صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 37
Like Tree2Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون فرآیند نوآوری در پروژه‌های گوناگون

  1. #1
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    107
    تشکر
    89
    تشکر شده 134 بار در 40 پست

    Question بحث و نظر پیرامون فرآیند نوآوری در پروژه‌های گوناگون

    بحث شماره 3:

    مقاله پیوست را مورد مطالعه دقیق قرار دهید و پیرامون مطالب ارائه شده راجع به فرآیند نوآوری در پروژه‌های گوناگون بحث و تبادل نظر کنید.
    فایل های پیوست شده

  2. تشکرها از این نوشته :


  3. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    در قسمت اول این مقاله نویسنده از چهار یافته اولیه ای سخن میگوید که اساس ارایه هشت نوع فرایند نوآوری میباشد.بخش اول این یافته ها انجام بیش از نیمی از پروژه های نوآوری بررسی شده توسط فرایند سنتی نواوری را یک مزیت میداند که این زیاد قابل اکتفا نیست،چرا که قدمت و سابقه این نوع فرایند میتواند در همه گیری آن نقش بسزایی داشته باشد و اکثر سازمانهای نواور ساختار خود را به گونه ای چیده اند که فقط این نوع فرایند قادر به ادامه حیات در آن میباشد.شاهد دیگر این ادعا قسمت چهارم یافته های اولیه میباشد که حاکی از آن است که ابتکار پنهان در سطوح بالای عدم رسمیت خود را بهتر نشان میدهد،این در حالی است که فرایند نوآوری سنتی بسیار فرمال میباشد.نکته دیگر در مورد این مقاله این است که به جای بررسی بیشتر حوزه های ایجاد نوآوری به اندازه و سایز سازمان تاکید بیشتری دارد.
    فرآیندهای 2،3،4 و همچنین 5،6،7 شباهت های بسیاری بهم دارند و شاید تفاوت آنها به اندازه ای نباشد که بتوان آنها را به صورت جداگانه بررسی نمود.در این صورت فرایند نوآوری سنتی را نیز میتوان با تغییرات جزیی به فرایند های کوچکتر تقسیم نمود.فرایند هشتم روال بسیار جالبی دارد و اینکه بازار و تکنولوژی و عدم قطعیت نمی تواند در روند آن وقفه ایجاد کند یک مزیت می باشد.

  4. #3
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    محل سکونت
    داراب
    ارسال ها
    23
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نوآوری در سازمان‌ها،سازوکارهایی را فراهم می‌کند که سازمان‌ها بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند و حتی پیشرو در بازار باشند.نوآوری یک فرآیند است و بررسی این فرآیندها از جنبه‌های مختلف مورد توجه است.از آنجا که سازمان‌های مختلف،شرایط و موقعیت‌های مختلفی نسبت به دیگر سازمان‌ها دارند و حتی نوع پروژه‌های داخلی هر سازمان نیز ممکن است با دیگر پروژه‌ها متفاوت باشد،لذا نوع خاصی از فرآیند نوآوری می‌تواند در سازمان مربوطه مفید واقع شود و به حفظ بقای سازمان کمک کند؛هرچند درآینده ممکن است با چالش‌ها و روتین‌هایی هم روبه‌رو گردد.پس این سوال مطرح می‌شود که کدامیک از فرآیندهای نوآوری برای کدامیک از پروژه‌ها در سازمان مناسب است؟
    ازاین‌رو پاسخ به این سوال منجر به استفاده از تئوری اقتضایی در فرآیندهای نوآوری می‌گردد.بنابراین برای سازماندهی یک کسب‌وکار،باید به محیط و شرایطی که سازمان در آن قرار دارد و همچنین نوع پروژه‌هایی که سازمان انتخاب می‌کند توجه کرد.
    با توجه به مطالب گفته شده 8 نوع فرآیند نوآوری در مقاله مطرح شده که هرکدام ویژگی‌ها و شرایط مخصوص به خود را دارد و در سازمان‌ها و بنگاه‌ها و پروژه‌های با شرایط مناسب خود به‌کار گرفته می‌شود.این هشت نوع از فرآیند نوآوری به شرح زیر می‌باشد.

    1-فرآِیند سنتی:از ایده تا اجرا
    2-پیش‌بینی فروش:رویکرد توسعه و تولید سفارشی(سفارش باز)
    3-پیش بینی فروش از خصوصیات داده شده (خصوصیات بسته شده از طرف سازمان)، و سفارش از طرف مشتری(سفارش بسته)
    4-شروع فرآیند با یک فراخوانی(فراخوانی عمومی یا خصوصی)
    5-فرآیند با یک وقفه:درانتظار بازار
    6-فرآیند با یک وقفه:درانتظار پیشرفت تکنولوژی
    7-فرآیند با یک وقفه:در انتظار بازار و پیشرفت تکنولوژی
    8-فرآیند با فعالیت‌های موازی

    در پاسخ بعدی،ویژگی‌ها و خصوصیات هریک از این فرآیندها را شرح می‌دهیم.

  5. #4
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    18
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    فرآیند نوآوری شامل این مراحل است: تولید ایده، انتخاب کردن، توسعه دادن و راه‌اندازی/پخش/فروش. فرآیند نوآوری ممکن است از مسیرهای مختلفی پیروی کند. این تحقیق بر این موضوع تمرکز دارد که شرکت‌ها در مواردی که نوآوری با مدل‌های سنتی جور نمی‌شود باید چه کنند و چگونه تخصیص منابع دهند و چه روش‌هایی باید به‌کار بندند. در نهایت با بررسی 132 پروژه فناوری در 72 شرکت، نویسندگان یک طبقه‌بندی شامل 8 فرآیند متفاوت نوآوری که هرکدام منطق ویژه‌ای با توجه به عدم اطمینان‌های پروژه داشتند، پیشنهاد کردند
    فرآیند اول، فرآیند سنتی : از ایده تا راه‌اندازی
    این فرآیند مرسوم‌ترین فرآیند است و در کارخانه‌های بزرگ رایج است که برای موجودی تولید می‌کنند و بعد از تولید تولیدات خود را می‌فروشند. این فرآیند در 53% موارد مورد مطالعه استفاده شده بود. این روش در کارخانه‌های با ساختار مناسب فرآیند نوآوری استفاده می‌شود. مراحل این فرآیند اینگونه است:
    ابتدا در این روش ثبت ایده با استفاده از ابزار مرسوم انجام می‌شود و فرآیند زمانی که محصول برای فروش موجود باشد کامل می‌شود. این فرآیند مرسوم با عدم اطمینان های پی در پی مواجه می‌شود.
    دوم تلاش برای رفع عدم اطمینان بازار گسترده با ابزاری مثل آنالیز بازار و برنامه‌های اقتصادی و اولویت‌بندی ایده‌ها و برنامه ریزی آن‌هایی که موفق‌ترند.
    نهایتا، فاز آخر که شامل راه‌اندازی کردن و فروش است نیازمند تعریف دقیق نیست زیرا بسیاری از عدم اطمینان‌ها به اندازه کافی آنالیز شده‌اند تا گرفتن تصمیمات مدیریتی برای تخصیص دادن منابع و راه‌اندازی محصول را ممکن نماید. وقتی شرکت به صورت خطی این عدم اطمینان‌ها را مدیریت کند، فرآیند را به صورت موفق‌تر انجام می‌دهد.
    53% موارد یعنی 46 مورد از 72 مورد فرآیندها از نوع سنتی هستند. این فرآیند در شرکت‌های شیمیایی و نفتی و بیمارستان‌ها و مشاوره مهندسی کاربرد دارد.
    هرچقدر پول بیشتری سرمایه‌گذاری شود، تلاش برای فرموله کردن فرآیند هم زیاد می‌شود
    فرآیند دوم، انتظار فروش: رویکرد ساخت سفارشی
    یک مثال خوب برای روشن کردن فرآیند دوم تولید لباس به وسیله خیاط است. فروش قبل از توسعه و تولید رخ می دهد ارتباط با مشتری اصلی ترین احتمال است و بعضی مواقع شامل اجزا خدمات بزرگی می شود.
    مهم ترین مورد در این فرآیند سفارش مشتری است و مشتری خود ایده نوآوری را مطرح می کند و قبل از تحویل گرفتن محصول پول آن را پرداخت می کند و با تحویل محصول به مشتری فرآیند نوآوری به اتمام می رسد
    عدم اطمینانها در این فرآیند:
    1- ساخت ایده توسط مشتری، در این مرحله شرکت باید اطلاعات دقیقی از مشتری دریافت کند تا نیازهای او را بشناسد
    2-بر خلاف فرآیند رسمی که عدم اطمینان در فروش یا پخش موجو بود، در ابتدا ، قبل از آنکه فرآیند به وسیله قرارداد رسمی شود عدم اطمینان کاهش می‌یابد.
    3- عدم اطمینان در توانایی شرکت در تولید محصول که در صورت عدم توانایی شرکت، جریمه هایی برای آن در نظر گرفته شده است.
    این فرآیند1/6% موارد بررسی شده را به خود اختصاصداد. مهم ترین احتمال در این فرآیند نقش مشتری است که اگر او نباشد که سفارش دهد فرآیندی نیست.
    فرآیند سوم، انتظار فروش: مشخص سازی به وسیله مشتری(سفارش نزدیکتر)
    برخلاف فرآیند قبلی، مشتری مشخصات مورد نظر خود را دقیقا از قبل تعیین کرده است که سفارش کاملا باید با آن انطباق داشته باشد. در این فرآیند فروش بر توسعه پیشی می‌گیرد و شرکت مواردی را پیشنهاد می کند که مشتری به دلخواه می‌تواند بپذیرد یا رد کند.
    بر خلاف فرآیند 2 عدم قطعیتی در ساخت ایده وجود ندارد ، بقیه موارد در مورد عدم قطعیت مثل فرآیند دوم است. این فرآیند3/5% را به خود اختصاص داد که شامل 7 شرکت بود.
    فرآیند چهارم، آغاز شدن با فراخوان(مزایده) عمومی یا خصوصی
    این فرآیند معمولا با درخواست عمومی یا خصوصی برای عقد قرارداد آغاز می‌شود و برای قراردادها و پروژه‌هایی که بودجه آن ها توسط منابعی از موسسات رسمی تامین می‌شود که به تدارک کلی برای نوآوری به عنوان جزئی از سیاست ماموریت محور مرتبطند. اصلی ترین عاملی که این فرآیند را شرح می‌دهد فراخوان است. از دیدگاه توسعه دهنده فراخوان راهی برای کاهش عدم قطعیت بازار با انتظار فروش است. این روش را در 9/12 % پروژه ها یافته شد مثل کارخانه خودروسازی ایوکو
    فرآیند پنجم، فرآیند با توقف: انتظار برای بازار
    فرآیند 5 تلاش های نوآورانه را شبیه به فرآیند سنتی از ایده تا راه اندازی کردن هدایت می کند تا زمانی که عدم اطمینان مربوط به بازار یک مکث و توقف موقت بعد از فروش اولیه به جای می گذارد.
    جریان نوآوری به دو بخش تقسیم می شود. قسمت اول مربوط به تولید، انتخاب ایده، توسعه و پخش یا فروش اولیه است. در این قسمت محصول در مقیاس پایلوت توسعه می یابد و پخش برای بازار مخصوص انجام می شود. در اینجا توقفی در فرآیند رخ می دهد زیرا بازار برسی شده به اندازه کافی بزرگ نیست تا بتوان بر مبنای آن قضاوت کرد. در این وقفه شرکت به دنبال منابعی است تا بازارش را بزرگ کند و مشتریان جدیدی بیابد. با عقد قراردادهای فروش شرکت به قسمت دوم برمی‌گردد تا به مقیاس صنعتی و تجاری تولید دست یابد. 8/6% شرکت ها از این فرآیند استفاده می کردند.
    فرآیند ششم، فرآیند با توقف: انتظار برای پیشرفت تکنولوژی
    این فرآیند شیبه فرآیند قبل است با این فرق که توقف در توسعه فرآیند یا محصول به خاطر تنگنای تکنولوژیکی رخ می دهد. مرحله اول فآیند شامل تولید ایده، انتخاب ، توسعه ابتدایی و پخش اولیه است. زمانی که تنگنای تکنولوژیکی رفع شد توسعه نهایی محصول آغاز می شود و پخش/فروش فرآیند را پایان می دهد.
    ویژگی مهمی که این فرآیند را از سایر فرآیندها متمایز می کند این است که بروز آن تا حد زیادی غیر ارادی است زیرا که می تواند به عنوان جزئی از نقشه احتمالی آشکار شود.
    این فرآیند 3% موارد مورد بررسی را شامل می شود.
    فرآیند هفتم،فرآیند با توقف: انتظار برای بازار و پیشرفت تکنولوژی
    فرآیند 7 محل اتصال دو فرآیند قبلی با توقف است توقف اول به خاطر مسائل تکنولوژیکی است و توقف بعدی به خاطر رشد بازار است. این شیوه 5/1% فرآیند است. در این فرآیند مدیر، سرمایه گذاری مهم و اساسی را تا زمانی که اطلاعات خاصی به دست بیایند به تعویق می‌اندازد.
    فرآیند هشتم، فرآیند با فعالیت های موازی
    در مواردی مشاهده شد که فازهای پخش/فروش قبل از پایان مرحله توسعه محصول آغاز می شود. توسعه تا زماننی که اولین ورژن محصول بیرون بیاید ادامه دارد این اولین ورژن لزوما تمام مدل ها رنگ ها و.. را ندارد و تغیییرات ادامه دارد تا مشکلات کیفی حل شود.
    موازی‌سازی در اینجا به معنای کوتاه کردن زمان بازار و کاهش عدم اطمینان بازار است زیرا که ورژن نهایی‌تر محصول بعد از تست در بازار واقعی راه‌اندازی(به مرحله تولید می‌رسد) می شود. این روش در 4/11% موارد مورد مطالعه مشاهده شد خصوصا شرکت های مد و لباس مثل Grendene و شرکت های فناوری تولید کننده نرم افزارها و سخت افزارها مثل ICE از این روش استفاده نمودند.
    در نهایت پی‌ می‌بریم که در تحقیقات قبلی در مورد مدیریت پروژه، فقط یک روش برای مدل کردن و تفسیر کردن فرآیند نوآوری حکمفرما بود اما در این تحقیق دیده شد که در شرکت های مختلف با اهداف مختلف روش های متنوعی برای رسیدن به موفقیت وجود دارد.

  6. #5
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    11
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    در ابتدای این مقاله نویسنده سخنان محققین در زمینه های مدیریت و نوآوری را در میان گذاشته است و معتقد است که در گذشته و حتی هم اکنون بیشتر نوآوریها بر مدل idea-to-lunch اشاره داشته اند و معتقد بودند که میتوان برای نوآوری در شرکتهای مختلف از یک مدل و غالب استفاده کرد .اما رفته رفته و از اوایل سال 2000 این نظریه ها برچیده شدند و این موضوع که هیچ غالب یکسانی برای ایجاد نوآوری در سازمانهای مختلف وجود ندارد ، مطرح شد.این را هم در نظر داشته باشید که بیشتر سازمانها در گذشته بر بخش R&D تاکید داشتند و بیشتر زمان در این بخش صرف میشد .
    در ادامه نویسنده مقاله با طرح این سوال که بهترین روش برای فرآیندهای نوآوری در سازمانها و کیسهای مختلف چیست شروع به معرفی مدلهای نوآوری میکند که خود در طی بررسیهایش از 72 شرکت و 132 پروژه فناوری به آنها رسیده است .در اینجا به معرفی این مدلها میپردازیم
    1-مدل سنتی:از ایده تا عرضه
    1.jpg
    در دیدگاه سنتی همانطور که در بالا نیز اشاره شد به این صورت است که ابتدا یک ایده ای شکل میگیرد و سپس در تحقیق و توسعه روی آن کار میشود و در نهایت وارد بازار میشود.در 53 درصد از موارد بررسی شده در این مقاله از این روش استفاده شده است و این روش در واقع مناسب برای شرکتها با تولید انبوه است وبازار در این حالت از عدم اطمینان بسیار کمی برخوردار است.این را هم در نظر بگیرید که در این حالت رقبای زیادی در بازار وجو دارند که از همین روش استفاده میکنند. از مزایای این روش میتوان به خطی و ساده بودن آن اشاره کر که در عین حال نقطه ضعف نیز میباشد. در اینجا هیچ ارتباطی با مشتریان ونیازهای آنان صورت نمیگیرد.

    2-مدل پیش بینی فروش:سفارش باز و آزاد
    2.jpg
    همانطور که در شکل نیز ملاحظه میکنید این مدل با مشتری در ارتباط است و حتی از مشتری ایده گرفته و آن را تبدیل به محصول میکند و در اختیار مشتری قرار میدهد. در اینجا هنگامیکه یک مشتری ایده خود را مطرح میکند ، میتواند روی آن نیز حتی سرمایه گذاری نیز انجام دهد ولی اگر محصول سفارشی باشد مشتری قبل از تحویل وجه لازم را پرداخت میکند.همچنین در این حالت شرکت میتواند از ایده های مشتری در زمینه هایی غیر از محصول مورد نظر برای یک مشتری خاص کار کند و میتواند از آن برای مشتریان و بازارهایی دیگر نیز استفاده کند.همانطور که ملاحظه میکنید در اینجا بر خلاف مدل اول نقش مشتریان بسیار پر رنگ است.

    3-مدل پیش بینی فروش:سفارش بسته
    3.jpg
    در اینجا این مشخصات محصول است که از سوی مشتری مطرح میشود .بیشتر بحث بین مشتریان و شرکت پیرامون ویژگیهای درخواستی محصول مورد نظر از سوی مشتری است و فضای کاری و فکری نسبن به مدل قبلی بسته تر و تخصصی تر است، حتی شرکتها میتوانند به ویژگیهای خواسته شده از سوی مشتری چیزهایی را بیفزایند ، در کل در این حالت شرکت و منابع آن تا حدودی بر مشتری مقدم است.


    4-مدل شروع بر اساس تماس
    4.jpg
    عنصر اصلی در این مدل تماس است.در هر کدام از بخشها از ابتدای آن یعنی مرحله پیش تولید محصول تا انتهای آن یعنی ارسال به مشتری ، تماس و ارتباط نقش مهمی را ایفا میکند. حتی توزیع کننده ها نیز با تماس برقرار کردن و پیش سفارش دادن میتوانند به توزیع آن دست بزنند که این توزیع یا فروش به مشتری در بازار نیز با تماس برقرار کردن میسر است.هدف از استفاده از تلفن و تماس در این حالت برای کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف زمان است .
    مدلهای 2 و 3 و 4 براساس پیش بینی هستند و در ارتباط نزدیک با مشتریان.

    5- مدل فرآیند با توقف:انتظار برای بازار
    5.jpg
    در اینجا ابتدا شرکت دست به یک فروش اولیه میزند و سپس بعد از یک تاخیر و شناخت محیط و بازار و رفع عدم قطعیتهای بازار کار توسعه محصول را تکمیل کرده و سعی در رفع نواقص آن برای موفقیت در بازار دارد و سپس دوباره محصول خود را وارد بازار میکند.در حالت دوم شرکت که به شناخت خوبی دست یافته به تولید در مقیاس بالا دست میزند.


    6- مدل فرآیند با توقف:انتظار برای تکنولوژی
    6.jpg
    توقف ایجاد شده در اینجا برای بکارگیری فناوری جدید چه در ساخت محصول و چه در مباحث مختلف از جمله به کارگیری موثر نیروی انسانی و یا مباحث بازاریابی است.اما بیشتر این تکنولوژی برای تولید محصول به کار میرود مثلا در زمینه های طراحی بهینه محصول و یا کنترل کیفیت محصول با استفاده از تکنولوژیهای جدید.

    عنصر توقف در این دو مدل و همچنین مدل بعدی به معنی نیمه کاره رها کردن پروژه نیست بلکه هدف در اینجا شناسایی گلوگاهها ورفع مشکلات است.

    7- مدل فرآیند با توقف :انتظار برای تکنولوژی و بازار
    این مدل ترکیبی از دو مدل قبلی میباشد و بیشتر در شرکتهایی که مواد شیمیایی تولید میکنند ، دیده شده است. در این حالت توقف یکبار برای بازار صورت میپزیرد که میتواند شرکت به جستجوی بازارهای جدید و جذب مشتریان جدید بپردازد و خود را به بازار معرفی کند و توقف دوم به معنای نگرش فعال شرکت به استفاده از تکنولوژی و اطلاعات به دست آمده از مشتریان به منظور دستیابی به یک بازار پایدار است.


    8-مدل فرآیند با فعالیتهای موازی
    8.jpg
    در اینجا در کنار توسعه بازاریابی و فروش نیز صورت میگیرد. بازار هدف در این حالت بسیار پویا و گسترده است و سطح دسترسی مشتریان به محصولات بسیار بالاست.بنابراین این مدل بیشتر در شرکتهایی که به روز هستند مثلا شرکتهای تولید پوشاک و کیف و کفش که با مد روز سروکار دارند و یا شرکتهای IT که به ساخت سخت افزار و نرم افزار مشغولند ، دیده میشود.برای مثال در شرکتهای نرم افزاری ابتدا نسخه بتا یک نرم افزار را وارد بازار میکنند و بعد از گرفتن بازخور و توسعه آن نسخه اصلی را بیرون میدهند و یا اینکه از طریق آپدیتهای مختلف به رفع نواقص آن میپردازند.


    در انتها باوجود مدلهای مختلفی که امروزه برای نوآوری در سازمانها به کار گرفته میشود اما همچنان مدل سنتی از اقبال بیشتری برخوردار است.

  7. #6
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    محل سکونت
    داراب
    ارسال ها
    23
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی امینی نمایش پست ها
    نوآوری در سازمان‌ها،سازوکارهایی را فراهم می‌کند که سازمان‌ها بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ کنند و حتی پیشرو در بازار باشند.نوآوری یک فرآیند است و بررسی این فرآیندها از جنبه‌های مختلف مورد توجه است.از آنجا که سازمان‌های مختلف،شرایط و موقعیت‌های مختلفی نسبت به دیگر سازمان‌ها دارند و حتی نوع پروژه‌های داخلی هر سازمان نیز ممکن است با دیگر پروژه‌ها متفاوت باشد،لذا نوع خاصی از فرآیند نوآوری می‌تواند در سازمان مربوطه مفید واقع شود و به حفظ بقای سازمان کمک کند؛هرچند درآینده ممکن است با چالش‌ها و روتین‌هایی هم روبه‌رو گردد.پس این سوال مطرح می‌شود که کدامیک از فرآیندهای نوآوری برای کدامیک از پروژه‌ها در سازمان مناسب است؟
    ازاین‌رو پاسخ به این سوال منجر به استفاده از تئوری اقتضایی در فرآیندهای نوآوری می‌گردد.بنابراین برای سازماندهی یک کسب‌وکار،باید به محیط و شرایطی که سازمان در آن قرار دارد و همچنین نوع پروژه‌هایی که سازمان انتخاب می‌کند توجه کرد.
    با توجه به مطالب گفته شده 8 نوع فرآیند نوآوری در مقاله مطرح شده که هرکدام ویژگی‌ها و شرایط مخصوص به خود را دارد و در سازمان‌ها و بنگاه‌ها و پروژه‌های با شرایط مناسب خود به‌کار گرفته می‌شود.این هشت نوع از فرآیند نوآوری به شرح زیر می‌باشد.

    1-فرآِیند سنتی:از ایده تا اجرا
    2-پیش‌بینی فروش:رویکرد توسعه و تولید سفارشی(سفارش باز)
    3-پیش بینی فروش از خصوصیات داده شده (خصوصیات بسته شده از طرف سازمان)، و سفارش از طرف مشتری(سفارش بسته)
    4-شروع فرآیند با یک فراخوانی(فراخوانی عمومی یا خصوصی)
    5-فرآیند با یک وقفه:درانتظار بازار
    6-فرآیند با یک وقفه:درانتظار پیشرفت تکنولوژی
    7-فرآیند با یک وقفه:در انتظار بازار و پیشرفت تکنولوژی
    8-فرآیند با فعالیت‌های موازی

    در پاسخ بعدی،ویژگی‌ها و خصوصیات هریک از این فرآیندها را شرح می‌دهیم.

    در پاسخ قبلی مختصر توضیحاتی داده شد و هشت نوع فرآیند نوآوری نام‌ بردیم.حال تک‌تک آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

    1-فرآِیند سنتی:از ایده تا اجرا
    براساس تحقیقات انجام شده رایج‌ترین فرآیند نوآوری در سازمان‌ها می‌باشد.این نوع فرآیندها در شرکت‌های بزرگ که تولید انبوه دارند و به مراتب درگیر موجودی‌ها می‌شوند متداول است.در این فرآیند،تولید محصول صورت گرفته و سپس روانه‌ی بازار می‌گردد که مشکلات خاص خود را دارد؛از قبیل اینکه ممکن است محصول یا خدمت در زمان مناسب وارد بازار نگردد و بازار آن را نپذیرد.فرآیند سنتی برای نوآوری‌های تدریجی مناسب است.نوآوری تدریجی عبارتست از اضافه کردن تغییراتی بر روی مدل کسب‌وکار و یا تکنولوژی‌های موجود و بهبود آن‌ها.نوآوری تدریجی بسیار زیاد،درمواردی که منابع و زمان را به بهبود محصولات و خدمات کم‌ارزش تخصیص دهد،می‌تواند مهلک و کشنده باشد درحالی که می‌توان این منابع و زمان را به خلق محصولات باارزش‌تر اختصاص داد.همچنین می‌توان گفت در فرآیند نوآوری سنتی،هیچگونه همگرایی بین مراحل وجود ندارد.با اینحال می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاری کامل روی نوآوری سنتی،می‌تواند سازمان را درمقابل رقابت آسیب‌پذیر کند.

    2-پیش‌بینی فروش:رویکرد توسعه و تولید سفارشی(سفارش باز)
    نکته قابل توجه دراین فرآیند این است که فروش پیش از توسعه و تولید صورت می‌گیرد.دراین فرآیند،ابتدا مشتری ایده و خصوصیات محصول خود را ارائه داده و به‌نوعی آن را پیش‌خرید می‌کند.دراین فرآیند،مشتری نقش حائز اهمیتی در شروع کار دارد و به دلیل پیش‌خرید محصول توسط مشتری،ریسک کسب درآمد از طرف شرکت کاهش می‌یابد ولی از طرف دیگر موارد زیر پیش می‌آید از قبیل:
    الف)ایده توسط مشتری طراحی شده و شرکت باید نیازهای دقیق مشتریان را بشناسد و قیمت‌گذاری کند.
    ب)عدم قطعیت مربوط به شکست شرکت،چرا که اگر نتواند ایده مشتری را به محصول تبدیل کند،نه تنها درآمدی کسب نمی‌کند بلکه جریمه‌هایی نیز باید پرداخت کند.
    ج)عدم قطعیت دیگر نیز کاهش فروش درآغاز کار بدلیل کاملا سفارشی بودن محصول است.

    3-پیش بینی فروش از خصوصیات داده شده (خصوصیات بسته شده از طرف سازمان)، و سفارش از طرف مشتری(سفارش بسته)
    این فرآیند شبیه فرآیند قبلی است با این تفاوت که شرکت یک سری مشخصات ازپیش تعریف شده‌ای برای محصول درنظرگرفته و به مشتری عرضه می‌کند و مشتری طبق این مشخصات،سفارش خود را به شرکت می‌دهد.مزیت این فرآیند نسبت به فرآیند قبلی این است که عدم قطعیت درارتباط با تبدیل ایده‌ی مشتری به محصول وجود ندارد ولی همچنان عدم قطعیت مربوط به شکست شرکت و کاهش فروش وجود دارد.

    4-شروع فرآیند با یک فراخوانی(فراخوانی عمومی یا خصوصی)

    این فرآیند با یک درخواست عمومی و یا خصوصی برای انعقاد قرارداد شروع می‌شود و برای پروژه‌هایی که پشتوانه‌ی سرمایه‌گذاری مشخص و رسمی دارند به کار گرفته می‌شود.فراخوان راهی برای کاهش عدم قطعیت بازار و انتظار برای فروش است.اصلی‌ترین عامل در این فرآیند،فراخوان است که می‌تواند به‌صورت عمومی و یا خصوصی باشد.فراخوان خصوصی،فراخوانی است که مشخصات پیشنهاددهنده‌ی قیمت مخفی است ولی درفراخوان عمومی،نام پیشنهاددهنده‌ی قیمت مشخص و هر فردی می‌تواند در فراخوان شرکت کند.

    5-فرآیند با یک وقفه:درانتظار بازار
    انتظار بازار،توقفی است که برای سازماندهی شرکت با اهمیت بازار طراحی شده است و برای توقف‌هایی است که شرکت‌ها می‌کوشند تا منابع خودرا سازماندهی کنند و بازار بزرگتر با مشتریان جدیدتر را بیابند یا حتی ممکن است برای وقفه‌هایی باشد که در زمان کاهش شدید نقدشوندگی بازار صورت می‌گیرد.این توقف فرصتی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند شرایط بازار را در دوران کاهش شدید قیمت‌ها،ارزیابی نمایند.

    6-فرآیند با یک وقفه:درانتظار پیشرفت تکنولوژی
    کاملا شبیه فرآیند قبلی است با این تفاوت که وقفه‌ی ایجاد شده به خاطر انتظار تکنولوژی است.شرکت در این وقفه می‌کوشد تا نیازها و کمبودهای تکنولوژیکی خودرا شناسایی و رفع کند.

    7-فرآیند با یک وقفه:در انتظار بازار و پیشرفت تکنولوژی
    این فرآیند نقطه تلاقی دوفرآیند قبلی است یعنی دو وقفه در فرآیند صورت می‌گیرد.وقفه‌ی اول انتظار تکنولوژی و دومی انتظار بازار است.

    8-فرآیند با فعالیت‌های موازی
    در این فرآیند،گام‌ پخش/فروش قبل از اتمام کامل گام توسعه آغاز می‌شود.به نوعی این دو گام در لحظاتی موازی می‌گردند.این موازی‌سازی به کاهش زمان عرضه‌ی محصول به بازار کمک می‌کند.همچنین بازاریابی در کنار توسعه انجام می‌گردد و بازخوردهای لازم از بازار گرفته می‌شود.این می‌تواند در کاهش هزینه‌های شرکت درمقایسه با زمانی که محصول نهایی وارد بازار می‌شود کمک کند.مثل عرضه نسخه بتای یک نرم‌افزار و توسعه و رفع کمبودهای آن با گرفتن بازخورد از مشتریان.

    با توجه به مطالب گفته شده درقبل و برشمردن این هشت نوع از فرآیند نوآوری می‌توان نتیجه گرفت که به کارگیری یک نوع از فرآیند نوآوری به تنهایی کافی نیست(البته این بستگی به شرایط پروژه‌ها و اقتضاعات شرکت دارد).مواجهه با تغییرات جهانی اجتماعی،تکنولوژیکی،اقتصاد ی،از دلایلی است که می‌توان گفت شرکت‌ها نمی‌توانند در اقتصاد به سرعت درحال جهانی شدن از طریق فقط یک نوع از فرآیند نوآوری باقی بمانید. اگر شرکت‌ها بخواهند که در مقابل رقابت بی‌رحم جهانی مقاومت کنند نیاز دارند که به سرعت روش انجام کسب‌و‌کارشان را تغییر دهند.در اینجا به نوعی از فرآِیند نوآوری نیازمندند که با به کار گیری فرم‌های مناسب نوآوری به موسسه یا کسب و کار خود کمک کنند تا هر چه سریعتر با محیط تجاری متغیر تطبیق پیدا کنند.

  8. #7
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    همان گونه که در چکیده تحقیق به آن اشاره شد فرآیند نوآوری شامل مراحلی است از جمله آن میتوان به تولید ایده- انتخاب کردن- توسعه دادن - راه‌اندازی اشاره داشت.این تحیقیق به آن دلیل صورت گرفت که بهترین روش برای فرآیندهای نوآوری در سازمانها چه است و چگونه و چه روش‌هایی را باید انجام شود . که به همین دلیل 8 فرآیند متفاوت نوآوری را مطرح کرد.
    1) مدل فرآیند سنتی : از ایده تا راه‌اندازی
    این فرایند در شرکت های بزرگ که تولید انبوه برای موجودی شایع تر است. فروش پس از تولید اتفاق می افتد.. فرایند سنتی معمول برای نوآوری های تدریجی مکرر است که مصرف زمان و منابع معقول و منطقی است. حرکت رسمی اول در فرایند نوآوری سنتی ثبت نام ایده با استفاده از یک ابزار رسمی (به طور معمول یک سیستم کامپیوتری در حد متوسط ​​و موثر فی بزرگ) است، و روند زمانی تمام میشود که محصول (یا خدمات) موجود برای فروش می باشد.
    انتخاب ای

    2)مدل پیش بینی فروش: رویکرد سفارشی (سفارش باز)
    یک استعاره خوب برای نشان دادن روند دوم لباسی سفارشی ساخته شده است. فروش قبل از توسعه و تولید رخ می دهد. ارتباط با مشتری احتمالی اصلی است و گاهی اوقات شامل یک جزء خدمات بزرگ است. روند دوم در شکل نشان داده شده است.




  9. #8
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    3) مدل انتظار فروش: سفارش بسته
    مشتری مشخصات مورد نظر خود را دقیقا از قبل تعیین کرده است که سفارش کاملا باید با آن انطباق داشته باشد. در این فرآیند فروش بر توسعه پیشی مرحله انتخاب شامل تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به توسعه محصول انجام مشود یا خیر. روند سوم در نشان داده شده است.
    4) آغاز شدن توسط تماسهای عمومییا خصوصی
    این تصمیم در نظر گرفتن رقابت برای تماس به معنی منابع از قبل تخصیص داده شده برای آماده سازی تجزیه و تحلیل زنده ماندن با مستندات بازگشت به بالا است. در بسیاری از موارد در این روند و در پیش بینی فروش فرآیندهای (پروسه های 2 و 3)، وظایف انجام شده و منابع قبل از فرایند رسمی که مصرف می شود. روند چهارم در شکل نشان داده شده است.
    5) مدل فرآیند با یک توقف: انتظار در بازار
    انجام تلاش های نوآوری به طور مشابه به فرآیند سنتی از ایده برای راه اندازی تا عدم اطمینان مربوط به بازار باعث توقف موقت و یا توقف پس از فروش اولیه می باشد . روند پنجم در شکل نشان داده شده است

  10. #9
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    اصلا نمیشه جدول word رو گذاشت ولی بالاخره با روش های مختلف شد.
    این شکل به ترتیب مربوط به 5مرحله نامبرده می باشد.
    tuut.jpg

  11. #10
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    6) مدل فرآیند با توقف:انتظار برای تکنولوژی :
    مرحله اول از فرایند شامل تولید ایده، انتخاب، توسعه اولیه و انتشار اولیه می باشد و این فرآیند شیبه فرآیند قبل است با این فرق که توقف در توسعه فرآیند یا محصول به خاطر تنگنای تکنولوژیکی رخ می دهد.
    7) مدل فرآیند با توقف: انتظار برای بازار و پیشرفت تکنولوژی
    در این فرایند، یک ترکیبی از بازار و فن آوری احتمالات است که در دو فرایند های قبلی توضیح داده شد وجود دارد.
    8) مدل فرآیند با فعالیت های موازی
    موازی در اینجا به معنی کوتاه شدن زمان به بازار و کاهش عدم قطعیت بازار به دلیل بیشتر می باشد . این انتظار نمی رود و سطح دسترسی مشتریان به محصولات بسیار بالاست


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:30 بر حسب GMT +3.5 می باشد.