صفحه 2 از 3 اولیناولین 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 27
Like Tree49Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون ارزیابی راهبرد نوآوری (تمرین 6 کلاس روزانه و پردیس)

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    17
    تشکر
    1
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط akb.sabzy نمایش پست ها
    بسمه تعالی
    در حال حاضر نوآوری و نگرش نسبت به آن تا حدود زیادی تعیین کننده موقعیت شرکت های بزرگ و کوچک بویژه شرکتهای نوپاست.با هدف معرفی موثر فناوری های جدید ، اختراعات و دانش در عملیات اقتصادی شرکتها یک رویکرد پیچیده برای مدیریت نوآورانه لازم است.با توجه به چنین رویکردی ابتدا اجزای استراتژی نوآوری یک شرکت شکل می گیرد و پس از ارزیابی های پیچیده آن در تصمیمی گیری های مدیریت استفاده می شود.
    جذابیت سرمایه گذاری مجموعه ای از ویژگی هاست که باارزیابی یک سرمایه گذار بالقوه را به یک سرمایه گذار بالفعل تبدیل می کند .
    Pahomov معتقد است که ویژگی هایی که یک سرمایه گذار بالقوه برای ارزیابی جذابیت به آن اهمیت می دهد عبارتند از : عوامل تولید ، فن آوری، منابع ، عوامل زیربنایی نهادی ، قانونی و حقوقی ، و همچنین صادرات بالقوه، شهرت کسب و کار در میان دیگران.
    برای ماندن در بازار یک شرکت صنعتی باید سیگنال های ضعیف را درک کرده و پتانسیل نوآورانه خود و جذابیت برای سرمایه گذاری را بالا ببرد .
    Lisin و Fridlyanov بر این باورند که پتانسیل خلاقانه شرکتهای صنعتی شامل موارد زیر است:
    1. توسعه و اختراعات علمی و فنی خودیافته یا اکتساب شده
    2. وجود زیرساخت لازم برای حصول اطمینان از عبور نوگرایی از تمام مراحل نوآوری
    3. تعامل بخشهایی که دارای پتانسیل نوآوری هستند و پیلده سازی موفق آنرا تحت تاثیر قرار می دهند
    4. فرهنگ نوآوری به منظور پیاده سازی آن در یک فرم از نوآوری و خلاقیت

    ساختار محیط داخلی شرکت متشکل از سیستم اقتصادی شامل بلوک های زیر است:
    1.
    بلوک محصول 2. بلوک کاربردی 3.بلوک منابع 4. بلوک ساختار سازمانی 5. بلوک مدیریت

    مدیریت تحولات نوآوری با هدف بهبود جذابیت سرمایه گذاری در یک شرکت ذاتا با ایجاد استراتژی نوآوری در ارتباط است.برای رسیدن به اهداف تعیین شده یک ارزیابی عینی از اجزا تشکیل دهنده به کمک استراتژی نوآوری در یک شرکت تحت تاثیر محیط داخلی و خارجی و همچنین وضعیت خاص این شرکت لازم است.
    هنگام ارزیابی یک موقعیت خاص یک شرکت نه تنها پتانسیل نوآورانه آن ،جو نوآوری و موقعیت نوآوری باید در نظر گرفته شود بلکه ظرفیت های نوآورانه این شرکت به طور خاص و تحت شرایط خاص باید به وضوح در نظر گرفته شود.
    رویکرد پیچیده پیشنهادی اشاره می کند که در ابتدا ، شکل گیری و ارزیابی کمی اجزای استراتژی نوآوری پس از ارزیابی پیچیده با هدف عینی تعیین جذابیت سرمایه گذاری در شرکت ، انجام شود

    برای استفاده مفهوم ظرفیت نوآوری برای ارزیابی پیچیده استراتژی نوآوری ارتباط تمام اجزا نوآوری پیشنهاد می شود شامل :پتانسیل نوآوری ، جو نوآوری ، جایگاه و موقعیت نوآوری و فعالیتهای نوآورانه.
    با سلام
    بنظر من اجزای استراتژی شرکت شامل پتانسیل نوآوری،جو یا شرایط نوآوری و فعالیتهای نوآورانه است و جایگاه نوآوری که دربین اجزا نوشتید میانگین همان دو عامل اول است. اجزای استراتژی نوآوری سه تا هستند.

  2. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    5
    تشکر
    3
    تشکر شده 1 بار در 1 پست

    Talking

    بسمه تعالی
    دکتر پیشوایی عزیز با تبریک روز معلم : احتراماً بدین‎وسیله فرارسیدن روز و هفته بزرگداشت مقام معلم را به جنابعالی و کلیه اساتید معزز در دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت تبریک عرض می‌کنم.



    زماني كه ايده‎هاي متفاوت جهت سرمايه‎گذاري و انتخاب مطرح گرديد؛ سرمايه گذاران به دنبال راه حل‎هاي مختلفي بودند تا بتوانند بهترين تصميم را بگيرند. اما وجود پارامترهاي فراوان محاسبات را گاهاً آنقدر پيچيده مي‎كرد كه تصميم گيرندگان از نتايج آنها اطمينان لازم را نداشتند. برای یک سرمایه گذار یکی از این پارامتر ها توانایی آن شرکت برای نوآوری میباشد.




    نوآوری سازمان یک عامل حیاتی برای رقابت پذیری و حفظ سهم بازار می باشد. نوآوری به عنوان یکی از پارامترهای جذابیت سرمایه گذاری در کنار عواملی چون فناوری تولید، فاکتورهای سازمانی، زیرساخت‌ها، منابع، پتانسیل صادرات و سابقه شرکت مطرح است . هنگام ارزیابی موقعیت خاص شرکت نه تنها پتانسیل نوآورانه آن بلکه جو نوآوری و موقعیت نوآوری نیز باید در نظر گرفته شود همچنین ظرفیت های نوآورانه این شرکت تحت شرایط خاص باید در نظر گرفته شود.

    هدف اولیه از تعیین استراتژی دسترسی به فرصت های سرمایه گذاری بهتر است و سرمایه گذاران به سوی سرمایه گذاری هاي با فرصت های سرمایه گذاری بالاتر جذب می شوند. راهبرد نوآوری سازمان از تعیین مقصد و هدف شروع می‌شود تا به عملیات اجرایی و پروژه ها برسد. اجرای این راهبردها مستلزم تغییرات و باز طراحی فرآیندهای کسب و کار و فعالیت ها و ساختار شرکت می‌شود که نهایتا این تغییرات محصولات نوآورانه‌ای حاصل کند.
    از عناصر راهبرد نوآوری شرکت می توان به پتانسیل نوآوری در سازمان ، جو و شرایط محیطی نوآوری و سطح نوآوری شرکت اشاره کرد . یک استراتژی نوآوری موثر در سازمان می تواند به یافتن مدل های تجاری جدید شامل معماری زنجیره ارزش جدید همچنینیافتن بازارهای جدید از طریق ایجاد بازارهای جدید یا شکل دهی مجدد بازارهای موجود و در نهایت به ارزش افزوده برای مشتریان و شرکت منجر شود . در تدوین استراتژی نوآوری بررسی محیط نوآوری در داخل و خارج سازمان و توجه به نیازهای مشتریان امری الزامی می باشد. در این مقاله روش نسبتا پیچیده ای برای ارزیابی استراتژی یک شرکت با استفاده از پارامترهای اندازه گیری شده ارائه شده است و نتایج اجرای آن بروی یک شرکت را ارائه داده است.
    ویرایش توسط مهدی دورودیان : 02-05-2014 در ساعت 19:27

  3. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    13
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    باسلام
    من فکر می کنم بیشتر تمرکز این مقاله برمحیط درونی بود (هرچند که اشاره ای هم بر محیط بیرونی داشت).
    یکی از راه های ایجاد جذابیت _که به کررات در این مقاله بدان اشاره شد_توجه به بعد بیرونی و خلق بازار جدید و رفتن به سمتی که دیگران کمتر به آن توجه نموده اند ،می تواند باشد که بستر مناسبی برای ایجاد پتانسیل ، موقعیت و فعالیت های نوآورانه است.

  4. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    درحال حاضر جایگاه کمپانی های بزرگ و کوچک و علی الخصوص کسب و کارهای نوپا بوسیله نگرش و نوع نگاه آنها نسبت به نوآوری و مدیریت نوآوری مشخص می گردد.نوآوری مهمترین وسیله راهبردی جهت دستیابی به مزیت رقابتی در محیطهای پیچیده امروزی است و در همین راستا جهت کسب مزیت های رقابتی نوین در محیطهای پویا شرکتها بایستی پتانسیل های نوآوری خود را تقویت کنند. یکی از معیارهای های مهم برای اتخاذ تصمیم توسط مدیریت سازمان جهت سرمایه گذاری ، میزان قدرت و قابلیت نوآوری آن شرکت در نوآوری می باشد.برای کسب مزیت از طریق نوآوری باید در مرحله نخست استراتژی نوآوری یک سازمان مشخص گردد.در گام بعدی باید به ارزیابی استراتژی های اتخاذ شده پرداخت و براساس آن اصلاحاتی را در راهبرد ها اعمال کرد.برای تدوین استراتژی نوآوری یک سازمان یاید به صورت همزمان محیط داخلی و خارجی اش را از لحاظ نوآوری بررسی نماید.درمجموع برای ارزیابی سازمان از منظر نوآوری باید به عوامل متنوعی از قبیل پتانسیل موجود در سازمان برای نوآوری، آمادگی محیط سازمان، سطح نوآوری سازمان، توان و ظرفیت سازمان برای نوآوری توجه نمود.
    sajjad.rahmani likes this.

  5. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    با سلام

    امروزه جوامع علمی و صنعتی به این نتیجه رسیده اند که سازمان ها با تکیه بر نواوری و تقویت و ترویج نوآوری و فعالیتهای نواورانه در درون خود می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند.دو عامل در اهمیت روز افزون این موضوع نقش بیشتری را دارند.تغییرات سریع تکنولوژی در صنایع مختلف و در نتیجه آن کوتاه شدن دوره عمر محصولات و فشرده شدن رقابت.(Boly et al 2006)

    تقریباً همه رهبران تراز اول شركت‌ها و از جمله مدیران‌عامل شركت‌های فهرست «فورچون پانصد» و پژوهشگران و مشاوران، متفقاً بر این باورند كه «نوآوری» تنها راهی است كه شركت‌ها با پرداختن به آن می‌توانند در رویارویی با چالش‌های قرن بیست‌ویكم با موفقیت مواجه شوند.به باور اغلب صاحب‌نظران، استفاده از دانش خلاقیت و نوآوری، امروزه نه‌تنها یك نیاز و ضرورت كه برای جوامع بشری و به‌ویژه برای كشورهای درحال توسعه، شرط بقاست.از نظر ماتسوشیتا، بنیانگذار شركت‌ ماتسوشیتا (صاحب نام‌های تجاری مشهور ناسیونال، پاناسونیك، تكنیكس و...) بازماندن از سازگارسازی شیوه عملیات یك سازمان و بهره‌گیری از ثمره نوآوری‌های فن‌شناسانه، یكی از عوامل مهمی‌است كه موجب ورشكستگی شركت‌های بزرگ بوده است.

    در این مقاله نیزهمانطور که دوستان نیز اشاره کردند تقریبا به ارائه مدلی برای ارزیابی راهبر فناوری می پردازد.بنده از تکرار مطالب دوستان اجتناب میکنم و نظر شمارو به مقاله ای که در همین راستا و برای اولین بار در کشورمون و با مطالعه بر روی شرکت های اتوماسیون صنعتی در ایران توسط تیم کاری دکتر آراستی انجام شده، جلب می کنم.

    این مقاله به موضوع ظرفیت نوآوری و نحوه ی ارزیابی راهبرد آن می پردازد.ظرفیت نوآوری توان بالقوه یک بنگاه در انجام فعالیتهای نوآورانه است که از آن جمله میتوان به معرفی و عرضه محصولات وخدمات جدید رویه ها و فرایندهای نو و یا ایده های جدید در رابطه با سازمان اشاره کرد.دستاورد این مقاله ارائه یک دسته بندی اولیه از عوامل شکل دهنده ظرفیت نوآوری است که در قالب 5 شاخصه کلی تقسیم میشوند: ایجاد فضای کاری مناسب از طریق راهبری فعالیتهای نوآوری ، رویه مند بودن فرایندها و ارتباطات درون و برون سازمانی ، مدیریت استراتژیک دانش، جمع آوری و تولید ایده های نو و مدیریت منابع انسانی بر محور نوآوری.

    طرفیت نواوری در یک بنگاه اقتصادی بعنوان توان بالقوه (در مقابل توان بالفعل که از آن تحت عنوان "توانمندی نوآوری" یاد می شود) مفهومی است که اخیرا در ادبیات مدیریت تکنولوژی و نوآوری مطرح شده است و اشاره به ظرفیت( بالقوه) بنگاه برای انجام نواوری در محصولات یا فرایندهای خود دارد.یک بنگاه اقتصادی ممکن است دارای سطحی از نواوری بطور بالقوه باشد ولی فقدان عوامل دیگری چون آماده نبودن شرایط بازار و کمبود منابع مالی مانع از تبدیل آن به محصول یا فرایند نواورانه و بالفعل شدن توان نواوری گردد.

    در ادامه این مقاله به معرفی شاخص های ارزیابی راهبرد نوآوری می پردازد وبا استفاده از روش های آماری و روش های تصمیم گیری به معرفی شاخص های مهم ارزیابی نوآوری در این صنعت می پردازد.در نهایت مدیریت استراتژیک دانش از مجموع گزینه های ظرفیت نوآوری بعنوان موثرترین گزینه انتخاب می شود.این مقاله نیز داده های کیفی حاصل را به داده های کمی تبدیل کرده و تصمیم گیری را بر اساس آن انجام داده است.دوستانی که علاقمند به در اختیار داشتن متن کامل این مقاله هستند میتوانند با بنده مکاتبات لازم را داشته باشند.

    با تشکر
    ویرایش توسط sajjad.rahmani : 08-06-2014 در ساعت 00:17

  6. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    8
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    بسمه تعالی
    عوامل کلیدی که یک سرمایه گذار برای انتخاب شرکت برای سرمایه گذاری انتخاب می­کند عبارتند از: شاخصه های فناوری تولیدی، منابع، قوانین و مقررات، عوامل زیربنایی نظیر قابلیت صادرات، شهرکت کسب و کار
    هر یک از این عوامل مشخص می تواند با شاخصه های مختلفی اندازه گیری شود. علاوه بر اینکه شاخصه هایی وجود دارد که میزان جذابیت سرمایه گذاری را تعریف می­کند شاخصه هایی وجود دارد که فعالیت نوآورانه را تعریف می کند. یکی از انواع این شاخصه ها استراتژی نوآوری شرکت است. مدیریت نوآوری زمینه انتخاب و پیاده سازی استراتژی نوآوری را فراهم می کند؛ شروع با انتخاب هدف و پایان با دستاوردهای عملی از هدف.
    پیاده سازی استراتژی نوآوری با اصلاح و تجدید نظر پیرامون ظرفیت و به کار بردن منابع مختلف و با تجدید طراحی کردن فرآیندهای کسب و کار مرتبط با پدیده های نوظهور در مدیریت و شکل دادن به ساختار سازمانی شرکت تکمیل می شود. تغییرات ذکر شده انتقال از حالت استراتژی نوآوری را به حالت پیاده سازی پروژه نوآوری ممکن می کند.
    انتخاب و پیاده سازی استراتژی نوآوری بستگی به جایگاه بالقوه نوآوری دارد در حالیکه توسعه آن می تواند در هزینه اجزا و عناصر محیط داخلی سازمان اتفاق بیفتد.
    استراتژی جایگاه نوآوری شرکت از طریق ترکیب تحلیلهای محیط داخلی و محیط خارجی که پتانسیل نوآوری و محیط نوآوری نام دارند مشخص می شوند
    برای شناور بودن در بازار یک شرکت صنعتی با دریافت علامتهای ضعیف محیط خارجی باید بر نیاز مشتریان تمرکز کند. اغلب برای غلبه در رقابت باید شرکت باید پتانسیل نوآوری خود را افزایش دهد و برای سرمایه گذاری جذاب تر شود.

    1- برای ارزیابی استراتژی نوآوری یک شرکت صنعتی ابتدا باید پتانسیل نوآوری آن را اندازه گرفت، پتانسیل نوآوری یک شرکت صنعتی بر اساس قسمت های زیر است:
    · رشد علمی و فنی و اختراعات:
    دست یافتنی های بر اساس توانایی های خود
    زیرساخت های مربوط به همه قسمت های چرخه نوآوری
    تبدیل ایده به نوآوری یا باداع جدید
    · عوامل داخلی و خارجی:
    نمایش تعامل پتانسیل نوآوری با قسمت های دیگر پتانسیل کلی شرکت و تاثیر بر موفقیت پیاده سازی چرخه نوآوری
    · فرهنگ نوآوری:
    سطح قابلیت پرسنل در رابطه با پدیده های جدید و آمادگی و توانایی آنها برای تبدیل این پدیده ها به نوآوری.
    رشد پتانسیل نوآوری یک شرکت به عنوان یک سیستم کامل فقط با توسعه اجزای محیط داخلی سازمان قابل پیاده سازیست. بنابراین یک تحلیل محیط داخلی شرکت ضروریست. یک شرکت از اجزای زیر بوجود امده است:
    - جز محصول
    - جز کارکردی
    - جز منابع
    - جز سازمانی
    - جز مدیریت
    رویکردهای ارزیابی پتانسیل نوآوری: ارزیابی پتانسیل نوآوری طبق این برنامه بدست می آید: منابع-عملیات-پروژه ؛ یک پروژه یا یک برنامه راه اندازی و پیاده سازی یک محصول جدید، جهت دهی عملیات
    - رویکرد ارزیابی جرئی
    - رویکرد ارزیابی تشخیصی
    اندازه گیری پانسیل نوآوری: با استفاده از طیف لیکرت و پرسشنامه به هر یک از زیر عوامل مربوط به اجزای نام برده شده(محصول، سازمان، مدیریت و...) نمره داده می شود.

    2- گام بعد برای ارزیابی استراتژی نوآوری ارزیابی محیط نوآوری است. محیط نوآوری شرایط داخلی محیط یک شرکت صنعتی است که در دستیابی به اهداف نوآورانه شرکت دارد یا ممانعت بعمل می آورد. محیط نوآوری از طریق تاثیر بر پتانسیل نوآوری آشکار می شود.
    ساختار محیط خارجی هر یک از شرکتهای صنعتی بر اساس وظیفه تمییز می دهد میان میان محیط خرد و کلان. در محیط کلان چهار حوزه استراتژیک تمییز داده شده است: حوزه اجتماعی/ فناوری/اقتصاد و سیاست. آنها بر محیط کلان شرکت و پتانسیل نوآورانه آن تاثیر می گذارد.
    محیط خرد یک شرکت یک منطقه راهبردی از محیط است و مجموعه ای از افراد است که مستقیما با محیط تعامل دارند و بر وضعیت پتانسیل نوآوری تاثیر می گذارد.
    شاخصه های سنجش و ارزیابی محیط کلان:
    - حوزه سیاسی و قوانین
    - حوزه اقتصاد و مالی
    - حوزه اجتماعی جغرافیایی و ارتباطات
    - حوزه فناوری و علم
    شاخص های ارزیابی محیط خرد نوآوری:
    - بخش سرمایه گذاری
    - بخش منابع علوم و تکنولوژی های جدید
    - بخش منابع ورودیها، سوخت و انرژی
    - بخش منابع انسانی: مدیران و کارمندان
    - گروه تاثیر استراتژیک( سطوح بخش، منطقه و..)

    3- در مرحله بعد جایگاه راهبرد نوآوری یک شرکت از طریق ترکیب پتانسیل نوآوری و محیط نوآوری تعیین می شود و از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:
    جایگاه نوآوری = 0.5*( پتانسیل نوآوری + محیط نوآوری)
    4- در مرحله بعدی سطح فعالیت های نوآورانه یک شرکت صنعتی از طریق میانگین حسابی امتیازات موارد زیر قابل محاسبه است:
    - کیفیت استراتژی و اهداف نوآوری
    - سطح هم افزایی در پتانسیل نوآوری
    - میزان جذب سرمایه به خود
    - روش ها، فرهنگ و نقاط مرجع مورد استفاده در معرفی تغییرات نوآوری
    - تطابق پاسخ شرکت به ماهیت موقعیت استراتژیک رقابتی؛
    - نرخ معرفی تغییرات نوآوری استراتژیک
    - توجیه پذیری سطح فعالیتهای نوآورانه انجام شده
    همه ی این پارامترها بوسیله طیف لیکرت 5 نمره ای امتیازگذاری می شوند. و نهایتا میانگین حسابی امتیازات را محاسبه می کنیم.
    5-در مرحله بعدی ظرفیت نوآوری یک شرکت صنعتی از طریق حاصلضرب دو شاخص فعالیت های نوآوری و جایگاه نوآوری بدست می آید.

    فرآیند اصلی ارزیابی استراتژی نوآوری طبق روند زیر صورت می پذیرد:
    1- ارزش پتانسیل نوآوری محاسبه می گردد
    2- ارزش محیط نوآوری شرکت محاسبه می شود
    3- ارزش جایگاه نوآوری شرکت محاسبه می شود
    4- سطح فعالیت نوآوری شرکت محاسبه می شود
    5- ظرفیت نوآوری شرکت محاسبه می شود
    بعد از محاسبه تمامی موارد بالا یک کارشناس در مورد یک شرکت می تواند ارزیابی صورت دهد و در مورد جذابیت سرمایه گذاری آن نظر بدهد.

    تحلیل بنده: در این مقاله یک روش برای ارزیابی استراتژی نوآوری یک شرکت صنعتی ارائه شده است این روش رویکردی کمی دارد به نظر می رسد با توجه به اینکه مقوله نوآوری تا حد زیادی می تواند جنبه کیفی به خود بگیرد روش کامل تر برای ارزیابی استراتژی نوآوری ترکیبی از متدهای کیفی و کمی است.
    این مقاله از فرمول هایی استفاده کرده است که بهتر بود قبل از ارائه آنها به صورت علمی در رابطه با اعتبار این فرمول ها اقامه دلیل میکرد به عنوان مثال برای بدست آوردن جایگاه نوآوری از میانگین ساده میان محیط و پتانسیل نوآوری استفاده شده است در صورتیکه بدون دلیل نمی توان ادعا کرد که وزن این دو مورد یکسان است.
    در یک شرکت صنعتی پارامترهایی وجود دارد که محرک و مبدع نوآوری هستند در این مقاله به این عوامل پتانسیل نوآوری گفته می شود این پارامترها برای بالفعل شدن نیاز به مدیریت صحیح دارند و شانس نوآور شدن یک شرکت را تا حد زیادی افزایش می دهد. از طرف دیگر عوامل دیگری هستن که مرتبط با محیطند این عوامل خود نیز به دو بخش کلان و خرد تقسیم می شوند عوامل کلان نظیر: اقتصاد، سیاست و اجتماعی و... و عوامل خرد مرتبط با محیط خاص شرکت می باشند. شخص نویسنده حاصلضرب ارزش پتانسیل و محیط نوآوری را جایگاه نوآوری می نامد. بسیاری از تعاریف ارائه شده در این مقاله توسط خود نویسنده ارائه شده است و حاصل تجزیه و تحلیل شخصی اوست. نویسنده سپس سطح فعالیت های نوآوری شرکت را با ارزشگذاری چند مولفه مرتبط صورت می دهد و از طریق میانگین حسابی آنها سطح فعالیتهای نوآوری شرکت را محاسبه می کند. سپس شاخص دیگری به نام ظرفیت نوآوری تعریف نموده و ارزش آن را از حاصلضرب ارزش جایگاه نوآوری و ارزش سطح فعالیت های نوآوری بدست می آورد. به نظر میرسد چون نویسنده برای ارزیابی استراتژی نوآوری هم به پتانسیل های بالقوه شرکت و هم به پتانسیلهای بالفعل آن نظیر شاخص سطح فعالیتهای نوآوری توجه کرده است نگاه جامعی داشته است ولی بهتر بود یک روند از موفقیت های نوآورانه شرکت را نیز برای ارزیابی ارائه می داد تا جامعیت مدل ارزیابی بیشتر میشد.
    ویرایش توسط mohammad reza karimisadr : 03-05-2014 در ساعت 10:10

  7. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    8
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط سامان احسنی زاده نمایش پست ها
    هو الحق

    چکیده
    امروزه، نوآوری و سبک‌های مدیریتی که بتواند نوآوری را توسعه دهد، تعیین کننده جایگاه شرکت در بازار هستند خصوصا در مورد شرکت های نوپا. برای عرضه و ارائه فناوری و دانش و نوآوری به بازار توسط شرکت‌ها نیاز به یک رویکرد تخصصی و پیچیده در مدیریت نوآوری وجود دارد. برای تعیین این رویکرد در مدیریت نوآوری ابتدا می‌بایست اجزا راهبرد نوآوری شرکت شکل گیرد. علاوه بر راهبرد، سیستم ارزیابی برای تصمیم‌گیری مورد نیاز است. وجود روشی برای ارزیابی کمی عناصر تشکیل دهنده راهبرد نوآوری شرکت از جمله جو و فرهنگ نوآوری، جایگاه نوآوری، فعالیت های در راستای خلق نوآوری و توان و قدرت نوآوری شرکت ضروری می‌باشد. پیشنهاد نویسندگان مقاله استفاده از پارامتر قدرت نواوری برای ارزیابی راهبرد نوآوری شرکت است. در این مقاله یک شرکت فعال در حوزه انرژی به عنوان مطالعه موردی مطرح شده که در انتها با استفاده از روش ارزیابی کمی عناصر راهبرد نوآوری سازمان مورد بررسی قرار گرفته و همچنین حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری شرکت پیشنهاد شده است.

    معرفی
    یکی از مسایل مطرح در حوزه سرمایه‌گذاری انتخاب حوزه های جذاب و سودآور برای هدایت سرمایه‌ها می‌باشد. در مورد سرمایه‌گذاری در شرکت های، عوامل مؤثر بر جذابیت سرمایه‌گذاری شامل مواردی همچون: فناوری تولید، منابع، فاکتورهای سازمانی، زیرساخت‌ها، پتانسیل صادرات و سابقه شرکت می‌شود.
    امروزه به دلیل اینکه نوآوری سازمان یک عامل حیاتی برای رقابت در بازار و حفظ سهم بازار شده، راهبرد نوآوری سازمان نیز یکی از عوامل مؤثر در ارزیابی جذابیت سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. راهبرد نوآوری سازمان از تعیین مقصد و هدف شروع می‌شود تا به عملیات اجرایی و پروژه ها برسد. اجرای این راهبردها مستلزم تغییرات و باز طراحی فرآیندهای کسب و کار و فعالیت ها و ساختار شرکت می‌شود که نهایتا این تغییرات محصولات نوآورانه‌ای حاصل کند.

    عناصر راهبرد نوآوری شرکت
    1. پتانسیل نوآوری
    مقاله ای در سال 2002 پتانسیل نوآوری را شامل چهار قسمت می‌داند:
    a) پیشرفت‌های فناورانه و نوآورانه به صورتی که شرکت بتواند با اتکا به خود توسعه فناوری و نوآوری داشته باشد
    b) زیرساخت شرکت یا سازمان اطمینان دهد که ایده‌های نو و خلاق می‌توانند چرخه تجاری سازی را در داخل سازمان طی کنند و در قالب نوآوری به بازار عرضه شوند.
    c) همراهی عوامل داخلی و خارجی سازمان برای تجاری سازی ایده نو
    d) وجود فرهنگ نوآوری
    e) محصولات شرکت
    f) فرآیندهای شرکت
    g) منابع شرکت
    h) از منظر سازمانی: شامل ساختار سازمانی، فناوری های موجود برای تولید و انجام فرآیندهای داخلی شرکت، فرهنگ سازمان و ...
    i) مدیریت سازمان: سیستم های مدیریتی و سبک مدیریت
    رویکردهای ارزیابی پتانسیل نوآوری:
    برای ارزیابی پتانسیل نوآوری به سه فاکتور منابع، کارکردها و پروژه ها توجه می شود. پروژه های مد نظر ارزیابی شامل برنامه‌هایی هستند که منجر به ارائه کالا یا خدمت جدید می‌شود. روش ارزیابی نیز توزیع پرسشنامه است.
    2. جو و شرایط محیطی نوآوری
    برای بررسی محیط سازمان برای تحلیل تأثیرات بیرونی بر سازمان که بر تعیین راهبرد نوآوری سازمان تأثیر می‌گذارد، عوامل را به دو بخش کلان و خرد تقسیم می کنیم. عوامل کلان محیطی در قالب چهار گروه فاکتورهای اجتماعی، فناوری، اقتصادی و سیاسی دسته بندی می شوند.
    عوامل خرد محیطی که عموما در تحلیل‌های یرنامه‌ریزی استراتژیک نیز به آن‌ها بیشتر پرداخته می شود شامل مواردی همچون سهم بازار، منابع انسانی، رقبا و ... می باشد.
    3. سطح نوآوری شرکت
    سطح نوآوری شرکت ترکیبی از پتانسیل نوآوری و شرایط محیطی شرکت است که در محاسبات کمی نیز این پارامتر میانگین حسابی این دو می باشد.

    ارزیابی راهبرد نوآوری شرکت
    1. فعالیت‌های نوآورانه شرکت:
    این پارامتر حاصل میانگین حسابی عوامل زیر می‌باشد:
    a) کیفیت راهبرد و اهداف نوآوری شرکت
    b) سطح بسیج پتانسیل نواوری شرکت به سمت بالفعل شدن
    c) میزان سرمایه فعالیت‌های نوآورانه
    d) روش‌های نشان دادن تغییرات نوآورانه/ فرهنگ تغییر
    e) واکنش مناسب به شرایط رقابتی موجود
    f) نرخ تغییرات نوآورانه
    g) قابل قبول بودن سطح فعالیت های نوآورانه
    2. قدرت نوآوری سازمان
    این پارامتر حاصل ضرب فاکتور سطح نوآوری سازمان در سطح فعالیت‌های نوآورانه می باشد.

    نتیجه گیری
    برای مدیریت تغییرات نوآورانه در سازمان به وسیله افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه، پرداختن به راهبرد نوآوری بسیار پر اهمیت می‌باشد. برای دستیابی به اهداف مشخص بهره‌ بردن از یک سیستم ارزیابی که بتواند اجزا راهبرد نوآوری را بررسی کند، نقش اساسی دارد. سیستم ارزیابی محیط درونی و بیرونی سازمان و همچنین وضعیت سازمان از منظر نوآوری را مطالعه می‌کند. برای ارزیابی علاوه بر پتانسیل نوآوری، جو و محیط سازمان و سطح نوآوری سازمان، می بایست به ظرفیت و قدرت نوآوری سازمان نیز توجه داشت.
    رویکرد ارزیابی پیشنهاد شده ابتدا اجزا راهبرد نوآوری را با مقادیر کمی اندازه‌گیری می‌کند و محاسبات این روش پارامترهای پتانسیل نوآوری، جو و محیط سازمان، سطح نوآوری سازمان و فعالیتهای نوآورانه را با یکدیگر مرتبط می‌کند.
    برای پیدا کردن شرکت‌های جذاب جهت سرمایه‌گذاری می‌توان بر روی شرکت‌هایی حساب کرد که 50 درصد امتیازات در معیارهای تبیین شده را داشته باشند.
    با سلام خدمت آقای احسنی زاده
    به نظر می رسد که داشتن حداقل 50 درصد امتیازات جذابیت یک شرکت را برساند ولی مطمئنا جذابیت برای افراد مختلف متفاوت است؛ هر چه سرمایه گذار ریسک پذیرتر باشد حتی با نمرات جذابیت پایین تر اقدام به سرمایه گذاری می کند در صورتیکه سرمایه گذار محتاط به دنبال نمرات جذابیت نزدیک مقدار بیشینه است.

  8. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط mohammad reza karimisadr نمایش پست ها
    بسمه تعالی
    عوامل کلیدی که یک سرمایه گذار برای انتخاب شرکت برای سرمایه گذاری انتخاب می­کند عبارتند از: شاخصه های فناوری تولیدی، منابع، قوانین و مقررات، عوامل زیربنایی نظیر قابلیت صادرات، شهرکت کسب و کار
    هر یک از این عوامل مشخص می تواند با شاخصه های مختلفی اندازه گیری شود. علاوه بر اینکه شاخصه هایی وجود دارد که میزان جذابیت سرمایه گذاری را تعریف می­کند شاخصه هایی وجود دارد که فعالیت نوآورانه را تعریف می کند. یکی از انواع این شاخصه ها استراتژی نوآوری شرکت است. مدیریت نوآوری زمینه انتخاب و پیاده سازی استراتژی نوآوری را فراهم می کند؛ شروع با انتخاب هدف و پایان با دستاوردهای عملی از هدف.
    پیاده سازی استراتژی نوآوری با اصلاح و تجدید نظر پیرامون ظرفیت و به کار بردن منابع مختلف و با تجدید طراحی کردن فرآیندهای کسب و کار مرتبط با پدیده های نوظهور در مدیریت و شکل دادن به ساختار سازمانی شرکت تکمیل می شود. تغییرات ذکر شده انتقال از حالت استراتژی نوآوری را به حالت پیاده سازی پروژه نوآوری ممکن می کند.
    انتخاب و پیاده سازی استراتژی نوآوری بستگی به جایگاه بالقوه نوآوری دارد در حالیکه توسعه آن می تواند در هزینه اجزا و عناصر محیط داخلی سازمان اتفاق بیفتد.
    استراتژی جایگاه نوآوری شرکت از طریق ترکیب تحلیلهای محیط داخلی و محیط خارجی که پتانسیل نوآوری و محیط نوآوری نام دارند مشخص می شوند
    برای شناور بودن در بازار یک شرکت صنعتی با دریافت علامتهای ضعیف محیط خارجی باید بر نیاز مشتریان تمرکز کند. اغلب برای غلبه در رقابت باید شرکت باید پتانسیل نوآوری خود را افزایش دهد و برای سرمایه گذاری جذاب تر شود.

    1- برای ارزیابی استراتژی نوآوری یک شرکت صنعتی ابتدا باید پتانسیل نوآوری آن را اندازه گرفت، پتانسیل نوآوری یک شرکت صنعتی بر اساس قسمت های زیر است:
    · رشد علمی و فنی و اختراعات:
    دست یافتنی های بر اساس توانایی های خود
    زیرساخت های مربوط به همه قسمت های چرخه نوآوری
    تبدیل ایده به نوآوری یا باداع جدید
    · عوامل داخلی و خارجی:
    نمایش تعامل پتانسیل نوآوری با قسمت های دیگر پتانسیل کلی شرکت و تاثیر بر موفقیت پیاده سازی چرخه نوآوری
    · فرهنگ نوآوری:
    سطح قابلیت پرسنل در رابطه با پدیده های جدید و آمادگی و توانایی آنها برای تبدیل این پدیده ها به نوآوری.
    رشد پتانسیل نوآوری یک شرکت به عنوان یک سیستم کامل فقط با توسعه اجزای محیط داخلی سازمان قابل پیاده سازیست. بنابراین یک تحلیل محیط داخلی شرکت ضروریست. یک شرکت از اجزای زیر بوجود امده است:
    - جز محصول
    - جز کارکردی
    - جز منابع
    - جز سازمانی
    - جز مدیریت
    رویکردهای ارزیابی پتانسیل نوآوری: ارزیابی پتانسیل نوآوری طبق این برنامه بدست می آید: منابع-عملیات-پروژه ؛ یک پروژه یا یک برنامه راه اندازی و پیاده سازی یک محصول جدید، جهت دهی عملیات
    - رویکرد ارزیابی جرئی
    - رویکرد ارزیابی تشخیصی
    اندازه گیری پانسیل نوآوری: با استفاده از طیف لیکرت و پرسشنامه به هر یک از زیر عوامل مربوط به اجزای نام برده شده(محصول، سازمان، مدیریت و...) نمره داده می شود.

    2- گام بعد برای ارزیابی استراتژی نوآوری ارزیابی محیط نوآوری است. محیط نوآوری شرایط داخلی محیط یک شرکت صنعتی است که در دستیابی به اهداف نوآورانه شرکت دارد یا ممانعت بعمل می آورد. محیط نوآوری از طریق تاثیر بر پتانسیل نوآوری آشکار می شود.
    ساختار محیط خارجی هر یک از شرکتهای صنعتی بر اساس وظیفه تمییز می دهد میان میان محیط خرد و کلان. در محیط کلان چهار حوزه استراتژیک تمییز داده شده است: حوزه اجتماعی/ فناوری/اقتصاد و سیاست. آنها بر محیط کلان شرکت و پتانسیل نوآورانه آن تاثیر می گذارد.
    محیط خرد یک شرکت یک منطقه راهبردی از محیط است و مجموعه ای از افراد است که مستقیما با محیط تعامل دارند و بر وضعیت پتانسیل نوآوری تاثیر می گذارد.
    شاخصه های سنجش و ارزیابی محیط کلان:
    - حوزه سیاسی و قوانین
    - حوزه اقتصاد و مالی
    - حوزه اجتماعی جغرافیایی و ارتباطات
    - حوزه فناوری و علم
    شاخص های ارزیابی محیط خرد نوآوری:
    - بخش سرمایه گذاری
    - بخش منابع علوم و تکنولوژی های جدید
    - بخش منابع ورودیها، سوخت و انرژی
    - بخش منابع انسانی: مدیران و کارمندان
    - گروه تاثیر استراتژیک( سطوح بخش، منطقه و..)

    3- در مرحله بعد جایگاه راهبرد نوآوری یک شرکت از طریق ترکیب پتانسیل نوآوری و محیط نوآوری تعیین می شود و از طریق فرمول زیر محاسبه می شود:
    جایگاه نوآوری = 0.5*( پتانسیل نوآوری + محیط نوآوری)
    4- در مرحله بعدی سطح فعالیت های نوآورانه یک شرکت صنعتی از طریق میانگین حسابی امتیازات موارد زیر قابل محاسبه است:
    - کیفیت استراتژی و اهداف نوآوری
    - سطح هم افزایی در پتانسیل نوآوری
    - میزان جذب سرمایه به خود
    - روش ها، فرهنگ و نقاط مرجع مورد استفاده در معرفی تغییرات نوآوری
    - تطابق پاسخ شرکت به ماهیت موقعیت استراتژیک رقابتی؛
    - نرخ معرفی تغییرات نوآوری استراتژیک
    - توجیه پذیری سطح فعالیتهای نوآورانه انجام شده
    همه ی این پارامترها بوسیله طیف لیکرت 5 نمره ای امتیازگذاری می شوند. و نهایتا میانگین حسابی امتیازات را محاسبه می کنیم.
    5-در مرحله بعدی ظرفیت نوآوری یک شرکت صنعتی از طریق حاصلضرب دو شاخص فعالیت های نوآوری و جایگاه نوآوری بدست می آید.

    فرآیند اصلی ارزیابی استراتژی نوآوری طبق روند زیر صورت می پذیرد:
    1- ارزش پتانسیل نوآوری محاسبه می گردد
    2- ارزش محیط نوآوری شرکت محاسبه می شود
    3- ارزش جایگاه نوآوری شرکت محاسبه می شود
    4- سطح فعالیت نوآوری شرکت محاسبه می شود
    5- ظرفیت نوآوری شرکت محاسبه می شود
    بعد از محاسبه تمامی موارد بالا یک کارشناس در مورد یک شرکت می تواند ارزیابی صورت دهد و در مورد جذابیت سرمایه گذاری آن نظر بدهد.

    تحلیل بنده: در این مقاله یک روش برای ارزیابی استراتژی نوآوری یک شرکت صنعتی ارائه شده است این روش رویکردی کمی دارد به نظر می رسد با توجه به اینکه مقوله نوآوری تا حد زیادی می تواند جنبه کیفی به خود بگیرد روش کامل تر برای ارزیابی استراتژی نوآوری ترکیبی از متدهای کیفی و کمی است.
    این مقاله از فرمول هایی استفاده کرده است که بهتر بود قبل از ارائه آنها به صورت علمی در رابطه با اعتبار این فرمول ها اقامه دلیل میکرد به عنوان مثال برای بدست آوردن جایگاه نوآوری از میانگین ساده میان محیط و پتانسیل نوآوری استفاده شده است در صورتیکه بدون دلیل نمی توان ادعا کرد که وزن این دو مورد یکسان است.
    در یک شرکت صنعتی پارامترهایی وجود دارد که محرک و مبدع نوآوری هستند در این مقاله به این عوامل پتانسیل نوآوری گفته می شود این پارامترها برای بالفعل شدن نیاز به مدیریت صحیح دارند و شانس نوآور شدن یک شرکت را تا حد زیادی افزایش می دهد. از طرف دیگر عوامل دیگری هستن که مرتبط با محیطند این عوامل خود نیز به دو بخش کلان و خرد تقسیم می شوند عوامل کلان نظیر: اقتصاد، سیاست و اجتماعی و... و عوامل خرد مرتبط با محیط خاص شرکت می باشند. شخص نویسنده حاصلضرب ارزش پتانسیل و محیط نوآوری را جایگاه نوآوری می نامد. بسیاری از تعاریف ارائه شده در این مقاله توسط خود نویسنده ارائه شده است و حاصل تجزیه و تحلیل شخصی اوست. نویسنده سپس سطح فعالیت های نوآوری شرکت را با ارزشگذاری چند مولفه مرتبط صورت می دهد و از طریق میانگین حسابی آنها سطح فعالیتهای نوآوری شرکت را محاسبه می کند. سپس شاخص دیگری به نام ظرفیت نوآوری تعریف نموده و ارزش آن را از حاصلضرب ارزش جایگاه نوآوری و ارزش سطح فعالیت های نوآوری بدست می آورد. به نظر میرسد چون نویسنده برای ارزیابی استراتژی نوآوری هم به پتانسیل های بالقوه شرکت و هم به پتانسیلهای بالفعل آن نظیر شاخص سطح فعالیتهای نوآوری توجه کرده است نگاه جامعی داشته است ولی بهتر بود یک روند از موفقیت های نوآورانه شرکت را نیز برای ارزیابی ارائه می داد تا جامعیت مدل ارزیابی بیشتر میشد.
    با سلام خدمت شما

    بنده نیز کاملا با تحلیل جنابعالی موافقم و اعتقاد دارم که با توجه به اینکه این مقاله در مورد یک صنعت خاص صحبت میکند این نتیجه گیری نتیجه ی جامعی به حساب نمیاد.چرا که شاخص های نواوری بالطبع در سازمانی با سازمان دیگر متفاوت می باشد.همونجوریکه بعنوان مثال در شرکتی یا سازمانی که کاملا دینامیکی و ساختار حاکمیتی دارد قطعا فاکتورهای ارزیاب کننده ی میزان نواوری با سازمان انعطاف پذیر کاملا متفاوت می باشد.همچنین نویسنده میتوانست در طرح پرسشنامه ی خود شاخص مهمی مانند سیستم تشویق و پاداش را نیز بعنوا جزء مهم در میزان نوآوری در نظر بگیرد.
    ویرایش توسط sajjad.rahmani : 08-06-2014 در ساعت 00:11

  9. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط HassanFazli نمایش پست ها
    با سلام
    من فکر میکنم که موقعیت نوآوری یه پارامتر کیفیه که کمی شده اما ظرفیت نوآوری یه کمیته که برآورد اجزای کلی استراتژی رو بصورت کمی بیان میکنه، چون اجزای ظرفیت اجزای کمی هستند اما اجزای موقعیت کیفی هستند.
    با سلام

    من فکر میکنم موقعیت وظرفیت نوآوری هردو پارامتر کیفی هستند که برای سهولت در قضاوت به داده های کمی تبدیل می شوند.معمولا در بحثای مدیریتی نظر خبرگان به هرچیزی ارجحیت خواهد داشت مخصوصا در حوزه های ارزیابی و ارزشگذاری نوآوری ولی برای انجام یک کار علمی قوی بالاجبار نیاز به کمی کردن شاخص ها می باشد.

  10. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    6
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    امروزه نوآوری کلید اصلی برای ماندن در صحنه رقابت است. جهانی شدن برای بعضی از شرکت های تولیدی کوچک و متوسط که فاقد نیروی انسانی کافی، منابع مالی، مهارت در زبان و چشم انداز بین المللی هستند،با افزايش چشمگير نقش دانش و نوآوري در فعّاليت هاي اقتصادي، نوآوري به مهم­ترين جنبه خلق دانش تبديل شده استیک امر هولناک و دلهره آور است.
    شرکت های تولیدی کوچک و متوسط درزمینه نوآوری خلاق تر از شرکت های بزرگ هستند. مزایای نسبی آنها درمقایسه با شرکت های بزرگ درزمینه نوآوری، قابلیت انعطاف پذیری و سرعت واکنش آنهاست. در نتیجه این شرکت ها معمولا به خاطر قابلیت های نوآورانه شان، نقش اقتصادی و اجتماعی با ارزشی را ایفا می کنند. شرکت های کوچک و متوسط می توانند از تمرکز سنتی برای محصول فاصله بگیرند و با به کارگیری تکنولوژی جدید در توسعه نوآوری محصول گام بردارند. به طور کلی شرکت هایی که در محیط هایی با رقابت بالا عمل می کنند، تمایل دارند نوآوری بیشتری در محصولاتشان داشته باشند.
    جدای از استراتژی بازار مداری و ساختاری های رقابتی، ویژگی های شرکت هم نقش مهمی در به کارگیری نوآوری دارد. به طور کلی اندازه، سن، میزان تملک بازار و مقدار تولید هم از جمله عوامل تعیین کننده مهمی در نوآوری سازمانی به شمار می روند. شرکت های نوآور کوچک تر وجوان تمایل دارند در زمینه پذیرش خلاقیت محصول نوآورانه تر باشند.ایجاد معیارهای بازاریابی نوآورانه برای کمک به شرکت ها در انتقال عقاید و محصولات خوب به سمت فروش و درآمد و عایدی مناسب، لازم و ضروری است. تغییر قوانین و مقررات مربوط به نوآوری استراتژیک، عامل کلیدی موفقیت بسیاری ازمدیران بازار بوده است.


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 03:34 بر حسب GMT +3.5 می باشد.