صفحه 2 از 3 اولیناولین 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 21
Like Tree34Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون دفاع از مدل‌های نوآوری خطی (تمرین 2 روزانه و پردیس)

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    10
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    به نام نقشبند این صفحه خاکی
    تعاریف:
    در طی سالهای 1960 – 1950 فرایند نوآوری بر اساس یک مدل خطی تعریف می شد. در این مدل ساده فرض می‌شود که نوآوری با تحقیق علمی جدیدی شروع می‌شود و در مراحل بعد به توسعه محصول، تولید و بازاریابی می رسد و در خاتمه، کالا، خدمت یا فرایند جدید با موفقیت به فروش خواهد رسید.
    بر طبق این مدل بیان می شود که برای ایجاد بازار پیشرو، باید تحقیقات علمی را بهبود و توسعه داد و تاکید بر روی تحقیق و توسعه است و نیاز بازار هم بر روی فعالیتهای تحقیق و توسعه تعریف شده است و ماهیتی مستقل ندارد‌. یعنی رمز موفقیت نوآوری طبق این مدل، سرمایه‌گذاریهای کلان در تحقیق و توسعه است‌.
    در این مدل هیچ پس‌ خورد بین مراحل در نظر گرفته نشده است. بنابراین تنها جوابگوی، صنایع ساده ای مانند پتروشیمی‌ها خواهد بود.
    بطور کلی در اين مدل عامل اصلي نوآوري فشار علم و تكنولوژي است. فشار تكنولوژي به‌عنوان يك فرآيند ترتيبي و خطي ساده در نظر گرفته مي‌شود و بازار ظرفي براي ريختن نتايج تحقيق و توسعه در آن است
    تاریخچه:
    در اروپا یک دانشمند با گرایش‌های مارکسیستی به نام برنال از ر طرفداران این دیدگاه بود و عقیده داشت که علم دارای ظرفیت بالقوه برای تبدیل شدن به موتور پیشرفت است.
    این نگاه وی برخلاف نظر دانشمندان اروپایی آن زمان بود که مبتنی بر تجربیات جنگ جهانی اول در مورد رابطه میان علم و پیشرفت تردید داشتند. برنال همچنین مبتنی بر گرایش‌های خود و در تقابل با نگاه بوش عقیده داشت که علم باید به‌صورت مرکزی و به‌وسیله دولت برنامه‌ریزی و کنترل شود.
    این دیدگاه با مخالفت پولانی در انگلستان روبه‌رو شد که مشابه بوش علم را یک جمهوری مستقل می‌دانست به این دلیل که دفاتر دولتی قادر به درک جزئیات فنی و پیچیده لازم برای مدیریت علم نیستند و لذا نباید در آن دخالت کنند.
    مقاله:
    انچه که نویسندگان این مقاله به ان اذعان دارند و بر ان اصرار دارند این است که مدل خطی جزو ساده ترین مدل ها برای توصیف فرآیند نوآوری می باشد. و در انتها این نتیجه گیری را می کنند که انتقادات به مدل خطی عادلانه نمی باشد ولی مدلی عمومی برای نوآوری نیز محسوب نمی شود.
    این مدل می تواند در حوزه های مثل صنایع دانش بنیان مورد استفاده قرار گیرد

    در ابتدای مقاله نویسندگان انتقادات به این مدل را در 4 دسته طبقه بندی می کنند:
    فرآیند نوآوری، موانع، بازخوردها و نقش هریک از عوامل چرخه
    در این مقاله دو نوع مدل خطی در دو سطج بنگاهی و ملی ارائه شده است:
    1 مدل خطی محکم –2 مدل خطی ضعیف
    که شماره یک شامل تحقیقات پایه - تحقیقات کاربردی- توسعه محصول- تولید-بازاریابی-نفوذ است
    و شماره دو میگوید که تحقیقات پایه و پیشرفتهای علمی عامل بسیار مهمی در ارائه این مدل می باشد

  2. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    1
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    یکی از مباحثی که در مقاله اشاره کرده است سادگی مدل خظی می باشد که به نظرم این نگاه نویسنده مقاله درست نمی باشد.در دنیای امروز تاکید بر سادگی در مباحث خبری و اطلاع رسانی و روزمره می شود و در مباحث علمی و تحلیلی همچنان عمیق شد اهمیت بسیاری دارد. به همین علت سادگی یک مدل یک مزیت محسوب نمی شود. البته این نگاه که می توان از ایم مدل در بعضی زمینه ها مانند صنایه دانش بیان استفاده کرد و به راحتی نمی توان ی ک مدل را کنار گذاشت صحیح می باشد.
    با توجه به این که نویسنده مقاله خود بر سادگی مدل خطی دارد و،قطعا با توجه به سادگی این مدل اگر نیاز های بنگاه ها را برطرف می ساخت کسی سراغ مدل های پیچیده تر نمی رفت و بنظر این مدل با توجه به پارادایم های فراوان و پیپیدگی که در دنیای امروز وجود دارد جوابگو نمی باشد.
    و در آخر شاید این نگاه که مدل خطی را نباید با بی انصافی نقد و کنار گذاشت درست باشد ولی نویسنده مقاله نتوانسته است دلایل قوی و قانع کننده ای برای آن بیاورد که چرا باید همچنان از این مدل استفاده شود

  3. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    5
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    هوالحق
    این مقاله در ابتدا شرح کاملی از مدل نوآوری باز می دهد و سپس درباره ی انتقادهایی که از این مدل شده بحث کرده و آنها را به دو دسته تقسیم یک سری از آنها را خیلی سطحی و نامعتبر دانسته و به آنها را کنار گذاشته ولی به انتقاد های اصلی می پردازد و معتقد است که آنها مخرب نیستند بلکه آنها را نسخه های تصویه شده از lm می داند. در بیشتر این انتقادات lm را یک مدل خیلی ساده ، ماشینی می دانند ولی در این مقاله این مدل را حداقل در برخی حوزه ها از تجزیه و تحلیل صنایع مبتنی بر علم و زمینه های سیاسی مفید می داند

  4. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 2 پست

    نقد مدل های خطی

    به نام خدا
    در این مقاله سعی شده است که برای اولین بار یک تفسیر استاندارد برای مدل های خطی با رعایت عدالت و انصاف و با استفاده از مجموعه ای متنوع از ایده های توسعه یافته در طی یک دوره ی زمانی بصورت بندبند در سطح کلان و در سطح مزو و در سطح خرد انجام دهد.
    این ایده که تحقیقات پایه ، پدید آورنده کلیدی نوآوری در امتداد یک دنباله خطی از مراحل است ،وجه مشترک انواع مدل هاست.این مقاله به شناسایی انتقادات اصلی که به طور معمول به lm وارد شده است و آنها به اجزای مختلف مدل اعمال می شود،پرداخته است که مهمترین آنها عبارتند از :

    1. عدم تعامل میان فعالیت های درگیر در فرآیند نوآورانه.بعنوان مثال در مدل کشش بازارمشکلات فنی تولید در هنگام طراحی و ساخت محصول بعد از تحقیقات بازاریابی بوجود می آمد.
    2. در تضاد بودن نقش تحقیقات پایه با منابع دیگر نوآوری
    3. همواره یک نوع روند در طول فرایند مشاهده می شود و نوآوری بصورت فعالیتهای پی در پی جدا از هم تعریف می شود.
    4. عدم وجود اختلاف و تنگناها در جریان دانش،به این معنی که هر ایده ای که تولید می شود به بازار ختم خواهد شد که کاملا اشتباه بوده است.
    5. فعل و انفعالات پی در پی بین مراحل فرایند نوآورانه به معنای خود تقویتی مکانیسم نمی باشد.
    6. این مدل ها توجهی به محیط بیرونی سازمان شامل رقبا، مشتریان و عرضه کنندگان نمی کنند.

    البته باید اشاره کرد که بسیاری از انتقادهای وارد شده به مدل غیر قابل ضمانت می باشند.البته مدل های خطی از بسیاری دیگر از جنبه ها قابل سرزنش کردن هستند که غالبا ارتباط بسیار کمی با مدل دارند و بسیاری از این انتقادات بر می گردد به تصور غلط ما از خطی بودن.همچنین در این مقاله استدلال می شود که بطور جدی به برگشت ناپذیری زمان باید توجه شود.همچنین می توان بیان کرد که مدل های خطی به معنای یک مفهوم سیاستی کلی نمی باشند.
    بهرحال شاید بتوان گفت که مدل های خطی هنوز هم در برخی صنایع میتوانند جواب دهند و ما نباید تنها نیمه ی خالی لیوان را ببینیم و به قول فریمن شاید مدل هایی که در ابتدا بسیار به سخره گرفته میشدند،در انتها باعث نجات بسیاری از سازمانهای به گل نشسته شدند.به عنوان مثال شاید بتوان گفت موضوعی که برای بنده در شرکت بیمکث پیش آمد و با توجه به ضعف بخش بازاریابی شرکت،محصولات بدون توجه به نیاز بازار و رقبای موجود تولید می شدند و برای مدتی فروش محصولات شرکت ناباورانه به پایین ترین حد خود در چند سال گذشته رسید که موجب اخراج مسئول بخش بازاریابی گردید.این مسئله این نکته را می رساند که توجه به مدل کشش بازار هنوز هم می تواند کار ساز واقع شود چرا که با مطالعه ی بازار جدیدی که انجام گرفت، مشکل شناسایی شد و فروش محصولات به روند گذشته ی خود برگشت.
    در رابطه با نقد نظرات دوستان باید بگم که دوستان بیشتر سعی کرده اند که این مدل را در حال حاضر ناکارآمد جلوه دهند که باید در جواب دوست خوبم آقای نفطچی که ابراز داشته اند ساده بودن مدل جزء مزیت های مدل نیست باید بگم که ساده بودن و درک آسان مدل بارزه ی مهمی می باشد اتفاقا.
    ویرایش توسط sajjad.rahmani : 24-02-2014 در ساعت 13:17

  5. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    محل سکونت
    Tehran
    ارسال ها
    5
    تشکر
    3
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    بسمه تعالی
    ضمن عرض سلام به همه ی دوستان؛

    این مقاله درباره ی نقاط قوت و ضعف مدل خطی (lm) نوآوری ، بحث می کند .
    در ابتدای مقاله یک تعریف جامع از مدل خطی ارئه شده و چهار انتقاد اصلی که به مدل وارد شده است را بیان می کند .
    اولآً ادعا شده است که lm همانطور که اغلب بیان می شود یک نسخه ساده شده از مجموعه ای از گزاره های پیچیده تر است . این گزاره ها لزوماً و منطقاً با یکدیگر مرتبط نیستند . در مورد برخی از این گزاره ها و یا همه ی آنها نقدهایی موجود است .
    دوماً در این مورد بحث می شود که همه ی انتقادها مخرب نیستند .
    سوماً نقد واقعاً مخرب به lm که با رسمیت شناختن ماهیت سیستمیک ، پویا و تعاملی نوآوری همراه است .
    چهارماً مدل خطی نسخه خاص اصولی ارائه نمی کند و در این زمینه با مشکل روبرو است .
    در ادامه مقاله ریشه های مدل خطی بیان شده به این صورت که :
    آیا مدل خطی تا بحال وجود داشته است یا خیر و در مورد علوم و مرزهای بی پایان آن و شکل های مستحکم تر مدل خطی بحث شده است و در ادامه به انتقاد منتقدان و رد نظر ایشان پرداخته است .
    ویرایش توسط مهدی دورودیان : 22-02-2014 در ساعت 00:06

  6. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    4
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    در این پژوهش که بهبحث درباره ی یکی از گویا و ساده ترین مدل های موجود در زمینه ی نوآوری میپردازد ،خودِ مقوله ی "انتقاد" مورد نقد قرار میگیرد و از این زاویه به بحثنگریسته میشود که گاهی میتوان با در نظر گرفتن جنبه های مثبت و فهوای سازنده یبرخی از انتقاد ها ، از کلیت بخشیدن به تمامی انتقاد ها با نگرشی منفی و مخرباجتناب نمود.
    همچنین با دیدی مشابه و با پرهیز از یک جانبه نگری عنوان میگردد که شاید صحیحنباشد که به سادگی مدل خطی را با وجود تمامی انتقادهای وارد و بحث های منفی موجوددر رابطه با آن کنار گذاشت و رسما نفی و حذف نمود. میتوان بحث درباره ی دلایلماندگاری احتمالی و کاربرد این مدل در مسائل کنونی و حتی آتی را در قالب پژوهشیمجزا مورد تحلیل قرار داد. زیرا بنظر میرسد در این مقاله بصورت مکفی و منطق پذیربه این نکته پرداخته نشده است.

  7. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    به صورت خلاصه مدل خطی نوآوری مدلی است که دارای تعریف معین و چارچوب مشخصی نیست و دارای ابهاماتی می باشد و همین امر موجب آن گردیده است که اختلافاتی بر سر استفاده و کارکرد آن در بین کارشناسان روی دهد.
    این مدل فرآیند نوآوری را برای تحلیل به صورت خطی در می آورد تا ضمن ساده کردن آن بتوان آنرا به راحتی تحلیل نمود.ایرادی که شاید به آن وارد است این امر می باشد که ساده سازی موجب این میشود که برخی نتیجه گیری ها و فرآیند های مبتنی بر این روش دارای صحت و دقت لازم نمی باشد و درآن از برخی مسائل تاثیر گذار به خاطر خطی بودن صرف نظر گردیده است.
    این مدل از دو دیدگاه بررسی می گردد یکی در سطح کلان و دیگری در سطح خرد و بر اساس آن این مدل به دو مدل قوی و ضعیف تقسیم بندی می گردد.




    mkazemian likes this.

  8. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    2
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط ghafarimoghadam نمایش پست ها
    لطفا با مطالعه دقیق‌تر مقاله، مطالب خود را بیشتر و بهتر تشریح کنید.
    در برخی از مقاطع زمانی شرکت های پیشتاز در تکنولوژیهای نوین و منحصر به فرد به واسطه متفاوت بودن محصولشان در حاشیه امنیتی در بازار مصرف به سبب وفاداری مشتریان منتظر برخور دار هستند یعنی هر آنچه را که عرضه می کنند مشتریان با اشتیاق میخرند .این چرخه بواسطه استفاده بهینه از علومی همچون تبلیغات، بازاریابی،روانشناسی ،فلسفه و...... .بعلاوه فناوری.... بدست آمده است.
    همانند صفهای طویل انتظار خرید محصول شرکت اپل آی فون.iphone.jpg

  9. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    5
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    در این مقاله ، با توجه به نقدهایی که به مدل خطی نوآوری وارد شده است، تلاش می شود تا یک نگاه منطقی به تمامی نقدها و ادعاهای مطرح شده ، ارائه گردد.
    مدل خطی نوآوری ، نوآوری را ساده سازی می نماید و فرآیند نوآوری را ترتیبی می داند همچنین علم به عنوان منشا نوآوری در نظر گرفته می شود.
    یکی از اصلی ترین انتقادهایی که به مدل خطی نوآوری وارد شده است، مربوط به گزارشی می شود که آقای بوش به رئیس جمهور امریکا ارائه نمود.
    ضمنا باید اشاره نمود که تمامی انتقادهای وارد شده به مدل خطی نوآوری ، عادلانه نمی باشد . و همچنین مدل خطی ، یک مدل کلی برای نوآوری نیست . مدل خطی نوآوری با توجه به تمامی کاستی هایی که دارد ، می تواند همچنان در حوزه های خاصی کاربردهای موثری نیز داشته باشد.
    انتقادات وارده به این مدل در 4 گروه دسته بندی می شود. باید توجه داشت که بسیاری از نقدهای مطرح شده ، به دلیل تمرکز بر روی یک بعد خاص از مدل خطی بوده است و درصورتی که به صورت کامل و جامع به این مدل نگریسته شود ، می توان به بسیاری از نقدها جواب صحیحی داد.

  10. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2014
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    با سلام
    هرچه تلاش کردم بعلت حجم مطالب خودکه حدود 1200 کلمه بود نتوانستم آنرا آپلود کنم لذا فایل آن رابرای همه همکلاسی های عزیز وآقای غفاری مقدم ایمیل کردم... با احترام کاظمیان


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:11 بر حسب GMT +3.5 می باشد.