صفحه 2 از 68 اولیناولین 12341252 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 675
Like Tree48Likes

موضوع: تمرین شماره 4 کلاس مجازی

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط forouzanmehr نمایش پست ها
    قسمت دوم
    -------------------------------------------------------
    محرکهای جستجو :


    محرکهای جستجو سر منشاء هایی هستند که باعث میشود نوآوری در اشکال گوناگون بروز نماید.
    شاید ملموس ترین محرک جستجو لحظات الهام بخش باشدمانند انچه برای ارشمیدس یا نیوتن اتفاق افتاد .یا برای جیمز وات زمانی که که در اثر سرو صدای جوشیدن آب کتری از خواب پرید

    در شکل زیر انواع سرچشمه های نواوری را مشاهده میکنیم:


    فایل پیوست 100


    Tidd, J. and J. Bessant (2009). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change, Wiley. com.

    نمونه هایی از نوآوری ها در اثر فشار دانش
    آنتی بیوتیک ها ، دستگاههای فتوکپی ، مایکروویو ، نایلون ، کابل های فیبر نوری ، مدارهای مجتمع / ترانزیستورها ، رادار ، لاستیک مصنوعی ، اسکنرهای پزشکی ، تلفن همراه
    ویرایش توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی : 20-10-2013 در ساعت 00:38

  2. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط forouzanmehr نمایش پست ها
    قسمت دوم
    -------------------------------------------------------
    محرکهای جستجو :


    محرکهای جستجو سر منشاء هایی هستند که باعث میشود نوآوری در اشکال گوناگون بروز نماید.
    شاید ملموس ترین محرک جستجو لحظات الهام بخش باشدمانند انچه برای ارشمیدس یا نیوتن اتفاق افتاد .یا برای جیمز وات زمانی که که در اثر سرو صدای جوشیدن آب کتری از خواب پرید

    در شکل زیر انواع سرچشمه های نواوری را مشاهده میکنیم:


    فایل پیوست 100


    Tidd, J. and J. Bessant (2009). Managing innovation: integrating technological, market and organizational change, Wiley. com.
    در فاز جستجو یکی از محرک های اصلی نوآوری کشش تقاضا ست که فشار علم را تکمیل می کند برای نمونه هنری فورد توانست خودروی لوکس اولیه را که بیش تر به وسیله بازی می ماند به خودرویی برای همه تبدیل کند و یا پراکتر اند گمبل هم کسبو کاری برای برآورده کردن نیاز خانه ها به روشنایی با شمع به راه انداخت و به تدریج به سمت تولید انواع و اقسام اقلام مصرفی همچون صابون ، پوشاک ف پاک کننده ها تا خمیر دندان حرکت کرد .
    در واقع می توان گفت تعداد نوآوری هایی که در سطح جهانی جدید هستند اندک است اما محصولات فراوان ، بر اساس بهبود و توسعه تدریجی ایده اصلی این نوآوری ها ارایه شده است .
    باید به این نکته توجه داشته باشیم که نیاز افراد متفاوت است و در نتیجه پاسخ هایی متفاوت را می طلبد .
    اختلاف نیاز های کاربران بالقوه نیز می تواند محرک نوآوری در مسیرهای جدید باشد که اگر این نیاز ها در حاشیه بازار اصلی باشد کارآفرینان تلاش میکنند تا با نوآوری برانداز نیازهای برآورده نشده افراد را تامین کنند .
    ویرایش توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی : 20-10-2013 در ساعت 00:41

  3. تشکرها از این نوشته :


  4. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    Recombinant Innovation نوآوری نوترکیب از اصول مهم در جستجوی نوآوری است
    یکی از پیش فرض های نادرست درباره نوآوری این است که حتما باید کاری نو آن هم در سطح جهانی انجام شود تا نوآوری به حساب آید اما واقعیت چیز دیگری است بسیاری از ایده ها و کاربری های معمول و رایج در یک حوزه می تواند در حوزه ای دیگر کاملا جدید و هیجان انگیز تلقی شوند . این از جمله اصول مهم در جستجوی نوآوری است به این معنا که انتقال یا ترکیب ایده های قدیمی در محیط جدید می تواند منشاء نواوری باشد فرایندی که به ان نوآوری نوترکیب نامیده می شود

  5. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما محمد ثواقبی فیروزآبادی برای ارسال این پست سودمند:

    ghafarimoghadam (05-11-2013),samane-shomali (25-10-2013)

  6. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط forouzanmehr نمایش پست ها
    قسمت سوم
    -------------------------------------------------------

    در پست دوم منابع نواوری را از دید جو تید مطرح کردیم در این قسمت از نگاه پیتر دراکر به این مقوله میپردازیم
    :

    پیتر دراکر ، یکی از بزرگترین اندیشمندان مدیریت از قرن گذشته ، در کتاب خود " نوآوری و کارآفرینی " (1986) 7 مورد را به عنوان " منابع نوآوری " ، معرفی میکند :

    غیر منتظره ها : به عنوان مثال غیر منتظره توسعه از Nutrasweet است . شیمیدان توسعه یک ماده شیمیایی جدید . به طور تصادفی او مقداری از آن را در دهان او . او با تعجب آن را به طعم بسیار شیرین است. این آغاز یک مسیر توسعه، که سالها به طول انجامید در قبل از Nutrasweet سرل به بازار معرفی شده بود.
    ناسازگاری : ناسازگاری ویا درگیری بین مخالفت با توابع ، الزامات و یا مقادیر ممکن است آغاز یک نوآوری است . برای مثال درخواست برای یک ماشین کوچک با فضای کافی در داخل ناهمخوان است . با این حال در یک طراحی جدید به عنوان هوشمند این مشکل حل شد.
    فرآیند باید : یک ضرب المثل قدیمی می گوید که " نیاز مادر اختراع است " .
    ساختار صنعت و بازار :
    بازارهای صنایع و ساختار بازار ممکن است برای انواع جدیدی از خدمات ارائه فرصت .نماید.برون سپاری فعالیت هایی مانند نگهداری از زیرساخت های فناوری اطلاعات

    جمعیتی : جمعیت مدت طولانی است که منبع اصلی نوآوری و ایجاد فرصت هایی برای انواع جدیدی از محصولات و خدمات است . به عنوان مثال تولید ویاگرا نوآوری دارویی است برای سالمندان تا هنوز هم احساس شادابی ونشاط و لذت بردن از زندگی را در پیری تجربه کنند.
    تغییرات در ادراک : به عنوان مثال تغییرات در ادراک از سلامتی باعث شده در گذشته افراد چاق را سالم بدانند ولی امروزه سبک وزن بودن ملاکی برای سلامتی است که همین تغییر در ادراک مردم را به سمت مصرف مواد غذایی کم چرب و.... و استفاده از وسایل جدید برای رسیدن به تناسب اندام کرده است

    دانش جدید : دانش جدید فرصت های بسیاری را برای محصولات جدید . ظهور میکرو الکترونیک و روش های جدید برنامه نویسی و ابزار، بیوتکنولوژی ، نانو تکنولوژی و غیره ایجاد کرده و موتور اصلی نوآوری و پیشرفت در طول دهه گذشته بوده است. این احتمالا برای دهه های آینده ادامه خواهد داد . "

    منبع : (ترجمه وتلخیص)
    http://www.innovationmanagement.org/...Peter_Drucker)

    به گفته پیتر دراکر نوآوریهایی وجود دارند که ناشی از بارقه‌های آنی می‌باشند، اما بیشتر آنها ناشی از جستجوی هدف دار و آگاهانه فرصتهای نوآوری هستند. این فرصت‌ها می‌توانند در داخل یک شرکت یا صنعت و یا در خارج از آنها و در محیط اجتماعی و علمی باشند.

    حوزه‌ فرصتهای نوآوری می‌تواند شامل وقایع غیرمنتظره، نیازهای ناشی از فرآیند کار، تغییرات صنعت، بازار، تغییرات اجتماعی، تغییر در ادارک دانش جدید، ارتقاء سطح آموزش، تحقیق و توسعه مداوم و بسیاری دیگر از عوامل باشد که در اینجا به اختصار از آنها یاد می‌کنیم.
    علم: تغییرات تکنولوژیکی به اکتشافات و دستاوردهای علمی وابسته است.
    سطح بلوغ علوم: گستردگی زیربنای علمی، توسعه فناوری را هموار می‌سازد.
    سطح سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری: توسعه فناوری به سطح سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ارتباط دارد.
    حمایت سیاستگذاران: نرخ نوآوری نسبت به تصمیمات سیاستگذاران (سطوح بالای شرکتی و ملی) بسیار حساس است. به عنوان مثال هنگامی که دولت آمریکا در دهه 1960 متعهد شد که انسان را به فضا بفرستد، نوآوریهای فضایی افزایش یافت.
    توانایی جذب دریافت: پیشرفتهای فناوریها از سایر فناوریها.
    نرخ و الگوی انتشار: هر فناوری که شدیدا در بازار انتشار یافته، می‌تواند مانع ورود سایر فناوریها به بازار یا به تاخیر انداختن ورود آنها شود.
    تغییرات محیط جهانی
    بهبود ارتباطات
    تحقیق و توسعه مداوم
    وقایع غیر منتظره: به عنوان مثال، در یک دوره، کامپیوتر صرفا برای کارهای علمی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما سازمانهای بازرگانی به طور غیر منتظره‌ای نیاز به ماشینهایی پیدا کردند که بتوانند، برخی کارهای روزمره آنها و به طور خاص توانایی انجام کارهایاداری مثل پرداخت حقوق و دستمزدها را دشاته‌باشند. شرکت IBM، بلافاصله این امر را فرصت تلقی کرده و با طراحی کامپیوترهای شخصی توانست رهبری بازار در صنعت کامپیوتر را به دست آورد.

    تغییرات در صنعت و بازار: وقتی یک صنعت با سرعت رشد می‌کند، ساختار آن نیز تغییر می‌کند و شرکتهای تثبیت شده و رهبران سنتی بازار، موقعیت خود را از دست می‌دهند و فرصتهای جدیدی پیش روی شرکتها قرار می‌گیرد. بنابراین نوآوریان فرصتهای خوبی به دست می‌آورند که با نوآوریهای خود برای مدتی در بازار پیشتاز باشند. نوآوریهای موفق معمولا پاسخ به نیازهای بازار است. امروزه بسیاری از شرکتها و سازمانهای پیشرو، هزینه‌های زیادی صرف گردآوری اطلاعات درباره رقبای خود و همچنین بهترین تولید کنندگان در رشته خود می‌نمایند و وضع خودشان را با آنها مورد مقایسه قرارداده و جهت رفع کمبودهای خویش تلاش می‌کنند.

    تغییرات و ویژگیهای جمعیت‌شناختی: این تغییرات نیز از جمله فرصتهای نوآوری محسوب می‌شوند. به عنوان مثال: ژاپنیها به دلیل توجه به این ویژگی در فناوری ربات پیشرو شدند، چرا که در سالهای 1970 در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته همه دریافته‌بودند که با توجه به رشد تحصیلات، تعداد کارگران ساده، تکاپوی صنعت در دهه 1990 را نخواهد داد و با وجودی که همه این را می‌دانستند، اما ژاپنیها به این مسئله توجه خاص نمودند و رهبری صنعت رباط را در دست گرفتند.

    تغییرات در ادراک: تکوین دانش جدید، موجب گردید که مدیران به جای دیدن پیشرفتهای شرکتهایشان به کمبودها و نارساییها توجه کنند. به عبارتی نیمه خالی لیوان را ببینند و لذا فرصت برای تفکر در مورد نوآوری برای آنها فراهم شده چرا که این تغییرات در برداشت و همچنین تکوین دانش های جدید و امکاناتی که فراهم می‌کرد، موجب گردید که کمبودها به عنوان یک ضرورت تلقی می‌شود.

    منبع infosanat.com
    ویرایش توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی : 20-10-2013 در ساعت 01:46

  7. تشکرها از این نوشته :


  8. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    از مهمترین محرک های جستجو در فرآیند نوآوری کاربران نوآور است در واقع در اینجا کاربران در مقام نوآوران هستند . ایده های کاربران در کنار عدم رضایت از محصولات و خدمات موجود آنها را مجبور میکند که دست به آزمایش و ساخت نمونه اولیه بزنند و همین نمونه های اولیه هستند که در نهایت به نوآوری های فراگیر تبدیل می شوند .
    به عنوان مثال وانت بار پیکاپ به عنوان جلوه ای بارز از صنعت خودرد سازی سرچشمه خلق این گروه از خودروها بخش طراحی شرکت های خودروساز نبوده بلکه این مزرعه داران بودند که به چیزی بیش از یک خودروی چهار در خانوادگی نیاز داشتند آنها صندلی خودروهای خود را بر می داشتند قطعاتی جدید به آن جوش می دادند و بخشی از سقف را هم می بریدند در واقع نمونه اولیه وانت بار پیکاپ را آنها ساختند . بعدا خوردوسازان با به کارگیری این ایده تولید انبوه وانت بار پیکاپ را آغاز کردند .
    نوآوری های کالاهای ورزشی و صنعت تجهیزات پزشکی نیز از این دسته اند .
    Neda Fayazi likes this.

  9. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    144
    تشکر
    27
    تشکر شده 28 بار در 26 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط forouzanmehr نمایش پست ها
    واقعیت این است گسترش فرهنگ حمایت از نوآوری میتواند به عنوان یک محرک در جهت ایجاد نواوری نقش خوبی را بازی کند بطوریکه در نقطه مقابل ان پس زمینه فکری عدم حمایت از نوآوری محرک های جستجو را از بین میبرد.
    این فرهنگی که صحبت از ان شد میتواند در غالب فرهنگ سازمانی نمود پیدا کند که امروزه سازمان نوآور حاصل همین فرهنگ است فرهنگی که در شرکتهایی مانند اپل موجبات رشد را ایجاد کرده .

    در کشور ما نواوری در سازمان بخصوص در بخش دولتی نوعی بازی با دم شیر است و ممکن است موقعیت یک کارمند یا مدیر را به خطر بیاندازد لذا همین عدم حمایت که شما انرا مطرح کردید باعث ازبین رفتن اولین مرحله فرآیند نواوری که جستجو است میشود

    در تایید نظر دوستانم به نقل قولی از پاستور اشاره میکنم که " ایده های خوب فقط به ذهن آماده خطور می کنند "
    در واقع شناخت محرک های جستجو در اولین مرحله فرایند نوآوری به خودی خود مهم نیست بلکه فراهم آوردن شرایطی که در آنها به محرک ها توجه و برای پیشبرد آنها اقدام شود اهمیتی بیش تر دارد .


  10. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی نمایش پست ها
    در تایید نظر دوستانم به نقل قولی از پاستور اشاره میکنم که " ایده های خوب فقط به ذهن آماده خطور می کنند "
    در واقع شناخت محرک های جستجو در اولین مرحله فرایند نوآوری به خودی خود مهم نیست بلکه فراهم آوردن شرایطی که در آنها به محرک ها توجه و برای پیشبرد آنها اقدام شود اهمیتی بیش تر دارد .

    با تشکر از مطالب ارزشمند شما . در تایید و تکمیل صحبتهای شما به عرض میرساند
    شرایط و زمینه های متفاوتی برای بروز خلاقیت وجود دارد که می تواند محرک خلاقیت باشد، که در زیر به تعدادی از آنها اشاره مینمایم :
    1 - فضای خلاق: یکی از راه های مهم ظهور نوآوری به وجود آوردن فضای محرک خلاقیت است. بدین معنی که مدیریت باید همیشه آماده شنیدن ایده های جدید از هرکس در سازمان باشد. در واقع سازمان باید در جستجوی این گونه فکرها باشد و تنها منتظر ارائه اندیشه جدید نماند. به کارگیری سیستم مدیریت استعداد (talent management system = tms) ابزار موثری در سازمان به شمار می رود. مدیران با به کارگیری این ابزار می توانند مهارت های کارکنان مستعد را به طرز صحیحی گسترش دهند. ممکن است شما باافراد مستعد زیادی برخورد کنید که در سازمانی مشغول به کارند ولی نمی توانند نتایج قابل توجهی تولید کنند. این به خاطر فقدان سیستم مدیریت استعداد مناسب روی می دهد.
    سیستم مدیریت استعداد چهار عنصر دارد:
    - جذب استعدادها
    - حفظ استعدادها
    - اداره و مدیریت استعدادها
    - کشف کردن استعدادها.
    2 - دادن وقت برای خلاقیت: موسسات برای این منظور می توانند دفتر مخصوصی را به هریک از کارکنانی که شایستگی لازم را دارند اختصاص دهند.
    3 - برقراری سیستم پیشنهادها: یکی از روش های ترغیب خلاقیت برقراری سیستم دریافت پیشنهادها است بدین ترتیب روشی برای ارائه پیشنهادها فراهم می شود.

    4 - ایجاد واحد مخصوص خلاقیت: گاهی گروه خاصی از کارکنان برای نوآوری و خلاقیت استخدام می شوند و در بعضی از سازمان ها این گروه را واحد تحقیق و توسعه می نامند. این گونه واحدها وقتشان را صرف یافتن ایده های جدید برای ارائه خدمات یا ساختن محصول، فناوری می کنند و گاهی تحقیق محض انجام می دهند. این گونه تحقیقات برای پیشرفت دانش بدون تلاش برای یافتن کاربرد فوری آن صورت می گیرد. البته بعدها این اندیشه های محض می تواند جنبه کاربردی داشته باشد. ولی امروزه تحقیقات کاربردی بیشتر معمول و مورد توجه است.

  11. تشکرها از این نوشته :


  12. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    109
    تشکر
    0
    تشکر شده 38 بار در 33 پست
    استيفن رابينز نظريه پرداز نام آشناي مديريت نوآوري را ميزان مسووليت، آزادي و استقلالي مي داند كه افراد درون يك فرهنگ از آن برخوردارند و محرك هايي را براي نوآوري برمي شمارد. رابينز مي گويد محرك هاي نوآوري سه دسته هستند: اول متغيرهاي ساختاري. وي ساختار ارگانيك و پويا را مهم ترين متغيري مي داند كه مي تواند به نوآوري حركت ببخشد. وجود ارتباطات زياد و البته چندسويه - و نه يك سويه و تحكمي- از ديگر محرك هاي مورد نظر رابينز است. متغيرهاي فرهنگي دومين متغير انگيزشي براي نوآوري ناميده مي شود. براين اساس نوآوري در جوامع و سازمان هايي پديد مي آيد كه داراي فرهنگي با ويژگي هاي زير باشند: ابهام پذير و ريسك پذير، تحمل كننده موضوعاتي كه الزاماً قابل تحقق نيستند، قائل به كنترل بيروني اندك و داراي سيستم باز. سومين متغير عبارت است از متغيرهاي منابع انساني كه امنيت شغلي از مشخصه هاي بارز آن است. به استناد نظريات رابينز و ديگر انديشمندان عرصه مديريت مشاهده مي شود كه براي تحقق نوآوري پيش نيازهاي زيادي وجود دارند كه بدون مهيا كردن آنها نوآوري تحقق نمي يابد.
    منبع: http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1597400&ref=Author
    ویرایش توسط famil saeedian : 20-10-2013 در ساعت 09:47

  13. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    109
    تشکر
    0
    تشکر شده 38 بار در 33 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی نمایش پست ها
    از مهمترین محرک های جستجو در فرآیند نوآوری کاربران نوآور است در واقع در اینجا کاربران در مقام نوآوران هستند . ایده های کاربران در کنار عدم رضایت از محصولات و خدمات موجود آنها را مجبور میکند که دست به آزمایش و ساخت نمونه اولیه بزنند و همین نمونه های اولیه هستند که در نهایت به نوآوری های فراگیر تبدیل می شوند .
    به عنوان مثال وانت بار پیکاپ به عنوان جلوه ای بارز از صنعت خودرد سازی سرچشمه خلق این گروه از خودروها بخش طراحی شرکت های خودروساز نبوده بلکه این مزرعه داران بودند که به چیزی بیش از یک خودروی چهار در خانوادگی نیاز داشتند آنها صندلی خودروهای خود را بر می داشتند قطعاتی جدید به آن جوش می دادند و بخشی از سقف را هم می بریدند در واقع نمونه اولیه وانت بار پیکاپ را آنها ساختند . بعدا خوردوسازان با به کارگیری این ایده تولید انبوه وانت بار پیکاپ را آغاز کردند .
    نوآوری های کالاهای ورزشی و صنعت تجهیزات پزشکی نیز از این دسته اند .

    چالش هم یکی از محرک های مهم جستجو در فعال نمودن فرآیند نوآوری می باشد

  14. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    126
    تشکر
    1
    تشکر شده 32 بار در 29 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد ثواقبی فیروزآبادی نمایش پست ها
    از مهمترین محرک های جستجو در فرآیند نوآوری کاربران نوآور است در واقع در اینجا کاربران در مقام نوآوران هستند . ایده های کاربران در کنار عدم رضایت از محصولات و خدمات موجود آنها را مجبور میکند که دست به آزمایش و ساخت نمونه اولیه بزنند و همین نمونه های اولیه هستند که در نهایت به نوآوری های فراگیر تبدیل می شوند .
    به عنوان مثال وانت بار پیکاپ به عنوان جلوه ای بارز از صنعت خودرد سازی سرچشمه خلق این گروه از خودروها بخش طراحی شرکت های خودروساز نبوده بلکه این مزرعه داران بودند که به چیزی بیش از یک خودروی چهار در خانوادگی نیاز داشتند آنها صندلی خودروهای خود را بر می داشتند قطعاتی جدید به آن جوش می دادند و بخشی از سقف را هم می بریدند در واقع نمونه اولیه وانت بار پیکاپ را آنها ساختند . بعدا خوردوسازان با به کارگیری این ایده تولید انبوه وانت بار پیکاپ را آغاز کردند .
    نوآوری های کالاهای ورزشی و صنعت تجهیزات پزشکی نیز از این دسته اند .

    جناب فیروزآبادی عزیز ضمن تشکر از شما به استحضار میرساند ، یکی دیگر از محرکهای جستجوی نوآوری به تصویر کشیدن آینده و پیش بینی است و همان گونه که همه دوستان عزیز و بزرگوارم مطلع هستند ابزارها و فنونی برای پیش بینی آینده وجود دراد که میتوان از آنها برای تحریک قدرت خلاقیت و در نهایت پیشرفت نوآوری استفاده کرد .


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 03:34 بر حسب GMT +3.5 می باشد.