صفحه 2 از 3 اولیناولین 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 21
Like Tree2Likes

موضوع: بحث و تبادل نطر پیرامون مسئله معروف Make or Buy (تمرین 4 کلاس روزانه و پردیس)

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    18
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    نکته قابل توجه دیگر این است که با وجود اینکه برزیل سیاست درهای باز را برای جذب سرمایه گذاری های خارجی و واردات درنظر گرفته است اما هنوز هم تاثیرات سیاست های قبلی در محدود کردن واردات و تکیه زیاد بر بازار داخل را بر اقتصاد و تجارت خود احساس می کند . فارغ از اینکه کدامیک از این دو راهبرد بهترند از این مورد می توان دریافت که در سیاست گذاری های کلان یک کشور باید جدا از مسائل سیاسی مصلحت کشور را در دراز مدت درنظر گرفت زیرا اگر تصمیمی با دیدی کوتاه مدت و بدون توجه به عواقب طولانی مدت آن در سطوح کلان یک کشور گرفته شود تا سالیان دراز اثرات سوء آن باقی خواهند ماند. مثلا اگر شرکت هایی که صرفا اعتقاد به ساخت تکنولوژی در داخل دارند و احتمالا تحت تاثیر سیاست های قبلی اند ، اقدام به خرید و ساخت تکنولوژی به طور همزمان می پرداختند، موفقیت بیشتری کسب می کردند.

  2. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط احسان منصوری نمایش پست ها
    در ابتدا و پیش از هر چیز برای اجرا و ایجاد نوآوری در یک سازمان بایستی آن سازمان برای دریافت آن نوآوری کشش و جذب داشته باشد که این امر به عوامل متعددی از جمله وضعیت مالی ، زیرساختها و مهارت و پذیرش تکنولوژی از سوی کارکنان دارد که در ادامه به تشریح این عوامل که نبود آنها مانع برقراری رشد و نوآوری میشود ، میپردازیم.
    هرچقدر کارکنان یک شرکت به جذب تکنولوژی و وارد کردن آن به بازار از خود علاقه نشان دهند ، میتوانند منابع مالی بیشتری را برای این بخشها کسب کرده و طرحهای خود را ارتقا دهند.این فرآیند در بیشتر سازمانهای خلق کننده نوآوری دیده میشود و همینطور در سازمانهایی که توامان به خلق و خرید نوآوری میپردازند نیز وجود دارد.اما در سازمانهایی که بیشتر به خرید نوآوری میپردازند و در واقع تمایل دارند که خیلی آسان و سریع به تکنولوژیهای جدید دست یابند ، بخش تحقیق و توسعه یا r&d بسیار فعالی دارند و مدام در جستجوی تکنولوژیهای نوظهور میباشند.البته این بخش در دیگر سازمانها نیز دارای اهمیت است.بخشهای نوآوری و r&d بیشتر در سطح ماکرو برای توسعه شرکتها اهمیت دارند ، اما در سطوح پایین آموزش کارکنان و تشویق و ترغیب کارکنان به نوآوری البته بسته به سیاست شرکت و استراتژی آن باعث رشد نوآوری و درنهایت خود شرکت میشود.
    در این مقاله به بررسی استراتژیهای شرکتها در حوزه نوآوری در برزیل پرداخته شده است.برزیل به عنوان بزرگترین کشور آمریکای لاتین سالانه در حدود یک درصد از gdp خود را صرف مباحث مربوط به نوآوری و تحقیق و توسعه میکند.اما با این حال در مرحله استفاده و به کارگیری این نوآوریها همچنان مشکلاتی وجود دارد و عده کمی در بخشهای r&d مشغول هستند و همان ها هم از مهارت و دانش نسبتاً کمی برخوردار هستند که علت این امر نیز مواردی است که در بالا نیز اشاره شد مثلاً در حوزه پایین بودن سطح دانش یکی از علتها این است که تعداد موسسه های فعال در این زمینه بسیار کم است و این موسسه ها خصوصی هستند و عموم مردم با توجه به هزینه ها توانایی دسترسی و بهره مندی از آنها را ندارند.یکی دیگر از موانع زیر ساختهای it در این کشور است که هنوز نوپا و در حال یادگیری و تجربه هستند.
    اما در برزیل نیز شرکتها همانند جاهای مختلف دیگر استراتژیهایی در حوزه تکنولوژی و نوآوری دارند، برخی از شرکتها به خلق نوآوری میپردازند ، برخی دیگر به خرید آن و شرکتهایی نیز به جفت این کارها میپردازند، البته هستند شرکتهایی نیز که هیچکدام از این کارها را انجام نمیدهند و البته دارای عمر کوتاهی نیز هستند.
    در ادامه این مقاله جدولی آمده که در زیر مشاهده میکنید که وضعیت شرکتهای مورد بررسی در قبال اتخاذ سیاست و استراتژی در حوزه نوآوری نمایش داده شده است که ما بیشتر به بررسی و تحلیل این جدول و نتایجی که میتوان از آن گرفت میپردازیم.
    فایل پیوست 665
    همانطور که ملاحضه میکنید بیشتر شرکتها در دو حوزه خرید و ساخت و خرید نوآوری فعالیت میکنند و از همه بیشتر ترکیب ساخت و خرید نوآوری مورد اقبال است. اما در حوزه های تولید محصول و فرآیند نوآورانه شرکتهای با استراتژی ساخت نیز به این دو نزدیک میشود و قاعدتا حتی باید بیش از این دو باشد اما به دلایل مختلف و به ویژه مالی بازهم از این دو عقب تر است.این قضیه در بخش رشد و در واقع بازدهی و عایده مندی بیشتر نمود پیدا میکند در اینجا شرکتها با استراتژی ترکیبی از رشد بیشتر نسبت به سایر شرکتها برخوردار است ، همچنین شرکتهای با استراتژی فروش نیز وضع بسیار بهتری نسبت به استراتژی ساخت دارد، البته در این بخش سن سازمانها نیز دخیل است سازمانهای جوان و نوپا در سالهای اولیه از رشد خوبی برخوردار میشوند و رفته رفته عرصه بر آنها تنگ تر میشود.
    بنابراین به نظر میرسد دو استراتژی خرید و ترکیبی از بقیه مناسب تر باشند.اما در این بین بایستی محدودیتها و عوامل دیگر به ویژه عوامل مالی را نیز در نظر گرفت . طبیعتاً شرکتهایی که به صورت ترکیبی کار میکنند به لحاظ مالی از وضعیت بهتری نسبت به شرکتهایی که صرفاً به ساخت نوآوری وحتی خرید آن میپردازند ،دارند، زیرا این شرکتها علاوه بر خرید بودجه ای را نیز به ساخت نوآوری اختصاص میدهند و موفق تر نیز هستند.یک عامل مهم دیگر سطح دانش کارکنان است طبیعتا در سازمانی که کارکنان سطح دانشی پایینی دارند استراتژی خرید بهتر است البته به شرطی که شرکت وضعیت مالی خوبی داشته باشد که در غیر اینصورت باعث میشود شرکت به طور غیر ارادی تن به آخرین استراتژی یعنی نه خرید و نه ساخت بدهد.شرکتهایی هم که به لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارند اما کارکنان خلاق و نوآوری دارند برای بقا به سمت استراتژی ساخت میروند زیرا حداقل ضرر نمیکنند.
    در انتها و به عنوان پیشنهاد این وضعیت را نیز میتوان در ایران بررسی کرد.به نظر من با توجه به اینکه بیشتر شرکتهای بزرگ و با وضع مالی خوب عمدتاً دولتی و شبه دولتی هستند و کارکنان آن بیشتر مشغول به فعالیتهای روتین و روزانه هستند کمتر به خلق نوآوری فکر میشود.این شرکتها در بیشتر موارد استراتژی آخر را در پیش میگیرند مگر در جاهایی که بنا به پیشرفت روزانه تکنولوژی و در راستای شعارهای خود به خرید فناوری دست میزنند.مثلا یرای کارمندان خود سیستمی را که توسط شرکتی دیگر ساخته شده را خریداری و پیاده میکنند.در ایران هنوز به خلق نوآوری بهای زیاد و سرمایه داده نمیشود برای مثال و برای روشن تر شدن موضوع میتوان به بورس ایده و نوآوری که چند وقتی است در ایران راه اندازی شده اشاره کرد که به غیر از روز اول هیچ فروش ایده و سرمایه گذاری در آن روی نداده است و صرفاً دولت با الگو برداری صرف و بدون هیچ تحقیقی طرحی را در ایران پیاده کرده که فعلا بازدهی لازم را ندارد.بهتر بود قبل از ایجاد همچنین بورسی به آموزش مدیران و سرمایه گذران و ترغیب و فرهنگ سازی برای آنها انجام شود و بعد همچنین طرحی ایجاد شود.شاید کمی دور از انصاف باشد اما به نظر من در ایران به علت غیر رقابتی و انحصاری بودن بازارها هر شرکتی که بزرگتر و رانت بیشتری داشته باشد میتواند موفق تر باشد و حتی شرکتهای نوپایی که به خلق نوآوری میپردازند را نیز از بین ببرد و طرح های آنها را تصاحب کند ، بدون آنکه حتی پولی بپردازد.
    یا سلام خدمت دوستان
    مطالب خوب و بجایی رو مطرح کردید آقای منصوری.من با اکثر صحبتهای شما هم عقیده م.حتی در تایید جمله ی آخر صحبتاتون باید بگم که مثال عینیش رو هم دیدم.ولی خب بیشتر نقطه نظر جنابعالی جنبه ی انتقادی داشت.لطفا در مورد راه حل های خود برای مقابله با این مشکلات در کشور خودمون نیز اگه نظری دارید بیشتر بیان کنید.ممنون

  3. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرعلی کریمی نمایش پست ها
    همان طور که در مقاله تصریح شد، راهبرد ساخت و خرید تکنولوژی موفق‌ترین راهبرد بود اما نکته جالب این بود که راهبرد صرفا خرید موفق‌تر از راهبر صرفا ساخت در داخل بود. حال سوال این است که اگر روزی شرایطی اتفاق بیفتد که دیگر شرکت‌ها اقدام به فروش فناوری به کشور برزیل نکنند-مثلا این کشور مثل ایران در شرایط تحریم قرار بگیرد- آن‌گاه باز هم می‌توان بیان داشت که راهبرد فقط خرید بهتر است؟ قطعا خیر؛ در واقع نمی‌توان به چنین موفقیتی که این‌چنین وابسته به خارج است خیلی دلخوش بود.
    با سلام
    قطعا مسائلی مانند تحریم تاثیر زیادی میتواند بر وضع یک کشور داشته باشد.ولی خب اگر از یک بعد دیگر به قضیه نگاه کنیم کشور ما در بحثهای پارکهای علم و فناوری و سرمایه گذاری خطر پذیر و مسائلی از این دست که مکانی برای پرورش ایده هستند خیلی قوی عمل نکرده است.وگرنه مطمئنا استعدادهای بسیاری در این کشور نهفته است که نیاز به مکانهایی برای تحویل گرفتن ایده هایشان دارند که حتی بعضا این ایده ها مشکلات اساسی کشور را حل کرده است.بنظر بنده باید بحث ریشه ای تر دنبال شود و صرفا در پی خرید فناوری از خارج نبود که بنا بفرموده ی شما در مواقع تحریم به مشکل خورد.بنظر شما راه حل های دیگری هم میتواند وجود داشته باشد؟

  4. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    محل سکونت
    داراب
    ارسال ها
    23
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    توجه به تصمیم‌گیری درمورد ساخت یا خرید از اهمیت زیادی در بنگاه‌ها برخوردار است.چیزی که واضح است این است که بنگاه‌ها همواره منابع محدودی در اختیار دارند و همیشه هم توانایی داشتن تمام فناوری‌های لازم برای تولید در داخل را ندارند.حتی اگر هم بنگاهی این توانایی را داشته باشد،این به معنای این نیست که بهتر این است که بنگاه،همه چیز را در داخل بسازد و خود دست به تولید بزند،چرا که تصمیم درمورد ساخت یا خرید یک تصمیم چندبعدی است که باید در ابعاد متفاوت بررسی گردد تا حداکثر منفعت را در پی داشته باشد.
    از طرفی،استراتژی رقابتی یک بنگاه،چیزی است که جایگاه بنگاه در بازار را حفظ کرده و به بقای آن کمک می‌کند.لذا کلیه تصمیماتی که اتخاذ می‌شود باید در راستای استراتژی رقابتی آن بنگاه صورت گیرد.ساخت یا خرید نیز از تصمیماتی است که در موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه تاثیر زیادی دارد و لازم است منطبق با استراتژی رقابتی بنگاه باشد.درغیر اینصورت جایگاه بنگاه در دراز مدت با خطر روبه‌رو می‌گردد.
    از طرفی دیگر،بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند،شاید هم نمی‌خواهند تمام فناوری لازم را در داخل بسازند.پس میزان کاری که باید در خارج از بنگاه انجام شود،یک تصمیم بسیار مهم و استراتژیک است.بنگاه‌هایی هستند که تمام فناوری موردنیاز خود را در داخل تولید می‌کنند،چنین بنگاه‌هایی تمایل به وابستگی به دیگرا را ندارند،اما باید گفت که ارتباط با تامین‌کنندگان،عرضه‌کنندگ ان و ... جزو شایستگی‌های محوری یک بنگاه بحساب می‌آید و از این هم نمی‌شود غافل ماند.
    در اغلب تحقیقاتی که انجام شده است به این دو تصمیم راهبردی توجه زیادی شده.درحقیقت این تحقیقات در پی آن هستند که مدلی ارائه دهند تا به بنگاه در امر تصمیم‌گیری کمک نمایند.ولی باید توجه داشت که تصمیم‌گیری در این مورد ماهیت چندبعدی دارد،باید حالت صفرویکی را برای ساخت و خرید کنار گذاشت و با جامعیت به آن نگریست.

    مدلی که در زیر برای اخذ تصمیم درمورد ساخت و خرید کرده‌ام یک مدل سه بعدی است با ابعاد اهمیت،ضرورت و توانایی.
    اهمیت:نشان می‌دهد که فناوری مورد بررسی جهت ساخت و خرید دارای چه اهمیتی در بنگاه است.
    ضرورت:به نوعی بیانگر بعد زمان می‌باشد.یعنی فناوری مورد نظر باید در همین زمان کنونی در دسترس بنگاه باشد.(همین الآن)
    توانایی:بیانگر توانایی بنگاه جهت ساخت یا خرید است.

    برای سهولت در این امر ابتدا حالت دوبعدی اهمیت/ضرورت را ارائه می‌دهیم و سپس به حالت سه‌بعدی اهمیت/ضرورت/توانایی تعمیم می‌دهیم.


    ماتریس دو بعدی.JPG
    در این ماتریس خانه‌ها به شرح زیر می‌باشند:
    1-فناوری‌هایی که برای بنگاه هم مهم هستند و هم ضروری:در این مورد،چنین فناوری‌هایی باید توسط خود بنگاه ساخته شود.پس بنگاه باید توانایی ساخت این فناوری‌ها را درخود ایجاد کند.(مثل دانش و زیرساخت‌ها)
    2-فناوری‌هایی که مهم هستند ولی ضرورت ندارند:چنین فناوری‌هایی برای بنگاه دارای اهمیت می‌باشد ولی ضرورت چندانی ندارد به این معنی که بنگاه مذکور همین الآن به آن‌ها نیاز ندارد.پس می‌توان گفت بنگاه باید درجهت ساخت این فناوری‌ها نیز اقدام کند.(مثل پلت فورم)
    3-فناوری‌هایی که ضروری هستند ولی مهم نمی‌باشند:چنین فناوری‌هایی بنگاه،همین الان به آن نیاز دارد ولی برای بنگاه اهمیت ندارد،پس می‌تواند به دیگر بنگاه‌های خارجی تفویض نماید و از آنها بخرد.(مثل قطعات یدکی یک وسیله نقلیه)
    4-فناوری‌هایی که نه مهم هستند و نه ضروری:چنین فناوری‌هایی برای بنگاه اهمیت ندارند و همین الآن هم به آنها نیاز ندارد لذا کاملا می‌تواند از بیرون خرید نماید.(مثل تزئینات و بسته بندی)

    حال با مطالب گفته شده درمورد مدل دوبعدی می‌توان بعد سومی نیز به آن افزود،یعنی بعد توانایی بنگاه.و مثل قبل به بررسی ابعاد آن پرداخت.

    پس بنگاه با توجه به این سه بعد می‌تواند در تصمیم‌گیری درمورد ساخت/خرید اقدام نماید.

  5. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    12
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    انتقال و جذب تكنولوژي در جهان سوم ، مقوله پیچیده اي است كه هم از نظر علمي و هم از جنبه ابعاد
    فرهنگي ، سیاسي و اقتصادي سالهاست نه فقط كشورهاي در حال توسعه، بلكه بسیاري از مجامع پژوهشي
    غرب و سازمانهاي بین المللي را به خود مشغول داشته است. سطح تكنولوژیهاي كشورهاي پیشرفته و جهان
    سوم فاصله محسوسي دارد.براي كاستن فاصله تكنولوژي كشورهاي پیشرفته و كمتر توسعه یافته، انتقال
    تكنولوژي یك لازمه انكار ناپذیر است. انتقال تكنولوژي باروشهاي مختلف و وسائل مختلف امكانپذیر است كه
    با توجه به موقعیت انتقال دهنده تكنولوژي وانتقال گیرنده تکنولوزی مشخص می شود.
    - مقایسه مفهوم و هزینه انتقال تكنولوژی در سطوح توانایی تکنولوزی

    rهزینه انتقال تكنولوژی مفهوم انتقال تكنولوژی ماهيت فعاليت پژوهشی سطح
    بسیار پایین انتقال دانش پژوهشي تحقیقات كاربردي
    پایین انتقال دانش تحقیق و توسعه تحقیقات توسعه اي
    مناسب انتقال توانایي فعالیتهاي مهندسي مهندسي طراحي
    قابل قبول انتقال توانایي فعالیتهاي مهندسي مهندسي ساخت
    بالا انتقال ماشین مدیریت تولید
    بسیار بالا انتقال محصول تجارت محصول

    همان طور که در مقاسه بالا مشاهده می شود باید نوع تکنولوزی مورد استفاده تعیین شود سپس با سنجش ظرفیتها منابع توانایی های کشور و یا سازمان نسبت به خرید یا ساخت اقدام کرد.اما در مورد کشور برزیل که راهبرد صرفا خرید در این کشور موفق تر بوده باید نگاه استراتزیک به این موضوع داشت ینی این که تا چندین سال اینده هم این راهبرد می تواند موفق باشد.با توجه به نکاتی که در مقاله ارائه شده بای هر کشوری ممکن است هر کدام از این راهبرها موفق تر باشد بستگی به شرایط اجتماعی سیاسی اقتصادی و فرهنگی ان کشور دارد.اما در مورد کشور خودمان به نظرم ترکیبی از این دو راهبرد ینی خرید وساخت از خارج و داخل از کشور کارا باشد.می توان گفت که این راهبردها امری اقتضایی می باشد و کاملا بستگی به شررایط کشورهای مختلف دارد.

  6. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    10
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    فرآیند نوآوری که زمینه ساز پیشرفت فناوری است در کشورهای در حال توسعه دارای ویژگی های بسیار متفاوتی درمقابل کشورهای توسعه یافته است نوآوری در این کشورها تا حد زیادی از طرق جذب، تطابق و تسلط بر فناوری هایی که در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته وجود دارد اتفاق می افتد. از جمله موانعی بالقوه ای که برای رشد و اتخاذ فناوری های جدید وجود دارد می توان به بار نظارتی سنگین، کیفیت سازمانها، محدودیت های شدید مالی و عدم اطمینان های کلان اقتصادی اشاره کرد.
    دانش در دسترس به منظور رسیدن به رشد و توسعه نیازمند این است که به اندازه کافی با ظرفیت جذب و قابلیت های اجتماعی ترکیب شود ظرفیت جذب به خیلی از عوامل بستگی دارد ار جمله اینکه تا چه حد کشور دارای نیروی کار ماهر و با سواد است، ترویج فضای سرمایه گذاری که سرمایه گذار را برای ایجاد و گسترش شرکت های دارای فناوری بالاتر در فرایند و محصولات تشویق می کند، و وجود موسسات دولتی برای ترویج فناوری در بخش های حساسی که سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن ناکافی است. بخش تحقیق و توسعه در هر کشور برای به دست آوردن فناوری برای زمینه هایی که بسترهای توسعه برای آن در داخل کشور وجود دارد توسعه داخلی را پیشنهاد می کند اما برای سطوح بالاتر توسعه خود این بخش به انتقال فناوری و بومی سازی آن کمک می کند.
    برای کشورهای در حال توسعه انتقال بین المللی تکنولوژی، از طریق صادرات و واردات و یا سرمایه گذاری خارجی یک منبع مهم برای رشد و توسعه است. چالش بزرگی که در این زمینه وجود دارد اینست که شرکت های بین المللی ممکن است از هسته دانش خود در مقابل شرکت های بومی محافظت کنند به همین علت می گویند در صورت عدم وجود قابلیت های تکنولوژیکی داخلی ( منابع تخصصی و نیروی کار ماهر) شرکت ها نمی توانند به طور خودکار فناوری خارجی و دانش مندرج در ماشین آلات را کسب کنند.
    به طور کلی رابطه پیچیده ای بین استراتژی ساخت و یا خرید تکنولوژی وجود دارد در سطح کلان یه نظر می رسد که استراتژی ساخت برای کشور بهتر است اما این استراتژی نمی تواند هیچ تضمینی برای موفقیت باشد بسته به شرایط کشور و آن حوضه خاص از فناوری و شرایط دیگری مانند آموزش و پرورش، امور مالی، کیفیت سازمان ها، باز بودن حکومت و ... یکی از این دو استراتژی انتخاب می شود.
    کشور برزیل گامهای بلندی در توسعه سیستم نوآوری خود برداشته است و دارای بزرگترین و خلاق ترین اقتصاد آمریکای لاتین است با این حال بیشتر تحقیق و توسعه در این کشور در بخش دولتی اتفاق می افتد و سهم بخش خصوصی در این زمینه پایین است و این کشور در مقایسه با رقبای جهانی خود عقب افتاده است از جمله موانع برای تحقیق و توسعه موثر می توان کمبود مهارت به ویژه در زمینه علوم طبیعی و مهندسی، کمبود دسترسی به منابع مالی جهت اقدامات نوآورانه و ضعف در صنعت ict اشاره کرد.
    نتیجه گیری که در این مقاله شده اینست که برای هردو نوآوری در فرآیند و محصول استراتژی خرید تکنولوژی استراتژی غالب است. ارتباط مثبت بین یک استراتژی خرید یا ساخت و عملکرد نوآورانه، فقط برای نوآوری محصول یا ترکیب آن با نوآوری در فرایند وجود دارد و هیچ یک از این استراتژی ها اثر قابل توجهی بر شرکت هایی که فقط درگیر نوآوری در فرایند هستند ندارد. چیزی که از نظر سرمایه انسانی مورد نیاز تعجب آور است برای نوآوری در فرایند به بیشتر به کارگران با تحصیلات متوسط نیاز است درحالی که برای نوآوری محصول بیشتر به کارمندان و متخصصان ماهر نیاز است این نشان می دهد که نوآوری محصول، در مقایسه با نوآوری فرایند از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. نوآوری محصول به عنوان عاملی برای نرخ فروش بیشتر به حساب می آید به ویژه زمانی که با نوآوری در فرایند ترکیب می شود.
    یکی دیگر از عوامل قوی محرک عملکرد نوآورانه و رشد، دسترسی به منابع مالی است سیاست های حمایتی باعث کم شدن محدودیت های مالی از طریق بهبود عملکرد بازار مالی و ارائه مشوق های مالی می شود.
    ارتباطات بین المللی می تواند محرکی برای عملکرد نوآورانه باشد البته بین المللی بودن نه فقط به این معنا که به عنوان مکانیزمی برای جذب فناوری قلمداد شود بلکه قرار گرفتن در معرض رقابت ها و بازار های بین المللی نیز هست.

  7. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    7
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    پيشرفت فن آورانه در قلب توسعه قرار دارد ولي فرايند هاي نوآوري زيربناي پيشرفت فن آورانه مي باشند.در كشور هاي در حال توسعه ويژگيهاي كاملا متفاوتي با كشور هاي توسعه يافته وجود دارد.نو آوري در كشور هاي در حال توسعه عمدتا از طريق جذب ،انطباق وسلطه تكنولوژي كشور هاي پيشرفته است تا نوع آوري و ابداع تكنولو‍ژي هاي كاملا جديد كه عمدتا از طريق كشورهاي خارجي اخذ مي شود .
    عوامل زيادي بعنوان موانع رشد واتخاذ تكنولوژي هاي جديد وجود دارند كه عبارتند از : بار سنگين قوانين و مقررات ، كيفيت سازمان ها ،محدوديت هاي شديد مالي و عدم اطمينان مربوط به اقتصاد كلان .بعلاوه انتشار تكنولوژي عمدتا بستگي دارد به ميزاني كه شركت ها در معرض تكنولوژي هاي جديد خارجي كه از طريق تجارت ، FDI و مهاجرت سرمايه انساني و توانايي موسسات براي جذب و انطباق تكنولوژي .
    جهت مشخص كردن دقيق تر ارتباط بين اخذ تكنولوژي جديد ،نوع آوري و رشد سازمان اين مقاله نمونه اي در سطح خرد از شركت هاي توليدي از كشور برزيل را بررسي مي كند.
    با اتخاذ ديدگاهي در سطح خرد ، اين مقاله نه تنها رابطه بين جذب تكنولو‍ژي خارجي (استراتژي خريد تكنولوژي) و توسعه تكنولوژي داخلي( ساخت يا ايجاد تكنولوژي ) كه خروجي هاي نوع آوري را تحت تاثير قرار مي دهد بلكه اينكه چگونه ايجاد كالاها و فرايند هاي جديد كالا به نوبه خود رشد سازمان زا باعث مي شوند ،بررسي مي كند.
    تجزيه تحليل هر دو نوآوري و رشد به اهميت شرايطي چون دسترسي به منابع مالي ،مهارت ها ، ICT ،باز بودن بين المللي و رقابت اشاره دارد.
    تمركز ما بر كشور برزيل اين اجازه را مي دهد تا وضعيت يك كشور با درامد متوسط و با توسعه سريع جايي كه استراتژي هاي نوآوري براي رشد پايدار مهم تلقي مي شوند را مورد تجزيه تحليل قرار دهيم .

    ديدگاه هاي مختلفي براي توضيح ارتباط بين نو آوري و رشد شركت ها در كشور هاي در حال توسعه وجود دارد :
    1) ديدگاه اقتصاد كلان در مورد ارتباط نوآوري و رشد
    2) ديدگاه در مورد FID يا ديدگاه تاثيرات تكنولوژيكي
    3) ديدگاه از منظر خرد رشد سازمان
    4)
    در ديدگاه اقتصاد كلان R&D و نوع آوري عوامل مهم در رشد اقتصادي هستند .در اين مدل نرخ رشد يك كشور توسط سطح اوليه (اساسي) توسعه ،ايجاد دانش جديد در كشور و جذب و انتشار دانش به طور مستقل در مكاني كه ايجاد شده است تعيين مي گردد.
    انتشار و تحت تاثير قرار دادن جاهاي ديگر توسط تكنولوژي در مكاني كه توسعه يافته است در مدل هاي رشد دروني عامل مهمي به شمار مي رود.با اين وجود دانش به آساني و با هزينه كم عوامل ديگر را تحت تاثير قرار مي دهد ولي تا حدودي به توانايي كشور ها در جذب تكنولوژي هاي جديد بستگي دارد.

    دسته اي ديگر از عوامل كه پيشرفت فن آورانه را تشريح مي كند خود ظرفيت ابداعي دروني است كه به عنوان عاملي مهم به شمار مي رود.در ابتدا خود R&D اتخاذ تكنولوژي موجود را بخاطر اينكه بخشي از ظرفيت جذبي است تكميل مي كند .تكنولوژي خارجي جهت بومي سازي نياز به اصلاح و تعديل دارد ولي در سطوح بالاي توسعه خود R&D تكنولوژي موجود را جايگزين و تكنولوژي جديدي را ايجاد مي كند.
    1)
    در ديدگاه اقتصاد كلان R&D و نوع آوري عوامل مهم در رشد اقتصادي هستند .در اين مدل نرخ رشد يك كشور توسط سطح اوليه (اساسي) توسعه ،ايجاد دانش جديد در كشور و جذب و انتشار دانش به طور مستقل در مكاني كه ايجاد شده است تعيين مي گردد.
    انتشار و تحت تاثير قرار دادن جاهاي ديگر توسط تكنولوژي در مكاني كه توسعه يافته است در مدل هاي رشد دروني عامل مهمي به شمار مي رود.با اين وجود دانش به آساني و با هزينه كم عوامل ديگر را تحت تاثير قرار مي دهد ولي تا حدودي به توانايي كشور ها در جذب تكنولوژي هاي جديد بستگي دارد.

    دسته اي ديگر از عوامل كه پيشرفت فن آورانه را تشريح مي كند خود ظرفيت ابداعي دروني است كه به عنوان عاملي مهم به شمار مي رود.در ابتدا خود R&D اتخاذ تكنولوژي موجود را بخاطر اينكه بخشي از ظرفيت جذبي است تكميل مي كند .تكنولوژي خارجي جهت بومي سازي نياز به اصلاح و تعديل دارد ولي در سطوح بالاي توسعه خود R&D تكنولوژي موجود را جايگزين و تكنولوژي جديدي را ايجاد مي كند.
    براي كشور هاي پيرو (catch up ) انتقال بين المللي تكنولوژي از طريق تجارت (صادرات و واردات ) يا FID منبع مهمي براي رشد است .

    ديدگاهي كه رشد شركت را بيان ميكند نشان داده است كه رشد عمدتا يك فرايند اتفاقي است جايي كه عوامل نامشخص و غير قابل مشاهده تعيين كنده رشد سازمان ها هستند.با اين وجود رشد سازمان بعنوان يك فرايند يادگيري تلقي مي شود : سازمان ها سطح واقعي كارايي خود را كشف مي كنند و اندازه اشان را مطابق آن تعديل و بزرگتر مي كنند.اين فراين يادگيري بعد از ورود و معرفي سازمان هاي جديد اتفاق مي افتد و نشان مي دهد كه چرا شركت ها و سازمان هاي كوچك تر سريعتر رشد ميكنند.

    اولين مانع در عملكرد نوآوري و R&D اثر بخش كشور برزيل كمبود مهارت ها علي الخصوص در زمينه علوم طبيعي و دقيق و علوم مهندسي است كه براي پيشرفت فن آورانه در صنايع وابسته به تكنولوژي مي باشد.
    دومين عامل : دسترسي به منابع مالي در كشور برزيل بالاست . كه اين به نوبه خود شركت هاي كوچك و متوسط را جهت دستيابي به تكنولوژي محدود مي كند.
    عامل محدود كننده ديگر استفاده از ICT است .صنعت تجهيزات مخابراتي كشور برزيل اساسا يك صنعت نوپاست .

    تجزيه تحليل صورت گرفته در مقاله به دنبال اين است كه موارد ذيل را بيازمايد :

    *كدامين استراتژي هاي نوآوري مرتبط با معرفي كالا و فرايند موفق شركت هاست : خريد تكنولوژي ،ساخت آن يا تركيب اين دو
    *نوآوري هاي موفق فرايندي يا كالا براي رشد سازمان از چه لحاظ مهم است
    *تاثير سرمايه انساني ،محدوديت هاي مالي و همسايگي بين المللي چيست

    نتايجي كه از بررسي اين مقاله بدست امده شامل موارد ذيل مي شود :
    اول:همانند ساير كشور هاي در حال توسعه در برزيل نيز استراتژي هاي نو آوري شامل اكتساب تكنولوژي توسط فرايند كسب و فراهم نمودن فن و خريدن ماشين الات و تجهيزات انحصاري و اساسي است.

    دوم: استراتژي هاي نوآورانه سهم عمده اي در مشاركت در ايجاد و توانايي توليد نوآوري هاي جديد دارند.براي هردو نوع نوآوري كالا و فرايند استراتژي هاي خريد غالب است و گزينه اتكا به توسعه دروني تنها ، كمتر اثر بخش است .ارتباط مثبت بين يك استراتژي ساخت يا خريد نوآوري و عملكرد نوع آورانه تنها براي نوآوري هاي كالا وجود دارد.


    در مورد سرمايه انساني بخش عمده اي از كارگران با آموزش ثانويه براي نوآوري هاي فرايندي مهم است و نيازي به نيروي انساني كاملا ماهر براي اين نوع نوآوري وجود ندارد. در حاليكه براي نوآوري كالا نياز به كارگران بسيار ماهر با تحصيلات عالي دانشگاهي وجود دارد.
    نوآوري كالا به نرخ رشد بالاي فروش منجر مي شود اين در حاليست كه با نو آوري هاي فرايندي تركيب مي شود.
    نوآوري هاي فرايندي به تنهايي باعث افزايش ريسك و در نتيجه هزينه هاي توليد مي شوند .معيار هاي جايگزين همانند بهره وري ،رشد بهره وري و سودآوري شايد تاثير سوداوري نوآوري فرايندي را تسريع كند.

    عامل مهم ديگر در عملكرد رشد و نوآوري دسترسي به منابع مالي است كه گاهي منجر به ايجاد محدوديت هايي مي گردد.
    در نهايت نتايج در مورد ارتباطات بين المللي تا حدودي تركيبي است .باز بودن بين المللي براي تحريك عملكرد رشد و نو آوري مهم است ولي اين باز بودن درگير رقابت و دسترسي به بازار هاست كه البته الزاما به عنوان فرايندي جهت جذب تكنولوژي در راستاي بهبود عملكرد نوآورانه است.

  8. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    11
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط sajjad.rahmani نمایش پست ها
    یا سلام خدمت دوستان
    مطالب خوب و بجایی رو مطرح کردید آقای منصوری.من با اکثر صحبتهای شما هم عقیده م.حتی در تایید جمله ی آخر صحبتاتون باید بگم که مثال عینیش رو هم دیدم.ولی خب بیشتر نقطه نظر جنابعالی جنبه ی انتقادی داشت.لطفا در مورد راه حل های خود برای مقابله با این مشکلات در کشور خودمون نیز اگه نظری دارید بیشتر بیان کنید.ممنون
    با سلام وعذرخواهی به خاطر تاخیر در جواب
    من سعی کردم که راهکار هم به صورت ضمنی اشاره کنم مثلا پیش از راه اندازی این بورس به ایجاد فرهنگ سازی برای ترغیب مدیران برای استفاده و سرمایه گذاری بر روی ایده ها.وضع قوانین بازدارنده برای جلوگیری از سوء استفاده شرکتها از ایده ها و ایده پردازان و در واقع حمایت از ایده پردازان.مسئله ای که در ایجاد این بورس به چشم میخوره مطرح شدن یک شرکت خاص به نام تعاونی پیشگامان کویر یزد هستش که به نظر میرسه این شرکت بیشتر به فکر مطرح شدن و کردن خودش از این طریق داره.مکان یابی این شرکت هم که خوب به نظرم مشکل داره درسته که بیشتر کار اینترنتی صورت میگیره ولی بهتر بود این شرکت در شهر های بزرگ مثل تهران ساخته بشه.مسئله بعدی گستردگی ایده پردازی به نظرم بهتر بود این شرکت برای شروع کار روی چند معضل فعلی مثل ترافیک تمرکز میکرد و به دریافت ایده میپرداخت تا گستردگی ایده ها.و در آخر قرار هست شبکه ایده پردازی به زودی وارد فرابورس بشه که با توجه به این وضعیت به نظر من تصمیمی عجولانه می باشد .

  9. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    محل سکونت
    داراب
    ارسال ها
    23
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    در مبحث تصمیم‌گیری ساخت/خرید باید توجه داشته باشیم که که بنگاه باید فعالیت‌هایی(محصولات یا خدمات)را به بیرون واگذار کند که جزو مزیت رقابتی بنگاه نیست.در این نوع تصمیم‌گیری‌ها می‌توان گفت که انگیزه اصلی صرفه‌جویی هزینه و بالا بردن کیفیت است.اما برون‌سپاری برخی فعالیت‌ها به بیرون ریسک‌های متعددی دارد ازجمله عدم اطمینان مربوط به عملکرد بنگاه تامین‌کننده لذا هدف اصلی باید معطوف به مینیمم کردن ریسک‌ها و ماکزیمم کردن ارزش‌ها برای بنگاه باشد.

    در این تصمیم‌گیری درمورد ساخت یا خرید می‌توان دو استراتژی را درنظر گرفت:
    1-استراتژی رقابتی برنده/بازنده:در این حالت روابط کوتاه مدت می‌گردد و استراتژی بیشتر مبتنی بر هزینه ‌ها است.
    2-استراتژی رقابتی برنده/برنده:ارتباطات طولانی مدت است و استراتژی بر مبنای سود می‌باشد(نه تنها سود بنگاه مذبور بلکه سود تمام زنجیره)

    با تمام این تفاسیر راهبرد ساخت/خرید،یک راهبرد سنتی محسوب می‌گردد.لذا سه سطح می‌توان معرفی کرد و به نوعی سه نوع راهبرد متفاوت؛بصورت زیر:
    سطح1(سطح سنتی:make or buy):تعداد زیاد تامین‌کنندگان-قرارداد کوتاه‌مدت-وابستگی کم-ایجاد رقابت-کاهش هزینه
    سطح2(سطح همکارانهoutsourcing):تقلیل تعداد تامین‌کنندگان-قرارداد متوسط‌مدت-وابستگی متوسط-ایجاد روابط دوستی-کاهش هزینه-تمرکز بر شایستگی‌های محوری
    سطح3(سطح مشارکتی:Strategic sourcing):تقلیل تعداد تامین‌کنندگان-قرارداد درازمدت-وابستگی زیاد-ایجاد روابط دوستی-قابلیت نوآوری-بهینه‌سازی زنجیره ارزش-همکاری در سطح طراحی محصول-سرمایه‌گذاری خریدار در توسعه و بهبود تامین‌کننده

    با توجه به سه سطح نامبرده و ویژگی‌های ذکر شده متوجه می‌شویم اگر بنگاهی به دنبال نوآوری می‌باشد یاید از سطح سنتی که همان ساخت/خرید است خود را جدا کند و به سمت سطح سوم یعنی سطح مشارکتی گام بردارد.در این صورت است که بنگاه می‌تواند به نوآوری در محصول و فرآیند بیندیشد و به آن برسد.

    برداشتی از منبع زیر
    Hvolby,H.H , momme,j., trienekens,j., 2000.Planning and Conrol in Industrial Networs -An outsourcing Perspective
    ویرایش توسط علی امینی : 09-11-2014 در ساعت 19:22

  10. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    7
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    با مطالعه این مقاله می توان به یافته های جالبی بشرح ذیل دست یافت:
    مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه در کشور برزیل نیز ، راهبرد هاینوآوری غالبا در قالب اکتساب فن آوری خصوصا در بخش ماشین آلات و تجهیزات بوده است.
    راهبرد های نوآورانه بشکل معنا داری قادر به معرفی موفقیت آمیز نوآوریها می باشد.
    برای هر دو نوع نوآوری ( انتخاب نوع کالا و فرآیند تولید) راهبرد خریدفن آوری غالب می باشد.
    برقراری ارتباط مثبت بین یک راهبرد خرید و ساخت و عملکرد نوآوری، تنهابرای نوآوری های انتخاب کالای نهایی یا ترکیبی از هر دو نوع نوآوری منعقد میگردد.
    هیچ یک از راهبرد های نوآورانه دارای تاثیر معنا داری بر بنگاه هاییکه تنها فرآیند های فرآیند تولید را شامل می شود ندارد
    آنچه که در مورد سرمایه انسانی در این زمینه شگفت آور است آن است کهبر روی نوآوری های فرآیند تولید کارگران با تحصیلات پایین(زیردیپلم) سهم عمده ایداشته در حالیکه نوآوری خرید نیازمند کارگران و مدیران با تحصیلات عالی و همچنیننرم افزاره و ابزار هوشمند میباشد
    لذا نوآوری خرید به نسبت نوآوری فرآیند تولید بمراتب پیچیده تر ودارای متغیر های تاثیرگزار بیشتری است
    نوآوری های خرید در بازه نرخ فروش بالادست تفسیر می شود مخصوصا وقتیکه با نوآوری فرآیند کالا ترکیب می شود ولی زمانیکه تنها نوآوری خلق فرآیند کالابتنهایی مطرح می شود احتمال کمتری می رود که بر روی مقوله رشد و ترقی سازمان تاثیرعمده ای برجای گزارد
    دیگر عامل موثر در عملکرد رشد و نوآورانه سازمان، دستیابی بر دارایی وسرمایه ها می باشد که این مهم بدلیل عملکرد بهتر در بازار و وجود مشوق های مالی میباشد
    در پایان بایستی متذکر شد که نتایج مذکور غالبا در محیط پر از رقابتکه به بازارهای جهانی دسترسی دارد صدق می کند و لزوما نمی تواند بعنوان یک نقشهراه برای جذب فن آوری در راستای ارتقای عملکرد نوآورانه در کلیه محیط ها پیشنهادگردد


 

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 03:34 بر حسب GMT +3.5 می باشد.