صفحه 2 از 7 اولیناولین 1234 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 65
Like Tree271Likes

موضوع: ارائه نمونه برای نسل های مدل های نوآوری (بحث شماره 2 مجازی)

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    ارسال ها
    5
    تشکر
    1
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    با سلام و تشکراز مطالبتون.آقای نوروزی این محصولاتی که شما معرفی کردید مختص کدام یک از نسل های نوآوری است؟ در صورت امکان این را مشخص کنید.

  2. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    ارسال ها
    24
    تشکر
    1
    تشکر شده 7 بار در 5 پست
    نسل اول: فشار تکنولوژی

    1. ابداع صفحات لمسی


    آغاز:
    پدر تکنولوژی صفحه های لمسی آقای دکتر Samuel Hurst است . زمانی که بعنوان استاد در موسسه تحقیقات دانشگاه کنتاکی ( Kentucky) مشغول فعالیت بود ، برای امتحانات پایانی مجبور به خواندن حجم زیادی از مطالب بود که در مجموع ۲ ماه به طول می انجامید و دو نفر فارغ التحصیل می شدند.
    برای صرفه جویی در وقت ، اولین سنسور لمسی با نام Еlograph را اختراع کرد که به او اجازه می داد مطالب را سریعتر وارد کند . در کنار این اختراع شرکت Elographics متولد شد ( امروزه با نام Elo TouchSystems شناخته می شود) ، این دستگاه شباهتی به سنسورهای امروزی نداشت اما این دستاورد قدم بزرگی به سمت صفحه های لمسی جدید بود. سه سال بعد ، در ۱۹۷۴ ، دکتر Samuel Hurstاولین صفحه لمسی شفاف را طراحی کرد و در سال ۱۹۷۷ Elographic را اختراع و روش فنی ۵-wire مقاومتی را به نام خود ثبت کرد که در حال حاضر نیز پرکاربردترین روش می باشد.
    اینک سه تکنولوژی برای تولید صفحه های لمسی گوشی های موبایل استفاده می شود: مقاومتی (Resistive) ، الکترو استاتیک و اشعه مادون قرمز
    صفحه های حساس به فشار ( Resistive):
    ▪ مزایا:
    1- استفاده از اکثر اجسام برای لمس صفحه
    ۲- قیمت کم
    ▪ معایب:
    ۱-خراشیده شدن در نتیجه تضعیف عملکرد
    ۲-ثبت یک تماس(Touch) در یک لحظه
    ۳-عبور دادن نور کمتر در مقایسه با سایر تکنولوژی‌ها
    همانطور که اشاره شد ، این تکنولوژی پر کاربردترین تکنولوژی در صفحه های لمسی برای تولید گوشی های موبایل است و در گوشی های ویندوز موبایل مانند HTC TyTN II و HTC Touch Diamond متداول تراست. در مقابل آب و گرد و غبار مقاوم است اما براحتی خراشیده می شود و از اجسام نوک تیز نمی توان استفاده کرد.
    صفحه های الکترواستاتیک ( Capacitive):
    ▪ مزایا :
    ۱-ثبت کردن بیش از یک تماس در یک لحظه
    ۲-عبور نور به اندازه ای عالی
    ۳-ضد خش بودن
    ۴-عمری بسیار طولانی
    ▪ معایب: [IMG]file:///C:/Users/user2/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image004.gif[/IMG]
    ۱-محدودیت استفاده از اجسام برای لمس آن
    ۲-قیمت بالا
    این تکنولوژی اخیرا در حال بدست آوردن محبوبیت در صنعت گوشی های موبایل می باشد. مشهورترین گوشی ها در این زمینه آیفون اپل و پرادا شرکت ال جی می باشد. صفحه های اینچنینی با توجه به قیمت بالای آنها سهم کمی از بازار را در اختیار دارند. این تکنولوژی دو زیر شاخه دارد که یکی توانایی انتقال چند تماس ( MultiTouch) در یک لحظه و دیگری مانند تکنولوژی قبل تنها توانایی انتقال یک تماس را ، در یک لحظه دارند . حالت MultiTouch در iPhone و iPod شرکت اپل مورد استفاده قرار گرفته اند.
    صفحه های مادون قرمز:
    ▪ مزایا:
    ۱-عبور دادن تمامی نور تولید شده
    ۲-با دوام ترین تکنولوژی در مقایسه با سایرین
    ۳-قابل استفاده با تمامی اجسام بدون نیاز به فشار فیزیکی زیاد
    ▪ معایب :
    ۱-بالاترین قیمت در مقایسه با سایرین
    ۲-تاثیر منفی نور محیطی زیاد بر عملکرد
    ۳-ثبت یک تماس در یک لحظه
    با توجه به قیمت بالای آن ، این تکنولوژی محبوبیت چندانی در مقایسه با دو تکنولوژی ذکر شده ندارد.
    بنابراین ، شرکت ها آنرا در صفحه های لمسی گوشی ها استفاده نمی کنند .!

    2-سیستم GPS
    [IMG]file:///C:/Users/user2/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image005.jpg[/IMG]
    GPS چیست؟
    سیستم مکان یابی جهانی ( Global Positioning System ) یک سیستم هدایت ( ناوبری ) ماهواره ای اســت و تنها سیستمی می باشد که امروزه قادر است، موقعیت دقیق شما را بر روی زمین در هر زمان، درهر مکان و در هر هوایی مشخص کند.
    این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ابتدا فقط با اهداف نظامی پس از مطالعات و تحقیقات بسیار زیاد در واحد R&D ساخته و در مدار قرار داده شده اند.
    اولین ماهواره GPS در سال ۱۹۷۸ یعنی حدود ۳۵ سال پیش در مدار زمین قرار گرفت.
    این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شدوسرانجام در سال ۱۹۹۴ شبکه ای شامل۲۴ ماهواره تشکیل گردیدکه امروزه تعداد آنها به عدد ۲۸ رسیده است.


    [IMG]file:///C:/Users/user2/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image006.jpg[/IMG]
    خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.

    با روی کار آمدن سیستم GPS تمام سیستم های قبلی تعیین موقعیت ماهواره ای از قبیل دور بین های بالستیک،داپلر،N.N.S.S ، SLR ،LLR ،LONG-C ،SECOR، به تدریج از دور خارج شدند.
    GPS یک سیستم عملیاتی و همیشه در حال آماده باش است که در تمامی شرایط آب و هوایی دارای کارآیی می باشد؛ زیرا فرکانس امواجی که توسط ماهواره های GPS ارسال می شوند در حد گیگا هرتز است و شرایط آب و هوایی (مه وباران و نزولات جوی ) اثری روی این امواج ندارند.
    بعد از آن سیستم GPS یا سیستم موقعیت یاب جهانی کم کم در دستگاه ها و به شکل های مختلف گنجانده شد . آیفون 3G اولین گوشی موبایلی نبود که GPS را ساپورت می کرد اما به دسترسی سریع و راحت این سیستم بسیار کمک کرد . به ترتیب دستگاه های دیگر نیز برای این کار در نظر گرفته شد تا به رانندگان کمک کند به جای اینکه به راهنمای مسیرهای موجود در خیابان ها نگاه کنند به رانندگی خود دقت داشته باشند.
    بعد از آن سیستم های بهتری طراحی شد که نه تنها مسیر بلکه ترافیک لحظه به لحظه جاده ها را نیز نشان می دهند و راننده به راحتی مسیر بهتر را انتخاب می کند.
    تصاویر پیوست شده

  3. تشکرها از این نوشته :

    مهدی مسعودی (07-03-2015)

  4. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    ارسال ها
    4
    تشکر
    5
    تشکر شده 3 بار در 1 پست
    کشش بازار:دومین مدل خطی نوآوری است که در این مدل ، نوآوری ها نتیجه تقاضا و نیاز بازار شکل می گیرد و توسعه فناوری ، توسط کشش بازار تحریک و تقویت می گردد و پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار است.
    با توجه به آنکه امروزه صنعت الکترونیک و ارتباطات و رایانه کاربرد های وسیعی پیدا کرده است و به دلیل گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات ، نیاز و تقاضا برای وسایل الکترونیکی قابل حمل همچون گوشی‌های تلفن همراه، لب‌تاپ‌ها و ... بیشتر شده است . تامین انرژی به صورت آسان و مطلوب برای توسعه این تجهیزات یک ضرورت مهم و انکارناپذیر است. این تا به حدی است که می‌توان باتری را قلب وسایل الکترونیک قابل حمل دانست. همچنین امروزه به دلیل مشکلات ایجاد شده به دلیل آلودگی هوا شرکت‌های بزرگ خودروسازی سالانه هزینه‌های زیادی را صرف ساخت خودروهای الکتریکی و هیبریدی می‌نمایند که از مهمترین چالش‌ها در ساخت این خودروها تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز آن‌ها می‌باشد. بهترین گزینه برای رفع این مهم استفاده از باتری‌های قابل شارژ جهت ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی در این خودروها می‌باشد.

    • باطری های نانو
    • فناوری mems/nems

    فناوری نانو و نانو کامپوزیت ها جهت بهبود عملکرد الکترودهای باتری مورد استفاده قرار گرفته است. تمرکز اصلی تحقیقات بر روی این فناوری ها به منظور یکپارچه سازی نانو مواد در ساختارهای فعلی باتری ها و افزایش چگالی انرژی و توان باتری های معمولی با استفاده از الکترودهای نانو کامپوزیتی می باشد .
    mems ابزار های میکرو الکترو مکانیکی که کاربرد های تجاری آن شامل سیستم های ماشه کیسه هوا ، حس گر های حرکت های ناگهانی برای ابزار های الکترونیکی که سقوط می کنند و طیف سنج های مادون قرمز نزدیک می باشد . سیستم های نانو الکترومکانیکی nems ابزار های الکترومکانیکی هستند که با هدف کوچک سازی طراحی شده اند و در مقیاس نانومتری می باشند . و در حال حاضر کشش بازار برای فناوری mems/nems که از فناوری های نانو بهره می گیرند بسیار بالا است.

  5. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    ارسال ها
    13
    تشکر
    5
    تشکر شده 7 بار در 5 پست
    نسل اول: فشار تکنولوژی (1944-1960)

    1- تلویزیون رنگی و برنامه های رنگی
    تلویزیون رنگی مکانیکی اسکن شده با استفاده از سه سیستم کامل با بافت‌های فوتو الکترونیکی، فیلترهای رنگی، امپلی فایر و یک سری شیشه برای تبدیل تصاویر آبی، سبز و قرمز به یک تصویر رنگی کامل در ژوئن ۱۹۲۹ توسط آزمایشگاه‌های تل به نمایش گذارده شد. در دوره اسکن‌های الکترونیکی، نخستین نمایش تلویزیون رنگی در پنجم فوریه ۱۹۴۰ بود که این نمایش در آزمایشگاه rca در نیوجرسی به اعضای گروه پژوهشی fcc نشان داده شد. در این تلویزیون یک گیرنده به وسیله ترکیب نوری تصاویر از دو مجرای مختلف در یک صفحه تصاویر رنگی را تولید می‌کردند. Cbs در ۲۸ آگوست ۱۹۴۰ با استفاده از فیلم و در ۱۲ نوامبر ۱۹۴۰ با استفاده از دوربین‌های زنده بررسی میدان‌های رنگی را آغاز کرد.
    Nbc تحت مدیریت rca نخستین آزمایش تلویزیون رنگی را در ۲ فوریه ۱۹۴۸ صورت داد.cbs آزمایشات روزانه میدان‌های رنگی را در اول ژوئن ۱۹۴۱ آغاز کرد. این سیستم‌های رنگی با دستگاه‌های تلویزیون سیاه و سفید کنونی مطابقت نداشته و مانند تلویزیون‌های رنگی دیگر نیز در زمان حاضر در دسترس عموم نبودند. این تست‌ها تنها در معرض دید مهندسان rca و cbs و خبرنگاران دعوت شده صورت گرفت. «انجمن جنگ تولید» ساخت تلویزیون و تجهیزات رادیویی را برای استفاده عموم از ۲۲ آوریل ۱۹۴۲ تا ۲۰ اوت ۱۹۴۵ متوقف کرد و هرگونه فرصتی را برای معرفی تلویزیون رنگی برای عموم از بین برد.
    پیشرفت در تولید تلویزیون‌های رنگی پس از جنگ به وسیله سه سیستم با رقابت برای کسب مجوز با استاندارد pcc برای پخش برنامه‌های رنگی ادامه یافت.
    fcc نخستین نمایش از تلویزیون رنگی را با ارائه یک ساعت برنامه رنگی به طور روزانه از شنبه تا دوشنبه در ۱۲ ژانویه ۱۹۵۰ در واشنگتن آغاز کرد و تا پایان ژانویه ادامه داد که این برنامه‌ها بر روی گیرنده‌های (۱۶-۸) اینچ قابل مشاهده بود باتوجه به رشد تقاضاهای مردم، برنامه‌های تلویزیونی با افزایش تعداد برنامه‌های بعدازظهر از ۱۳ فوریه مجدد آغاز گردید.
    در حالیکه پخش برنامه‌های رنگی cbs به تدریج به ۱۲ ساعت در هفته افزایش یافته و این شبکه رنگی تا شهر شیکاگو و به ۱۱ مرکز دیگر گسترش یافت، موفقیت تجاری آن به دلیل کمبود گیرنده‌های رنگی مورد نیاز برای دیدن برنامه‌ها، مخالفت تولید کنندگان با ساخت آداپتور برای دستگاه‌های سیاه و سفید موجود و عدم تمایل تبلیغ کنندگان برای حمایت از شبکه‌های غیرموفق، از بین رفت. Cbs در آوریل یک تولید کننده تلویزیونی خریداری کرد و در سپتامبر ۱۹۵۱ تولید را آغاز کرد و تنها مدل رنگی cbs کلمبیا تولیدی آنها بود. اما زمان برای جبران دیر بود و تنها ۲۰۰ دستگاه تولید شد که ۱۰۰ دستگاه آن به فروش رفت و cbs برای جلوگیری از خسارات، تمامی دستگاه‌ها را برگرداند. صنعت تلویزیون آمریکا پیش از cbs، بوسیله " کمیته ملی سیستم‌های تلویزیونی آمریکاً در سال‌های ۵۳-۱۹۵۰ بوجود آمد و هدف این کمیته راه اندازی یک سیستم رنگی مطابق با دستگاه‌های سیاه و سفید کنونی بوده که استانداردهای کیفیت fcc را نیزبا اجزای سخت‌افزاری rca داشته باشد. زمانیکه cbs پیش از کنگره در ماه مارس ۱۹۵۳ اعلام کرد دیگر قصد تولید سیستم‌های رنگی را دیگر، راه برای ورود ntsc برای دستیابی به مجوز fcc در ژوئن ۱۹۵۳ باز شد و این شرکت در ۱۷ دسامبر به این مجوز دستیافت. نخستین برنامه تلویزیونی با استفاده از سیستم رنگی ntsc، پخش آزمایشی یک اپیسود از nbc در ۳۰ اوت ۱۹۵۳ بود.
    Nbc نخستین برنامه رنگی را در اول ژانویه ۱۹۵۴ با نمایشی آغاز کرد که در سراسر آمریکا بر روی گیرنده‌های رنگی rca، جنرال الکتریک، فیلکو، رتیئون، هاضمن، پسیفیک مرکوری و... قابل دریافت بود. در ۲۸ فوریه تنها یک مدل رنگی «وستینگ هاوس» به قیمت ۲۹۵/۱ دلار معادل ۴۰۰/۹ دلار در سال ۲۰۰۶، در نیوبورک وجود داشت که به طور کلی به عنوان نخستین گیرنده با ntsc رنگی، برای استفاده عموم تعیین شد. در آوریل مدل رنگی ارزان قیمت سری ساخت rca به دلالان عرضه شد. نخستین سریال رنگی تلویزیون «سریال ازدواج» به عنوان یک سریال کمدی زنده در تابستان ۱۹۵۴ به وسیله nbc ارائه شد. سریال ادبی «تئاتر فورد» نخستین برنامه رنگی فیلمی شکلی بود که در اکتبر به وسیله nbc ساخته شد. Nbc که شرکت rca را نیز تحت مدیریت داشت، پیشتاز در برنامه سازی رنگی بود، چرا که شرکت rca در دهه ۵۰ موفق‌ترین خطوط دستگاه‌های رنگی را ارائه کرد و تا سال ۱۹۵۹ نیز تنها تولید کننده دستگاه‌های رنگی بود. Cbs و abc نیز که با تولید کنندگان چندان سازگاری نداشتند و مشتاق بر ادامه تولید رقیب خود نبودند؛ وارد بخش تولید دستگاه‌های رنگی شدند.
    Cbs تمامی برنامه‌های رنگی منظم خود را در این سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۵ ارائه کرد؛ در حالیکه abc نخستین سریال رنگی خود را تا سال ۱۹۶۲ به تعویق انداخت. شبکه «دو مونت» که تا سال ۱۹۵۴ شاهد کاهش درآمد مالی بود، یکسال بعد از آن، ملذل شد. بنابراین تا سال ۱۹۶۴ تنها ۱/۳ درصد از تلویزیون‌های خانگی در آمریکا رنگی بودند. Nbc با اعلام اینکه تمامی برنامه‌های آن شبکه در پائیز ۱۹۶۵ رنگی خواهد بود، سازمان دهنده توسعه سریع برنامه‌های رنگی نام گرفت. تمامی سه شبکه پخش برنامه‌های تلویزیونی تا فصل ۶۷- ۱۹۶۶، زمان پخش برنامه‌های رنگی را وارد سیستم خود کردند. اما تعداد تلویزیون‌های رنگی فروخته شده در آمریکا تا سال ۱۹۷۲ از تعداد تلویزیون‌های سیاه و سفید کمتر بود. سال ۱۹۷۲ نخستین سالی بود که میزان خرید دستگاه‌های رنگی از ۵۰ درصد فراتر رفت. در این سال همچنین باتوجه به میزان فروش تلویزیون‌های، آگهی برای این تلویزیون‌ها پیش از برنامه پایان یافت.

    2- ماکروویو
    در سالهای اخیر با توجه به آلودگی محیط زیست ناشی از فرآیندهای آلاینده صنعتی، استفاده از منابع جدید انرژی که حداقل آلودگی را به همراه داشته باشند، مورد توجه قرار گرفته است . در این راستا طی دو دهه اخیر استفاده از انرژی مایکروویو به عنوان منبع گر م ایش به طور وسیعی گسترش یافته است . تحقیقات انجام شده در این زمینه نشانگر آنست که استفاده از این نوع انرژی، ضمن اینکه آلودگی محیط زیست رابطور چشمگیری کاهش می دهد فرآیندها را تسریع نموده و در کاهش هزینه های انرژی نیز مؤثر است.

    تاریخچه و اساس کار :
    مخترع مایکروویو دکتر پرسی لی بارون اسپنسر است که مهندسی خودآموخته بود . او نخستین بار در طول پروژه تحقیقاتی درباره رادار در سال 1946 متوجه نکته عجیبی شد . او داشت یک لوله خلاء جدید به نام مگنترون را آزمایش می کرد که متوجه شد که شکلا ت درون جیبش آب شده. این اتفاق بر ای دکتر اسپنسر جالب بود و تصمیم گرفت آزمایش دیگری انجام بدهد . این بار دانه های ذرت را نزدیک لوله گذاشت و دید که ذرت های خشک می ترکند و تبدیل به پاپ کورن می شوند. او نتیجه گرفت آب شدن شکلات و پخته شدن ذرت ها هر دو ناشی از بودن در معرض انرژی کم چگالی ماکروو یو است . دکتر اسپنسر آزمایش با سایر مواد غذایی را بر همین اساس ادامه داد چون فکر می کرد اگر ذرت این قدر زود پخته می شود چرا سایر مواد غذایی این طور نباشند . بعدها او جعبه ای فلز ی همراه با درب درست کرد که نیرو ماکروویو از آن داخل شو د . انرژی که وارد جعبه می شد نمی توانست خارج شود و میدان الکترو مغناطیس با چگالی بالاتر ایجاد می کر د . هنگامی که غذا را در جعبه می گذاشت و انرژی ماکروویو را به آن می تاباند دمای ماده غذایی سریع بالا می رفت . آن موقع بود که دکتر اسپنسر چیزی را اختراع کرد که بعدها مایکرو ویو نامیده شد.
    ماکروویو اختراع بزرگ قرن بیستم است . میلیون ها نفر در سراسر دنیا این وسیله را دارند و هر روز از آن استفاده می کنند، به خصوص با زندگی های امروزی که همه برای بیرون رفتن از خانه عجله دارند و وقتی برمی گردند آن قدر خسته و گرسنه اند که نمی توانند زمانی را برای طبخ غذای دلخواهشان اختصاص بدهند . ماکروفر محبوب قرن ما است چون غذا را در مدت زمان بسیار کوتاهی می پزد . همچنین مصرف برق آنها بسیار پایین است چون ماکروفر فقط غذا را گرم می کند و حتی تاثیری بر فضای داخل وسیله ندارد.
    ویرایش توسط محسن زارع جدی : 24-02-2015 در ساعت 19:30

  6. تشکرها از این نوشته :


  7. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2015
    ارسال ها
    11
    تشکر
    0
    تشکر شده 5 بار در 3 پست
    نوآوری نسل پنجم:سیستمی یا شبکه ای
    نمونه ای از یک خدمت یا سرویس :
    1- اينترانت:
    اینترانت خود تاريخچه‌اي مستقل ندارد، زيرا يكي از دستاوردهاي اينترنت به‌شمار مي‌رود و در واقع چند سالي پس از آنكه اينترنت پا به عرصه جهاني گذاشت، اينترانت و اكسترانت نيز پديد آمد

    علت و چرایی بوجود آمدن اینترانت
    :
    هدف اصلی از نصب اینترانت‌ها تسهیل ارتباطات و به اشتراك گذاشتن منابع - اعم از سخت‌افزاری - است؛ كه به اشتراك گذاشتن منابع اطلاعاتی نقش عمده‌ای در این نظام دارد.

    كاربردها
    : اطلاع‌رساني، ارتباطات، بازاريابي و فروش، آموزش از راه دور، كار از راه دور، تصميم‌گيري بهينه مديريت بانكداري و اقتصاد و كار و كاريابي، كاربردهاي اصلي اينترانت‌ها هستند. در زمينه اطلاع‌رساني با توجه به قابليت چند رسانه‌اي‌ها و ارائه اطلاعات روزآمد، مي‌توان به ارائه اطلاعات در زمينه‌هاي مختلف از جمله نشريات، اطلاعيه‌ها، بخشنامه‌ها، پرونده‌هاي كاري، اطلاعات تخصصي، اطلاعات مشتريان، رقبا و كاربران، اخبار، و جز آن اشاره كرد.
    با توجه به ماهیت نواوریهای نسل پنجم و تطابق آن با ماهیت اینترانت متوجه میشویم که:
    در زمينه ارتباطات، اينترانت‌ها باعث تسهيل ارتباطات ميان اعضاي يك سازمان با مشتريان و رقبا و سازمان‌هاي بيروني خواهند شد كه به‌طور نمونه مي‌توان به جمع‌آوري نظرات، شكايات، و آگاه كردن مديران از مسائل را نام برد؛ يا ارتباط افراد هم انديشه در موضوعات خاص كه خود باعث ايجاد نوآوري‌ها، خلاقيت‌ها، و ابتكارها در زمينه‌هاي مختلف مي‌شود
    . در زمينه بازاريابي و فروش مي‌توان تبليغات جهت معرفي محصولات، در نهايت سفارش از مشتري، دريافت پيشنهادات و انتقادات از مشتري، انجام و پيگيري عمليات فروش، ارائه خدمات پس از فروش، انجام هماهنگي‌هاي لازم با مشتري و گزارش پيشرفت سفارش به مشتري و به‌طور كلي فروش از راه دور را نام برد.
    نمونه ای از یک محصول:
    2- ویدیو کنفرانس ویدیو کنفرانس فناوری است که افراد در مکانهای مختلف با فواصل مختلف را قادر می‌سازد صدا و تصویر همدیگر را به صورت زنده دریافت نموده و همانند جلسات حضوری با یکدیگر ارتباط داشته و تبادل نطر نمایند. ویدئو کنفرانس می‌تواند با امکانات افزوده دیگری همانند تبادلِ اسناد و مدارک، اشتراک در تهیه مدارک، ارسال عکس و… نیز همراه باشد.
    علت و چرایی بوجود آمدن ویدئو کنفرانس :
    تنها با استفاده از ویدئوکنفرانس، امکان حضور همزمان یک فرد در چند مکان فراهم می شود. گستردگی جغرافیایی کشورها از یکسو و کمبود نیروی انسانی متخصص در علوم مختلف و افزایش سرسام آور هزینه ها از سوی دیگر منجر به عدم دسترسی همة منابع مورد نیاز سازمان ها و شرکت ها گرد یکدیگر شده است. اما استفاده از ابزارها و رسانه هایی که محصول عصر ارتباطات می باشند این امکان و فرصت را فراهم می کند که بتوان بر فاصله ها و کمبود امکانات فایق آمده ، نیرو های متخصص، منابع عمده راهبری سیستم ها و افراد کلیدی و تصمیم ساز را همواره در کنار خود داشت. به طور نمونه می توان گفت ارتباط بین استاد و شاگرد همیشه به صورت محلی امکان پذیر نمی باشد. این ارتباط همیشه بسیار محدود و هزینه بر می باشد. در مقابل فناوری ویدئوکنفرانس نه تنها امکان حضور مجازی استاد در کلاس را فراهم می سازد بلکه به دلیل برخورداری از تکنیک های پیشرفته سمعی و بصری تاثیر آموزش را عمق بیشتری می بخشد.
    ویرایش توسط شکوفه مسعودی : 24-02-2015 در ساعت 20:55

  8. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    ارسال ها
    10
    تشکر
    5
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    با سلام
    بنظر بنده تولید دوربینهای دیجیتال فشار تکنولوژی بوده و پیشرفت آن و ساخت حافظه با ظرفیتهای بیشتر باعث تولید دوربینهای دیجیتال شده است .

  9. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    ارسال ها
    10
    تشکر
    5
    تشکر شده 3 بار در 2 پست
    نوآوری شبکه ای / سیستمی
    گردآوری : جبرئیل مختاری 92221445
    نمونه اول : نوآوری در محصولات شرکت بوئینگ
    بوئینگ 787 مثال خوبی برای توضیح این واقعیت است. 787 با آن تکنولوژی پیشرفته ای که دارد دقیقا با شیوه شبکه محوری ساخته شده است. بوئینگ هیچگاه نمی تواند این محصول را تولید کند. هر بخش آن در 42 کمپانی مختلف در سرتاسر دنیا تولید می شود. فرایند تولید این محصول شبکه ای پیچیده از مهندسی سیستم است که در بوئینگ مدیریت می گردد.


    مجموعه بوئینگ مجموعه ای از شبکه ها را به وجود آورده است که هر بخش از کار در گوشه ای از جهان تولید می شود و با یک مهندسی سیستم کارامد محصولی با فناوری پیچیده را تولید می کند و این در ضمن آن است که ریسک کار هم چون کار در شبکه انجام می شود به شدت کاهش می یابد.
    ریسک چیزی جز ابهامات و نادانسته ها نیست. پس ریسک در شبکه توزیع شده و کاهش می یابد.
    در شبکه:
    · المانها باید استقلالشان را حفظ کنند
    · المانها باید بتوانند همکاری متقابل را در شبکه انجام دهند. و این مهم با عاملهایی اتفاق می افتد که وجوه اشتراک المانها را شامل می شود.
    · جغرافیا معنا ندارد
    اگر شبکه را شبکه محور تعریف کنیم:
    · پایداری سیستمی بیشتر است
    · تعامل بیشتر است
    · وفق پذیری هم بیشتر است
    نمونه دوم : نوآوری در فرآیند تولید الکترود جوشکاری در برزیل
    در سال 1978، يک دکتراي رشته مهندسي، شرکتي در برزيل تاسيس کرد که به وسيله يک فناوري نوين، الکترود جوشکاري توليد مي کرد. به علت نياز آن زمان برزيل به الکترود در ساخت سکوهاي نفتي در دريا و با توجه به قوانين خاص واردات برزيل و معدود بودن رقبا، اين شرکت رشد چشمگيري يافت. اين روند تا سال 1986 که اين شرکت داراي 80 کارمند و درآمد ماهانه اي برابر با 200هزار دلار آمريکا بود، ادامه داشت. اما با تغيير قوانين واردات برزيل و پيوستن به تجارت جهاني در سال 1986 و با ورود شرکت هاي چيني با فلزات ارزان تر، اين شرکت دچار مشکلات بسياري شد و روند رو به کاهش درآمد را تجربه کرد. تا اينکه در سال 1997، مديران اين شرکت راهي جز تغيير استراتژي نداشتند. اين شرکت يا بايد روي بخش کوچکي از بازار در برزيل که به کيفيت الکترود اهميت زيادي مي داد تمرکز مي کرد يا به ورود به بازارهاي جهاني مي انديشيد. سرانجام، تصميم مديران بر انتخاب بازارهاي جهاني بود اما ورود به بازارهاي بزرگ جهاني کار دشواري براي يک شرکت کوچک محلي به شمار مي آمد. اين شرکت، يک سال را صرف بهبود کيفيت آلياژ کرد و مقاومت الکترود را بهبود بخشيد. سپس وارد اتحادهاي شبکه اي با شرکت هاي جمع آوري و بازيافت آهن و آلومينيوم شد و از اين طريق، با کاهش بهاي تمام شده و بهبود مستمر کيفيت، سهم خود را در بازار برزيل، به 30 درصد افزايش داد. در گام بعدي، به علت نياز به فناوري اتميزه کردن آب9 (ريزسازي آب)، با شرکت هايي که در اين زمينه فعال بودند، وارد اتحادهاي استراتژيک شد و در پي آن، به شبکه تحقيقات فناوري برزيل پيوست و از اين طريق توانست از وام هاي اين شبکه استفاده کند. سپس، عضو انجمن مشارکت در تحقيقات توليد آلياژ به وسيله اتميزه کردن آب شد و مجوزهاي لازم حق بهره برداري ، که مربوط به شرکت هاي آمريکايي و برزيلي عضو شبکه بود را کسب کرد. اين شرکت در سال 2003 با پيوستن به انجمن هاي مديريتي، مديران خود را با دوره هاي مديريت پيشرفته کسب وکار (mba) آشنا کرد.
    همچنين از طريق شبکه تحقيقات فناوري، يک محقق برجسته را استخدام کرد و واحد تحقيقات و توسعه خود را به شدت فعال کرد و فناوري اتميزه کردن آب و بازيافت فلزات را گسترش داد و با کاهش هزينه هاي مربوط به اين فناوري ها، قيمت خود را رقابتي تر کرد و سهم بازارش را افزايش داد. با کسب کامل اين دو فناوري و توليد پودر آهن تصفيه شده، وارد شبکه مواد غذايي و اتومبيل سازي شد. در مجموع، اين شرکت از سال 1997 تا 2005، توليد خود را به 6 برابر و صادراتش را به 20 کشور افزايش داد.
    اکنون تصور کنيد که اگر اين شرکت، وارد شبکه هاي مختلف نمي شد، در چه جايگاهي بود. ورود اين شرکت به صنايع و شبکه هاي مختلف، موجب چند وجهي شدن و توسعه سريعش شد. اين شرکت، از تمام امکانات شبکه ها استفاده کرد و در همه زمينه هاي نوآوري، صادرات و توليد، موفق بود و در حقيقت، تمامي اين عوامل، در هم تنيده اند. براي مثال، اگر اين شرکت در آلياژها و اتميزه کردن آب، نوآوري ايجاد نمي کرد، هرگز نمي توانست وارد شبکه ها و صنايع ديگر شود و توسعه نيز به همين معناست که يک شرکت به عرصه هاي مختلف وارد شود. اين نمونه نشان مي دهد که شرکت هاي کوچک، به وسيله شبکه هاي نوآوري، مي توانند تحقيقات و توسعه را از محيط شبکه، به محيط داخلي خود وارد کرده و از اين طريق، رشد کنند. بنابراين، شبکه نوآوري فناوري نه تنها موجب دسترسي اعضا به فناوري رقابتي مي شود، بلکه منابع ديگري نيز براي اعضا ايجاد مي کند، منابعي که يک شرکت را وارد عرصه هاي مختلف مي کند و موجب توسعه آن مي شود.

  10. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2015
    ارسال ها
    7
    تشکر
    7
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    نسل ششم: نوآوری باز


    هدف از نوآوری باز توسعه محصول جديد از طريق مشارکت خارجی برد برد و رسيدن به حداکثر ارزش تجاری سرمايه گذاری می باشد. راه های مختلفی برای همکاريهای خارجی وجود دارد که از جمله آنها تشکيل پيمان های استراتژيک, تشکيل کنسرسيوم ها, مشارکت با دانشگاه ها, حضور فعال در نمايشگاه ها, رصد و بهره برداری از منابع ژورنالها و گزارش های کنفرانسها می باشد.
    نمونه ها:

    1. شرکت پراکتر اند گمپل
    شرکت چندملیتی و آمریکایی کالاهای مصرفی است. این شرکت سالها کوشيد تا با اتکا به 7500 نفر از کارکنان بخش تحقيقات خود, محصولات جديدی به بازار عرضه کند, اما با افزايش نوآوری در بازار, اين شرکت با مشکل مواجه شد. آلن لفلی مدير عامل شرکت دستور داد که نيمی از ايده های شرکت بايد از بيرون وارد شود. اين در حالی است که در زمان آغاز به کار آلن در سال 2000 فقط ده درصد ايده ها از بيرون از شرکت مي آمد. امروزه پراکتر اند گمپل 53 ديده بان تکنولوژی دارد که وظيفه آنها جستجوی نوآوريهای خوش آتيه در خارج از شرکت است.
    تحلیل: نوآوری باز هم یک فلسفه و هم یک شیوه، معطوف به اختراع مجدد تحقیق و توسعه است. در این رویکرد یکی از مسئولیت های جدید مراکز تحقیق و توسعه و دفاتر طراحی، دیده بانی فناوری های جدید از طریق ایجادآگاهی های رقابتی با هدف جمع آوری اخبار مربوط به توسعه فناوری در حوزه های مورد علاقه است. نوآوری باز هم یک مجموعه از شیوه ها برای سود بردن از نوآوری و هم یک مدل شناختی برای خلق، تفسیر و تحقق این شیوه ها است. دیده بانی، با کسب آگاهی، برقراری ارتباط و کسب فناوری از آرایه ای بزرگ و گسترده از منابع تولید ایده و توسعه فناوری، تلاش تحقیقاتی درونی را تکمیل کرده و به سازمان برای کشف، تطبیق و اتخاذ فناوری ها در گستره قلمرو علاقه مندی ها، کمک می کند.


    2. يکی ديگر از روشهای بهينه سازی تحقيقات نوآوری بيشتر در ارتباط و همکاری با دانشگاه ها است. اينتل رويکرد جديدی را پيش گرفته و در اين راه پيشتاز است. اين شرکت مراکز تحقيقاتی اقماری خود را در کنار دانشگاه کاليفرنيا, دانشگاه واشنگتن و دانشگاه کمبريج انگلستان راه اندازی کرده است. ايده اصلی اين است که نخبه ترين های دانشگاه به صورت موقت به اين مراکز بيايند و بر روی پروژه های بلند مدت متمرکز شوند. مدير تحقيقات اينتل می گويد: ما فقط بخش کوچکی از ايده ها را می توانيم خودمان ايجاد کنيم.
    تحلیل: با توجه به دلایل ظهور نوآوری باز و اصول حاکم بر آن که شامل موارد زیر است، می توان نتیجه گرفت که
    با افزایش کیفیت تحقیقات دانشگاهی، دانشگاه ها یکی از مهمترین مراجع انجام تحقیق و توسعه و ارائه ایده های نو هستند که می توانند در عرصه نوآوری پیشتاز بوده و همکاری با آنها و استفاده از دانش تولید شده در دانشگاه ها می تواند در نوآوری و پیشرو بودن سازمان تاثیرگذار باشد.
    برخی از دلایل ظهور نوآوری باز موارد زیر است:
    · تحرک و جا به جایی افزایش یافته کارکنان ماهر و دانشی، که هرروز کنترل ایده ها و تخصص های مالکانه را برای بنگاه های اقتصادی سخت تر می کند؛
    · گسترش سرمایه گذاری خطرپذیر (VC) ، و افزایش اهمیت آن ، که به تامین منابع مالی برای شکل گیری شرکت های جدید و تلاش آنها برای تجاری سازی ایده های فناورانه خود و ایده هایی که از پژوهشگاه های بنگاه های بزرگ بیرون می آیند، کمک می کند؛
    · امکان انتخاب و اکتساب فناوری های استفاده نشده از بیرون سازمان؛
    · دسترسی افزایش یافته به همکاران توانمند برای برون سپاری تحقیقات؛
    · افزایش کیفیت تحقیقات دانشگاهی؛
    · انتشار بیشتر دانش در سراسر جهان؛
    · افزایش رقابت میان شرکت ها در بازار محصول؛
    . تغییر در ماهیت نوآوری ها
    اصول حاکم بر نوآوری باز عبارتند از :
    1. واقعا همه باهوش ها نه می خواهند و نه می توانند برای ما کار کنند، بنابراین ما باید آنها را پیدا کنیم و از دانش و نخبگی آنها بهره بگیریم.
    2. تحقیق و توسعه بیرونی می تواند ارزش چشم گیری ایجاد کند؛ برای مطالبه برخی از بخش های آن ارزش، تحقیق و توسعه داخلی مورد نیاز است.
    3. الزاما ما نباید آغاز کنده تحقیق باشیم تا از دستاوردهای آن بهره مند شویم.
    4. ایجاد یک مدل تجاری برتر، بهتر از زودتر از همه وارد بازار شدن است.
    5. اگر ما بهترین استفاده را از ایده های درونی و بیرونی ببریم، برنده خواهیم بود.
    6. ما باید از طریق استفاده دیگران از مالکیت های فکری مان منتفع شویم؛ و ما باید مالکیت فکری سایرین را بخریم، هنگامی که باعث پیشبرد مدل کسب و کار ما می شود.


    منابع:
    http://kaizen-pnum.blogfa.com/post-96.aspx
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%...85%D8%A8%D9%84
    بررسی و مطالعه پیرامون روند ظهور پارادایم ها و شناخت پنجمین پارادایم حاکم بر مدیریت فناوری، محسن یادبروقی- علی یادبروقی

    ویرایش توسط اکرم میرچولی : 25-02-2015 در ساعت 10:57

  11. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Jan 2015
    ارسال ها
    7
    تشکر
    7
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط حدیث ستارپناه نمایش پست ها
    با سلام و تشکراز مطالبتون.آقای نوروزی این محصولاتی که شما معرفی کردید مختص کدام یک از نسل های نوآوری است؟ در صورت امکان این را مشخص کنید.
    نوآوری باز- نسل ششم نوآوری

  12. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    ارسال ها
    13
    تشکر
    1
    تشکر شده 1 بار در 1 پست
    با سلام و احترام، مطالب ارسالی اینجانب مربوط به نسل ششم - مدلهای نوآوری باز بود.


 

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:11 بر حسب GMT +3.5 می باشد.