد . بعضی معتقدند روش ها ومدل های مرسوم بهترین روش های برای درک این روند ها هستند ، در حالیکه برخی روش ها که به ظاهر کم اهمیت به نظر می رسند مؤثرترعمل می نمایند .
    3- آینده پژوهی ، رشد عمومی برنامه ریزی مبتنی بر سناریو وبهره برداری از آینده پژویان وشریک نمودن آنها در ارزش افزوده در زنجیره عرضه .
    4- نشانگرهای تجاری ، هنوز هم یکی از بهترین روش ها برای پیمایش محیط جهت به هنگام نمودن اطلاعات اینست بدانیم دیگران وهمتایان در جستجوی چه هستند ؟ وچه چیزی را قابل ملاحظه می دانند ؟ شرکای صنعت و سایر بنگاه ها مشاهدات تجربی خود رادر اختیاروبه شراکت خوهند گذاشت . گرچه ابزارواجزاء آنها متفاوت ومشکلات وتهدیدهای آنها مشابه است !
    منبع :http://senzaricetta.persianblog.ir/post/4/


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 03:35 بر حسب GMT +3.5 می باشد.