صفحه 4 از 4 اولیناولین ... 234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 37 از مجموع 37
Like Tree2Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون فرآیند نوآوری در پروژه‌های گوناگون

  1. #31
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    5
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    فرآیندهای نوآوری از تولید ایده تا نهایتا تجاری سازی آن در اصناف و فعالیت های مختلف، متفاوت است. همانطور که دوستان فرموده اند و در مقاله نیز آمده است به هشت قسمت زیر تقسیم می گردد:
    1. ایده --- r&d --- محصول ---- تجاری سازی
    2. ارائه ایده توسط مشتری ---- دریافت اطلاعات توسط شرکت ---- r&d توسط شرکت ----- ساخت محصول ----- تحویل محصول
    3. ایده و r&d توسط مشتری ----- ساخت محصول توسط شرکت ---- تحویلمحصول
    4. فراخوان عمومی ----- دریافت پروژه توسط شرکت ----- ساخت محصول ------ تحویل محصول
    5. ایده ------- r&d ----- تولید پایلوت ------ فروش ------ وقفه در عرضه ( وقفه تا زمانی که بازار آماده پذیرش کالا شود) ----- تجاری سازی
    6. ایده ------- r&d ----- تولید پایلوت ------ فروش ------ وقفه در عرضه ( گرفتن بازخورد و بازنگری در تکنولوژی) ------- تجاری سازی
    7. ایده ------ r&d ----- تولید پایلوت ------ فروش ------ وقفه در عرضه ( گرفتن بازخورد و بازنگری در تکنولوژی و آماده سازی پذیرش محصول در بازار) ------- تجاری سازی
    8. ایده 1 ------ r&d 1 ------ تولید 1 و ایده 2 ------ تجاری سازی 1 و r&d 2 ------- تولید 2 و ایده 3 . . . . . . (موازی کاری)
    در ادامه هر مدل فرآیند نوآوری و تجاری سازی را با ذکر مثال هایی تفسیر می کنیم:
    1. اکثر فعالیت های اقتصادی نظیر کارخانجات تولیدی از این روش استفاده می نمایند.
    2. کارگاه های سفارشی ساز عمدتا از این روش استفاده می کنند و این کارگاهها بیشتر دستگاه برای صنایع مختلف می سازند.
    3. کارگاههای فنی و مهندسی و یا واحد طراحی و مهندسی یک کارخانه عمدتا کارفرمای اینگونه پروژه ها می باشند و عموما قطعه سازی ها و تراشکاری ها پیمانکاران این گونه فرآیند می باشند.
    4. عمدتا دولت و یا شرکت های بزرگ جهت پیشبرد برنامه ها و یا پروژه های خود مناقصه برگزار می کنند و از شرکت های متقاضی آن، پیشنهاداتشان را در قالب پروپوزال دریافت و بررسی می کنند و سپس یک شرکت با توجه به قیمت و نوع کیفیت کار، در مناقصه پیروز می شود.
    5. تولید و عرضه کالاهایی که کاربرد و یا نیاز جدیدی از مشتریان را برطرف می کند، به عبارت دیگر، کالاهایی که هنوز به فروش آنها در سطح انبوه اطمینان نداریم به این صورت تولید شده و به فروش می رسند.. به عنوان مثال اجاق گاز روی کابینتی، پوشش دیواری بلکا و ....
    6. ؟؟؟؟؟؟ این مدل به نظر من وجود خارجی ندارد زیرا کالایی که جدید است یا تکنولوژیک است یا خیر، اگر تکنولوژیک باشد که مورد 7 می شود و اگر هم نباشد، مورد 5 می شود. و همچنین کالایی که تکنولوژیک است، حتما زمانی برای جا افتادن آن در بازار را میخواهد.
    7. کالاهایی که تکنولوژیک اند و برای بار اول است که در جایگاه خود عرضه می گردند از این دسته اند، مثلا لپ تاپ و موبایل برای اولین بار عرضه و ..... که برای جا افتادن محصول در بازار و نیز اصلاح فناوری خود، نیازمند گذر زمان در حالت تولید پایلوت می باشد تا پس از اصلاح به تولید انبوه برسد.
    8. کالاهایی که با تغییر زمان، می بایست به سرعت تغییر کنند و یا محصولاتی که رقبای زیادی در بازار دارند، مثلا پوشاک، نرم افزار و .... برای تغییر زمان و خودرو، موبایل، لپ تاپ و ..... برای رقبای فراوان در بازار
    در هر صنف و هر پیشه ای که تولید می خواهیم انجام دهیم، می بایست سیستم نوآوری، r&d، تولید و تجاری سازی خود را بر اسای نوع محصول خود اعم از کالا و خدمات طراحی نماییم تا در سیل جاری از تکنولوژی از سایر رقبا پیشی بگیریم و یا حد اقل از آنان عقب نمانیم.

  2. #32
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    4
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرعلی کریمی نمایش پست ها
    احترام نسبت به نظر شما دوست عزیز و دیگرانی که این نظر رو تایید کردند؛
    در سطر اول کامنت بنده واژه سنتی جا افتاده که این اشکال وارده و من قبول دارم اما بهتر بود که شما حداقل نگاهی به متن تمرین این هفته می انداختید و بعد اینگونه بر علیه نهضت ترجمه ! قیام می کردید حال عینا متن دستور العمل این هفته را می نگریم:مقاله پیوست را مورد مطالعه دقیق قرار دهید و پیرامون مطالب ارائه شده راجع به فرآیند نوآوری در پروژه‌های گوناگون بحث و تبادل نظر کنید.
    استنباط شما از مطالعه دقیق چیست؟ در واقع لازمه بحث و تبادل نظر در مورد فرآیندهای نوآوری شناخت نسبت به فرآیندهاست و بعد امکان بحث هست.ضمنا چگونه می توان مقاله 12 صفحه ای را در یک صفحه ترجمه کرد ؟ این هم از عجایب است! موارد مطرح شده از سوی من چکیده مهم ترین مطالب مطرح شده در مورد فرآیندها (البته از نظر من) بود.
    صد البته که نظر شما درسته و باید نسبت به آنها شناخت پیدا کنیم.به نظرم نتونستم منظور خودمو خوب بیان کنم.البته باز هم میگم که روی صحبت من با تمام اعضا بود نه صرفا شما.من فکر میکنم فلسفه وجود چنین فضایی این بوده که در یادگیری هم افزایی (امیدوارم که کلمه را درست به کار برده باشم) به وجود بیاد.حالا این یعنی چی؟یعنی اینکه منی که مقاله را خوندم بیام این پایین و نظرات دیگران را هم مطالعه کنم و ببینم که دیگران از چه جنبه هایی به موضوع نگاه کردند.و یا اصولا چه مطالبی در این مقاله میشده مورد توجه قرار بگیره که من بهش توجه نکردم و یا به قول بعضی از دوستان points of view مساله را درک کنم و یاد بگیرم که از جنبه های مختلفی به مساله نگاه کنم.
    موضوع بعد اینه که ما همیشه به یه مساله توی محیط کلاس تاکید داریم و اون هم رضایت مشتریه! به نظرتون مشتری نوشته های ما کیه؟ من دانشجو، یا کسی که از هر طریقی با این سایت آشنا میشه و به اینجا لینک میشه.فکر میکنید که چقدر خوشحال میشه وقتی که میبینه سه یا چهار صفحه متوالی کامنت وجود داره که توی همش هشت تا گزینه تکراری که توی مقاله هم وجود داره ذکر شده؟!
    واقعیت اینه که اگه نمره نبود شاید ما هم وقت واسه خوندن این سه چهار صفحه نمیذاشتیم!
    بازم میگم روی صحبت من صرفا یک نفر نبود،اما چون با شما احساس رفاقت بیشتری داشتم بهتر دیدم زیر کامنت شما نظر بدم.بازم اگر فکر میکنید نظر من ایراداتی داره با کمال میل منتظر خوندن انتقاداتون هستم.

  3. #33
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    10
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    فرآیند نوآوری دارای فعالیت های متنوعی است و هر سازمان به تناسب فعالیتی که انجام می دهد از فرآیندهای مختلفی برای نوآوری استفاده می کند در این مقاله سعی شده به این سوال جواب داده شود که کدام فرآیند نوآوری برای کدامیک از پروژه ها در سازمان ها مناسب است از اینرو 8 نوع فرآیند نوآوری به شرح زیر معرفی شده است:
    1. فرآیند سنتی از ایده تا اجرا:
    همانطور که دوستان گفتند رایجترین فرآیند نوآوری است این فرایند بیشتر برای شرکت های بزرگ با تولید انبوه موجودی که فروش پس از تولید اتفاق می افتد استفاده می شود این فرآیند برای نوآوری های تدریجی که در مصرف زمان و منابع منطقی و معقول هستند و مدیریت را برای صرف هزینه توجیه می کنند ، مورد استفاده قرار می گیرد.در این مدل ایده باید در یک فرایند رسمی ( بوروکراسی اداری) بررسی و ارزیابی شود که این فرایند ارزیابی رسمی ممکن است زمان زیادی را صرف کند و محصول دیر به بازار برسد. مشکلی که در بین شرکت های کشور ما بسیار مشهود است .

    2. پیش بینی فروش: رویکرد سفارشی ( سفارش باز ):
    بهترین تصویر برای نشان دادن این فرآیند، مدل سفارش ساخت است. در این مدل فروش قبل از توسعه و تولید اتفاق می افتد و مهم ترین نکته در این مدل سفارش مشتری است منظور از سفارش باز است اینست که مشتری ویژگی های محصولی که می خواهد را اعلام می کند و سازمان سعی می کند تمام خواسته های مشتری را برآورده کند.

    3. پیش بینی فروش از خصوصیات داده شده به مشتری ( سفارش بسته):
    تفاوت این فرآیند با فرآیند قبلی در این است که در این فرآیند مشتری از بین یکسری مشخصات که توسط سازمان تعیین شده سفارش خودش را انتخاب می کند و مزیت آن در این است که سفارش مشتری مطابق با منابع و محدودیت های سازمان است از اینرو محصول تولید شده معمولا با قیمت تمام شده کمتری تولید می شود.

    4. شروع فرآیند با یک فراخوان ( مزایده ) عمومی یا خصوصی:
    این فرایند به طور معمول با درخواست های عمومی یا خصوصی برای قرار داد سرمایه گذاری در پروژه ها شروع می شود. اصلی ترین عامل در این فرآیند فراخوانی است که از نقطه نظر توسعه با این روش می توان فراخوانی را به عنوان راهی برای کاهش عدم قطعیت در بازار به وسیله تفسیر پیش بینی فروش دانست.

    5. فرآیند با توقف: در انتظار بازار
    در این فرآیند انجام تلاش های نوآورانه با فرآیند سنتی شباهت دارد البته تا زمانی که عدم اطمینان مربوط به بازار باعث توقف موقت و یا توقف پس از فروش اولیه می شود. در واقع در این مدل جریان فرآیند نوآوری به دو بخش تقسیم شده ابتدا ایده انتخاب شده توسعه می یابد و پس از این که محصول به اندازه ی مقیاس تجربی توسعه یافت ( فروش اولیه انجام شد) فرآیند متوقف می شود تا شرکت درکی از بازار به دست آورد و به دنبال منابع و مشتریان جدید باشد سپس شرکت به مرحله دوم رفته و به تولید با حجم بشتر می پردازد.

    6. فرآیند با توقف: انتظار برای پیشرفت فن آوری

    این فرآیند شبیه فرآیند قبلی است با این تفاوت که دلیل توقف در این فرآیند یک تنگنای فن آوری در محصول یا فرآیند توسعه است. اولین مرحله از فرآیند شامل تولید ایده، انتخاب، توسعه اولیه و انتشار اولیه است، وقتی که تنگنای فن آوری رفع شد توسعه نهایی محصول آغاز می شود.

    7. فرایند با توقف: انتظار برای بازار و پیشرفت تکنولوژی
    فرایند 7 محل اتصال دو فرایند قبلی است اولین بار توقف به دلیل مسائل فن آوریست و توقف پس از آن به دلیل مسائل بازار است. این رویکرد نشان می دهد که مدیران سرمایه گذاری های مهم را به تعویق می اندازند تا زمانی که اطلاعات لازم را در دسترس داشته باشند.

    نکاتی درباره ی نقاط توقف در سه فرایند ذکر شده قبل:
    الف)
    نقاط توقف به این معنا نیست که یک پروژه لغو شده، این توقف ها نشان دهنده این است که مدیران باید یکسری از فعالیت ها مانند ایجاد بازار، توسعه فنی محصول یا فرآیند را انجام دهند.
    ب) نقاط توقف منعکس کننده نگرش فعال است. به عنوان مثال مدیران اطلاعات خاصی را برای شکل دادن به آینده دنبال می کنند به جای اینکه منتظر بمانند این اطلاعات در دسترسشان قرار بگیرد.
    پ) در نهایت نقاط توقف فرصت مدیریتی برای رسیدن به تکامل است.
    8. فرآیند با فعالیت های موازی
    در این روش فرایند توسعه و فروش اولیه به صورت همزمان پیش می رود ابتدا یک نسخه اولیه از محصول تولید شده به بازار عرضه می شود نسخه اولیه لزومی ندارد که تمام مدلها و ویژگی ها را داشته باشد تغییرات ادامه پیدا می کند تا اینکه مشکلات کیفی رفع شود حسن این روش این است که یک نسخه از محصول در دسترس است و این شرکت را قادر می سازد همزمان با شروع فروش به صورت موازی به تلاش های توسعه ای باقی مانده ادامه دهد. موازی سازی در اینجا به معنی کوتاه شدن زمان رسیدن به بازار و کاهش عدم قطعیت بازار است به این دلیل که نسخه نهایی پس از یک آزمون واقعی در بازار راه اندازی می شود.

    با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که شرکت ها بسته به این که دارای چه شرایط و اقتضاعاتی هستند از یک یا چند نوع از این فرآیند های نوآوری استفاده می کنند و بعضی از این فرآیند ها امکان استفاده اش برای شرکت های خاص نیست مثلا شرکت های داروسازی یا هواپیماسازی نمی توانند از فرآیند نوآوری شماره هشت استفاده کنند ابتدا محصول اولیه را تولید کنند و به مرور به اصلاح آن بپردازند. در واقع منابع شرکت، حوزه فعالیت شرکت، قوانین اجتماعی و خیلی از شرایط دیگر بر انتخاب نوع فرایند نوآوری توسط شرکت تاثیر گذار است.

  4. #34
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    10
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد آقامحمدی نمایش پست ها
    یه موضوع در این مقاله واسه من جالبه.این که فرآیندهای ذکر شده محصول شرکتها و سازمانهاست نه دانشگاهها و اندیشمندان.و این همون موضوعیه که در کشور ما جای خالی اون کاملا حس میشه.یا اندیشمندان ما به اندازه کافی در رفتار و پروسه های موجود در سازمانها غور نمیکنند،یا اصولا سازمانهای ما جنبشی از خود نشان نمیدهند که قابل مطالعه باشند! البته نکته جالب اینجاست که همانطور که آقای قمری منظر هم اشاره ای داشتندجامعه آماری مورد مطالعه تقریبا محدود به کشوری خاص است.و از این موضوع میشه چنین استنباط کرد که بدون شک تعداد فرآیندها میتواند بیش از تعداد ذکر شده در مقاله مذکور باشد.پس مسلما همچنان جای مطالعه وجود داره،خصوصا در جامعه ما که همگی به بومی سازی فکر میکنیم.
    نکته دیگه اینکه واحد تحقیقات فرآیند نوآوری ذکر شده نه خود کمپانی ها!پس هر شرکت میتونه به اقتضای شرایطی که داره از انواع مختلفی از نوآوری استفاده کنه
    دو ایراد به نظر شما به وارده از نظر من 1: اینکه اندیشمندان صرفا خارج از شرکت ها وجود ندارند خیلی از اندیشمندان در داخل شرکت های بزرگ و کوچک فعالیت می کنند و نمیشه سازمان ها رو از اندیشمندان جدا کرد و گفت که این فرآیند ها محصول شرکت ها و سازمانهاست نه اندیشمندان. 2: اینکه خیلی از این فرآیند ها در شرکت های داخل کشور ما هم وجود دارد و نمیشه گفت که شرکت های داخلی ما اصولا تحرکی ندارند مشکل اصلی در زمینه نوآوری در کشور ما وجود ساز و کارهای طولانی برای تبدیل ایده به محصول است و بخش عمده مشکلات ما در این زمینه به سیاست گذاری بر می گردد.
    علی امینی likes this.

  5. #35
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    3
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    مقاله مورد بحث، با در نظر داشتن اینکه مدل کلاسیک فرایند نوآوری (که شامل مراحل تولید ایده، انتخاب، توسعه و اجرا/پخش/فروش است) دارای ساختار خطی دنباله‌ای است و به تمام نمونه‌های نوآوری (تولید محصولات جدید) منطبق نمی‌شود به این سوال می‌پردازد که چه فرایند نوآوری بهترین تطابق را با انواع مختلف پروژه داراست. به عبارت دقیقتر توپولوژی فرایندهای نوآوری چیست؟ و اساس هر نوع از فرایندها بر چه استوار است؟
    بنابراین مقاله سعی در ارايه فرایندهای نوآوری وابسته به ویژگی‌های خاص پروژه را دارد، نه یک فرایند برای همه شرایط و مبانی کار خود را نظریه اقتضایی قرار می‌دهد. این مقاله با نمونه گیری از ۱۳۲ پروژه نوآورانه از شرکت‌های مختلف، به ۸ نوع فرایند می‌رسد. این فرایندها در عین حال که فرایند سنتی را تایید می‌کنند، تفاوت‌هایی با هم دارند که به ویژگی‌های پروژه‌های مربوطه برمی‌گردد:

    نوع فرایند نوآوری تعداد موارد درصد موارد تعداد شرکت‌ها
    ۱. فرایند سنتی: از ایده تا اجرا ۷۰ ۵۳ ۴۶
    ۲. پیش‌بینی فروش:رویکرد سفارشی(سفارش باز)
    ۸ ۶.۱ ۶
    ۳. پیش بینی فروش از مشخصات یک مشتری(سفارش بسته)
    ۷ ۵.۳ ۷
    ۴. شروع فرایند با یک فراخوانی ۱۷ ۱۲.۹ ۱۲
    ۵. فرایند با یک توقف: در انتظار بازار ۹ ۶.۸ ۸
    ۶. فرایند با یک توقف: انتظار پیشرفت تکنولوژی ۴ ۳ ۴
    ۷. فرایند با یک توقف: در انتظار بازار و پیشرفت تکنولوژی ۲ ۱.۵ ۲
    ۸. فرایند با فرایندهای موازی ۱۵ ۱۱.۴ ۱۴
    مجموع ۱۳۲ ۱۰۰
    تصاویر پیوست شده

  6. #36
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    محل سکونت
    داراب
    ارسال ها
    23
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    در مقاله مذکور،8نوع فرآیند نوآوری معرفی شده ولی میزان تاثیر این فرآیندها بر اهداف بنگاه‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بررسی نشده است.پس باید به بررسی این فرآیندها و میزان کارایی و اثربخشی آن‌ها در بنگاه نیز بپردازیم.مثلا این فرآیندها بر عملکرد مالی بنگاه‌ها چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟لذا باید تاثیر این فرآیندها را در ارزش شرکت و عملکرد مالی آن نیز دید.به طور کلی می‌توان گفت بین عملکرد شرکت و ارزشی که ایجاد می‌کند روابطی وجود دارد.این روابط توسط موارد متعددی مشخص می‌گردد که یکی از این‌ها می‌تواند فرآیندهای نوآوری باشد.

  7. #37
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    7
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    از مقاله چنین می توان برداشت کرد که این 8 فرآیند عنوان شده همچون ابزاری است در دست سازمان های گوناگون در محیط متغیر و پر رقابت امروزه، پس اولین نکته ای که باید به آن اشاره داشت این است که سازمان پیشرو سازمانی است که بتواند با درک صحیح و بموقع فرصت ها و تهدید های بیرونی و همچنین بر اساس نقاط ضعف و قوت درون سازمان یک یا حتی چند فرآیند متناسب را انتخاب و جهت سبقت از سازمان های رقیب بکار گیرد و حتی آنقدر منعطف باشد که بتواند در کمترین زمان فرآیند مورد نظر را با فرآیند دیگر جایگزین کند.
    نکته بعدی در مورد مقاله پیش رو بحث درصد های درج شده در جدول موجود در مقاله است که به نظر بنده نیز، از آن جا که نمونه انتخابی از جامعه آماری سازمان های دهکده جهانی بهیچ عنوان دارای جامعیت مناسب نیست(که باید شامل طیف گسترده ای از سازمان های کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه باشد) لذا آنچنان این جدول قابل اتکا نبوده و نمی توان با اطمینان برای هر سازمانی در هر نقطه از دنیا نتایج آنرا تسری داد.
    و اما نکته دیگر این است که آیا تنها فرآیند های موجود و قابل اجرا همین 8 مورد هستند؟ و همانگونه که در این مقاله با استفاده از دو متغیر بازار و تکنولوژی چند فرآیند تعریف و تبیین شده است نمی توان دیگر متغیر های موثر بر رقابت در بازار جهانی امروزه را نیز وارد فرآیند های نوآوری کرد و خالق فرآیند های جدیدتر بود؟


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:27 بر حسب GMT +3.5 می باشد.