صفحه 1 از 6 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 از مجموع 57
Like Tree103Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون جایگاه ایران در گزارش gii 2015

  1. #1
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    ارسال ها
    107
    تشکر
    89
    تشکر شده 134 بار در 40 پست

    Question بحث و نظر پیرامون جایگاه ایران در گزارش gii 2015

    مطالبی راجع به گزارش شاخص جهانی نوآوری یا همون GII براتون ارائه شد. حالا لازمه که به گزارش مربوطه مراجعه کنید و جایگاه ایران را در آن مورد بررسی و تحلیل قرار دهید. جدولی در پیوست قرار داده شده و برای هر دانشجوی یک رکن تخصیص داده شده است. هر دانشجو موظف است در این تمرین موارد زیر را در مورد رکن خود پاسخ دهد:

    1- رتبه و امتیاز ایران در رکن/زیررکن‌ها/شاخص‌ها چیست؟
    2- وضعیت کشور را مبتنی بر هر زیررکن تحلیل کنید و بگوئید که چرا کشور در این جایگاه قرار دارد؟
    3- راه‌کارهای پیشنهادی خود را ارائه دهید؟


    نکته 1: حتما به تفکیک پاسخ سوالات فوق را بدهید تا مخاطب متوجه مطلب شود.
    نکته 2: پاسخ‌ها باید تحلیلی باشد.


    https://www.globalinnovationindex.or...rt-2015-v6.pdf
    فایل های پیوست شده

  2. تشکرها از این نوشته :


  3. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    8
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    1- نحوه رتبه‌بندي كشورها درgii بر اساس محاسبه نسبت نمره بروندادهاي نظام نوآوري هر كشور به نمره ورودي‌هاي آن انجام مي‌شود. هر قدر اين عدد بزرگ‌تر باشد، امتياز بالاتري منظور خواهد شد و كشور از رتبه بهتري برخوردار خواهد بود.
    درگزارش gii ( شاخص جهانی نو آوری) دو زیر شاخص درونداد و برونداد داریم که رکن پنجم آن پيچيدگي كسب و كار در زير شاخص درونداد است.
    پيچيدگي كسب و كار خود داراي سه زير شاخص عاملان دانش – وابستگي‌هاي نوآوري – جذب دانش است.
    هر يك از زير شاخص ها نيز خود داراي زير شاخص‌هايي مي‌باشد . شكل زير به همراه رتبه مربوطه در ايران نمايانگر اين موضوع مي‌باشد
    رتبه پيچيدگي كسب و كار ايران بر اساس اين گزارش 130 مي‌باشد.



    2- ایران در جذب و به کارگیری دانش چه دانش داخلی و چه دانش بین المللی در بخش کار در رده های پایین به سر می برد. همچنین ارتباط بین بنگاهها و شرکتها چه در داخل و چه در خارج از ایران در سطح کم و پایین قرار دارد.
    بخش سیاستگذاری در ارتباط کسب و کارهای داخلی و خارجی ضعیف می باشد و شاید در برخی موارد مانعی برای کسب و کار با کارایی مطلوب می باشد.


    3- دانش یک عامل اساسی در نوآوری و توسعه است. کشور باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و با ایجاد زیرساخت‌های انسانی نوآوری و رشد را افزایش دهد. کسب‌وکارها باید منابعی برای رشد استعدادها را فراهم کنند.
    کشور باید سرمایه انسانی مستعد را از کشورهای دیگر جذب کند و در فعالیت های نوآورانه به کار گیرد، همچنین باید زمینه ای را فراهم کند تا افراد با استعداد و نخبه از کشور خارج نشوند و انگیزه بالا برای آنان ایجاد نماید.
    باید سیستم آموزشی طوری طراحی شود که استعداد افراد پرورش يابد و بتوان افراد نوآور و خلاق به جامعه تحويل داد.
    در مجموع بايد نقاط ضعف را تشخيص و در راستاي تقويت و بهينه شدن آن گام برداشت ، همچنين تهديدها را شناسايي كرد و به فرصت تبديل نمود.

  4. تشکرها از این نوشته :


  5. #3
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    13
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    سلام
    بسیار عالی است .
    ممنون

  6. #4
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    خانم رافتي
    با سلام
    ضمن تشكر از مطلب ارسالي از جانب شما . لطفا در خصوص زير شاخه توسعه خوشه اي دولت از شاخه وابستگي هاي نو آوري قدري بيشتر توضيح دهيد . منظور از آن چيست؟

  7. #5
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    8
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    با سلام آقاي زالي
    تا جايي كه من از اين گزارش متوجه شدم در اين زير شاخص نقش اقتصاد در منطقه بررسي مي‌شود . به اين معني كه بررسي مي‌شود هر كشور چگونه مي‌تواند به صورت گسترده و خوشه‌اي (از نظر موقيت مكاني شرکت ها، تامین کنندگان، تولید کنندگان محصولات مرتبط و خدمات، و نهادهای تخصصی در یک زمینه خاص )توسعه پيدا كند . كه ارزش بين 1 و 7 را به خود اختصاص مي‌دهد(1 = وجود ندارد. 7 = گسترده در بسیاری از زمینه ها)
    حسن زالي likes this.

  8. #6
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    13
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    رتبه و امتیاز ایران در رکن/زیررکن‌ها/شاخص‌ها چیست؟



    وضعیت کشور را مبتنی بر هر زیررکن تحلیل کنید و بگوئید که چرا کشور در این جایگاه قرار دارد؟
    تحصیلات: همان گونه که ملاحظه می گردد، در زیر رکن تحصیلات، کشور ما وضعیت قابل قبولی ندارد و این به دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سهم بودجه تحصیلات از تولید ناخالص داخلی کشور و بودجه تخصیص یافته به تحصیلات دوره راهنمایی و متوسطه است. اگر چه کشور در شاخصی مانند میانگین سال های تحصیل در مدرسه با عددی نزدیک به 15 سال، در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما این شاخص به تنهایی نتوانسته وشعیت کشور را در زیر رکن تحصیلات بهبود دهد.
    تحصیلات دانشگاهی: زیر رکن دیگری که به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است، وضعیت تحصیلات دانشگاهی کشورها می باشد. کشور ما از نظر میزان افرادی که داوطلب ورود به دانشگاه هستند، با 55.2% در وضعیت خوبی قرار دارد. البته بالا بودن این شاخص و علاقه مندی عموم جامعه به تحصیلات دانشگاهی لزوماً معنای مثبتی نخواهد داشت و وقتی این شاخص را در کنار شاخص های دیگری مانند نرخ بیکاری در کشور قرار می دهیم، این نتیجه حاصل می شود که تعدادی از داوطلبین ورود به دانشگاه، نه به دلیل علاقه به تحصیل و بلکه به دلیل آن که چاره دیگری ندارند، قدم در این راه می گذارند. شاخص دیگر در این زیر رکن، میزان فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه و مهندسی است. به نظر می رسد، طراحان این شاخص بر این باور بوده اند که امکان بروز و ظهور نوآوری در رشته های مهندسی و علوم پایه بیشتر از سایر رشته ها است و بالا بودن تعداد فارغ التحصیلان این رشته ها، فضای ایجاد نوآوری را در کشور ایجاد می نماید. کشور ما از نظر این شاخص در رتبه اول قرار گرفته است و این موضوع، در صورتی یک عامل مثبت به شمار می آید که کیفیت تحصیل در دانشگاه ها چنان بالا باشد که فارغ التحصیلان این رشته ها، پس از خروج از دانشگاه، منشأ ایجاد نوآوری در تمام صنایع کشور باشند. آخرین شاخص در زیر رکن تحصیلات دانشگاهی، میزان انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور است که پایین بودن این نرخ با توجه به پایین بودن رتبه دانشگاه های کشور در رنکینگ های جهانی، جوسازی ها علیه وضعیت زندگی در کشور، کمبود امکانات رفاهی کشور به نسبت سایر کشورها و ارائه دروس دانشگاهی به زبان فارسی، بدیهی به نظر می رسد و بدتر از آن کشور ما نه تنها در جذب دانشجویان خارجی ضعیف عمل کرده، بلکه هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان و نخبگان داخلی را نیز در اثر مهاجرت به دیگر کشورها، از دست می دهد.
    تحقیق و توسعه: در زیر رکن تحقیق و توسعه، ایران با رتبه 59، در جایگاه نسبتاً مطلوبی قرار گرفته است. مطابق جدول فوق، حدود 0.7% از تولید ناخالص داخلی کشور، صرف تحقیق و توسعه می گردد که کشور ما را از این لحاظ در رتبه 46 جهان قرار داده است. میزان محققین و پژوهشگران ما نیز، مناسب است و البته باید توجه شود که لزوماً تعداد بالای محققین، تا زمانی که کیفیت خروجی ها و تحقیقات انجام شده در حد قابل قبولی نباشد و ثمره این تحقیقات در عمل مورد بهره برداری قرار نگیرد، عامل مثبتی به شمار نمی آید. رتبه 3 دانشگاه برتر کشور در سیستم رتبه بندی qs نیز، سبب شده است که کشور ما از نظر کیفیت دانشگاه ها در رتبه 56 جهان قرار گیرد.

    راه‌کارهای پیشنهادی خود را ارائه دهید؟

    • قبل از هر چیز توجه به این نکته ضروری است که وضعیت نوآوری در کشور، باید با توجه به تمامی ارکان تعریف شده سنجیده شود و بررسی یک رکن یا زیر رکن خاص به تنهایی معنادار نخواهد بود. رکن " تحقیقات انسانی و سرمایه ای " جزو ارکان ورودی این سیستم شاخص گذاری می باشد و تحلیل نتایج آن تا زمانی که نتایج ارکان خروجی را مورد توجه قرار ندهیم، کارگشا نخواهد بود.
    • در خصوص بهبود رتبه کشور در بخش تحصیلات، افزایش سهم بودجه تحصیلات پیش از دانشگاه در تولید ناخالص داخلی و تخصیص این بودجه به اقداماتی از جمله ارتقاء سطح علمی و کیفی معلمان، افزایش رضایت مندی معلمان که منجر به صرف وقت و انرژی بیشتر از سوی آنان خواهد شد، تجهیز محیط مدارس به سمت کاربردی تر شدن دروس، معرفی دروس جدید و به روز رسانی کتاب های دروس گذشته همگام با علم روز دنیا و ...، مثمر ثمر خواهد بود.
    • در خصوص بهبود رتبه کشور در بخش تحصیلات دانشگاهی، مهمترین بخش، افزایش میزان ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه های کشور می باشد که این مهم، با توجه به شرایط حال حاضر کشور و نهایی شدن توافق برجام، در صورتی که اقداماتی همچون معرفی کشور ایران و دانشگاه های آن در مجامع علمی بین المللی، حضور فعال در سمینارها و کنفرانس های معتبر خارجی، برگزاری همایش های بین المللی در داخل کشور، تحکیم روابط با دانشگاه های خارجی، ارتقاء سطح کیفی زندگی دانشجویی و ارائه دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی، انجام گردد، دور از دسترس نخواهد بود.
    • در خصوص بهبود رتبه کشور در بخش تحقیق و توسعه، راهکارهایی چون افزایش سهم بودجه تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی می تواند کارگشا باشد.
    ویرایش توسط حامد شاطری : 15-02-2016 در ساعت 19:45

  9. #7
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    با سپاس از پاسخ شما

  10. #8
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد شاطری نمایش پست ها
    رتبه و امتیاز ایران در رکن/زیررکن‌ها/شاخص‌ها چیست؟



    وضعیت کشور را مبتنی بر هر زیررکن تحلیل کنید و بگوئید که چرا کشور در این جایگاه قرار دارد؟
    تحصیلات: همان گونه که ملاحظه می گردد، در زیر رکن تحصیلات، کشور ما وضعیت قابل قبولی ندارد و این به دلایل مختلفی از جمله پایین بودن سهم بودجه تحصیلات از تولید ناخالص داخلی کشور و بودجه تخصیص یافته به تحصیلات دوره راهنمایی و متوسطه است. اگر چه کشور در شاخصی مانند میانگین سال های تحصیل در مدرسه با عددی نزدیک به 15 سال، در وضعیت مطلوبی قرار دارد، اما این شاخص به تنهایی نتوانسته وشعیت کشور را در زیر رکن تحصیلات بهبود دهد.
    تحصیلات دانشگاهی: زیر رکن دیگری که به طور خاص مورد توجه قرار گرفته است، وضعیت تحصیلات دانشگاهی کشورها می باشد. کشور ما از نظر میزان افرادی که داوطلب ورود به دانشگاه هستند، با 55.2% در وضعیت خوبی قرار دارد. البته بالا بودن این شاخص و علاقه مندی عموم جامعه به تحصیلات دانشگاهی لزوماً معنای مثبتی نخواهد داشت و وقتی این شاخص را در کنار شاخص های دیگری مانند نرخ بیکاری در کشور قرار می دهیم، این نتیجه حاصل می شود که تعدادی از داوطلبین ورود به دانشگاه، نه به دلیل علاقه به تحصیل و بلکه به دلیل آن که چاره دیگری ندارند، قدم در این راه می گذارند. شاخص دیگر در این زیر رکن، میزان فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه و مهندسی است. به نظر می رسد، طراحان این شاخص بر این باور بوده اند که امکان بروز و ظهور نوآوری در رشته های مهندسی و علوم پایه بیشتر از سایر رشته ها است و بالا بودن تعداد فارغ التحصیلان این رشته ها، فضای ایجاد نوآوری را در کشور ایجاد می نماید. کشور ما از نظر این شاخص در رتبه اول قرار گرفته است و این موضوع، در صورتی یک عامل مثبت به شمار می آید که کیفیت تحصیل در دانشگاه ها چنان بالا باشد که فارغ التحصیلان این رشته ها، پس از خروج از دانشگاه، منشأ ایجاد نوآوری در تمام صنایع کشور باشند. آخرین شاخص در زیر رکن تحصیلات دانشگاهی، میزان انتقال دانشجو از خارج به داخل کشور است که پایین بودن این نرخ با توجه به پایین بودن رتبه دانشگاه های کشور در رنکینگ های جهانی، جوسازی ها علیه وضعیت زندگی در کشور، کمبود امکانات رفاهی کشور به نسبت سایر کشورها و ارائه دروس دانشگاهی به زبان فارسی، بدیهی به نظر می رسد و بدتر از آن کشور ما نه تنها در جذب دانشجویان خارجی ضعیف عمل کرده، بلکه هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان و نخبگان داخلی را نیز در اثر مهاجرت به دیگر کشورها، از دست می دهد.
    تحقیق و توسعه: در زیر رکن تحقیق و توسعه، ایران با رتبه 59، در جایگاه نسبتاً مطلوبی قرار گرفته است. مطابق جدول فوق، حدود 0.7% از تولید ناخالص داخلی کشور، صرف تحقیق و توسعه می گردد که کشور ما را از این لحاظ در رتبه 46 جهان قرار داده است. میزان محققین و پژوهشگران ما نیز، مناسب است و البته باید توجه شود که لزوماً تعداد بالای محققین، تا زمانی که کیفیت خروجی ها و تحقیقات انجام شده در حد قابل قبولی نباشد و ثمره این تحقیقات در عمل مورد بهره برداری قرار نگیرد، عامل مثبتی به شمار نمی آید. رتبه 3 دانشگاه برتر کشور در سیستم رتبه بندی qs نیز، سبب شده است که کشور ما از نظر کیفیت دانشگاه ها در رتبه 56 جهان قرار گیرد.

    راه‌کارهای پیشنهادی خود را ارائه دهید؟

    • قبل از هر چیز توجه به این نکته ضروری است که وضعیت نوآوری در کشور، باید با توجه به تمامی ارکان تعریف شده سنجیده شود و بررسی یک رکن یا زیر رکن خاص به تنهایی معنادار نخواهد بود. رکن " تحقیقات انسانی و سرمایه ای " جزو ارکان ورودی این سیستم شاخص گذاری می باشد و تحلیل نتایج آن تا زمانی که نتایج ارکان خروجی را مورد توجه قرار ندهیم، کارگشا نخواهد بود.
    • در خصوص بهبود رتبه کشور در بخش تحصیلات، افزایش سهم بودجه تحصیلات پیش از دانشگاه در تولید ناخالص داخلی و تخصیص این بودجه به اقداماتی از جمله ارتقاء سطح علمی و کیفی معلمان، افزایش رضایت مندی معلمان که منجر به صرف وقت و انرژی بیشتر از سوی آنان خواهد شد، تجهیز محیط مدارس به سمت کاربردی تر شدن دروس، معرفی دروس جدید و به روز رسانی کتاب های دروس گذشته همگام با علم روز دنیا و ...، مثمر ثمر خواهد بود.
    • در خصوص بهبود رتبه کشور در بخش تحصیلات دانشگاهی، مهمترین بخش، افزایش میزان ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه های کشور می باشد که این مهم، با توجه به شرایط حال حاضر کشور و نهایی شدن توافق برجام، در صورتی که اقداماتی همچون معرفی کشور ایران و دانشگاه های آن در مجامع علمی بین المللی، حضور فعال در سمینارها و کنفرانس های معتبر خارجی، برگزاری همایش های بین المللی در داخل کشور، تحکیم روابط با دانشگاه های خارجی، ارتقاء سطح کیفی زندگی دانشجویی و ارائه دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی، انجام گردد، دور از دسترس نخواهد بود.
    • در خصوص بهبود رتبه کشور در بخش تحقیق و توسعه، راهکارهایی چون افزایش سهم بودجه تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی می تواند کارگشا باشد.
    جناب آقاي مهندس شاطري
    با سلام و سپاس از مطالب ارائه شده پس از مطالع توضيحات ارائه شده مطلبي به ذهن اينجانب رسيد كه به نظرم جاي بحث دارد.
    در خصوص رتبه تحصيلات با توجه به ورود بخش خصوصي به سيستم آموزسي كشور و كسب سهم قابل توجه اي در اين سيستم لذا سهم دولت در اين بخش كاهش خواهد يافت . آيا اين ميزان مشاركت و هزينه كرد بخش خصوصي در اين گزارش ديده شده است؟ در صورتي كه جواب منفي باشد شايد يكي از دلايل پايين بودن نرخ اين شاخص عدم توجه به هزينه هاي انجام شده از طرف بخش خصوصي در اين حوزه باشد .
    تحصيلات ، تحصيلات تكميلي و تحقيق و توسعه مي تواند حلقه هاي بهم چسبيده يك زنجير باشد كه در اين صورت كسب رتبه پايين در بخش تحصيلات مي تواند تاثير بسزايي در 2 حلقه ديگر بگذارد .
    با تشكر مجدد از مطالب مفيد شما

  11. #9
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    11
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    ارکان هفت گانه مورد ارزيابی در شاخص نوآوری جهانی gii شامل هفت رکن زیر می باشد :

    1. چارچوب نهادی
    2. سرمايه انسانی وتحقیقات
    3. زيرساخت4
    4. پیچیدگی بازار
    5. پیچیدگی کسب و کار
    6. خروجی های دانشی و فناورانه
    7. خروجی های خلاقانه

    اين ارکان در قالب دو دسته بندی میگردند.

    1. ورودی نوآوری
    2. خروجی نوآوری

    طبقه ورودیهای نوآوری شامل پنج رکن اول می شود که مسئولیت توانمندساز نوآوری را برعهده دارند و خروجیهای نوآوری شامل دو رکن آخر می شود که نتايج فرآيند نوآوری را در بر دارند.

    رتبه و امتیاز ایران در رکن وزیررکن‌های مربوط به سرمایه انسانی و تحقیقات :






    وضعیت کشور و دلیل قرار گرفتن در این جایگاه :

    در اینجا ما به دسته ورودی های نوآری و رکن دوم می پرازیم که شامل سرمایه انسانی و تحقیقات و زیر شاخه های آن می باشد .
    رتبه های ورودی کشور ایران در رکن دوم در سالهای 2011 تا 2015 به شرح ذیل می باشد :



    در این رکن به بررسی شاخص های تحصیلات و فعالیت های تحقیق و توسعه در کشور و زیر شاخه های آن می پردازیم و این شاخص ها را با سطح استاندارد جهانی مقایسه می نماییم .
    در خصوص شاخص تحصیلات رتبه کشور ما 97 می باشد که با توجه به امتیازهایی که در زیر شاخه های آن بدست آمده کشور از رتبه خوبی برخوردار نمی باشد همانظور که در جدول مشاهده کردیم در دو زیر شاخه "سطح توانایی در خواندن ریاضیات و علوم " و" نسبت دانش اموزان به معلمان" اطلاعاتی در دسترس نبوده .
    در زیر شاخه تحصیلات تکمیلی کشور از رتبه خوبی برخوردار می باشد هر چند که در زیر شاخه " میزان ورود دانشجویان خارجی به کشوربرای تحصیلات عالی و ثبت نام دانشجویان در خارج از کشور " با رتبه 100 که رتبه خوبی نیست مواجه هستیم و با توجه به اینکه ما در کشور دانشگاههای بین المللی داریم ولی همانظور که مستحضر هستید بین المللی سازی دانشکاهها شاخص ها و استانداردهای بین المللی دارد و نیازمند استفاده از روش هایی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته از ان پیروی میکنند که متاسفانه در کشور ما اصولا این استانداردها رعایت نمی شود و در خصوص ثبت نام دانشجویان در خارج از کشور متاسفانه کشور ما با موج عظیم خروج دانشجویان از کشور مواجه هستیم سالانه بیش از 5000 دانشجو از کشور برا ی تحصیل خارج می شوند که این آماری نگران کننده است .ولی با این وجود با توجه به رتبه های کسب شده در زیر شاخه های " ثبت نام در تحصیلات عالی" با رتبه 48 و " تعداد فارغ التحصیلان علوم و مهندسی" با رتبه 1 باعث شده که در خصوص تحصیلات تکمیلی رتبه خوبی داشته باشیم و دلیل آن نیز داشتن نیروی جوان درکشور و علاقمندی به مدرک و مدرک گرایی که در کشورمان وجود دارد می باشد .
    در زیر شاخه تحقیق و توسعه در زیر شاخه" سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه " بررسي‌ها نشان ميدهد عليرغم اهميت بسيار بالاي تحقيق و توسعه ، تنها بخش كمي از منابع كشور صرف تحقيق و توسعه مي‌گردد البته در این خصوص آماری که ارائه شده قدیمی می باشد و بر اساس آن امتیاز 54 را کسب نموده ایم همچنین در خصوص " کیفیت موسسات علمی و تحقیقاتی" نیز آمار دقیق و بروزی ارائه نگردیده . سهم هزينه تحقيق و توسعه در کشور پایین بوده و پايين بودن سهم هزينه‌هاي تحقيق و توسعه، مويد اين نكته است كه بنگاهها چندان تمايلي به تلاش‌هاي نوآورانه و ايجاد ظرفيت انتقال فناوري جديد به عنوان محركي در رشد كمي و كيفي ندارند، اين اقدام آنها منجر به عدم ارائه محصولات و خدمات جديد توسط آنها و کاهش قدرت رقابتي در بازارهاي داخلي و خارجي مي‌گردد.
    راهکارهای پیشنهادی :
    رهبران gii یک ارتباط بین سرمایه نیروی انسانی با چرخه نوآوری بدست آورده اند بطوریکه سرمایه گذاری در بخش سرمایه انسانی همراه با زیر ساخت های نو اوری باعث می گردد که خلاقیت را به سطح بالایی برسانیم کشورهایی که سطوح درآمدی بالایی دارند تلاش می کنند که تمرکزشان را روی افزایش سرمایه گذاری بگذارند که باعث محرک رشد در خروجی نوآوری و بهبود سرمایه انسانی است .و بالعکس کشورهایی که سرمایه گذاری ضعیفی دارند سیاست سرمایه گذاری در بخش منابع انسانی را انجام نمیدهند که یکی از مهمترین بخش های ورودی است .پس از بررسی 10 کشور برتر که در gii در سال 2014 و 2015 بعمل آمد بزرگترین شکاف بین کشورهایی که درامد اقتصادی بالا دارند ( رتبه آنها بالای 25 است با کشورهایی که رتبه انها بین 11 تا 25 است ) در بحث سرمایه انسانی و پژوهش می باشد .
    در سال 2014 در رکن دوم که رکن تحصیلات و تحقیق و توسعه می باشد رتبه کشور 46 بوده است که در سال 2015 نیز همین رتبه را داراست .و تغییری در آن صورت نپذیرفته البته از سال 2011 تا 2015 کشور ما موفق گردیده که 12 پله صعود در این رکن داشته باشد و از رتبه 58 به 46 صعود پیدا کند که می توان از دلایل پیشرفت در این رکن به توسعه ظر فیت های دانشگاهی و علاقه به تحصیل (مدرک گرایی ) اشاره نمود و البته که داشتن نیروی جوان در کشورمان نیز در این خصوص تاثیر به سزایی دارد .با توجه به روند رو به رشد کشور بسمت سالخوردگی این مزیت در معرض خطر است و در صورتی که به فکر برطرف کردن این مشکل نباشیم بزودی از این مزیت بی بهره خواهیم ماند
    برای مواجهه با این معذل می توان از راهکارهای تشویق جوانان به تشکیل خانواده و کمک به این امر از سوی دولت و خانواده ها و تشویق خانواده ها به افزایش جمعیت و عدم گرایش به تک فرزندی و یا حتی زندگی بدون فرزند و هم چنین فراهم نمودن امکانات رفاهی ، اموزشی، بهداشتی ، درمانی و .... برای تشویق خانواده ها از سوی دولت می تواند در این امر موثر واقع گردد.
    کسب رتبه 4 در حوزه تحصیلات عالی نشاندهنده رشد دانش آموختگان این کشور می باشد که هر چند تصويری مناسب از ايران در اين رکن بوجود می اورد ولی ا از سويی به دلیل نبود فرصت های مناسب کارو فعالیت در بازار بازده نوآوری در ايران را مورد تهديد قرار می دهددر خصوص تعداد فارغ التحصیلان ایران از رتبه خوبی برخوردار می باشد ولی بدلیل عدم وجود کار برای جوانان و یا عدم امکان پیشرفت و .... بخش بزرگی از جمعیت جوان و تحصیلکرده ویا محققان کشور از کشور خارج می گردند .آ مار افرادی که به قصد تحصیل از ایران می‌روند ایده‌آل است و همه دنیا کوشش می‌کنند بخشی از نیروهایشان برای ادامه تحصیل از کشور خارج شوند اصل مساله در ارتباط با برگشتن است. این‌که دانشجویانی که برای ادامه تحصیل می‌روند و دیگر بر نمی‌گردند نگران کننده است.
    ایجاد امنیت شغلی و بهبود وضعیت اشتغال می تواند تا حدودی مانع این امر گردد. افزون بر دانشجویانی که با انگیزه‌های اشتغال و اقتصادی و شرایط بهتر زندگی، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج را انتخاب می‌کنند، شرایط سیاسی به‌ویژه محدودیت‌های شدید در دانشگاه‌های داخلی و همچنین افت محتوای آموزشی به دلیل شرایط نامناسب جذب اعضای جدید برای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها هم بر شمار افرادی که در سال‌های اخیر به طرفداران ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی افزوده شده‌اند، افزوده است. بسیاری از دانشجویانی که شماری از آن‌ها در این سال‌ها به بهانه فعالیت‌های سیاسی از تحصیل محروم شده‌اند برای ادامه تحصیل چاره‌ای جز درخواست پذیرش از دانشگاه‌های خارجی نداشتند.
    برای اینکه از خروج این قشر از کشور جلوگیری نماییم و مانع خروج آنها گردیم می توان با سیاست هایی مثل در نظر گرفتن حقوق برای محققان و ایجاد امکانات جهت بالابردن مهارتهای انها و اصلاح نظام آموزش و پرورش و رساندن این نظام به استانداردهای جهانی کمک بنماییم . پشتیبانی از r&d می تواند در غالب کمک های مالی ، اختصاص یارانه و یا تخصیص اعتبار مالیاتی به r&d باشد ..
    تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg J1.jpg (21.7 کیلو بایت, 11 نمایش)

  12. #10
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    13
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسن زالي نمایش پست ها
    جناب آقاي مهندس شاطري
    با سلام و سپاس از مطالب ارائه شده پس از مطالع توضيحات ارائه شده مطلبي به ذهن اينجانب رسيد كه به نظرم جاي بحث دارد.
    در خصوص رتبه تحصيلات با توجه به ورود بخش خصوصي به سيستم آموزسي كشور و كسب سهم قابل توجه اي در اين سيستم لذا سهم دولت در اين بخش كاهش خواهد يافت . آيا اين ميزان مشاركت و هزينه كرد بخش خصوصي در اين گزارش ديده شده است؟ در صورتي كه جواب منفي باشد شايد يكي از دلايل پايين بودن نرخ اين شاخص عدم توجه به هزينه هاي انجام شده از طرف بخش خصوصي در اين حوزه باشد .
    تحصيلات ، تحصيلات تكميلي و تحقيق و توسعه مي تواند حلقه هاي بهم چسبيده يك زنجير باشد كه در اين صورت كسب رتبه پايين در بخش تحصيلات مي تواند تاثير بسزايي در 2 حلقه ديگر بگذارد .
    با تشكر مجدد از مطالب مفيد شما
    سلام جناب زالی
    ممنون بابت این نکته خوبی که گفتین.
    این گزارش معیار کلی آموزش کشور را بررسی کرده و بخش خصوصی هم شامل می شود .بدرستی ذکر کردید تحصيلات، تحصيلات تكميلي و تحقيق و توسعه زنجیره ای است، بهم پیوسته است.
    ممنون بابت دقت نظرتون


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 11:22 بر حسب GMT +3.5 می باشد.