صفحه 6 از 6 اولیناولین ... 456
نمایش نتایج: از شماره 51 تا 57 از مجموع 57
Like Tree103Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون جایگاه ایران در گزارش gii 2015

  1. #51
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    11
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    ممنون از خانم عرب پور من در تکمیل فرمایشات ایشون عرض کنم علاوه بر اعتبار دانشگاهها بنظرم یکی از دلایل خروج دانشجویان جهت تحصیل اخذ اقامت آن کشور می باشد یعنی درصد بالایی از کسانی که به قصد تحصیل از مملکت خارج می شوند واقعا به قصد تحصیل نیست چون امکان گرفتن اقامت و خروج از کشور در حال حاضر از این راه فراهم گردیده به این روش روی آورده اند که من فکر میکنم این مساله ناشی از عدم امنیت شغلی و بحث بیکاری است که در حال حاضر با ان در کشور مواجه هستیم

  2. #52
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    7
    تشکر
    49
    تشکر شده 0 بار در 0 پست
    رکنی که به اینجانب اختصاص داده شده است در دسته خروجی های نوآوری ، بنام خروجی های دانشی و فناورانه می باشد. در این رکن تمامی نتایج متداول حاصل از نوآوریها مورد بررسی قرار می گیرد.
    خروجی های دانشی و فناورانه شامل ۳ زیررکن زیربوده
    1-خلق دانش
    2-تاثیر دانش
    3-انتشار دانش
    که هریک شامل تعدادی شاخص هستند:
    خلق دانش
    1 درخواستهای پتنت ثبت شده بوسیله افراد مقیم در هر کشور در دفاتر محلی
    2 تعداد درخواستهای ثبت شده در دفاتر بین المللی
    3 ثبت داخلی مدل کاربردی در دفاتر محلی
    4 تعداد مقالات چاپ شده در نشریات علمی
    5 میزان قابل استناد به مقالات


    تاثیر دانش
    1 نرخ رشد نیروی کار
    2 میزان رشد تولید ناخالص ملی در ازای مشارکت نفرات بین ۱۵ تا ۶۴
    3 میزان هزینه نرم افزارهای کامپیوتری به نسبت تولید ناخالص داخلی
    4 تعداد گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ در قدرت خرید
    5 میزان تولید با تکنولوژی بالا و متوسط



    انتشار دانش
    1 میزان دریافتی به ازای لایسنس و حق امتیاز ، درصدی از کل تجارت
    2 صادرات high-tech وارداتی که کمتر مجددا صادر می شوند، درصدی از کل تجارت
    3 صادرات خدمات اطلاعات، رایانه ای و ارتباطات، درصدی از کل تجارت
    4 میزان سود سرمایه گذاری خارجی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی


    روند عملکرد ايران در رکن خروجیهای دانشی و فناورانه نشان از نزول پیوسته از سال 2012به بعد دارند. در سطح جهانی سويیس بهترين جايگاه را دارد و در سطح منطقه ای رژيم غاصب صهیونیستی در دو سال پايانی عملکرد فوقالعاده ای داشته است و در جايگاههای دوم و چهارم قرار میگیرد. اين رتبه ها ماحصل برآيند سه زيررکن و شاخصهای آنهاست. ارکان خروجی نوآوری در حقیقت نشان دهنده منفعت کسب شده از طرف کشور از طريق نوآوری است. در نتیجه اگر کشوری در زمینه توانمندسازهای نوآوری اقداماتی انجام دهد ولی به خروجی منجر نشود، اهداف اولیه محقق نشده و مزايای سرمايه گذاری بر نوآوری به دست نیامده است. با اين اوصاف رتبه 113در سال ،2014نشان میدهد که کشور چقدر توانسته است از ظرفیت موجود در حوزه نوآوری بهره برداری نمايد. با توجه به اينکه در اين رکن (برخلاف بسیاری از معیارهای جهانی) بهای زيادی به مقالات علمی داده نشده است رتبه ايران هم خوشايند نمیباشد. البته بايد توجه داشت که موضوع مقالات در زيررکن خلق دانش مورد توجه قرار گرفته است.




    رتبه و امتیاز ایران در هریک از زیرشاخه ها
    خلق دانش در شاخصهای درخواستهای پتنت ثبت شده بوسیله افراد مقیم در هر کشور در دفاتر محلی، تعداد مقالات چاپ شده در نشریات علمی ومیزان قابل استناد به مقالات قوی ظاهر شده است ولی در تعداد درخواستهای ثبت شده در دفاتر بین المللی و ثبت داخلی مدل کاربردی در فاتر محلی اطلاعاتی در دسترس نبوده و از این قسمت امتیازی دریافت نشده است. و بنظر میرسد ایران در سال 2015 در خلق دانش روند صعودی و جایگاه بالاتراز متوسط داشته است.
    تاثیر دانش فقط در شاخص میزان تولید با تکنولوژی بالا و متوسط قوی ظاهر شده است. در شاخصهای میزان هزینه نرم افزارهای کامپیوتری به نسبت تولید ناخالص داخلی و تعداد گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ در قدرت خرید، متوسط و در شاخص نرخ رشد نیروی کار بسیار ضعیف و در شاخص میزان رشد تولید ناخالص ملی در ازای مشارکت نفرات بین ۱۵ تا ۶۴ اطلاعاتی در دسترس نبوده و از این قسمت امتیازی دریافت نشده است. و بنظر می رسد ایران در این زیررکن جایگاه متوسطی در مقایسه با کشورهای دیگر داشته است.
    انتشار دانش در شاخص میزان دریافتی به ازای لایسنس و حق امتیاز ، درصدی از کل تجارت و صادرات high-tech وارداتی که کمتر مجددا صادر می شوند،درصدی از کل تجارت، قوی و در شاخص صادرات خدمات اطلاعات، رایانه ای و ارتباطات، درصدی از کل تجارت ضعیف و در شاخص میزان سود سرمایه گذاری خارجی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی اطلاعاتی در دسترس نبوده و از این قسمت امتیازی دریافت نشده است. بنظر می رسد ایران در این زیررکن جایگاه متوسط پایینی داشته است.








    راهکارها و پیشنهادات
    1 خروجیها عملکرد متوسط یا ضعیفی داشته باشند. این بدین معنی است که کشور در بهره برداری از ظرفیت ورودی ایجاد شده ضعیف یا متوسط عمل کرده است و باید در این نواحی بیشتر تمرکز شود.
    2 ایجاد تدابیر و امنیت شغلی بیشتر در ثبت اختراعات صورت پذیرد.
    3 سعی در جداسازی محیطهای دانشگاهی و علمی از حواشی و مسایل سیاسی داخل و خارج کشور
    4 فراهم آوردن زمینه های مالی و انگیزشی مناسب برای دانشجویان خلاق به منظور جلوگیری از فرار مغزها
    5 تامین پول برای پرورش ایده از طریق دانشگاهها، دولت، فرشتگان سرمایه گذار یا نجات، سرمایه گذاران خطر پذیر-VC، ایرانیان خارج از کشور

  3. #53
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    جناب آقاي منصوريان
    از شما و همه دوستان متشكرم كه مطالب اينجانب را مطالعه كرديد .

  4. #54
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    8
    تشکر
    1
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    0.jpg
    ارکان هفت گانه ارزيابی شاخص نوآوری جهانیgii شامل دو دسته کلی ورودی نوآوری (به عنوان توانمندسازها در 5 رکن) و خروجی نوآوری (به عنوان نتایج فرایند نوآوری در 2رکن) به شرح فوق می باشد.
    زيرساخت (Infrastructure ) به عنوان سومین رکن ورودی نوآوری (موضوع مورد بررسی در این متن) شامل سه زیر رکن به شرح زیر است:
    1.jpg

    میتوان بصورت خلاصه بیان داشت که زيرساخت­های ارتباطات، انرژی و حمل و نقل، سبب تسهیل در به نتیجه رسیدن ایده­ها و اهداف، تولید و تبادل کالاها و خدمات مربوطه خواهد شد. افزایش راندمان، بهره­وری، کاهش هزینه تبادلات، دسترسی به بازار و گسترش و توسعه پایدار ایران، از این رکن مهم اثر می­پذیرد. این رکن شامل شاخص­های فناوری اطلاعات و ارتباطات، زيرساخت­های عمومی و پايداری زيست­محیطی است.
    با توجه به نتایج حاصل از پژوهش­های سال 2015 امیتاز ایران 28.37 برآورد شده است که نشان دهنده­ی رتبه 106ام ایران می­باشد.
    در این راستا می­توانیم ظرفیت نواوری ایران را با توجه به نمودار زیر را بصورت میانگین معادل32 GII= بیان کنیم.
    3.jpg

    همچنین در نمودار زیر سیر تغییر رتبه ایران در این رکن در جهان را از سال 2011 تا 2014 نشان داده­ایم.
    4.jpg

    به نظر می رسد به علل عدیده انگیزه های نوآوری تحت تاثیر عوامل متعدد امکان رشد و بالندگی پیدا نکرده است . این مهم زمانی مستلزم اصلاح ساختارهای موجود و ایجاد زیرساختهای مناسب می باشد.
    راه کارهای پیشنهادی :
    «نوآوری» تنها معرفی یک تکنولوژی جدید نیست ، نوآوری، فرا‌تر از تکنولوژی محض بوده عبارت از «روش‌های جدید برای انجام کارهای معمول» است . انتخاب تکنولوژی‌های درست تنها نیمی از مسیر حرکت به‌سوی نوآوری است. تبدیل تکنولوژی‌ها به خدماتی که بتواند نیازهای کسب‌و‌کار را برآورده سازند و ایجاد فرآیندهایی مقیاس‌پذیر برای تولید و پشتیبانی آن‌ها، از چالش‌برانگیز‌ترین بخش‌ها در مسیر ایجاد ارزش افزوده از طریق نوآوری است و حتی گاهی حضور تکنولوژی در این حوزه کمرنگ‌تر است و دستورالعمل‌های نوآوری بیشتر عملیاتی است تا تکنیکی.
    این موضوع مستلزم فهم نیازهای اساسی کسب‌و‌کار می باشد. در این راستا دستیابی به استعداد‌ها و ظرفیت‌های مناسب باید در دستور کار قرار گیرد. تا با ترکیب آگاهی تکنولوژیکی، دیدگاه تجاری، مهارت‌های ارتباطی و توان حل خلاقانه مسائل دستیابی به اهداف ممکن شود .
    ویرایش توسط سعید ظفرخواه : 26-03-2016 در ساعت 23:35

  5. #55
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    محل سکونت
    tehran
    ارسال ها
    15
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    پاسخ سوال1-
    بر اساس گزارش شاخص جهانی نوآوری (gii) کشورها رتبه بندی می گردند و برای رتبه بندی کشورها از تناسب نمره ای که نسبت به خروجی نوآوری و دستاوردهای نقش نوآوری به ورودی ها یا داده های آن صورت می گیرد بر این اساس این عدد هر چقدر که بیشتر باشد آن کشور دارای امتیاز بالاتر است و رتبه بهتری دارد.
    سومین رکن، رکن زیر ساخت است. که شامل زیر ساخت های هر کشور می باشد. این رکن از امتیاز بالایی برخوردار است زیرا همانطور که می دانید هر کشور اگر دارای زیر ساخت های محکمتر و بیشتری باشد طبیعتا می تواند بستر لازم را برای پیشرفت و نوآوری فراهم نماید. زیر ساخت ها شامل: زيرساختهای انرژی، ارتباطات و حمل و نقل موجب تسهیل به ثمر رسیدن ايده ها و تولید و تبادل کالاها و خدمات می شود. افزايش بهره وری، هزينه پايین مبادلات، دسترسی به بازار و توسعه پايدار کشور، متأثر از اين رکن می باشند. اين رکن شامل شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، زيرساختهای عمومی و پايداری زيست محیطی نیز می شود.
    پاسخ سوال2-
    علیرغم رشد سريع جهانی در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل و تسريع امور مختلف، در کشور با توجه به آموزش کم، سرعت پايین اينترنت، عدم وجود امکانات و ... میزان بهره گیری از اين فناوری بسیار پايین است. زيرساختهای عمومی کشور نظیر زيرساختهای لجستیکی، منابع آب و انرژی هر چند که در سی سال اخیر پیشرفتهای خوبی را تجربه کرده است اما همچنان نسبت به وضعیت مطلوب فاصله قابل توجهی دارد. وضعیت کشور در بخش محیط زيست حکايت از ضعف جدی و رو به رشد در اين حوزه دارد. به عنوان نمونه بسیاری از شهرهای کشور از آلودگی هوا، فرسايش خاک و بیابانزايی رنج می برند که اين موارد همگی تهديد کننده توانايی توسعه نوآوری در مناطق مورد نظر هستند.
    پاسخ سوال3-
    ارائه راهکار ها و پیشنهادها:
    توسعه زيرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص پهنای باند در کنار رعايت موازين قانونی و ملاحظات فرهنگی و امنیتی و ايجاد دسترسی مناسب برای آحاد افراد جامعه از مهمترين اقدامات مرتبط با اين حوزه میباشد.
    البته اين امر مستلزم ايجاد يک نگاه فنی و فرهنگی مناسب در سیاستگذاران و امکان ايفای نقش نهادهای قانونی به دور از رقابتهای سیاسی می باشد.
    توسعه زيرساخت لجستیکی کشور با تمرکز بر حمل و نقل ريلی که از نظر هزينه، مصرف انرژی، بار محیط زيستی و ايمنی بسیار کارا می باشد در کنار تقويت منابع انرژی تجديدپذير و توازن سبد انرژی از راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت کشور در اين رکن میباشد. البته شايان ذکر است که متولیان توسعه اين زيرساختها عمدتاً از عناصری خارج از مجموعه بازيگران نظام ملی نوآوری می باشند.




    رشد ایران در شاخص جهانی نوآوری/پیشرفت ۱۴ پله ای




    شاخص نوآوری نقش نوآوری را به عنوان محرک رشد اقتصادی و رفاه کشورها مهم و کلیدی می شناسد و ایران بر اساس شاخص جهانی نوآوری gii سال ۲۰۱۴ از بین ۱۴۳ کشور در رتبه ۱۲۰ قرار داشت که در گزارش امسال با ۱۴ پله رشد در جایگاه ۱۰۶ قرار گرفته است.


    شاخص نوآوری نقش نوآوری را به عنوان محرک رشد اقتصادی و رفاه کشورها مهم و کلیدی می شناسد و کشورها را با استفاده از 81 معیار در موضوعات مختلف از جمله آموزش، دسترس پذیری و انگیزه بخشی استعدادها و انتقال نیروها بین مرزها و بین شهرها رتبه بندی می کند. نحوه محاسبه gii به این صورت است که این شاخص بر دو شاخص درون داد نوآوری و برون داد نوآوری استوار است. مولفه های درون داد نوآوری شامل نهادها، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیر ساختها، پیچیدگی بازار و پیچیدگ کسب و کار است و مولفه های برون داد نوآوری شامل برون دادهای خلاقانه و برون دادهای دانش و تکنولوژی است. امتیاز این شاخص 100 است. در طول هفت سال گذشته gii یک مرجع مهم در نوآوری بوده است؛ به‌طوری‌که تصمیم‌گیران سیاسی با هدف توسعه عملکرد نوآوری کشورها از آن به‌عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند.

    بنابراین گزارش، در سال 2015 از کل کشورهای دنیا 141 کشور از منظر این شاخص رتبه بندی شده اند. رتبه ایران در میان این کشورها در جدول زیر نشان داده شده است:


    "بر اساس گزارش سال 2014، ایران از بین 143 کشور، در رتبه 120 قرار داشت که در گزارش امسال شاخص جهانی نوآوری، با 14 پله رشد در جایگاه 106 قرار گرفته است.

    گزارش شاخص جهانی نوآوری که برای هشتمین سال متوالی منتشر می شود، یکی از معتبرترین گزارش ها در زمینه ارزیابی وضعیت نوآوری کشورها محسوب می شود. در این گزارش ها، وضعیت نوآوری در کشورها از بعد ورودی ها و خروجی های نوآوری ها مورد تحلیل قرار می گیرد. بعد ورودی های نوآوری از منظر نهادی، سرمایه انسانی و تحقیقاتی، زیرساخت ها، پیچیدگی های بازار و پیچیدگی های کسب و کار ارزیابی و تحلیل می شود. خروجی های نوآوری نیز از منظر خروجی های دانش و فناوری و خروجی های خلاق بررسی می شوند و در نهایت کشورها بر اساس امتیازهای به دست آمده، رتبه بندی می شوند."

    "ایران به لحاظ شاخص نوآوری جهانی (gii) در میان 152 کشور، رتبه 106 را داراست و هرچند جایگاه قابل قبولی نیست ولی نسبت به چندسال گذشته که در رتبه 118 قرار داشتیم وضعیت بهتری پیدا کرده ایم. پیشرفت و توسعه، امری اتفاقی و تصادفی نیست، رمز موفقیت کشورهای پیشرفته در داشتن یک چشم انداز روشن، برنامه عملیاتی مشخص، ساختار مدیریتی چابک و حرفه ای، نیروی انسانی ورزیده و فضای کسب و کار مناسب است. برای مثال، تولید ناخالص داخلی ایران حدود 400 میلیارد دلار است و ژاپن با جمعیت یک و نیم برابر ما، تولید ناخالص داخلی 10 برابر ایران دارد. ارزش تولید ناخالص داخلی کشور سنگاپور با پنج میلیون نفر جمعیت و مساحتی حدود 70 درصد مساحت تهران، به 310 میلیارد دلار می رسد و میزان تولید ناخالص داخلی تایوان نیز 530 میلیارد دلار است درحالیکه هیچ یک از این کشورها مانند ما منابع غنی طبیعی و زیرزمینی و نفت ندارند. این کشورهای کوچک با توجه به نوآوری و حمایت عملی از ایده های خلاقانه و به فعلیت رساندن آنها موفق شده اند بازارهای منطقه خود و حتی دنیا را در دست بگیرند. تامین مالی و سرمایه گذاری در طرح های دارای توجیه اقتصادی و تبدیل آنها به شرکت های دانش بنیان یک الگوی تجربه شده در دنیا است. این شرکت ها به تدریج، سهام خود را در بورس عرضه کرده و از ایده به ثروت می رسند و ما می توانیم از این الگوها ایده بگیریم و کسب و کارهای نوپا در عرصه های مختلف را به وجود آورده و رشد دهیم."

    شاخص جهانی نوآوری 2014، 143 کشور در کل دنیا را پوشش داده و این کشورها را با استفاده از 81 معیار در موضوعات مختلف، از جمله آموزش، دسترس‌پذیری و انگیزه‌بخشی استعدادها و انتقال نیروها بین مرزها و بین شهرها رتبه‌بندی کرده است. بنابراین gii در سال 2014 مجموعه‌ داده‌هایی غنی را برای تحلیل روند نوآوری جهانی در اختیار ما قرار می‌دهد. نحوه محاسبه gii به این صورت است که این شاخص بر دو زیرشاخص درون‌داد نوآوری و برون‌داد نوآوری استوار است که هر یک حول ارکانی تشکیل شده‌اند. امتیاز کلی gii از میانگین مجموع این دو زیرشاخص به دست می‌آید. هر دو زیرشاخص و ارکان تشکیل‌دهنده آنها در نمودار زیر نشان داده شده است. در رتبه‌بندی 2014، سوئیس برای چهارمین سال متوالی رتبه اول را از آن خود کرد. این کشور عواملی مثل سرمایه‌گذاری در سرمایه انسانی را با زیرساخت‌های قوی نوآوری، طیفی از تکنولوژی‌های ارتباطات و اطلاعات، تبادل آزاد نیروی کار تحصیلکرده و حفظ بازدهی خلاقانه، ترکیب کرد.

    این ویژگی‌ها در 10 کشور برتر رتبه‌بندی 2014 مشترک است. از میان این 10 کشور، 9 کشور جایگاه سال گذشته خود را حفظ کرده‌اند و تنها ایرلند که سال گذشته دهم بود یک رده سقوط کرده و لوکزامبورگ امسال با قرار گرفتن در جایگاه نهم در بین 10 کشور برتر حضور یافته است. ویژگی مشترک این 10 کشور، رویکرد «اکوسیستم» آنها نسبت به نوآوری است؛ حوزه‌ای که سیاست‌های نوآوری خود را در کلیه ارکان، از جمله فضای کسب‌وکار، پیچیدگی کسب‌وکار، خلاقیت و توانمندسازی نسل جوان، حول آن ایجاد کرده‌اند. از آنجا که کل 25 کشور اول جدول جزو گروه کشورهای پردرآمد هستند، در نگاه اول به نظر می‌رسد درآمد بالای کشورها یکی از عوامل مهم برتری آنها در لیست نوآوری باشد. اما در این میان کشورهایی با درآمد بالا هستند که رتبه‌های پایین‌تری دارند یا چین و مالزی جزو کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط هستند که به بالای جدول نزدیک می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد نوآوری یک پدیده چندوجهی است که محرک‌های درون‌دادی متعدد و نتایج برون‌دادی گوناگون دارد. جنوب صحرای آفریقا منطقه‌ای است که بیشترین پیشرفت را در رتبه‌بندی سال 2014 شاهد بوده است. اگر روند منطقه‌ای را مد نظر قرار دهیم، شاهد جنبه‌های جالب و تازه‌ای هستیم. مثلا کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نوعی واگرایی را نشان می‌دهند، به طوری که چین در میان آنها با سرعتی قابل توجه در زمینه نوآوری در حال پیشرفت است، درحالی‌که هند به عقب برگشته است. دلیل عقب‌ماندگی هند نسبت به دیگر اقتصادهای بریکس در نتیجه چالش‌هایی است که این کشور برای ادغام تلاش‌های خود با ابعاد مختلف نوآوری و حصول موفقیت در این زمینه با آن مواجه است. از دیگر نمونه‌های خاص پیشرفت در نوآوری کشور امارات است که اکوسیستمی منحصربه‌فرد را برای ایجاد یک اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کرده است. نوآوری در این کشور بر سه رکن سرمایه انسانی، سرمایه مالی و سرمایه تکنولوژیک استوار شده است. در نهایت باید گفت ایران با چند پله تنزل نسبت به سال 2013 در این رتبه‌بندی جایگاه 120 را داشت و رتبه کشور در بین یازده کشور منطقه و جنوب و مرکز آسیا 6 بود. ایران در سال 2013 در جایگاه 113 قرار داشت.
    فایل های پیوست شده

  6. #56
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    10
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست

    جایگاه ایران در گزارش gii 2015 : رکن هفتم

    در شکل زیر جایگاه ایران را در رکن هفتم و زیر رکن ها و شاخص های آن و وضعیت آن نسبت به سال گذشته را مشاهده می کنید

    رکن خروجی های خلاقانه
    رتبه ايران در رکن خروجیهای خلاقانه اگرچه در سال 2011رتبه 100 را به خود اختصاص داد ولی با افزایش رتبه به 131 و127 و 128 در سه سال بعد توانست در سال 2015 باز به رتبه نزدیک به 4 سال پیش خود بازگردد. معیار خروجی های خلاقانه در روشهای معمول اندازه گیری نوآوری در سطح ملی مورد اقبال عموم کارشناسان نیست. با اين حال کارشناسان مدرسه بین المللی کسب وکار بر اين باورند که اين ديدگاه سنتی بايد کنار رود و شاخص خروجیهای خلاقانه که نقش مهمی در اقتصاد نوآوری میتواند ايفا کند، مورد ارزيابی و بررسی قرار گیرد.
    زیر رکن دارایی های نامشهود
    ایران در زیر رکن دارایی های نامشهود پس از سال 2011 که شروع به افزایش رتبه کرده بود پس از 4 سال مجددا به حدود سال 2011 با 4 پله افت بازگشت
    اولین شاخص اين زيررکن کاربردهای دفتر ملی ثبت علامت تجاری است که رتبه ايران در اين سالها در آن بالای 100است
    وضعیت ثبت بین المللی شرکتهای ايرانی در سطح جهانی مناسب نیست و ايران در اين شاخص هم جايگاه مناسبی ندارد.
    . امکانی که فناوری ارتباطات و اطلاعات برای ايجاد کسبوکار جديد ايجاد میکند شاخص بعدی است يکی از مهمترين عوامل موثر در ضعف اين فناوری مهم در کشور پهنای باند کم و همچنین عدم امنیت مناسب بسترهای اینترنتی ايران است که مانعی جدی در تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای الکترونیکی است
    ترکیب مدل فعالیت سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات شاخص ديگری است که ناظر بر سبک جديدی از روابط سازمانی است. به عنوان نمونه دورکاری و يا آموزش مجازی میتوانند در اين شاخص جای گیرند که متاسفانه زیرساخت های ضعیف اینترنتی نیز در این شاخص دخیل بوده

    زیر رکن کالاها و خدمات خلاقانه
    شاخص اول اين زيررکن، صادرات خدمات فرهنگی و خلاقانه نسبت به کل تجارت است که ايران جايگاه مطلوب خود را نتوانسته کسب نمايد و طبق آخرين آمار سازمان تجارت جهانی ( )WTOدر سال 2012در رده 71قرار دارد که با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی با قدمت چندین هزار ساله این جایگاه در خور کشور عزیزمان نبوده . از آنجایی که نمی توان از تمامی خدمات فرهنگی انتظار سود بسیار داشت متاسفانه همین امر باعث شده که بسیاری از ارگان های دولتی به این مهم کم توجه باشند. همچنین از آنجایی که یکی از حیطه های محصولات فرهنگی بحث انیمیش می باشد متاسفانه در این زمینه هم زیرساخت ها نسبت به دنیا در رده پایین تری قرار دارد
    شاخص بعدی تعداد فیلمهای ساخته شده با زمان بالای 60دقیقه در کشور است. رتبه ايران از اين حیث طبق آمار سال 2011موسسه آمارهای يونسکو در جهان 61است.با استفاده از اين هنر پرنفوذ در حوزه نوآوری و خلاقیت از ضرورتهايی است که ترويج آن میتواند نقشی مهم در ارتقاء وضعیت کشور ايفا کند
    شاخص بعدی درصد خروجیهای منتشر شده نسبت به کل تولیدات است که طبق آمار سازمان توسعه(UNIDO) ايران در اين صنعتی ملل متحد در سال 2010در جايگاه 92قرار دارد
    درصد صادرات محصولات خلاقانه و فرهنگی نسبت به تجارت کل هم شاخص آخر اين مجموعه است که طبق آخرين آمار مؤسسات وابسته به سازمان ملل ايران در سال 2012در رده 59جهان قرار دارد


    زیر رکن حلاقیت های برخط
    در ارزيابی خلاقیتهای برخط میزان مرجع قرار دادن پايگاه يوتیوب به عنوان يکی از عوامل امتیازآور در نظر گرفته شده است. اين در حالی است که در ايران امکان دسترسی به آن وجود ندارد، لذا وضعیت ايران در اين زيررکن به درستی مورد ارزيابی قرار نگرفته است
    در شاخص دامنه های برتر کد عمومی، طبق آخرين آمارهای سازمان ملل و موسسات همکار، ايران در سال 2013در رده 84قرار دارد. همچنین در شاخص دامنههای برتر کد کشور، طبق آخرين آمارهای سازمان ملل و موسسات همکار، ايران در سال 2013در رده 60قرار دارد. در شاخص ويرايش ويکیپديا طبق آمار خود ويکیپديا، ايران در سال 2013در رده 70قرار دارد. در شاخص آخر يعنی در بارگذاری ويديو در يوتیوب هم آماری به دلیل فیلتر بودن در دست نیست

  7. #57
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    6
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    مقدمه :

    درگزارش شاخص جهانی نو آوری دو زیر شاخص درونداد و برونداد داریم رتبه‌بندي كشورها دراین گزراش بر اساس محاسبه نسبت نمره بروندادهاي نظام نوآوري هر كشور به نمره ورودي‌هاي آن انجام مي‌شود.
    هر قدر اين عدد بزرگ‌تر باشد، امتياز بالاتري منظور خواهد شد و كشور از رتبه بهتري برخوردار خواهد بود
    .

    ارکان شاخص نوآوری جهانی :

    1. چارچوب نهادی
    2. سرمايه انسانی وتحقیقات
    3. زيرساخت
    4. پیچیدگی بازار
    5. پیچیدگی کسب و کار
    6. خروجی های دانشی و فناورانه
    7. خروجی های خلاقانه
    طبقه ورودیهای نوآوری شامل پنج رکن اول می شود که مسئولیت توانمندساز نوآوری را برعهده دارند
    خروجیهای نوآوری شامل دو رکن آخر می شود که نتايج فرآيند نوآوری را در بر دارند.


    جایگاه کلی ایران :

    براساس گزارش سال 2014، ایران از بین 143 کشور، در رتبه 120 قرار داشت که در گزارش 2015 شاخص جهانی نوآوری، با 14 پله رشد در جایگاه 106 قرار گرفته است.

    رکن مورد بررسی :

    در رکن 7 "رکن خروجی های خلاقانه شامل دارایی های نا مشهود کالاها و خدمات خلاقانه و خلاقیت های برخط می باشد.

    رتبه ایران در رکن و زیر رکن:

    1-خروجی های خلاقانه: رتبه 116
    1-1:دارایی های نا مشهود کالاها :رتبه 113
    1-2:خدمات خلاقانه :رتبه106
    1-3:خلاقیت های برخط :رتبه85

    زیر رکنهای دارایی های نامشهود:

    1-ثبت علامت تجاری داخلی : رتبه نامشخص
    2-ثبت علامت تجاری بین المللی:رتبه65
    3-به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدلهای کسب وکار:رتبه105
    4-بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تعاملات سازمانی:رتبه108

    زیر رکنهای کالا و خدمات خلاقانه:

    1-خروجی های سرگرمی و رسانه ای جهانی : رتبه نامشخص
    2-خصوصیات فیلم های تولید شده در کشور:رتبه67
    3-صادرات خدمات خلاقانه فرهنگی:رتبه نامشخص
    4-خروجی های منتشر شده و چاپ شده:رتبه 97
    5- صادرات خلاقانه کالا :رتبه57




    زیر رکنهای خلاقیت برخط:

    1-دامنه های عمومی سطح بالا : رتبه 86
    2-دامنه های سطح بالا در کشور:رتبه56
    3-ویرایش ماهیانه ویکی پدیا:رتبه 52
    4-ویدئو های بارگذاری شده در یوتیوب:رتبه نامشخص
    ویرایش توسط محبوبه اسحاق زاده : 03-06-2016 در ساعت 09:44


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 11:22 بر حسب GMT +3.5 می باشد.