صفحه 2 از 6 اولیناولین 1234 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 57
Like Tree103Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون جایگاه ایران در گزارش gii 2015

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    11
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    آقای مهندس زالی من فکر می کنم در زیر شاخه تحصیلات منظور از بودجه تحصیل و هزینه حکومت برای تحصیلات تا دیپلم امکاناتی است که دولت می بایست برای مردمش فراهم کند با توجه به اصل 30 قانون اساسی کشورمان دولت باید زمینه تحصیل رایگان افراد را برای آنها فراهم کند ورود بخش خصوصی نه تنها کمکی به مردم در این زمینه نمیکند (چون هزینه تحصیل در این بخش ها توسط خود مردم پرداخت می شود ) بلکه می‌تواند مشکلاتی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور به همراه داشته باشد(شرایطی برای متقاضیان تاسیس مدارس در نظر گرفته شده که حتی افراد بدون سابقه پرورشی و تربیتی هم می‌توانند برای این کار اقدام کنند و همچنین نحوه پذیرش و نظارت بر نیروهایی است که کار تدریس و آموزش دانش‌آموزان را بعهده‌دارند) که این موارد بر کیفیت آموزشی کشور می تواند تاثیر گذار باشد . ولی از طرفی کمکی که ورود بخش خصوصی می تواند به این شاخص ها بکند در نسبت تعداد معلمین به دانش آموزان می تواند باشد که با توجه به اینکه در بخش های دولتی تعداد دانش آموزان بسیار زیاد می باشد و تعداد معلمین کم است همین امر باعث می گردد کیفیت آموزشی در این مدارس رو به کاهش باشد که حضور بخش خصوصی به این مورد کمک نموده و می تواند موثر باشد.

  2. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    12
    تشکر
    0
    تشکر شده 5 بار در 5 پست

    بررسی رکن هفتم و شاخصها

    3.jpg
    1.
    رتبه و امتیاز ایران در رکن/زیررکن‌ها/شاخص‌ها چیست؟

    رکنی که توسط اینجانب می بایست مورد بررسی قرار گیرد، رکن خروجی های خلاقانه می باشد. شاخصهای این رکن شامل دارایی های نا مشهود کالاها و خدمات خلاقانه و خلاقیت های برخط می باشد. رتبه ایران در هر یک از این شاخصها و زیر مجموعه هایشان به شرح ذیل می باشد:



    2. وضعیت کشور را مبتنی بر هر زیررکن تحلیل کنید و بگوئید که چرا کشور در این جایگاه قرار دارد؟

    در رکن خروجی های خلاقانه بهترین رتبه ای کشور عزیزمان ایران کسب کرده، رتبه 100 در سال 2011 بوده است، پس از آن در سال 2012 این رتبه با سقوط 31 مرتبه ای به 131 رسید که نشان از عملکرد ضعیف کشور در این حوزه دارد، در سالهای 2013 و 2014 نیز این رتبه تفاوت چندانی نکرد تا سال 2015 که با رشد 12 مرتبه ای نسبت به سال 2014 ایران به رتبه 116 که علی رغم بهبود همچنان از موقعیت مناسبی برخوردار نمی باشیم. شایان ذکر است معیار های مورد بررسی در این رکن مورد وفاق کلیه کارشناسان نیست و این شاخص حدود 4 سال است که با نظر کارشناسان مدرسه بین المللی کسب و کار مورد ارزیابی قرار گرفته است.

    در زیر رکن دارایی های نا مشهود همواره ایران رتبه های نا مناسبی را اخذ کرده عمده علل آن به شرح ذیل می باشد:
    -
    ثبت علامت تجاری و رعایت حقوق مالکیت معنوی در ایران دارای مشکلات زیادی می باشد.
    - به علت بسته بودن درهای اقتصاد ایران ثبت بین المللی شرکتهای ایرانی وضعیت مناسبی ندارد.
    - صاحبان سرمایه و کسب و کار در ایران کمتر از صنعت فناوریاطلاعات بهره می برند و نگاه آنها به اقتصاد اغلب سنتی است این موضوع باعث شده است که در مدلهای کسب و کار استفاده از فناوری اطلاعات کاربرد کمتری داشته باشد، البته نبود زیر ساختهایی نظیر پهنای باند مناسب نیز در این موضوع موثر است.(بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 ایران جرء 20 کشور آخر دنیا در پهنای باند اینترنت می باشد[1].)
    - بکار گیری فناوری اطلاعات در تعاملات سازمانی در کشور وضعیت مناسبی ندارد، البته استفاده از اتوماسیون های اداری برای استفاده در دورکاری ، ارتباط بین قسمتهای مختلف سازمان (مثلاً: کارخانه و دفتر مرکزی) و آموزش و امتحانات مجازی جملگی در کشور رو به گسترش هستند، بزرگترین مانع بر سر راه این موضوع همچنان پهنای باند ضعیف کشور می باشد.
    در زیر رکن کالا و خدمات خلاقانه ایران رتبه های نا مناسبی را اخذ کرده اما وضعیت بهتر از زیر رکن داریی های نا مشهود است، عمده علل آن به شرح ذیل می باشد: - در زمینه صادرات خدمات خلاقانه فرهنگی اطلاعاتی از فعالیتهای کشور در دسترس نبوده و بنظر میرسد در این زمینه فعالیت جدی صورت نگرفته است، که البته با توجه به فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، امکان بالقوه رشد در این زمینه وجود دارد.
    - در بحث فیلم های تولید شده کشور جایگاه 68 را به خود اختصاص داده، سرآمد تولید فیلم در جهان دو غول هالیوود و بالیوود هستند، امروزه فیلم ها تنها جنبه سرگرمی و اقتصادی ندارند، بلکه کمپانی ها به دنبال نفوذ بر ناخودآگاه انسان ها از طریق فیلم ها هستند، توجیه بسیاری از رفتارهای سیاستمداران، سبک زندگی و .... به صورت هدفمند از طریق فیلمسازان صورت میگرد.با توجه به توانمندی های فیلم سازان ایران، امکان بالقوه رشد در این زمینه وجود دارد.
    - در شاخص خروجی های منتشر شده و چاپ شده پایین ترین رتبه در این زیر رکن را کسب کرده ایم، ظاهراً این مسئله سالهاست در کشور وجود دارد به طوری که احمد شاملو میگوید : « اگر خواستی چیزی را پنهان کنی، لای یک کتاب بگذار این ملت کتاب نمی خوانند! » از زمانی که احمد شاملو این جمله ی معروف را به طعنه در مورد عدم مطالعه ی مردم ایران زد تا به امروز، سال های سال می گذرد و گویی این جمله ی پر مغز تاثیری بر اقشار جامعه و مسئولین نکرد[2].سیاست خارجه، تحریم ها و تنش های داخلی ذهنیت مردمِ جامعه را برای یک مدت طولانی شیفت می دهد به سمت و سوی دیگری دخالت در سلیقه و اوقات فراغت مردم ایجاد می کند یک بخش فراغت می شود نگرانی و مشغله ی ذهنی از آینده و امنیت! حتی قشر کتاب خوان ممکن است کتاب را کنار بگذارد، سیاسی شود و اخبار و اطلاعات سیاسی را دنبال کند.تجهیز نکردن اماکن عمومی به کتاب، سانسور و گرانی کتاب به علت وابستگی کشور به واردات کاغذ از دیگر عوامل پایین بودن رتبه ایران در این شاخص می باشد.
    - در شاخص صادرات کالاهای خلاقانه ایران عزیز رتبه 57 را کسب کرده، با توجه به اینکه جای جای ایران دارای محصولات فرهنگی و صنایع دستی خاص خود است می توانیم وضعیت بسیار بهتری در این زمینه داشته باشیم، متاسفانه در بازار اصفهان شخصاً شاهد صنایع دستی ایرانی ساخت چین بودم!!!
    در زیر رکن فعالیتهای برخط ایران به مراتب رتبه بهتری کسب کرده است، علی رغم اینکه زیرساخت شبکه و اینترنت در کشور مناسب نیست، این موضوع نشان میدهد در صورت بهتر شدن زیرساخت پتانسیل جهش در این زیر رکن وجود دارد، موارد مورد توجه در این زیر رکن به شرح ذیل می باشد:
    - در بحث دامنه های سطح بالا، با توجه به اینکه اغلب سایتهای ایرانی فارسی هستند، امکان بالا آمدن آنها در رنکینگهای جهانی نظیر الکسا، دشوار می باشد.
    - در بحث یوتیوب به علت فیلتر بودن، عملاً کابران ایرانی امکان استفاده از آن را ندارند، که این موضوع ارزیابی ها را دچار انحراف میکند.


    3.راه‌کارهای پیشنهادی خود را ارائه دهید؟

    با توجه به اینکه در حال بررسی یک رکن خروجی هستیم(معلول ها)، بنابراین می بایست راهکارهای بهبود را در رکن های ورودی (علتها) باشیم، راهکارهای پیشنهادی به شرح ذیل می باشد:

    2.jpg
    و در پایان سخنی از حضرت امیر المومنین (ع) :

    اِنتَهِزُوا فُرَصَ الخَيرِ ؛ فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ .

    فرصتهاى خوب را دريابيد؛ زيرا فرصتها همچون ابر مى گذرند
    .


    [1] http://www.jahanesanat.ir/archive/1394/06/08/9.pdf

    [2] چرا مردم ایران کتاب نمی خوانند؟!
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط میلاد ملک محمد : 20-02-2016 در ساعت 10:09

  3. تشکرها از این نوشته :


  4. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    13
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    سلام جناب ملک محمد
    ممنون بابت گزارش اکمل و خوبتون
    بنظرتون تو زیررکنهای کالا و خدمات خلاقانه گزینه ی دیگری را می توان قرار داد؟

  5. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    9
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط مژگان ریاحی نمایش پست ها
    آقای مهندس زالی من فکر می کنم در زیر شاخه تحصیلات منظور از بودجه تحصیل و هزینه حکومت برای تحصیلات تا دیپلم امکاناتی است که دولت می بایست برای مردمش فراهم کند با توجه به اصل 30 قانون اساسی کشورمان دولت باید زمینه تحصیل رایگان افراد را برای آنها فراهم کند ورود بخش خصوصی نه تنها کمکی به مردم در این زمینه نمیکند (چون هزینه تحصیل در این بخش ها توسط خود مردم پرداخت می شود ) بلکه می‌تواند مشکلاتی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور به همراه داشته باشد(شرایطی برای متقاضیان تاسیس مدارس در نظر گرفته شده که حتی افراد بدون سابقه پرورشی و تربیتی هم می‌توانند برای این کار اقدام کنند و همچنین نحوه پذیرش و نظارت بر نیروهایی است که کار تدریس و آموزش دانش‌آموزان را بعهده‌دارند) که این موارد بر کیفیت آموزشی کشور می تواند تاثیر گذار باشد . ولی از طرفی کمکی که ورود بخش خصوصی می تواند به این شاخص ها بکند در نسبت تعداد معلمین به دانش آموزان می تواند باشد که با توجه به اینکه در بخش های دولتی تعداد دانش آموزان بسیار زیاد می باشد و تعداد معلمین کم است همین امر باعث می گردد کیفیت آموزشی در این مدارس رو به کاهش باشد که حضور بخش خصوصی به این مورد کمک نموده و می تواند موثر باشد.
    خانم رياحي عزيز
    متشكرم از دقت نظر شما .
    دوستان كسي ميتونه در خصوص معيارها و ملاكهاي ارزيابي زير ركن تحصيلات براي اين گزارش اطلاعاتي به من بده

  6. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    7
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    رکن تخصیص داده شده به اینجانب در دسته خروجی های نوآوری ، بنام خروجی های دانشی و فناورانه می باشد. در این رکن تمامی نتایج متداول حاصل از نوآوریها مورد بررسی قرار می گیرد.
    خروجی های دانشی و فناورانه شامل ۳ زیررکن بوده که هریک شامل تعدادی شاخص هستند:


    1. خلق دانش

    ۱-۱درخواستهای پتنت ثبت شده بوسیله افراد مقیم در هر کشور در دفاتر محلی
    ۱-۲ تعداد درخواستهای ثبت شده در دفاتر بین المللی
    ۱-۳ ثبت داخلی مدل کاربردی در فاتر محلی
    ۱-۴ تعداد مقالات چاپ شده در نشریات علمی
    ۱-۵ میزان قابل استناد به مقالات

    1. تاثیر دانش

    ۲-۱ نرخ رشد نیروی کار
    ۲-۲ میزان رشد تولید ناخالص ملی در ازای مشارکت نفرات بین ۱۵ تا ۶۴
    ۲-۳ میزان هزینه نرم افزارهای کامپیوتری به نسبت تولید ناخالص داخلی
    ۲-۴ تعداد گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ در قدرت خرید
    ۲-۵ میزان تولید با تکنولوژی بالا و متوسط

    1. انتشار دانش

    ۳-۱ میزان دریافتی به ازای لایسنس و حق امتیاز ، درصدی از کل تجارت
    ۳-۲ صادرات high-tech وارداتی که کمتر مجددا صادر می شوند، درصدی از کل تجارت
    ۳-۳ صادرات خدمات اطلاعات، رایانه ای و ارتباطات، درصدی از کل تجارت
    ۳-۴ میزان سود سرمایه گذاری خارجی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی


    در ادامه به مشخص کردن رتبه و امتیاز ایران در هریک از زیرشاخه ها می پردازیم:
    رتبه ایران.pdf
    همانطور که از اعداد و ارقام مشخص می باشد:
    • ایران در زیررکن خلق دانش : در شاخصهای درخواستهای پتنت ثبت شده بوسیله افراد مقیم در هر کشور در دفاتر محلی، تعداد مقالات چاپ شده در نشریات علمی و میزان قابل استناد به مقالات قوی ظاهر شده است ولی در تعداد درخواستهای ثبت شده در دفاتر بین المللی و ثبت داخلی مدل کاربردی در فاتر محلی اطلاعاتی در دسترس نبوده و از این قسمت امتیازی دریافت نشده است. و بنظر میرسد ایران در سال 2015 در خلق دانش روند صعودی و جایگاه بالاتراز متوسط داشته است.



    • ایران در زیررکن تاثیردانش : فقط در شاخص میزان تولید با تکنولوژی بالا و متوسط قوی ظاهر شده است. در شاخصهای میزان هزینه نرم افزارهای کامپیوتری به نسبت تولید ناخالص داخلی و تعداد گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ در قدرت خرید، متوسط و در شاخص نرخ رشد نیروی کار بسیار ضعیف و در شاخص میزان رشد تولید ناخالص ملی در ازای مشارکت نفرات بین ۱۵ تا ۶۴ اطلاعاتی در دسترس نبوده و از این قسمت امتیازی دریافت نشده است. و بنظر می رسد ایران در این زیررکن جایگاه متوسطی در مقایسه با کشورهای دیگر داشته است.



    • ایران در زیررکن انتشار دانش : در شاخص میزان دریافتی به ازای لایسنس و حق امتیاز ، درصدی از کل تجارت و صادرات high-tech وارداتی که کمتر مجددا صادر می شوند، درصدی از کل تجارت، قوی و در شاخص صادرات خدمات اطلاعات، رایانه ای و ارتباطات، درصدی از کل تجارت ضعیف و در شاخص میزان سود سرمایه گذاری خارجی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی اطلاعاتی در دسترس نبوده و از این قسمت امتیازی دریافت نشده است. بنظر می رسد ایران در این زیررکن جایگاه متوسط پایینی داشته است.


    راهکارها و پیشنهادات:

    • خروجیها عملکرد متوسط یا ضعیفی داشته باشند. این بدین معنی است که کشور در بهره برداری از ظرفیت ورودی ایجاد شده ضعیف یا متوسط عمل کرده است و باید در این نواحی بیشتر تمرکز شود.
    • ایجاد تدابیر و امنیت شغلی بیشتر در ثبت اختراعات صورت پذیرد.
    • سعی در جداسازی محیطهای دانشگاهی و علمی از حواشی و مسایل سیاسی داخل و خارج کشور
    • فراهم آوردن زمینه های مالی و انگیزشی مناسب برای دانشجویان خلاق به منظور جلوگیری از فرار مغزها
    • تامین پول برای پرورش ایده از طریق دانشگاهها، دولت، فرشتگان سرمایه گذار یا نجات، سرمایه گذاران خطر پذیر-VC، ایرانیان خارج از کشور

  7. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    12
    تشکر
    0
    تشکر شده 5 بار در 5 پست

    تورم علمی در کشور

    با سلام و سپاس از حضرتعالی

    در زیر رکن خلق دانش ، شاخصهایی در زمینه مقالاتی که در کشور چاپ شده تعریف شده و میزان ارجاعات به این مقالات از پارامترهای ارزیابی می باشد.
    اتفاقی در چند سال اخیر در دانشگاههای کشور رخ داده، آن فرهنگ چاپ مقاله مستمر، بدون بهره برداری در صنعت است. در حقیقت ما در اینجا با یک تورم علمی مواجه شده ایم. تورمی که تنها باعث افزایش آمار های کمی می شود و کمکی به کیفیت و تولید علم نافع در کشور نمی کند.[1]
    14-2-5-73851نمودار قالات.jpg

    با بررسی زیر رکن تاثیر دانش و مقایسه آن با زیر رکن خلق دانش می توان به نتایج جالب توجهی دست یافت. کشور عزیزمان در زیر رکن خلق دانش رتبه 24 و در زیر رکن تاثیر دانش رتبه 114 را کسب نموده، که نشان میدهد دانش خلق شده، منجر به خلق ارزش، اشتغال و... نشده است. تصور میکنم لازم است عملکرد کشور به سمتی باشد که در هر دو پارامتر به موازات هم حرکت نماییم و تحقیقات دانشگاهی متناسب با آنچه در صنعت به آن نیاز است صورت پذیرد.

    با احترام فراوان




    1 http://www.khabaronline.ir/detail/33...iety/education
    ویرایش توسط میلاد ملک محمد : 20-02-2016 در ساعت 23:54

  8. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    11
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    جناب ملک محمد ضمن تشکر از ارسال مطلب خوبتون با اجازه تون با توجه به اینکه حوزه کاری اینجانب در خصوص فناوری اطلاعات است موضوعی را در خصوص زیر رکن بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدلهای کسب و کار که رتبه 105 را در این بازه کسب نموده ایم به نظرم رسیده که عنوان میکنم .
    همانطور که می دانیم سازمانها به فناوری اطلاعات از 4 منظر می نگرند:
    اول سازمانهایی که فناوری اطلاعات را به عنوان یک عامل هزینه می دانند ( این سازمانها فناوری اطلاعات را صرفا بعنوان یک ارایه دهنده کالا مثل تجهیزات جانبی و یا سرویس هایی مثل سیستم های حسابداری و مالی و ... می دانند فناوری اطلاعات از دید این سازمانها مثل یک بچه شروری است که دوستش داریم ، باید باشد ولی باید تاوان بودنش را با کمترین هزینه پرداخت کرد و مزاحمت های آن را نیز تحمل کرد از دید این سازمانها ، فناوری اطلاعات هیچ تاثیری بر کسب و کار ندارد).
    دسته دوم سازمانهایی هستند که به فناوری اطلاعات به دید یک سرمایه می نگرند (این سازمانها راه حل های فناوری اطلاعات به عنوان بخش جدانشدنی از فرآیندهای اصلی کسب و کار و رسیدن به مسائل امنیتی و رعایت نیازهای تعریف شده قانونی در نظر گرفته می گیرند)
    دسته سوم سازمانهایی که فناوری اطلاعات را شریک مسب و کار خود می دانند (این سازمانها فناوری اطلاعات ر به عنوان یک شریک که حرف های بیشتر و مهمتری برای گفتن دارد پذیرفته اند که می توان از آن در زمان تدوین استراتژی سازمانی نیز استفاده نمود)
    دسسته چهارم سازمانهایی هستند که فناوری اطلاعات را عامل توانمدی خود می دانند (از آن در جهت تعریف و شکل دهی مدل های جدید کسب و کار استفاده می نمایند . مدیران کسب و کار با استفاده از فناوری فرصت های کسب و کار جدید را به سرعت بدست می آورند وساختارهای فناوری اطلاعات به آنها کمک می کند تا به سرعت خود را با نیازهای جدید تطبیق و متعاقب آن تغییر بدون درنگ داشته باشد)
    به نظر من برای تشویق سازمانها به استفاده از فناوری اطلاعات باید فناوری اطلاعات را با استراتژی کسب و کار سازمان همسو کنیم و اینکار را با استفاده از بکار گیری معماری سازمانی بعنوان پلی بین استراتژی های کسب و کار سازمان و ظرفیت های فناوری آن استفاده نماییم به این معنی که بتوانیم یک نقشه اره از استراتژی کسب و کار تا راه حل های عملیاتی که برای پاسخ به نیازهای کسب و کار لازم داریم ترسیم کنیم .
    گامهای برای همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار درسازمان وجود دارد که شامل :
    1- تعیین ارزشهای سازمان
    2- رتبه‌بندی اولویت‌های ارزش‌های کسب و کار
    3- تخصیص مجدد منابع به اولویتها
    4- اطلاع رسانی وضعیت فعلی همسویی در سازمان و ارائه برنامه‌ای برای افزایش آن .
    و همچنین مراحلی برای رفع عدم همسویی وجود دارد:
    سه مرحله اساسی در توانمندسازی سازمان جهت برخورد با عدم همسویی وجود دارد که هر مرحله بر پایه مرحله قبلی بنا شده است . این مراحل عبارتند از: کشف و شناسایی عدم همسویی، اصلاح و پیشگیری از آن. به منظور اصلاح عدم همسویی باید در ابتدا آن را کشف و شناسایی ، میزان عدم همسویی را اندازه گیری و پس از آن یک استراتژی همسویی مجدد کارآمد تعیین کرد.
    اگر سازمان به دنبال پیشگیری از عدم همسویی باشد باید فرایندهای کشف و شناسایی و همچنین اصلاح عدم همسویی را به طور مداوم و پیگیر انجام دهد و آن را جزئی از فرایند توسعه خود تلقی کند.
    در نتیجه دستیابی به همسویی بین استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار برای هر سازمانی ضروری است. این امر بخصوص زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم در عصر حاضر سرمایه گذاریهای بزرگی بر روی فناوری اطلاعات صورت می پذیرد و شکست در این سرمایه گذاریها، لطمات جبران ناپذیری را بر سازمانها وارد می کند. بنابراین مدیران باید علاوه بر شناخت مفهوم همسویی استراتژیک و عوامل تاثیر گذار برآن ، گامهای رسیدن به همسویی را شناسایی و دنبال کنند. در این راه کشف و شناسایی عواملی که مانع رسیدن به همسویی استراتژیک در سازمان هستند، کمک فراوانی در اصلاح و رفع عدم همسویی می کند و البته پس از آن هم باید برای حفظ همسویی استراتژیک در سازمان ، بازبینی و نظارت مستمر صورت گیرد . لازم به توضیح است که همانند بسیاری از مواردی که مدیران سازمانها با آن برخورد می کنند رسیدن به همسویی نیز دارای چالشهایی است. چالشهایی نظیر فرهنگ ، ساختار و سلسله مراتب سازمانی که مدیران بایستی آماده رویارویی با این چالشها باشند و کلید موفقیت در این راه همکاری و مشارکت مدیران کسب و کار و مدیران فناوری اطلاعات در سازمان می باشد.

  9. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    10
    تشکر
    0
    تشکر شده 4 بار در 4 پست
    1- معرفی رکن چارچوب نهادی کشور توسعه چاچوب نهادی به منظور خلق و ترویج نوآوری یک عامل ضروروی می باشد. این رکن تعادلی میان حفاظت ار نوآوری و ایجاد انگیزه برای کسب و کارها به منظور ورود به حوزه نواوری ایجاد می کند. این رکن شامل شاخص های محیط سیاسی، محیط تنظیم گری و محیط کسب و کار می باشد.
    dsdsdsd.jpg

    محیط سیاسی: محیط سیاسی شامل سه موضوع است و به دنبال انعکاس بی ثباتی حکومت کشور می شود. این زیر رکن ها عباتند از 1- ثبات سیاسی 2- نبود خشونت و تروریسم 3- تاثیرگذاری دولت و ازادی مطبوعات . محیط تنظیم گری محیط تنظیم گری به دنبال بررسی 1- کیفیت نظارت 2- حکومت قانون 3- هزینه اضافی ناشی از اخراج کارگران می باشد. محیط کسب و کار : محیط کسب و کار از طریق مطالعه 1- سهولت اغاز کسب و کار 2- سهولت حل ورشکستگی 3- سهولت پرداخت مالیات به طور مستقیم تلاش های پیشگامانه شرکت های خصوصی را تحت تاثیر قرار می دهد.
    رتبه و امتیاز ایران در رکن چارچوب نهادی کشور رتبه ایران در رکن چارچوب نهادی در طی چهار سال گذشته در شکل زیر نمایش داده شده است. یکی از مهم ترین عواملی که هر ساله موجب کاهش رتبه کشورمان می شود این رکن است. همانطور که قابل مشاهده است این رتبه از 114 در سال 2011 به رتبه نازل 131 در سال 2014 رسیده است. این تنزل به طور قطع به واسطه تنزل زیر رکن ها بوده است . ولی باید اذعان داشت که با توجه به خواستگاه گزارش gii و نیز متاثر از سیاست های دول غربی نتایج گزارش شده در این بخش مغرضانه به نظر می رسد. برای نمونه ثبات سیاسی ایران از بسیاری از کشورهای بی ثبات منطقه نیز پایین تر گزارش شده است.
    dggggg.jpg

    رکن چارچوب نهادی ایران در سال های 2011-2014

    hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.jpg
    مقایسه رتبه ایران با کشورهای جهان در رکن چارچوب نهادی

    gfhhg.jpg

    مقایسه رتبه ایران با کشورهای منطقه در رکن چارچوب نهادی

    2- اگر چه رتبه کشور نسبت به سال گذشته یک پله بهتر شده است ولی انقدر نامناسب است که موجب خوشحالی نشود. ایران در این چهار سال در مجموع 17 رتبه سقوط داشته و از رتبه 114 به 131 رسیده است. در همان ابتدای ورود به گزارش GII در سال 2011 رتبه کشور مناسب نبوده است و از همان سال تا کنون یکی از عواملی که موجب بدتر شدن رتبه اصلی کشور شده است رکن چارچوب نهادی بوده است. حال اگر پاسخ به این سوال " آیا محیط کشور در طی سال های گذشته تا کنون مهیا و پذیرای کارافرینان و نوآوران بوده است؟ خیر است. " این تنزیل رتبه غیر منطقی به نظر نخواهد رسید. با توجه به رتبه ای که به خصوص در دو سال اخیر کسب شده است بیش از 90% کشورهای منطقه و جهان وضعیت بهتری از ایران دارند. اغراض سیاسی و عدم دسترسی به اطلاعات واقعی و استفاده از گزارش های غیر منصفانه برخی از نهادهای بین المللی از مهم ترین عوامل امتیاز نامناسب ایران در این رکن می باشد.

  10. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    5
    تشکر
    0
    تشکر شده 1 بار در 1 پست

    تحلیل رتبه ایران در زیر کن پیچیدگی بازار گزارش شاخص جهانی نوآوری 2015

    شاخص جهانی نوآوری

    شاخص نوآوری نقش نوآوری را به عنوان محرک رشد اقتصادی و رفاه کشورها مهم و کلیدی می‌شناسد و کشورهارا با استفاده از 7رکن و 21 زیر رکن رتبه بندی می‌کند . این گزارش به بررسی ابعاد موثر بر نوآوری در سطح ملی پرداخته و هدف آن ارزیابی تاثیر نوآوری در رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه کشورهاست. نحوه محاسبه GII به اینصورت است که این شاخص بر دو زیر شاخص (شاخص درونی نوآوری و شاخص بیرونی نوآوری) استوار است . مولفه های زیر شاخص‌های درونی نوآوری 1- نهادها 2- سرمایه انسانی و تحقیقات 3- زیر ساخت‌ها 4- پیچیدگی بازار 5- پیچیدگی کسب و کار است و مولفه های بیرونی نوآوری شامل 1- خروجی دانش و فناوری 2- خروجی‌های خلاقانه می‌باشند .
    امتیاز این شاخص از 100 است در سال 2015 از کل کشور های دتیا 141 کشور از منطر این شاخص رتبه بندی شده‌اند .

    وضعیت ایران در رکن پیچیدگی بازار

    همانطور که در این گزارش آمده رتبه ایران با سطح درآمد بالا نسبت به میانگین جهانی از بین 141 کشور 106 می‌باشد که اگرچه از رتبه ۱۲۰ سال ۲۰۱۴ و رتبه ۱۱۳ سال ۲۰۱۳ بهتر است اما هنوز هم وضعیت نسبی نوآوری در ایران نامساعد و ناخوشایند است. این گزارش نشان می‌دهد بهبود رتبه ایران در سال ۲۰۱۵ عمدتاً نتیجه بهبود شاخص‌های مربوط به خروجی نوآوری است که از رتبه ۱۲۵ سال ۲۰۱۴ به رتبه ۱۰۵ در سال ۲۰۱۵ ارتقا یافته است. جالب اینکه رتبه ایران از حیث شاخص‌های ورودی نوآوری تغییر محسوسی نداشته و از رتبه ۱۰۷ به ۱۰۶ تغییر کرده است. به عبارت بهتر می‌توان این‌گونه قضاوت کرد که ایران در سال‌های اخیر نتوانسته تغییر خاصی در پیش‌نیازها و عوامل موثر بر نوآوری ایجاد کند . رتبه ایران در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی 4 است که هند در جایگاه نخست در منطقه قرار دارد . ایران در میان کشورهایی است که با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی خود ، بالاترین میزان ارزش اقتصادی از دست رفته را دارد که این نشان از ناکارآمدی اقتصاد در کشور است .

    از حیث نوآوری کشورها را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد:
    1- Innovation achiever (بدست آورنده نوآوری) ، اقتصادهایی که عملکردشان حداقل 10 درصد بهتر از همتایانشان با تولید ناخالص داخلی مشابه بوده است مانند مونتورگنو
    2- Performance at develop ment ( عملکرد هم سطح توسعه ) ، اقتصادهایی که عملکردشان هم سطح با GDPشان است مانند کاستاریکا
    3- Performing below development ( عملکرد زیر سطح توسعه ) ، اقتصادهایی که عملکردشان زیر سطح تولید ناخالص داخلیشان است که ایران در این گروه قرار دارد . بنابراین ارزش افزوده ناشی از نوآوری در نظام اقتصادی ایران به معنای واقعی وجود ندارد.

    رتبه ایران در مولفه های زیر شاخص‌های درونی و بیرونی 2014 و 2015
    براساس کیفیت نوآوری ( عملکرد دانشگاه‌ها ، انتشارات مقالات علمی و بعد بین المللی کاربرد پتنت ها ) آمریکا رتبه اول را در گروه کشور های با درآمد بالا کسب نموده است و به دنبال آن انگلستان ، ژاپن ، آلمان و سویس رتبه های بعدی را کسب نموده‌اند .

    رتبه ایران در رکن ، زیر رکن و شاخص‌ها


    به نظر می‌رسد برای توسعه کسب و کار های نوآورانه آن هم در سطح بنگاه های کوچک و متوسط متغیر های داخلی و خارجی وجود دارند که که به طور مستقیم و غیر مستقیم فرآیند نوآوری را تغییر می‌دهند پیچیدگی بازار یک عامل خارجی می‌باشد . در گزارش GII رتبه ایران در این رکن نسبت به سال 2014 هیچ تغییری نکرده است و تنها در امتیازات زیر شاخص‌ها تغییرات محسوسی را مشاهده می‌کنیم . وضعیت ایران در این شاخص با رتبه 139 در دنیا نسبتاً بد است.
    مهم‌ترین زیرشاخص در این بخش وجود ابزارهای اعتباری برای تسهیل دسترسی کسب و کارهای نوپا به نقدینگی اولیه برای شروع کار است که رتبه ایران ۸۰ است. نوپا بودن ابزارهایی نظیر وام‌های خرد، فعالیت سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شتاب‌دهنده‌ها و… باعث شده وضعیت ما خوب نباشد بانک‌ها عملاً ابزارهای اعتباردهی و پرداخت تسهیلات را ندارند. در موارد معدودی برخی بانک‌ها از طریق ایجاد موسسات سرمایه‌گذاری جسورانه وارد این حوزه شده‌اند اما اولاً سهم این منابع در قیاس با کل تسهیلات بانکی بسیار ناچیز است. مشکل جدی در ارتباط با بانک‌ها این است که آن‌ها فقط برای پرداخت تسهیلاتی آمادگی دارند که وثایق ملموس (ملک، ماشین‌آلات و دارایی‌های ثابت) در ازای آن‌ها ارائه شود یعنی دقیقاً همان چیزی که یک کسب و کار نوپای نوآورانه ندارد. اگرچه به واسطه حمایت‌های دولت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، وضعیت به بدی دیگر زیرمعیارهای این بخش نیست. سهم ۱۲‌درصدی اعتبارات داخلی در اختیار بخش خصوصی از رشد تولید ناخالص داخلی باعث شده رتبه ایران در این زیرشاخص ۱۳۳ شود. کوچک بودن ارزش بازار سرمایه نسبت به اقتصاد ملی )۴/۴ درصد (GDP، فقدان موسسات سرمایه‌گذاری خطرپذیر قدرتمند و تحریم‌های ظالمانه ای که ریسک سرمایه گذاری را در کشور بالا برد تا سرمایه گذاران نتوانند از یک حاشیه امنیت برخوردار باشند و مشکلات در تامین مالی کسب و کارهای نوپا باعث شده رتبه ایران در زیرشاخص سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوآورانه هم ۱۱۶ باشد که رتبه بدی تلقی می‌شود. هرچند موسسات دیگری هم که به عنوان سرمایه‌گذار وارد این فضا شده‌اند VC ها، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، سرمایه‌گذاران حقیقی و تعداد کمی فرشتگان کسب و کار و... عمدتاً در ازای سرمایه اندکی که تامین می‌کنند سهم بالایی از مالکیت آن کسب و کار نوپا را طلب می‌کنند که به معنای از دست دادن کنترل توسط موسسان است یعنی اتفاقی که دقیقاً خلاف هدف اولیه آن‌ها از ایجاد این کسب و کار است همچنین زیرشاخص رقابت‌پذیری بازار هم وضعیت بسیار بدی داشته و با کسب رتبه ۱۴۰ باعث شده وضعیت کلی این شاخص یعنی غنای بازار بسیار بد باشد. البته این می‌تواند به دلیل اقتصاد دولتی و عمدتاً انحصاری ایران و نقصان ارتباطات تجاری بین المللی باشد .

    نتیجه گیری و ارایه پیشنهاد

    شواهد مختلف نشان می‌دهد اگرچه در ایران گام‌های خوبی برای حمایت از کسب و کارهای نوپای نوآورانه برداشته شده اما هنوز هم وضعیت ایران در قیاس با کشورهای دیگر دنیا مناسب نیست چنانچه یک کشور بخواهد از منافع کسب و کار های نوآورانه بهرمند شود و به رشد اقتصادی دست زند باید بتواند نظام نوآوری را در کشور ایجاد کند و آن را پایدار سازد . منطقا این نظام ورودی و خروجی‌هایی دارد . ورودی‌ها به منزله منابعی هستند که پیش نیاز های لازم برای ایجاد کسب و کار های نوآورانه را مهیا می‌سازند . اما خروجی‌ها همان منافعی هستند که در نتیجه رشد کسب و کار های نوآورانه برای جامعه حاصل شده است.
    در مجموع باید به وجود بخشی از مشکلات ساختاری بازار پولی و مؤسسات و بانک‌ها اشاره کرد در حال حاضر شبکه بانکی کشور با مشکلات فرا بخشی و درون بخشی زیادی مواجه است که به واسطه کاهش کیفیت دارایی‌های بانک‌ها به کاهش عرضه منابع مالی در بازار پول و کاهش توان تسهیلات دهی شبکه بانکی کشور منجر شده است . با این حال برای بهبود این شرایط باید در بخش بازار پولی کشور سیاست گذاری‌ها باد در راستای رعایت انضباط پولی و مالی و هدایت منابع به سمت تأمین سرمایه در گردش فعالیت‌های تجاری بنگاه های کوچک و متوسط دانش بنیان باشد .
    به وضوح مشخص است جریان تولید دانش و خلق ایده در کشور جدی است اما اثربخشی و به‌کارگیری این دانش ضعیف است .آن را هم می‌توان از دخالت دولت در فرآیند های اجرایی چرخه نوآوری دانست ، شاید بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد تلاش برای سبک کردن قوانین و کنترل‌های دولتی و کمک کردن به رقابتی‌تر شدن بازار است. البته مشوق‌هایی نظیر معافیت مالیاتی، حمایت‌های بیمه‌ای، معافیت تعهدات قانون کار و… می‌توانند مفید باشند اما کسب و کارهای نوپا برای اینکه در بازار دوام بیاورند نباید با رقبای دولتی یا رانت دار رقابت کنند .

    منابع :
    هفته نامه تجارت
    روزنامه دنیای اقتصاد
    فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
    گزارش شاخص جهانی 2015
    تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: jpg nemodar.jpg (58.3 کیلو بایت, 60 نمایش)
    • نوع فایل: jpg GI.jpg (42.2 کیلو بایت, 55 نمایش)

  11. تشکرها از این نوشته :


  12. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2016
    ارسال ها
    12
    تشکر
    0
    تشکر شده 5 بار در 5 پست
    با سلام و سپاس از حضرتعالی


    در زیر رکن اعتبارات ، شاخص سهولت اخذ اعتبار ایران رتبه 80 را به خود اختصاص داده، که نشان میدهد تامین اعتبار پروژه ها در کشور با دشواری هایی رو به رو است، بالا بودن سود بانکی یکی از اصلی ترن عوامل این معضل می باشد. در سالهای قبل دولت تلاش کرد به صورت دستوری نرخ سودبانکی را پایین نگه دارد که در نهایت توفیقی در این زمینه حاصل نشد زیرا با کاهش دستوری نرخ سود و عدم توجه به مساعد نبودن زیرساختهای تولید در کشور، سرمایه ها از بانکهای کشور خارج و به سمت بازارهایی با انحصار بیشتر که دولت امکان دخالت کمتری در آنها داشت، نظیر بازار مسکن روانه شد. در نتیجه توان تامین اعتبار بانکها بیش از پیش کاهش و تورم افزایش یافت. ریشه بالا بودن نرخ سود بانکی در ایران را می بایست در نرخ تورم بالا جستجو کرد، کاهش نرخ سود بانکی بدون کاهش نرخ تورم آثاری به مراتب زیان بار تر از نرخ سود بانکی بالا دارد. امید است با کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی و به تبع آن کاهش نرخ سود بانکی در سالهای آتی، به لحاظ سهولت تامین اعتبار پروژه ها وضعیت بهتری را شاهد باشیم.


    با احترام فراوان
    ویرایش توسط میلاد ملک محمد : 22-02-2016 در ساعت 13:38


 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:13 بر حسب GMT +3.5 می باشد.