صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 27
Like Tree49Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون ارزیابی راهبرد نوآوری (تمرین 6 کلاس روزانه و پردیس)

  1. #1
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    107
    تشکر
    89
    تشکر شده 134 بار در 40 پست

    Question بحث و نظر پیرامون ارزیابی راهبرد نوآوری (تمرین 6 کلاس روزانه و پردیس)

    تمرین شماره 6:

    مقاله پیوست به بررسی ارزیابی راهبرد نوآوری پرداخته است. این مقاله را مطالعه نموده، مطالب آن را به صورت تحلیلی تشریح کرده و به بحث بگذارید.


    لازم به توضیح است:

    1. نحوه پاسخ‌گویی به تمرینات، مطابق با چارچوب توافق شده در جلسه 1 ترم جاری خواهد بود و عدم اهتمام به آن موجب کسر امتیاز است.
    2. ارائه مطالب کلی (نظیر مراجعه به چکیده و نتیجه‌گیری) امتیازی در بر نخواهد داشت.
    3. ترجمه مطالب ایرادی ندارد؛ فقط به این نحوه که پس از ارائه ترجمه (منطبق با مقاله)، تحلیل خود را ارائه دهید.
    4. سعی کنید که به تمامی عوامل بپردازید از جمله نتایج، مطالعات موردی، آزمون‌ها، مثال‌ها و ... (در صورت اهمیت).
    فایل های پیوست شده

  2. تشکرها از این نوشته :


  3. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    12
    تشکر
    3
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    در حال حاضر نوآوری و دیدگاه مدیریت به نوآوری تا حد زیادی موقعیت شرکتهای بزرگ و کوچک و بطور خاص شرکتهای نوپا را مشخص میکند. برای معرفی موفق فناوریهای جدید، اختراعات و روش انجام کار در فعالیتهای اقتصادی رویکرد پیچیده ای برای مدیریت نوآوری مورد نیاز است. با داشتن چنین رویکردی، در ابتدا عناصر تشکیل دهنده راهبرد شرکت به سمت نوآوری مشخص میشوند تا بتوانند به تصمیم گیری مدیریت کمک کنند. در این مقاله روشی عددی برای توان نوآوری سازمان به عنوان ارزیابی پیچیده استراتژی نوآوری شرکت معرفی میگردد و در نهایت یک مثال برا به کار بردن این روش، یک شرکت نوپا در زمینه انرژی های نوین (توربین بادی) مورد بررسی موردی قرار میگیرد تا میزان جاذبه آن شرکت برا سرمایه گذاری مشخص شود.

    برای یک سرمایه گذار پارامترهای مختلفی برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در یک شرکت خاص وجود دارد که یکی از این پارامتر ها توانایی آن شرکت برای نوآوری میباشد. برای به دست آوردن میزان توانایی نوآوری یک شرکت، باید به استراتژی نوآوری آن از مرحله هدف گذاری تا موفقیت عملی نگاه کرد تا مشخص شود چگونه تبدیل، نوسازی محتوی و نوع استفاده منابع مختلف منجر به طرح جدید کسب و کار و ساختار شرکت میشود. برای اینکار باید فضای نوآوری در داخل و خارج شرکت به دقت بررسی شود.

    برای ماندن در بازار یک شرکت صنعتی باید سیگنالهای ضعیف را از محیط دریافت کرده و به نیازهای مشتری تمرکز کند و علاوه بر این برای بردن گوی سبقت از رقیب ها، باید پتانسیل نوآوری خود را بالا ببرند و برای سرمایه گذاران جذاب تر باشند. در این مقاله تعریف خوبی از پتانسیل نوآوری شرکت شده است که شامل چهار بخش است:

    1- توسعه ها و اختراعات علمی و فنی درون سازمانی یا جذب شده از بیرون
    2- وجود زیرساخت لازم برای عبور نوگرایی از همه مراحل سیکل نوآوری و تبدیل آن به محصول
    3- تعامل بین بخشهای مختلف شرکت که دارای پتانسیل نوآوری میباشند و بر اجرای موفقیت آمیز سیکل نوآوری موثر هستند.
    4- فرهنگ نوآوری به معنی میزان استعداد پرسنل شرکت به نوگرایی و آمادگی و توانایی آنها در تبدیل این استعداد و توانایی به نوآوری.

    برای سنجش پتانسیل نوآوری در شرکت باید محیط درونی و بیرونی آن را آنالیز نمود. عناصر تشکیل دهنده محیط درونی سازمان که سیستم اقتصادی تولیدی آن را تشکیل میدهند شامل بلوکهای زیر هستند:

    · بلوک محصول (محصولات، خدمات، پروژه ها، برنامه ها...)
    · بلوک کاربردی (فرایندهای تولیدی و تجاری....)
    · بلوک منابع (مواد، نیروی کار، مالی....)
    · بلوک ساختار سازمانی ( ساختار سازمانی شرکت، فرهنگ سازمانی...)
    · بلوک مدیریتی (مدیریت عمومی شرکت، سیستم مدیریت، سبک مدیریت....)

    رویکرد ارزیابی پتانسیل نوآوری به صورت منابع-کاربرد-پروژه میباشد. که میتواند با دو رویکرد دقیق یا تجویزی اجرا شود. برای اندازه گیری پتانسیل نوآوری در شرکت از پرسشنامه استفاده میکنند که در آن سوالاتی با دقت ها و محدوده های مختلف پرسیده میشود و پاسخها از طیف بسیار خوب تا بسیار ضعیف را با اعداد 1 تا 5 مقدار دهی میکنند. برای بررسی محیط خارجی شرکت (فضای نوآوری) معمولا محیط را به دو قسمت عمومی (ماکرو) و خاص (میکرو) تقسیم میکنند. در بررسی محیط عمومی چهار فضای استراتژیک در نظر گرفته میشوند: اجتماعی، فناوری، اقتصادی و سیاسی. محیط خاص شرکت شامل کلیت مناطق استراتژیک نزدیک به شرکت به است که صورت ترکیب موضوعاتی که مستقیما با محیط تعامل دارند و بر حالت پتانسیل نوآوری اثر دارند هستند. در اینجا نیز پرسشنامه هایی تهیه و ضرائب 1 الی 5 برای پاسخها در نظر گرفته میشود.

    در نهایت در هر پاسخ نامه امتیازات جمع زده میشود و میانگین این امتیازات موقعیت نوآوری را نشان میدهد. ولی تعیین این موقعیت برا ی شناخت حالت نوآوری شرکت کافی نیست بلکه باید میزان فعالیتهای نوآورانه شرکت (نوآوری در عمل) نیز اندازه گیری شود. برای این کار هفت فعالیت زیر را با استفاده از پرسشنامه تعیین و میانگین آنها را معادل فعالیت نوآورانه شرکت میدانند:

    · کیفیت استراتژی و هدف نوآوری
    · میزان جابجایی پذیری پتانسیل نوآوری
    · میزان سرمایه گذاری جذب شده
    · روشها، فرهنگ و دیگر مراجعی که تغییرات نوآورانه را نشان دهد
    · تطابق پاسخ این شرکت به ماهیت موقعیت استراتژیک رقابتی
    · نرخ ارائه تغییرات نوآورانه استراتژیک
    · میزان توجیه پذیری فعالیتهای نوآورانه ای که قرار است انجام شود.

    ظرفیت نوآوری با حاصل ضرب موقعیت نوآوری در سطح فعالیتی نوآورانه محاسبه میشود. در این مقاله روش نسبتا پیچیده ای برای ارزیابی استراتژی یک شرکت با استفاده از پارامترهای اندازه گیری شده ای که در بالا ذکر شد ارائه شده است و نتایج اجرای آن بروی یک شرکت را ارائه داده است. پیشنهاد آخر این مقاله این است که برای جذاب بودن یک شرکت برای سرمایه گذاری ارزش ظرفیت نوآوری آن باید بیش از پنجاه درصد باشد.
    رضا مهری and mkazemian like this.

  4. #3
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    11
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    به نام خدا
    ارزیابی راهبرد نوآوری
    اهمیت نوآوری برای صنایع و شرکت ها جهت دستیابی به مزیت رقابتی در حال افزایش است، زیرا نوآوری موتور رقابت و تعیین کننده جایگاه رقابت پذیری آن ها می باشد. امروزه به دلیل ماهیت پیچیده و پویای محیط ها، یافتن صنعتی که در تجدید مسیر خود، نوآوری مستمر یا دوره ای وارد نشده باشد، دشوار است. همچنین، جهت ایجاد رشد، تداوم توسعه عملکرد و ایجاد تنوع در عملکرد در چنین محیطهای پویایی ، مهمترین راه، خلق نوآوری است. یا به عبارتی دیگر، جهت برخورداری از مزیت های رقابتی نوین در محیطهای پویا شرکتها بایستی توان نوآورانه خود را تقویت کنند؛ زیرا نوآوری مهمترین ابزار استراتژیک جهت کسب مزیت رقابتی در چنین محیطهای پیچیده یا یکی از مهمترین عوامل رقابت پذیری ملل، مناطق و شرکت ها می باشد. به همین دلیل، شرکت ها پذیرفتند که نوآوری یک الزام استراتژیک محسوب می شود، نه یک انتخاب استراتژیک. علاوه بر این، بطور کلی پذیرفته شده که نوآوری عبارتست از پیاده سازی فرایندها، محصولات یا رویکردهای مدیریتی جدید در شرکت ها به منظور افزایش کارایی آن ها (یعنی بهبود کیفیت و کاهش هزینه های تولیدی) و یا افزایش اثربخشی (یعنی سهم بازار بیشتر و رضایتمندی مشتری).
    محققان معتقدند موفقیت نوآوری در گروِ پشتیبانی تیم مدیران ارشد شرکت ها و گرایشات استراتژیک آنهاست و بدون استراتژی برای نوآوری، بهبود عملکرد و قابلیت های نوآورانه امکانپذیر نخواهد بود؛ زیرا استراتژی نوآوری تمایل شرکت به درگیر شدن و حمایت از ایده های نوین، پدید های نوظهور و فرایندهای خلاقانه را که ممکن است منجر به محصولات، خدمات و فرایندهای فناورانه جدید شوند را منعکس می کند.
    استراتژی نوآوری، مفهومی مدیریتی و شامل فعالیتهایی است که ظرفیت بهبود و توسعه شرکت ها را افزایش داده و همچنین مسیر نوآوریِ کسب و کار را مشخص می کند و اگر به خوبی تدوین شده باشد می تواند به عنوان پیشنیازی اساسی برای خلق و استفاده از نوآوری عمل کند؛ زیرا صنایع و شرکت ها را در یافتن فرصت های جدید جهت توسعه کمک می کند. استراتژی نوآوری، شرکت را در گزینش، یکپارچگی و تجدید توانمندی های فناورانه، قابلیت های مدیریتی و دانشی کمک نموده و آن را در حفظ و بهبود مزیت های رقابتی پایدار مجاز می سازد. بنابراین، صنایعی در صحنه رقابت باقی خواهند ماند که به پیاده سازی استراتژی نوآوری مبادرت ورزیده و در تحقیق و توسعه (r&d) و نوآوری سرمایه گذاری کرده باشند و یا بخواهند سرمایه گذاری کنند؛ اما متأسفانه، در اغلب کشورها، برخی صنایع عموماً نوآور نیستند. در این راستا، چند مشکل وجود دارد که عبارتند از سرمایه گذاری اندک در r&d، چندپارگی زنجیره های تأمین و عدم همکاری بین مراکز علمی و صنعت در پژوهش.
    هنر نوآوری استراتژیک آن است که با خلق استراتژی های رشد، طبقات جدید محصول، خدمات و مدل های گوناگون تجاری مسابقه را تغییر می دهد و ارزش های جدیدی را برای مشتریان و بنگاه ایجاد می نماید.
    نتایج نوآوری استراتژیک
    نوآوری استراتژیک منجر می شود به:
    • مدل های تجاری جدید (شامل معماری زنجیره ارزش جدید)
    • بازارهای جدید(از طریق ایجاد بازارهای جدید یا شکل دهی مجدد بازارهای موجود)
    • ارزش افزوده برای هم مشتریان و هم شرکت
    • یا ترکیبی ا زهر سه.
    فرصت هاي رشد در واقع پاداشی براي سرمایه گذاران تلقی می شود. سرمایه گذاران همیشه در تصمیمات سرمایه گذاری خود ریسک را در نظر دارند زیرا آنچه باعث موفقیت می گردد استفاده بهینه از فرصت هاي سرمایه گذاری موجود است که برای این امر باید سیاست های مالی موثر بر ایجاد فرصت های رشد را در واحد های تجاری شناسایی کرد.
    دسترسی به فرصت های سرمایه گذاری بهترهدف اولیه از تعیین استراتژی است و سرمایه گذاران به سوی سرمایه گذاری هاي با فرصت های سرمایه گذاری بالاتر جذب می شوند.
    استراتژيهای متفاوت تاثیر زیادي در فرصت هاي سرمایه گذاری داشته است. توصیه می شود که در کنار اطلاعات فرصت های سرمایه گذاري وضعیت نقدینگی شرکت ها نسبت به متوسط صنعت نیز گزارش شود تا اطلاعات مفید تری جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران فراهم شود.

  5. #4
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    13
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    بسمه تعالی
    در حال حاضر نوآوری و نگرش نسبت به آن تا حدود زیادی تعیین کننده موقعیت شرکت های بزرگ و کوچک بویژه شرکتهای نوپاست.با هدف معرفی موثر فناوری های جدید ، اختراعات و دانش در عملیات اقتصادی شرکتها یک رویکرد پیچیده برای مدیریت نوآورانه لازم است.با توجه به چنین رویکردی ابتدا اجزای استراتژی نوآوری یک شرکت شکل می گیرد و پس از ارزیابی های پیچیده آن در تصمیمی گیری های مدیریت استفاده می شود.
    جذابیت سرمایه گذاری مجموعه ای از ویژگی هاست که باارزیابی یک سرمایه گذار بالقوه را به یک سرمایه گذار بالفعل تبدیل می کند .
    Pahomov معتقد است که ویژگی هایی که یک سرمایه گذار بالقوه برای ارزیابی جذابیت به آن اهمیت می دهد عبارتند از : عوامل تولید ، فن آوری، منابع ، عوامل زیربنایی نهادی ، قانونی و حقوقی ، و همچنین صادرات بالقوه، شهرت کسب و کار در میان دیگران.
    برای ماندن در بازار یک شرکت صنعتی باید سیگنال های ضعیف را درک کرده و پتانسیل نوآورانه خود و جذابیت برای سرمایه گذاری را بالا ببرد .
    Lisin و Fridlyanov بر این باورند که پتانسیل خلاقانه شرکتهای صنعتی شامل موارد زیر است:
    1. توسعه و اختراعات علمی و فنی خودیافته یا اکتساب شده
    2. وجود زیرساخت لازم برای حصول اطمینان از عبور نوگرایی از تمام مراحل نوآوری
    3. تعامل بخشهایی که دارای پتانسیل نوآوری هستند و پیلده سازی موفق آنرا تحت تاثیر قرار می دهند
    4. فرهنگ نوآوری به منظور پیاده سازی آن در یک فرم از نوآوری و خلاقیت

    ساختار محیط داخلی شرکت متشکل از سیستم اقتصادی شامل بلوک های زیر است:
    1.
    بلوک محصول 2. بلوک کاربردی 3.بلوک منابع 4. بلوک ساختار سازمانی 5. بلوک مدیریت

    مدیریت تحولات نوآوری با هدف بهبود جذابیت سرمایه گذاری در یک شرکت ذاتا با ایجاد استراتژی نوآوری در ارتباط است.برای رسیدن به اهداف تعیین شده یک ارزیابی عینی از اجزا تشکیل دهنده به کمک استراتژی نوآوری در یک شرکت تحت تاثیر محیط داخلی و خارجی و همچنین وضعیت خاص این شرکت لازم است.
    هنگام ارزیابی یک موقعیت خاص یک شرکت نه تنها پتانسیل نوآورانه آن ،جو نوآوری و موقعیت نوآوری باید در نظر گرفته شود بلکه ظرفیت های نوآورانه این شرکت به طور خاص و تحت شرایط خاص باید به وضوح در نظر گرفته شود.
    رویکرد پیچیده پیشنهادی اشاره می کند که در ابتدا ، شکل گیری و ارزیابی کمی اجزای استراتژی نوآوری پس از ارزیابی پیچیده با هدف عینی تعیین جذابیت سرمایه گذاری در شرکت ، انجام شود

    برای استفاده مفهوم ظرفیت نوآوری برای ارزیابی پیچیده استراتژی نوآوری ارتباط تمام اجزا نوآوری پیشنهاد می شود شامل :پتانسیل نوآوری ، جو نوآوری ، جایگاه و موقعیت نوآوری و فعالیتهای نوآورانه.

  6. #5
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    5
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست

    ارزیابی استراتژی نوآوری

    بسمه تعالی
    ارزیابی استراتژی نوآوری
    · نوآوری یکی از اصلی ترین ارکان ادامه حیات در شرکت های تازه تاسیس می باشد.
    · نوآوری مشخص کننده جایگاه رقابت پذیری یک شرکت می باشد.
    · نوآوری یکی از مهمترین ابزارها برای ایجاد مزیت رقابتی در محیط های پویای امروزی می باشد.
    · یکی از شاخصه های مهم برای تصمیم گیری در سرمایه گذاری های یک شرکت، توان آن شرکت در نوآوری می باشد.
    · در راه ارزیابی توانایی نوآوری هر شرکت، باید پله پله به استراتژی نوآوری شرکت از مرحله هدف گذاری تا مرحله اجرا نگاهی جامع انداخت تا بتوان به راهی که منجر به ایجاد طرح کسب و کار و شکل گیری ساختاری مناسب برای نوآوری در یک شرکت می شود دست پیدا کرد.
    · در تدوین استراتژی نوآوری بررسی محیط نوآوری در داخل و خارج سازمان و توجه به نیازهای مشتریان امری الزامی می باشد.
    · توانایی نوآوری در هر شرکت شامل بخش های : توسعه نوآوری – اختراعات درون سازمانی – اختراعات کسب شده از محیط بیرونی سازمان – ارتباط موثر بخش های درون سازمان برای اجرای موفق سیکل نوآوری – فرهنگ نوآوری – توانایی اجرای تمامی مراحل سیکل نوآوری می باشد.
    · محیط داخلی شرکت ها شامل : محصول – کاربرد – منابع – ساختار و مدیریت می باشد.
    · استراتژی های نوآوری می تواند مزایایی چون ایجاد بازارهای جدید و ایجاد ارزش افزوده برای شرکت و مشتریان شود.

  7. #6
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط MehdiNamazi نمایش پست ها
    در حال حاضر نوآوری و دیدگاه مدیریت به نوآوری تا حد زیادی موقعیت شرکتهای بزرگ و کوچک و بطور خاص شرکتهای نوپا را مشخص میکند. برای معرفی موفق فناوریهای جدید، اختراعات و روش انجام کار در فعالیتهای اقتصادی رویکرد پیچیده ای برای مدیریت نوآوری مورد نیاز است. با داشتن چنین رویکردی، در ابتدا عناصر تشکیل دهنده راهبرد شرکت به سمت نوآوری مشخص میشوند تا بتوانند به تصمیم گیری مدیریت کمک کنند. در این مقاله روشی عددی برای توان نوآوری سازمان به عنوان ارزیابی پیچیده استراتژی نوآوری شرکت معرفی میگردد و در نهایت یک مثال برا به کار بردن این روش، یک شرکت نوپا در زمینه انرژی های نوین (توربین بادی) مورد بررسی موردی قرار میگیرد تا میزان جاذبه آن شرکت برا سرمایه گذاری مشخص شود.

    برای یک سرمایه گذار پارامترهای مختلفی برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در یک شرکت خاص وجود دارد که یکی از این پارامتر ها توانایی آن شرکت برای نوآوری میباشد. برای به دست آوردن میزان توانایی نوآوری یک شرکت، باید به استراتژی نوآوری آن از مرحله هدف گذاری تا موفقیت عملی نگاه کرد تا مشخص شود چگونه تبدیل، نوسازی محتوی و نوع استفاده منابع مختلف منجر به طرح جدید کسب و کار و ساختار شرکت میشود. برای اینکار باید فضای نوآوری در داخل و خارج شرکت به دقت بررسی شود.

    برای ماندن در بازار یک شرکت صنعتی باید سیگنالهای ضعیف را از محیط دریافت کرده و به نیازهای مشتری تمرکز کند و علاوه بر این برای بردن گوی سبقت از رقیب ها، باید پتانسیل نوآوری خود را بالا ببرند و برای سرمایه گذاران جذاب تر باشند. در این مقاله تعریف خوبی از پتانسیل نوآوری شرکت شده است که شامل چهار بخش است:

    1- توسعه ها و اختراعات علمی و فنی درون سازمانی یا جذب شده از بیرون
    2- وجود زیرساخت لازم برای عبور نوگرایی از همه مراحل سیکل نوآوری و تبدیل آن به محصول
    3- تعامل بین بخشهای مختلف شرکت که دارای پتانسیل نوآوری میباشند و بر اجرای موفقیت آمیز سیکل نوآوری موثر هستند.
    4- فرهنگ نوآوری به معنی میزان استعداد پرسنل شرکت به نوگرایی و آمادگی و توانایی آنها در تبدیل این استعداد و توانایی به نوآوری.

    برای سنجش پتانسیل نوآوری در شرکت باید محیط درونی و بیرونی آن را آنالیز نمود. عناصر تشکیل دهنده محیط درونی سازمان که سیستم اقتصادی تولیدی آن را تشکیل میدهند شامل بلوکهای زیر هستند:

    · بلوک محصول (محصولات، خدمات، پروژه ها، برنامه ها...)
    · بلوک کاربردی (فرایندهای تولیدی و تجاری....)
    · بلوک منابع (مواد، نیروی کار، مالی....)
    · بلوک ساختار سازمانی ( ساختار سازمانی شرکت، فرهنگ سازمانی...)
    · بلوک مدیریتی (مدیریت عمومی شرکت، سیستم مدیریت، سبک مدیریت....)

    رویکرد ارزیابی پتانسیل نوآوری به صورت منابع-کاربرد-پروژه میباشد. که میتواند با دو رویکرد دقیق یا تجویزی اجرا شود. برای اندازه گیری پتانسیل نوآوری در شرکت از پرسشنامه استفاده میکنند که در آن سوالاتی با دقت ها و محدوده های مختلف پرسیده میشود و پاسخها از طیف بسیار خوب تا بسیار ضعیف را با اعداد 1 تا 5 مقدار دهی میکنند. برای بررسی محیط خارجی شرکت (فضای نوآوری) معمولا محیط را به دو قسمت عمومی (ماکرو) و خاص (میکرو) تقسیم میکنند. در بررسی محیط عمومی چهار فضای استراتژیک در نظر گرفته میشوند: اجتماعی، فناوری، اقتصادی و سیاسی. محیط خاص شرکت شامل کلیت مناطق استراتژیک نزدیک به شرکت به است که صورت ترکیب موضوعاتی که مستقیما با محیط تعامل دارند و بر حالت پتانسیل نوآوری اثر دارند هستند. در اینجا نیز پرسشنامه هایی تهیه و ضرائب 1 الی 5 برای پاسخها در نظر گرفته میشود.

    در نهایت در هر پاسخ نامه امتیازات جمع زده میشود و میانگین این امتیازات موقعیت نوآوری را نشان میدهد. ولی تعیین این موقعیت برا ی شناخت حالت نوآوری شرکت کافی نیست بلکه باید میزان فعالیتهای نوآورانه شرکت (نوآوری در عمل) نیز اندازه گیری شود. برای این کار هفت فعالیت زیر را با استفاده از پرسشنامه تعیین و میانگین آنها را معادل فعالیت نوآورانه شرکت میدانند:

    · کیفیت استراتژی و هدف نوآوری
    · میزان جابجایی پذیری پتانسیل نوآوری
    · میزان سرمایه گذاری جذب شده
    · روشها، فرهنگ و دیگر مراجعی که تغییرات نوآورانه را نشان دهد
    · تطابق پاسخ این شرکت به ماهیت موقعیت استراتژیک رقابتی
    · نرخ ارائه تغییرات نوآورانه استراتژیک
    · میزان توجیه پذیری فعالیتهای نوآورانه ای که قرار است انجام شود.

    ظرفیت نوآوری با حاصل ضرب موقعیت نوآوری در سطح فعالیتی نوآورانه محاسبه میشود. در این مقاله روش نسبتا پیچیده ای برای ارزیابی استراتژی یک شرکت با استفاده از پارامترهای اندازه گیری شده ای که در بالا ذکر شد ارائه شده است و نتایج اجرای آن بروی یک شرکت را ارائه داده است. پیشنهاد آخر این مقاله این است که برای جذاب بودن یک شرکت برای سرمایه گذاری ارزش ظرفیت نوآوری آن باید بیش از پنجاه درصد باشد.
    سلام مهدی جان ///شرمنده/این ظرفیت نوآوری یعنی چی؟ یه کمیته؟یا یه پارامتر کیفیه که کمی شده....از طرف دیگه موقعیت نوآوری یعنی چی؟یه کمیته؟؟

  8. #7
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    33
    تشکر
    0
    تشکر شده 11 بار در 9 پست
    هو الحق

    چکیده
    امروزه، نوآوری و سبک‌های مدیریتی که بتواند نوآوری را توسعه دهد، تعیین کننده جایگاه شرکت در بازار هستند خصوصا در مورد شرکت های نوپا. برای عرضه و ارائه فناوری و دانش و نوآوری به بازار توسط شرکت‌ها نیاز به یک رویکرد تخصصی و پیچیده در مدیریت نوآوری وجود دارد. برای تعیین این رویکرد در مدیریت نوآوری ابتدا می‌بایست اجزا راهبرد نوآوری شرکت شکل گیرد. علاوه بر راهبرد، سیستم ارزیابی برای تصمیم‌گیری مورد نیاز است. وجود روشی برای ارزیابی کمی عناصر تشکیل دهنده راهبرد نوآوری شرکت از جمله جو و فرهنگ نوآوری، جایگاه نوآوری، فعالیت های در راستای خلق نوآوری و توان و قدرت نوآوری شرکت ضروری می‌باشد. پیشنهاد نویسندگان مقاله استفاده از پارامتر قدرت نواوری برای ارزیابی راهبرد نوآوری شرکت است. در این مقاله یک شرکت فعال در حوزه انرژی به عنوان مطالعه موردی مطرح شده که در انتها با استفاده از روش ارزیابی کمی عناصر راهبرد نوآوری سازمان مورد بررسی قرار گرفته و همچنین حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری شرکت پیشنهاد شده است.

    معرفی
    یکی از مسایل مطرح در حوزه سرمایه‌گذاری انتخاب حوزه های جذاب و سودآور برای هدایت سرمایه‌ها می‌باشد. در مورد سرمایه‌گذاری در شرکت های، عوامل مؤثر بر جذابیت سرمایه‌گذاری شامل مواردی همچون: فناوری تولید، منابع، فاکتورهای سازمانی، زیرساخت‌ها، پتانسیل صادرات و سابقه شرکت می‌شود.
    امروزه به دلیل اینکه نوآوری سازمان یک عامل حیاتی برای رقابت در بازار و حفظ سهم بازار شده، راهبرد نوآوری سازمان نیز یکی از عوامل مؤثر در ارزیابی جذابیت سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. راهبرد نوآوری سازمان از تعیین مقصد و هدف شروع می‌شود تا به عملیات اجرایی و پروژه ها برسد. اجرای این راهبردها مستلزم تغییرات و باز طراحی فرآیندهای کسب و کار و فعالیت ها و ساختار شرکت می‌شود که نهایتا این تغییرات محصولات نوآورانه‌ای حاصل کند.

    عناصر راهبرد نوآوری شرکت
    1. پتانسیل نوآوری
    مقاله ای در سال 2002 پتانسیل نوآوری را شامل چهار قسمت می‌داند:
    a) پیشرفت‌های فناورانه و نوآورانه به صورتی که شرکت بتواند با اتکا به خود توسعه فناوری و نوآوری داشته باشد
    b) زیرساخت شرکت یا سازمان اطمینان دهد که ایده‌های نو و خلاق می‌توانند چرخه تجاری سازی را در داخل سازمان طی کنند و در قالب نوآوری به بازار عرضه شوند.
    c) همراهی عوامل داخلی و خارجی سازمان برای تجاری سازی ایده نو
    d) وجود فرهنگ نوآوری
    e) محصولات شرکت
    f) فرآیندهای شرکت
    g) منابع شرکت
    h) از منظر سازمانی: شامل ساختار سازمانی، فناوری های موجود برای تولید و انجام فرآیندهای داخلی شرکت، فرهنگ سازمان و ...
    i) مدیریت سازمان: سیستم های مدیریتی و سبک مدیریت
    رویکردهای ارزیابی پتانسیل نوآوری:
    برای ارزیابی پتانسیل نوآوری به سه فاکتور منابع، کارکردها و پروژه ها توجه می شود. پروژه های مد نظر ارزیابی شامل برنامه‌هایی هستند که منجر به ارائه کالا یا خدمت جدید می‌شود. روش ارزیابی نیز توزیع پرسشنامه است.
    2. جو و شرایط محیطی نوآوری
    برای بررسی محیط سازمان برای تحلیل تأثیرات بیرونی بر سازمان که بر تعیین راهبرد نوآوری سازمان تأثیر می‌گذارد، عوامل را به دو بخش کلان و خرد تقسیم می کنیم. عوامل کلان محیطی در قالب چهار گروه فاکتورهای اجتماعی، فناوری، اقتصادی و سیاسی دسته بندی می شوند.
    عوامل خرد محیطی که عموما در تحلیل‌های یرنامه‌ریزی استراتژیک نیز به آن‌ها بیشتر پرداخته می شود شامل مواردی همچون سهم بازار، منابع انسانی، رقبا و ... می باشد.
    3. سطح نوآوری شرکت
    سطح نوآوری شرکت ترکیبی از پتانسیل نوآوری و شرایط محیطی شرکت است که در محاسبات کمی نیز این پارامتر میانگین حسابی این دو می باشد.

    ارزیابی راهبرد نوآوری شرکت
    1. فعالیت‌های نوآورانه شرکت:
    این پارامتر حاصل میانگین حسابی عوامل زیر می‌باشد:
    a) کیفیت راهبرد و اهداف نوآوری شرکت
    b) سطح بسیج پتانسیل نواوری شرکت به سمت بالفعل شدن
    c) میزان سرمایه فعالیت‌های نوآورانه
    d) روش‌های نشان دادن تغییرات نوآورانه/ فرهنگ تغییر
    e) واکنش مناسب به شرایط رقابتی موجود
    f) نرخ تغییرات نوآورانه
    g) قابل قبول بودن سطح فعالیت های نوآورانه
    2. قدرت نوآوری سازمان
    این پارامتر حاصل ضرب فاکتور سطح نوآوری سازمان در سطح فعالیت‌های نوآورانه می باشد.

    نتیجه گیری
    برای مدیریت تغییرات نوآورانه در سازمان به وسیله افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه، پرداختن به راهبرد نوآوری بسیار پر اهمیت می‌باشد. برای دستیابی به اهداف مشخص بهره‌ بردن از یک سیستم ارزیابی که بتواند اجزا راهبرد نوآوری را بررسی کند، نقش اساسی دارد. سیستم ارزیابی محیط درونی و بیرونی سازمان و همچنین وضعیت سازمان از منظر نوآوری را مطالعه می‌کند. برای ارزیابی علاوه بر پتانسیل نوآوری، جو و محیط سازمان و سطح نوآوری سازمان، می بایست به ظرفیت و قدرت نوآوری سازمان نیز توجه داشت.
    رویکرد ارزیابی پیشنهاد شده ابتدا اجزا راهبرد نوآوری را با مقادیر کمی اندازه‌گیری می‌کند و محاسبات این روش پارامترهای پتانسیل نوآوری، جو و محیط سازمان، سطح نوآوری سازمان و فعالیتهای نوآورانه را با یکدیگر مرتبط می‌کند.
    برای پیدا کردن شرکت‌های جذاب جهت سرمایه‌گذاری می‌توان بر روی شرکت‌هایی حساب کرد که 50 درصد امتیازات در معیارهای تبیین شده را داشته باشند.

  9. #8
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    4
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    * مفهوم نوآوری در حیات بنگاه ها و شرکت های تازه تاسیسی که در ابتدای چرخه ی زندگی خود هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و ضرورت مدیریت راهبردی و هدفمند نوآوری بر این درجه ی اهمیت می افزاید. آنچه در این پژوهش بدان تاکید میگردد پرداختن به روش ها و اسلوب سنجش و تحلیل درجه ی نوآوری در یک سازمان نوآور می باشد و عنوان میگردد که این پارامتر کاملا به چشم انداز و برنامه ی راهبردی آن سازمان مرتبط است. همچنین توضیحات مفیدی در زمینه ی تاثیر این پارامتر در یک رقابت فراسازمانی و برتری در عرصه ی این رقابت عنوان شده است.
    * همچنین بیان میگردد که رسیدن به درجه ی مشخصی از نوآوری به خودی خود محقق نخواهد شد و جهت دستیابی به آن زمینه های متعددی مورد نیاز است که در این مقاله از این پیش زمینه ها در عناوین "تعامل درون و برون سازمانی" و "زیرساخت های علمی-اطلاعاتی-فناوری" و .. یاد شده است. همچنین از مهمترین پیش زمینه های لازم جهت رسیدن به یک سازمان نوآور و موفق در عرصه ی رقابت ، وجود تمایل جهت سرمایه گذاری در نوآوری و استقبال از طرح های نوآورانه و بهره مندی از مدیریت اصولی و بهینه ی نوآوری عنوان گردیده است.
    * در این پژوهش عنوان میگردد که فرایند مدیریت نوآوری شامل ایجاد تمامی این زیرساخت ها و نیز فراهم نمودن شرایط جذب سرمایه گذاری ها به سمت نوآوری های سازمان می باشد که لازمه ی آن تحلیل و ارزیابی دقیق و همه جانبه ی محیط درونی و بیرونی سازمان و شناسایی تمامی عوامل فرصت و تهدید برای مجموعه می باشد.

  10. #9
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    17
    تشکر
    1
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    هوالعلیم
    با توجه به توضیحات دوستان که به عمده مطالب اشاره کردند،در زیر فقط تعاریف شاخصهای اصلی مقاله آورده می شود:
    1- تعریف جذابیت سرمایه گذاری: مجموعه ای از ویژگیهاست که به یک سرمایه گذار بالقوه کمک میکند تا یک موقعیت سرمایه گذاری را نسبت به موقعیت های دیگر،بمنظور انجام بهترین سرمایه گذاری بسنجد.
    2- پتانسیل نوآورانه: مجموعه ای از ویژگی های ساختاری و تکنولوژیک سازمان است که نشان می دهد نوآوری چقدر می تواند در آن سازمان رشد کند. (درونی)
    3- شرایط نوآوری: بیانگر شرایط محیطی (خرد و کلان) سازمان در حمایت یا جلوگیری از تحقق استراتژی نوآوری است.(بیرونی)
    4- موقعیت نوآوری: تلفیق عوامل محیطی درونی و بیرونی سازمان است.
    5- سطح فعالیت نوآوری: مجموعه ای از عوامل هفتگانه ای است که سطح فعالیتهای نوآورانه سازمان را بیان می کند.
    6- ظرفیت نوآوری: کمیتی است که اجزای مختلف استراتژی نوآوری، یعنی پتانسیل نوآوری، شرایط محیطی و سطح فعالیت نوآوری را یکجا و در ارتباط باهم اندازه گیری می کند و مبنای جذابیت سرمایه گذاری است ( اگر ظرفیت نوآوری حداقل 50% حداکثر ظرفیت ممکن باشد موقعیت جذابیت دارد)

  11. #10
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    17
    تشکر
    1
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط mkazemian نمایش پست ها
    سلام مهدی جان ///شرمنده/این ظرفیت نوآوری یعنی چی؟ یه کمیته؟یا یه پارامتر کیفیه که کمی شده....از طرف دیگه موقعیت نوآوری یعنی چی؟یه کمیته؟؟
    با سلام
    من فکر میکنم که موقعیت نوآوری یه پارامتر کیفیه که کمی شده اما ظرفیت نوآوری یه کمیته که برآورد اجزای کلی استراتژی رو بصورت کمی بیان میکنه، چون اجزای ظرفیت اجزای کمی هستند اما اجزای موقعیت کیفی هستند.
    رضا مهری and mkazemian like this.


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:25 بر حسب GMT +3.5 می باشد.