نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2
  1. #1
    karimi
    مهمان

    چه عواملی سازمان‌ها را به سوی نوآوری باز سوق داد؟ (قسمت اول)

    تا قبل از قرن بیستم‌ویکم رویکرد سازمان‌ها و مدیران نسبت به نوآوری متفاوت از چیزی بود که در حال حاضر استفاده می‌شود. در آن زمان سازمان‌ها هزینه هنگفتی صرف به کارگیری افراد نخبه و دانشمند در واحد تحقیق و توسعه خود نموده و این افراد را سرمایه‌های کلیدی سازمان خود برمی‌شمردند. این افراد گنجینه دانش سازمان را روز به روز غنی‌تر می‌کردند و زمینه نوآوری را برای سازمان فراهم می‌آوردند. سازمان نیز به شدت از این گنجینه دانشی خود محافظت می‌کرد و هر یک از راه‌کارهای ارائه شده از سوی تیم تحقیق و توسعه خود را که همسو با کسب‌وکار آنها بود، استفاده می‌نمود. در برخی موارد بسیاری از راه‌کارهای ارائه شده مدت‌ها بر روی قفسه‌های سازمان خاک می‌خورد و سازمان قابلیت استفاده از آنها را نداشت. در این شرایط اندکی از سازمان‌های بزرگ که توانایی جذب افراد خبره و زیرساخت‌های لازم را داشتند، تنها رشد می‌کردند و به عبارت دیگر نبض بازار در دست آنها بود و سود فراوانی نیز عاید آنها می‌شد. آنها سود حاصل از عرضه محصولات جدید و نوآورانه را در واحد تحقیق و توسعه خود صرف می‌کردند و این چرخه همواره تکرار می‌شد. در این هنگام شرکت‌های کوچک فرصتی برای عرضه خود در بازار ونیز توان جذب نیروی کارآمد در سازمان خود نداشتند. با حضور سرمایه‌گذاران خطرپذیر، شرکت‌های کوچک نیز فرصت سرمایه‌گذاری در بازار را به دست آورند و با جذب نیروهای کارآزموده شرکت‌های بزرگ و استفاده از دانش آنها، آنها نیز در بازار قد علم کرده و جز رقیبان اصلی شرکت‌های بزرگ به شمار می‌رفتند. نیروهای کارآزموده شرکت‌های بزرگ نیز به دلیل عدم انگیزه کافی تمایل به کار در آن شرکت‌ها نداشتند، چرا که در بسیاری از موارد مدیران، دانشی که آنها با زحمت کسب کرده بودند، استفاده نمی‌کردند و این دانش بر روی قفسه‌های آنها خاک می‌خورد. شرکت‌های کوچک و نوپا علاوه بر استفاده از دانش افراد خبره و کارآزموده‌ای که تمایل به همکاری در شرکت‌های بزرگ را نداشتند، از دانش ناب و ارزان‌قیمت دانشجویان دانشگاه‌ها که به دنبال فرصتی برای عرضه ایده‌های ناب خود بودند، استفاده نمودند. به عبارت دیگر این شرکت‌ها از دانش‌های پراکنده بیرونی در راستای خلق نوآوری در سازمان خود استفاده کردند و با این امر به رقبای اصلی شرکت‌های بزرگ که روزگاری بازار در دست آنها بود، مبدل شدند. در این شرایط سودآوری شرکت‌های بزرگ پیرامون هزینه‌های هنگفتی که در واحد تحقیق و توسعه خود می‌نمودند، روز به روز کمتر و کمتر می‌شد و در برخی موارد ضررهای سنگین و جبران‌ناپذیری نیز متحمل شدند. بنابراین شرکت‌های بزرگ مجبور بودند به دلیل بقا در عصر رقابتی حاضر، رویکرد خود را نسبت به نوآوری سنتی تغییر دهند و به سوی نوآوری باز سوق پیدا کنند.

  2. تشکرها از این نوشته :


  3. #2
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    ارسال ها
    5
    تشکر
    0
    تشکر شده 3 بار در 3 پست
    مطلب بسیار خوب و با ارزشی است تشکر

  4. تشکرها از این نوشته :



 

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 11:07 بر حسب GMT +3.5 می باشد.