صفحه 2 از 5 اولیناولین 1234 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 41
Like Tree9Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون گزارش gii 2014 (تمرین 1 روزانه و پردیس 1-94-93)

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی امینی نمایش پست ها
    بله،آموزش تحصیلات یک عامل اساسی در نوآوری و توسعه استعدادها است و باید در این زمینه سرمایه گذاری کرد و زیرساخت ها را فراهم نمود که به حمد الله در کشورمان این مهم روز به روز بهتر می شود.
    نکته دیگر مطرح شده اینست که کسب و کارها باید پایگاه هایی برای رشد استعدادها باشند.
    دانشگاه ها می توانند با ورود مستقیم به بازار کسب و کار و ایجاد واحدهای تولیدی مختص خود در کنار تحصیلات آکادمیک و آزمایشگاهی،روند نوآوری را بهبود دهند.به طوری کلی دانشگاه ها باید به سمت کارآفرینی حرکت کنند تا به قول معروف شاهد دانشگاه کارآفرین در کشور باشیم.
    به نظرم مساله ی نو آوری بخش جدایی از کارآفرینی و بازارهای کسب و کار هست ... و فعلا هم در توان دانشگاههای کشور برای ایجاد یک محیط صنعتی کارآفرین نیست .. نوآوری خلاقانه جنبه ی ذهنی و فردی دارد و به نظرم خود فرد باید این جنبه را در خود شکوفا کند که به حول و قوه الهی بتواند برای کشور مثمر ثمر باشد .

  2. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    11
    تشکر
    2
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    ایران در سال 2013 در ورودی نوآوری رتبه ی 107 و در خروجی آن رتبه 120 و در کل رتبه 113 را داشت. در سال 2014 نیز به ترتیب رتبه ی 107, 125 و 120 را دارد. با توجه به این که رتبه ی ورودی آن بدون تغییر مانده است, پس این سقوط به دلیل استفاده نا بهینه یا بهتر بگوییم استفاده ی نا بهینه تر نسبت به سال گذشته, از ورودی ها می باشد. ضعف اصلی ایران در تولید خروجی های خلاقانه است.

  3. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    محل سکونت
    داراب
    ارسال ها
    23
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط مرصاد مبشری نمایش پست ها
    به نظرم مساله ی نو آوری بخش جدایی از کارآفرینی و بازارهای کسب و کار هست ... و فعلا هم در توان دانشگاههای کشور برای ایجاد یک محیط صنعتی کارآفرین نیست .. نوآوری خلاقانه جنبه ی ذهنی و فردی دارد و به نظرم خود فرد باید این جنبه را در خود شکوفا کند که به حول و قوه الهی بتواند برای کشور مثمر ثمر باشد .
    همان طور که آقای پورعباسی گفتن،یکی از ضعف های کشور ایران این است که از ورودی های خودش نمی تواند خروجی خلاقانه داشته باشد.خروجی خلاقانه هم صرفا جنبه ذهنی و فردی ندارد و باید محیطی مناسب برای تبدیل این ورودی ها به خروجی مناسب وجود داشته باشد.به نظرم فضای کارآفرینی می تواند این خلا را پر کند.اصلا خود فضای کارآفرینی می تواند تسهیل کننده روند نوآوری باشد

  4. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط علی امینی نمایش پست ها
    همان طور که آقای پورعباسی گفتن،یکی از ضعف های کشور ایران این است که از ورودی های خودش نمی تواند خروجی خلاقانه داشته باشد.خروجی خلاقانه هم صرفا جنبه ذهنی و فردی ندارد و باید محیطی مناسب برای تبدیل این ورودی ها به خروجی مناسب وجود داشته باشد.به نظرم فضای کارآفرینی می تواند این خلا را پر کند.اصلا خود فضای کارآفرینی می تواند تسهیل کننده روند نوآوری باشد
    هر فضای کارآفرینی نمیتونیم بگیم صرفا باعث ایجاد نظام نوآور میشه بلکه کشور ما اسیر تکرار شده یعنی حتی فضاهای صنعتی ما هم به دنبال چیز خلاقانه ای نیستند . پس باید آموزشی باشه که جنبه ی روانی هر فرد رو هدف قرار بده و در سطح کلان باعث ایجاد نظام نوآور در سطح سازمانی بشه ، نمیدونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه .

  5. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    18
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    همان طور که دوستان اشاره کردند، بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری 2014، سوئیس توانست با کسب نمره کل 64.78 ( از 100) همانند سال گذشته رتبه نخست شاخص جهانی نوآوری را به خود اختصاص دهد.
    سوئیس در شاخص مؤسسات نمره 87.64، در سرمایه انسانی و پژوهش نمره 56.66، در زیرساخت نمره 58.97، در پیچیدگی بازار نمره 74.75، در پیچیدگی کسب و کار نمره 54.20، در خروجی‌های دانش و فناوری نمره 60.89، در خروجی‌های خلاق نمره 65.33 و در مجموع نمره 64.78 را به دست آورد.
    انگلیس با نمره 62.37 رتبه دوم و سوئد با نمره 62.29 رتبه سوم این شاخص را از آن خود کردند.
    فنلاند با نمره 60.67، هلند با نمره 60.59، ایالات متحده با نمره 60.09، سنگاپور با نمره 59.24، دانمارک با نمره 57.52، لوکزامبورگ با نمره 56.86 و هنگ‌کنگ با نمره 56.82 به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم شاخص جهانی نوآوری در سال 2014 قرار گرفتند.
    ایرلند، کانادا، آلمان، نروژ، رژیم صهیونیستی، کره‌جنوبی‌، استرالیا، نیوزیلند، ایسلند و اتریش به ترتیب در رتبه‌های یازدهم تا بیستم این شاخص جای گرفتند.
    ایران با کسب نمره کل 26.14 در رتبه 120 شاخص جهانی نوآوری قرار گرفت.
    سودان، توگو و یمن به ترتیب با نمرات 12.66، 17.65 و 19.53 بدترین عملکرد را در شاخص جهانی نوآوری در سال 2014 داشتند.

  6. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    18
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    برای بحث در مورد جایگاه ایران ابتدا به شاخص‌های اصلی و فرعی شاخص جهانی نوآوری می‌نگریم:
    1. مؤسسات(محیط سیاسی، محیط تحت نظارت، محیط کسب و کار)
    2. سرمایه انسانی و پژوهش(آموزش و پرورش، آموزش عالی، تحقیقات و توسعه)
    3. زیرساخت(فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، زیرساخت‌های عمومی، حفظ محیط زیست)
    4. پیچیدگی بازار(اعتبار، سرمایه‌گذاری، تجارت و رقابت)
    5. پیچیدگی کسب و کار(دانش کارگران، پیوستگی نوآوری، جذب دانش)
    6. خروجی‌های دانش و فناوری(تولید دانش، تأثیر دانش، انتشار دانش)
    7. خروجی‌های خلاق(دارایی‌های نامشهود، کالاها و خدمات خلاق، خلاقیت آنلاین)
    در جدول زیر نمره و رتبه ایران در شاخص‌های اصلی دیده می‌شوند.
    مؤسسات سرمایه‌ انسانی‌ زیرساخت پیچیدگی بازار پیچیدگی کسب‌وکار خروجی‌ فناوری خروجی‌ خلاق
    رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره
    131 43 46 36.4 81 33.6 139 35.9 136 17.3 113 20 128 18.1


    در جدول زیر نمره و رتبه ایران در برخی از شاخص‌های فرعی دیده می‌شوند.
    محیط سیاسی محیط کسب‌وکار آموزش و پروش آموزش عالی تحقیقات و توسعه ICT حفظ محیط زیست
    رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره
    140 28.8 91 57.2 95 35.6 10 58.1 55 15.4 87 31.4 101 28
    سرمایه‌گذاری تجارت و رقابت دانش کارگران جذب دانش تولید دانش انتشار دانش خلاقیت آنلاین
    رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره رتبه نمره
    131 22.3 136 56 131 16.6 136 11.2 40 25.3 139 1.9 85 12.3

    با استفاده از این دو جدول می‌توان تا حدی در مورد جایگاه نامطلوب ایران در شاخص جهانی نوآوری بحث کرد.
    در بین شاخص‌های اصلی دیده می‌شود که بهترین شاخصی که ایران دارا می‌باشد، مربوط به سرمایه انسانی با رتبه 46 است؛ هر چند که با توجه به روند فزاینده پیر شدن جمعیت کشور، در برنامه‌ریزی‌های بلند مدت چندان نمی‌توان به آن دلخوش بود. بدترین شاخص مربوط به پیچیدگی بازار با رتبه 139 است. به جز خروجی فن‌آوری، مابقی رتبه‌های ایران بالای 120 است.
    بهترین جایگاه ایران در شاخص‌های فرعی مربوط به آموزش عالی با رتبه 10 می‌باشد که بسیار مطلوب است و نشان می‌دهد که جمعیت زیادی از نیروی انسانی ایران، تحصیلات دانشگاهی دارند . رتبه خوب دیگر مربوط به تولید دانش با رتبه 40 می‌باشد که در صورت استمرار و تقویت برنامه‌های فعلی استراتژیک کشور مانند افق 1404، امید است تا بازهم بهتر شود.

    در بین شاخص‌های فرعی بدترین رتبه مربوط به محیط سیاسی است که در این مورد باید به تفاوت دیدگاه‌های منتشر‌کنندگان شاخص جهانی نوآوری با نگاه مسئولان در ایران اشاره کرد. رتبه 139 در انتشار دانش با توجه به رتبه 40 تولید دانش بسیار ناراحت کننده و قابل تامل است؛ زیرا که نشان می‌دهد ایران در انتشار دانش بسیار ضعیف عمل کرده است که علت آن شاید این باشد که ایران به دلیل عدم تعامل سازنده با جهان، نتوانسته تا حاصل تولیدات دانش خود را نشر دهد. رتبه 136 ایران در جذب دانش هم می‌تواند مهر تاییدی بر این مورد باشد.
    منبع به غیر از تحلیل‌ها: global innovation index و http://bijanzadmehr.blogfa.com/

  7. تشکرها از این نوشته :

    admin (25-09-2014)

  8. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    10
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط مرصاد مبشری نمایش پست ها
    هر فضای کارآفرینی نمیتونیم بگیم صرفا باعث ایجاد نظام نوآور میشه بلکه کشور ما اسیر تکرار شده یعنی حتی فضاهای صنعتی ما هم به دنبال چیز خلاقانه ای نیستند . پس باید آموزشی باشه که جنبه ی روانی هر فرد رو هدف قرار بده و در سطح کلان باعث ایجاد نظام نوآور در سطح سازمانی بشه ، نمیدونم تونستم منظورم رو برسونم یا نه .
    کارآفرینی سازمانی معمولا اینطور تعریف می شود که:فعالیت های کارآفرینانه فعالیت هایی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نوآرانه برخوردار می باشد. طبق این تعریف به نظر من فضای کارآفرینی و حمایت از افراد خلاق از ملزومات دسترسی به نتایج نوآرانه است.

  9. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    در رنکینگ امسال توجه ویژه ای به فاکتور انسانی شده است جایی که سوییس و سنگابور برنده اصلی در جذب استعدادها وفراهم آوردن شرایط مناسب برای این فاکتور مهم بعنوان محرک اصلی نوآوری میباشند،و باقی ماندن ایالات متحده در بین این ده کشور مدیون سیستم دانشگاهی آنجا میباشد که استعدادها را از تمام دنیا جمع آوری میکند.به نظر میرسد جایگاه نامطلوب ایران به علت نقص در سیستم رشد و نگهداری استعدادهای لازم در نوآوری دایمی باشد در حالی که کشور های روسیه با صعود 13 بله ای و چین با صعود 6 بله ای توانسته اند با این مشکل راحت تر کنار بیایند.نکته جالب در فاکتور آموزش رتبه بایین سوییس در این مقوله علی رغم جایگاه اولی در رنکینگ و بیشرفت محسوس چین و آرژانتین در فاکتور آموزش میباشد که علت آن بیوستن مردم 15ف16و17 ساله به نیروی کار و شاید ادامه تحصیل در مراحل بعدی زندگی میباشد. در مقوله تحقیق و توسعه بیشترین بیشرفت از قاره آسیا بویژه چین و کره و هند انتظار میرود در حالی که کشور ما هم در این زمینه میتواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.
    ویرایش توسط احد علی نجاتی : 01-10-2014 در ساعت 11:10

  10. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    از بین نظرات دوستان نظرات آقای کریمی محتوایی تر بود و نظر اکثر دوستان خارج از موضوع به نظر میرسه . البته مطلب ایشون هم به نظرم باید در قسمت پاسخ به تمرین ثبت بشه.
    بنده با نظر آقای کریمی موافقم.
    ضمن اینکه میشه در مورد روش این رتبه بندی هم بحث کرد که :
    اولا : معیار ها به چه روشی انتخاب شده اند(انتخاب هر معیار، وزن هر پارامتر و ...)
    ثانیا: امتیازات به چه صورتی در هر معیار تعیین شده اند ؟
    ثالثا: رتبه بندی کلی به چه روشی انجام گرفته است؟
    اصلا آیا می شود مدیران کشور با یک ضریب تصحیحی این رتبه بندی ها را به عنوان شاخص تصمیم گیری های خود و به عنوان معیار فعالیت های داخلی کشور انتخاب کنند(چه طور می توان این گزارش را بومی کرد؟)

  11. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق رمضانی نمایش پست ها
    کارآفرینی سازمانی معمولا اینطور تعریف می شود که:فعالیت های کارآفرینانه فعالیت هایی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نوآرانه برخوردار می باشد. طبق این تعریف به نظر من فضای کارآفرینی و حمایت از افراد خلاق از ملزومات دسترسی به نتایج نوآرانه است.
    منم این تعریف رو نفی نکردم ، این تعریف کلی هست ، شما خودتون گفتید " حمایت از افراد خلاق " این یعنی باز همون آموزش افراد و جنبه ی روانی و ذهنی فرد ، در مجموع در کشور ما ایستا شدن فضاهای صنعتی باعث خروجی کم در نوآوری شده است .


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 03:35 بر حسب GMT +3.5 می باشد.