صفحه 3 از 9 اولیناولین 12345 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 از مجموع 83
Like Tree198Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون به کارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش

  1. #21
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    ارسال ها
    6
    تشکر
    3
    تشکر شده 10 بار در 6 پست

    نحوه به‌کارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک

    امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که پیچیدگی و عدم قطعیت در آن افزایش پیدا کرده است، تغییرات به‌سرعت اتفاق می‌افتند و به بیان دقیق‌تر، نوآوری و درنتیجه اتخاذ رویکرد‌های جدید برای سرعت بخشیدن به آن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در ادامه مطالبی درباره نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک بیان می کنیم.
    موفقیت در نوآوری شامل خلاقیت، سرعت و دانش تخصصی می‌شود و سازمان ها دیگر نمی‌توانند به‌تنهایی و به کمک واحد‌های تحقیق و توسعه به رشد و شکوفایی خود ادامه دهند و این رشد را سرعت بخشند. درنتیجه لازم است فرایند نوآوری باز باشد تا سازمان ها قادر باشند از افراد خلاق، متخصص و بااستعدادی که در بیرون از سازمان قرار دارند، استفاده کنند و از ایده‌ها، تکنولوژی‌ها و مهارت‌های آنها بهره ببرند.
    یک مطالعه موردی درباره نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری الکترونیکی بر روی خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز مشکین شهر در سال تحصیلی 93-92 انجام شده است.
    بر اساس نتایج پژوهش حاضر، یادگیری الکترونیکی به عنوان مؤلفه اثرگذار مثبت بر خلاقیت دانشجویان محسوب می شود، بنابراین در تدابیر آموزشی باید این امر را مورد توجه قرار داد.
    مزایای بهره‌گیری از نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک
    § دسترسی سریع و راحت تر به افراد متخصص در جهت استفاه از ایده ها
    § امکان استفاده از نظرات و مشاوره بین گروه ها در محیط مجازی
    § دسترسی بیشتر به ایده های نوآورانه.
    § کاهش احتمال موازی کاری با اشتراک گذاشتن به موقع فعالیت ها
    § دسترسی بیشتر به دانش جمعی
    § ایجاد توسعه بیشتر
    § کاهش هزینه های نوآوری
    § دریافت کمک‌های عمومی از طریق همکاری بیشتر
    § کسب سود بیشتر از طریق همکاری بیشتر

    معایب بهره‌گیری از نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک
    § افزایش ریسک
    § کاهش قابلیت کنترل دقیق فعالیت ها
    § امکان از دست دادن مزیت رقابتی
    § نیاز به زیر ساخت و سخت افزار های مناسب
    § پیدا کردن عوامل ایجاد نوآوری در خارج از سازمان
    § تجاری سازی ایده های نوآورانه و سهیم شدن مناسب ایده پردازان از منافع احتمالی
    § توانایی محافظت از حقوق نوآوران
    § وجود قوانین روشن، به‌ویژه برای اطلاعات محرمانه، پاداش دادن، بهره‌برداری
    پیش‌نیازهای پیاده‌سازی آموزش و یادگیری الکترونیک مبتنی بر نوآوری باز
    § تقویت شبکه اینترنت
    § تولید نرم افزار های آموزشی مناسب و بروز کردن آنها
    § توسعه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات
    § توسعه مهارت های فناوری اطلاعات
    § انتخاب راهکارهای مناسب بمنظور استفاده بهينه و مناسب از تجهيزات سخت افزاری ، نرم افزاری و پهنای باند قبل از برنامه ريزی
    § استفاده مناسب از امکانات و راهنمائی های لازم در خصوص حرکت بين منابع اطلاعاتی سازماندهی شده
    § داشتن رويه های مناسب
    § استفاده مناسب و بهينه از امکانات مرتبط در يک دوره آموزشی
    § اخذ فيدبک های لازم در سريعترين زمان از طريق برگزاری آزمون
    § عدم استفاده محض از اطلاعات مبتنی بر مالتی مديا، همواره می بايست يک ارتباط منطقی با محتويات دوره وجود داشته باشد.
    § در صورت ضرورت و تشخيص می توان بهمراه آموزش های الکترونيکی از برخی روش های سنتی نيز استفاده کرد.
    فایل های پیوست شده

  2. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما جوادمرادی برای ارسال این پست سودمند:


  3. #22
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Feb 2017
    ارسال ها
    8
    تشکر
    7
    تشکر شده 7 بار در 5 پست

    نحوه به کارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک(مطالعه بانک پارسیان)

    مقدمه
    پيشرفتهاي چشمگير فن آوري ارتباطات و اطلاعات در سالهي اخير تا مرزهاي موسوم بر سر راه دسترسي به اطلاعات در هم نورديده شود. با امكانات حاضر كابران مي توانند در سريعترين زمان به انواع اطلاعات موجود در اقصي نقاط دنيا دسترسي پيدا كنند.
    با توجه به تاثير شگرف اين نو آوري ها در ارتقاي كيفي سطح آموزش و فراهم نمودن امكان عمومي براي دسترسي به اطلاعات و آموزشهاي برتر ريكرد نويني در آموزش و پرورش تحت عنوان "يادگيري الكترونيك" (e- learning) مطرح شده است كه در آن با استفاده از فن آوري رايانه, امكان دسترسي به بانكهاي اطلاعاتي و منابع درسي آسان می شود و سعي مي شود توزيع آموزش در سطح وسيعتر, كيفيت بهتر و بدون اطلاعات زماني و مكاني صورت مي گيرد.
    فایل های پیوست شده

  4. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما مریم طهماسبی آدر برای ارسال این پست سودمند:


  5. #23
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    محل سکونت
    تهران
    ارسال ها
    7
    تشکر
    11
    تشکر شده 12 بار در 6 پست

    به کارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش

    به کارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش
    یادگیری الکترونیکی واژه بسیار گسترده‏ای است و تعاریف گوناگون و مختلفی در رابطه با آن وجود دارد. با یک جستجوی ساده درگوگل می توان بیش از 8 میلیون نتیجه را دراین مورد مشاهده کرد اما جامع ترین و در عین حال کوتاه ترین تعریفی که می توان از این واژه ارائه داد عبارت است از هرنوع یادگیری یا آموزشی که با کمک انواع مدیاهای الکترونیکی انجام گیرد، در واقع یادگیری الکترونیکی استفاده از پیشرفت‏های تکنولوژیکی برای فعال کردن و توانمند کردن افراد در جهت یادگیری فارغ از زمان و مکان است. یادگیری الکترونیکی استفاده از فن‏آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در پروسه آموزش است، لذا رشد آموزش الکترونیکی به طور مستقیم، به میزان دسترسی به فن آوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد.
    تشریح یک مطالعه موردی
    نام مقاله: سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان یک نظام آموزش از دور؛ (مطالعه موردی دانشجویان آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)
    نوع مطالعه : پژوهشی اصيل موضوع مقاله: آموزش مجازی سال انتشار: 1394
    انجمن کتابخانه‌های دانشکده‌ای و تحقیقاتی نیز در زمینه سواد اطلاعاتی قایل به پنج معیار عمده است. به تعبیر این انجمن، قابلیت‌های سواد اطلاعاتی مشتمل بر پنج استاندارد و 22 شاخص عملکردی است. این استانداردها بر نیازهای دانشجویان آموزش عالی در همه سطوح متمرکز شده است. استانداردهای سواد اطلاعاتی عبارتند از:
    1) استاندارد اول: دانشجوی باسواد اطلاعاتی، ماهیت و گستره اطلاعات مورد نیاز را تشخیص می‌دهد.
    2) استاندارد دوم: دانشجوی باسواد اطلاعاتی، به‌شکل موثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز دست پیدا می‌کند.
    3) استاندارد سوم: دانشجوی باسواد اطلاعاتی، اطلاعات و مآخذ آن را به‌صورت منتقدانه ارزیابی و اطلاعات انتخاب‌شده را بر مبنای دانش و نظام ارزشی خود تلفیق می‌کند.
    4) استاندارد چهارم: دانشجوی باسواد اطلاعاتی به‌صورت انفرادی یا به‌عنوان عضوی از یک گروه، اطلاعات را برای انجام یک مقصود خاص، به‌صورت موثر مورد استفاده قرار می‌دهد.
    5) استاندارد پنجم: دانشجوی باسواد اطلاعاتی، بسیاری از موضوعات اقتصادی، حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را درک و با رعایت اصول اخلاقی و قانونی به اطلاعات دسترسی می‌یابد و از آنها استفاده می‌کند.
    این پژوهش توصیفی- پیمایشی در کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 94-1393 در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران از طریق آموزش از دور (450 نفر)، انجام شد. حداقل حجم نمونه براساس فرمول کوکران 181 نفر برآورد و نمونه‌گیری با روش طبقه‌ای متناسب انجام شد.
    101 نفر (56٪) از دانشجویان مرد و 80 نفر (44٪) زن بودند. کلیه نمونه آماری در رشته کارشناسی‌ارشد کارآفرینی در قالب آموزش از دور مشغول به تحصیل بودند.
    در میان مولفه‌های سواد اطلاعاتی، مولفه‌های تعیین ماهیت اطلاعات و درک موارد حقوقی و اقتصادی اطلاعات در وضعیت نامطلوب، مولفه‌های دسترسی موثر به اطلاعات و ارزیابی نقادانه اطلاعات در سطح نسبتاً مطلوب و مولفه کاربرد هدفمند اطلاعات در سطح مطلوب قرار داشت (05/0p<). همچنین اختلاف میانگین کل مهارت‌های سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش از دور دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز معنی‌دار بود (05/0p<) و در سطح نسبتاً مطلوب ارزیابی شد.
    مزایای بهره‌گیری از نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزشالکترونیک
    123.jpg

    بر اساس پژوهش‌های گسترده انجام شده، مزیت‌های نوآوری باز را می‌توان به 4 دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از کاهش هزینه، دسترسی به دانش، اشتراک‌گذاری ریسک و تنوع بخشیدن به منابع. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کسب دانش مهمترین دلیل شرکت‌ها برای همکاری‌های خارجی بوده و همچنین بزرگ‌ترین مزیت نوآوری باز به عنوان پایه و اساس یادگیری در سازمان نیز می‌باشد. باز کردن مرزهای سازمان با ترکیب کردن دانش منجر به توسعه سرمایه فکری از رهگذر به اشتراک‌گذاری دانش می‌شود. با توسعه همکاری‌های مشترک در بازار، شرکت‌ها می‌توانند به حجم بیشتر و متنوع‌تری از ساختار منابع دست پیدا کنند در غیر این صورت دچار توسعه داخلی ناکافی خواهند شد.
    نوآوری باز میزان دانش شرکت‌ها را توسعه داده و به افزایش پتانسیل‌های دسترسی به مکان‌های بهتر در بازار کمک می‌کند. رقابت‌پذیری محرک اصلی شرکت‌ها برای استفاده از دانش خارجی در فرآیند نوآوری می‌باشد که باعث می‌شود به جای سرمایه‌گذاری بر روی منابع داخلی، سرمایه خود را بر روی تحقیق و توسعه خارجی متمرکز کنند تا از ایده‌های جدیدی برای ارایه به بازار آگاه باشند. کسب دانش به فرآیند یادگیری یک کارخانه که یکی از فرآیندهای استراتژیک برای توسعه قابلیت‌های داخلی می‌باشد شتاب می‌بخشد. بنابراین با همکاری خارجی، سرعت نوآوری افزایش می‌یابد زیرا نوآوری باز زمان رسیدن محصولات و خدمات جدید به بازار را کاهش می‌دهد و باعث کاهش مدت زمان توسعه می‌شود.
    1- دسترسی سریع‌تر به دانش جمعی
    2- افزایش چشمگیر سطح دانش
    3- امکان دستیابی به اساتید ماهر و منابع بیشتر در سطح جهانی
    4- امکان اطلاع از خواسته‌های جامعه یا بازار و جهت دادن دانش به آن سمت
    5- ایجاد نوآوری به صورت یکپارچه
    معایب بهره‌گیری از نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک
    در حالیکه یکی از اهداف نوآوری باز، کاهش ریسک مربوط به فرآیندهای نوآوری می‌باشد این الگو خود باعث افزایش ریسک در زمینه همکاری با شریک‌ها مختلف می‌شود. با این وجود پژوهش‌های بسیار کمی در زمینه هزینه‌ها و موانع نوآوری باز صورت پذیرفته است. مولفه‌های بسیار درونی و بیرونی وجود دارند که جزو نقاط ضعف نوآوری باز می‌باشند و به عنوان مانعی در فرآیند نوآوری هستند. در ادامه به معرفی مختصر آن‌ها می‌پردازیم. یکی از انگیزه‌های شرکت‌ها برای ورود به دنیای نوآوری باز به اشتراک‌گذاری ریسک است. در عین حال همکاری چندجانبه ذاتا ریسک و هزینه بالایی دارد. تحقیقاتی که انجام دادیم ما را به یک پارادوکس رساند: اگرچه اصلی‌ترین انگیزه غالب شرکت‌ها برای ورود به دنیای نوآوری باز به اشتراک‌گذاری ریسک است اما در این نوع از نوآوری تهدیدات بسیار جدی برای اهداف نوآوری و مزیت‌ها رقابتی وجود دارد یعنی در عین حال که الگوی نوآوری باز در برخی زمینه‌ها باعث کاهش ریسک می‌شود در زمینه‌های دیگری باعث افزایش ریسک‌هایی مانند ریسک ذاتی همکاری چندجانبه می‌شود.
    1- عدم امكان تعامل حضوري ياد دهنده يا خبره و يادگيرنده
    2- احتمال اعمال برخی محدودیت‏ها نظیر سرعت شبکه و تجهیزات
    3- امکان بیشتر نشر اطلاعات و دانش (برخی از آموزش‏ها اختصاصی بوده یا هزینه بالایی در بر دارند)
    4- افزایش ریسک انتشار فناوری و از دست رفتن مزیت رقابتی
    5- ریسک مالکیت معنوی
    پیش‌نیازهای پیاده‌سازی آموزش و یادگیری الکترونیک مبتنی بر نوآوری باز
    v انتخاب شرکا و همکاران آموزشی مناسب
    v تقویت شبکه
    v تولید نرم افزارهای آموزشی مناسب و بروز کردن آنها
    v توسعه فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات
    v توسعه مهارت‏ های فناوری اطلاعات و ارائه آموزش‏های مرتبط به اساتید و دانشجویان
    v انتخاب راهکارهای مناسب به منظور استفاده بهینه و مناسب از تجهیزات سخت افزاری، نرم افزاری و پهنای باند قبل از برنامه ‏ریزی
    v ایجاد پایگاه‏های داده و دانش معتبر
    v داشتن رویه‏ های مناسب و از پیش تعیین شده
    نتیجه گیری
    همانطور که بیان شد آموزش الکترونیکی به همراه بهره گیری از نوآوری باز از مزایا و معایبی برخوردار است که با کنترل آنها می‏توان به رشد دانش و افزایش سطح یادگیری در سازمان کمک شایانی نمود. به طور خلاصه می‌توان گفت هر چند پایه و اساس نوآوری باز تبادل دانش است اما این نوع شراکت دارای ریسک‌های قابل توجهی است که نه تنها عدم موفقیت در همکاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه امکان از دست رفتن مزیت‌های اقتصادی و انتقال دانش به سایر رقبا نیز وجود دارد. از نظر اینجانب در فرآیند نوآوری باز انتخاب همکاران و شرکاء یکی از مهمترین بخش‏های انجام این فرآیند است.
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط مهدی اطهری : 12-12-2017 در ساعت 16:15

  6. کاربران : 4 تشکر کرده اند از شما مهدی اطهری برای ارسال این پست سودمند:


  7. #24
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    3
    تشکر
    1
    تشکر شده 4 بار در 2 پست

    بکارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش الکترونیکی

    آموزش و سازمانهاي آموزشی مانند هر سازمان دیگري براي انطباق با شرایط محیطی و بهره­ مندي از پیشرفتهاي فناوري به الگو و ابزار کارآمد نیاز دارند.
    امروزه انتظارات جامعه، دولتها و بخشهاي اقتصادي از سازمانهاي آموزشی بسیار گسترش یافته و سازمانهاي آموزشی را با چالشها و فرصتهاي جدید و اساسی مواجه ساخته است
    نوآوري و کارآفرینی به عنوان فرایندهاي اصلی در تولید ایده­هاي جدید و تبدیل آنها به محصولات و عرضه این محصولات به مصرف­کنندگان در صدر الگوهاي مناسب براي بقا و رشد مستمر سازمانهاي آموزشی قرار دارند.
    استفاده از نوآوري به عنوان راهبرد اصلی در موفقیت سازمانهاي آموزشی به زیرساختهاي مدیریتی، منابع انسانی و مجموعهاي از فرایندها و عناصر مرتبط نیاز دارد که همه این موارد را میتوان تحت عنوان کلی مدل مدیریت نوآوري در سازمانهاي آموزشی سازماندهی کرد. هدف اصلی این مقاله نیز شناسایی و معرفی ارکان و عناصر اصلی این مدل و روابط بین اجزاء آن و سپس شیوه تعامل این اجزا در یک سازمان آموزشی با سایر ارکان اصلی سازمان است. طبیعی است سازمانهاي آموزشی که از یک الگوي شفاف براي استفاده از قابلیتها و ظرفیتهاي نوآوري و کارآفرینی استفاده میکنند از کارایی و اثربخشی بالاتري براي کسب رضایت و منافع کلیه ذینفعان برخوردار خواهند شد.

    در این مقاله به بررسی نوآوری باز در حوزه آموزش الکترونیکی میپردازیم.
    فایل های پیوست شده

  8. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما آیسان فدایی برای ارسال این پست سودمند:

    گیتا مرشد (14-12-2017),محمد تقی حسینی (13-12-2017)

  9. #25
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    ارسال ها
    6
    تشکر
    17
    تشکر شده 14 بار در 5 پست

    نحوه بکارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک (مطالعه موردی : مرکز اموزش


    چکیده


    نوآوری در آموزش : فرایند از ایده تا تجاری سازی محصولات در حوزه آموزش با هدف تسهیل فرایند یادگیری و بهبود سطح کیفیت آموزش کشور

    آموزش الکترونیک : یک نمونه نوآوری موفق در حوزه آموزش از راه دور با هدف افزایش بهره وری آموزشی کشور

    نوآوری باز در آموزش الکترونیک : به معنای گروهی یکپارچه از مشتری ها ، محققان(سازمان های تحقیقاتی ، مخترعان ) ، تامین کننده ها و شرکا (دانشگاه ها) در فعالیت نوآورانه ، توسعه و بهبود آموزش الکترونیک شرکت می کنند.

    آموزش الکترونیک دانشگاه تهران : دانشگاه تهران به عنوان اولين دانشگاه جامع كشور در سال 1380با تصويب هيئت امنا نسبت به ايجاد حوزه‌اي مستقل براي فعاليت در زمينه آموزش الکترونیکی اقدام نمود و يك‌سال پس از آن مركز آموزش‌هاي الكترونيكي، رسماً كار خود را آغاز نمود .

    نحوه بکارگیری نوآوری باز : برای بیان اینکه مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه تهران چطور رویکرد نواوری باز را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی مرکز مدنظر قرار داده است باید به عمق فعالیت ها و خدماتش تمرکز نمود سپس میتوان مشاهده کرد که چگونه از ایده های فناورانه محیط برای تولید و ارایه موفق تر محصول خود در راستای ماموریت و چشم اندازش بهره جسته است و اینکه توانسته با اعتقاد و عمل به این رویکرد به ایجاد مزیت رقابتی پایدار در شرایط بی ثبات کنونی صنعت آموزش ، دست یابد.

    مدل مفهومی بکارگیری نوآوری باز در آموزش الکترونیک دانشگاه تهران : برای درک بهتر موضوع یک مدل مفهومی ارایه شده که در آن ، مرکز با انتخاب راهبرد نوآوری باز و بهره از تکنولوژی ها و علوم دیگر حوزه ها توانسته به توسعه ساختاری محصولش (آموزش الکترونیک ) بپردازد .و به بهترین نحو ممکن به خواسته فراگیران علم و دانش پاسخ دهد. در این مدل به مزایا و معایب و پیش نیاز های اختصاصی بکارگیری نوآوری باز در این مرکز پرداخته شده است.


    تصاویر پیوست شده
    • نوع فایل: png HGFDDS.PNG (35.7 کیلو بایت, 61 نمایش)
    فایل های پیوست شده

  10. کاربران : 4 تشکر کرده اند از شما لیلا حسن زاده برای ارسال این پست سودمند:


  11. #26
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    0
    تشکر شده 5 بار در 2 پست

    بحث و نظر پیرامون به کارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش

    چکیده
    هر چند که در دهه نود برخي سازمان‌ها از مفهوم و روش‌های نوآوری باز(
    open innovation) استفاده کرده و توفيقات قابل توجهي کسب و کرده بودند اما اولين بار در در اوايل قرن بيست و يکم يعني بين سال‌های 2000 تا 2003 مفهوم نوآوری باز توسط هنری چسبرو تئوريزه و در محافل آکادميک مطرح شد.

    چسبرو مدل نوآوری باز را ارائه نمود که در آن، سازمان‌ها ایده‌های شکل گرفته در داخل و خارج سازمان را با استفاده از مسیرهای درونی و بیرونی منتهی شده به بازار، تجاری‌سازی می‌نمایند. در نوآوری باز برخلاف مدل‌های سنتي نوآوری اصل بر بهره‌برداری از ايده‌ها (چه در داخل سازمان و چه خارج سان آن) است و برخلاف رويکرد سنتي نوآوری محدود به واحد تحقيق و توسعه درون سازمان نيست.

    نوآوری باز تاکيد مي‌کند که نوآوری برای افراد خاص، موضوعات خاص و محل‌های خاص نيست، بلکه نوآوری را مي توان در همه افراد در همه محل‌ها و همه موضوعات جستجو نمود. اين پارادايم بر همه‌گيری و اجتماعي شدن نواوری تاکيد بسياری دارد.
    شايد واژه هايی نظیر آموزش مجازی، آموزش الکترونیکی، آموزش از راه دور،آموزش مبتنی بر وب و غیره را زياد شنیده ايد. اما مناسب ترين مفهوم برای آموزش مجازی، يادگیری الکترونیکی میباشد. يادگیری الکترونیکی به مجموعه فعالیت های آموزشی اطلاق میگردد که با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اعم از شبکه، رايانه، متن، صوت، تصوير و غیره صورت میگیرد (دن موريل، 2011)
    از میان فناوری های مختلفی که برای آموزش و يادگیری وجود دارند ، "يادگیری مبتنی بر وب"مزايای بسیار زيادی را نسبت به "يادگیری مبتنی بر کلاس" در بر دارد.
    رایانش ابری
    گزينه ای که اخیرا در جهان فناوری اطلاعات برای زيرساخت سیستم های يادگیری الکترونیکی معرفی شده است ، فناوری "رايانش ابری" میباشد. رايانش ابری به عنوان موثرترين نمونه پردازشی (پردازش سیار) شناخته شده است (يؤ و بويا ، )2008 اين تکنولوژی تاثیرات شايان ذکری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، از طريق تغییر در نحوه پرداخت و هزينه ها و استفاده از نرم افزار و سخت افزار گذاشته است.



    فایل های پیوست شده

  12. کاربران : 4 تشکر کرده اند از شما رویا علومی برای ارسال این پست سودمند:


  13. #27
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    0
    تشکر شده 7 بار در 3 پست

    نحوه به‌کارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک - دانشگاه تهران

    آموزش الکترونیک که ترجمه واژه E-Learning است گاه با نام آموزش مجازی Virtual Learningنیز شناخته می شود به نوعی از آموزش اطلاق می شود که بخش اصلی آموزش به صورت الکترونیکی و با استفاده از بسترهای الکترونیکی و کامپیوتری انجام می شود و استاد و دانشجو به صورت فیزیکی و همزمان در یک کلاس درس حضور ندارند و محتوای آموزشی با استفاده از روش های الکترونیکی (همچون فایل صوتی، ویدئو، ارتباط اینترنتی و تلفنی و …) به حضور دانشجو می رسد.
    آموزش الکترونیکی تکیه و نیاز زیادی به رایانه و استفاده از آن دارد. بخش عمده آموزش مجازی امروزه با استفاده از کامپیوتر دنبال می شود و به علت نقض پر رنگ اینترنت در این زمینه گاه با واژه هایی چون آموزش کامپیوتری و آموزش اینترنتی نیز از آموزش الکترونیکی یاد می شود.

    تاریخچه تشکیل و شروع فعالیت آموزش های الکترونیکی در دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران با سابقه ای نزدیک به یک قرن(تاسیس 1307)، همواره در عرصه آموزش عالي كشور پیشگام بوده و گام‌هاي مهم و تعيين كننده‌اي برداشته است. در اين راستا بهره‌گيري از ابزارها و روش‌هاي نوين، با هدف توسعه دامنه و ارتقا كيفيت آموزش در سطوح عالي آن، براي مسئولين اين دانشگاه از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده و مي‌باشد. دانشگاه تهران به عنوان اولين دانشگاه جامع كشور در سال 1380با تصويب هيئت امنا نسبت به ايجاد حوزه‌اي مستقل براي فعاليت در زمينه آموزش الکترونیکی اقدام نمود و يك‌سال پس از آن مركز آموزش‌هاي الكترونيكي، رسماً كار خود را آغاز نمود .
    فایل های پیوست شده

  14. کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما محدثه قاسم زاده برای ارسال این پست سودمند:


  15. #28
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    محل سکونت
    تهران
    ارسال ها
    7
    تشکر
    33
    تشکر شده 25 بار در 7 پست

    بررسی مورد مطالعاتی، "مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران (دانشکده مجازی)"

    چکیده :
    فرآیندهای یادگیری، در حال توسعه و نوآوری هستند. رویکردهای جدید یادگیری موجب توسعه فنآوری‌ برای یادگیری بهتر و افزایش نوآوری در نظام برنامه‌ریزی درسی می‌شوند. فناوری‌ اطلاعات و ابزارهای آن، زمینه‌های لازم برای بکارگیری روش‌های جدید یادگیری را به وجود می‌آورند. به همین منظور یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات در جهان مطرح شده است. مزایای نظام‌های آموزش مجازی منجر به استفاده روز افزون از این شیوه آموزش در مراکز دانشگاهی گردیده است.
    در این پژوهش، با هدف شناسایی حوزه‌های عملکردی lms دانشگاه علم و صنعت در مرکز آموزش الکترونیک این دانشگاه، بر اساس یک مدل مفهومی مشخص، مشکلات موجود در هر یک از ابعاد آن بیان گردید. نحوه گردآوری داده‌ها در این تحقیق، مصاحبه به روش گروه‌های کانونی، مشاهده و بررسی سیستم این دانشگاه، مطالعه مستندات و مقایسه با سیستم‌ سایر دانشگاه‌ها می‌باشد. نتایج تحقیق به روش تحلیل تم، نشان می‌دهد که در ابعاد ارتباطات و همکاری سیستم، مشکلات با اهمیت‌تری وجود دارد. همچنین عمده مشکلات از نظر محقق مربوط به ماژول‌های تست و ارزیابی، پایگاه داده، سیستمی و زیرساختی است.

    ارزیابی و نتیجه گیری:
    تعامل در فضای وب یکی از مهم ترین شاخصهای ارزیابی وب محسوب می شود. تعامل به معنی عمل و عکس العمل متقابل و دریافت بازخورد از سوی کاربران می باشد و به منزله شاهرگ حیاتی فضای وب تلقی می شود منظور از تعامل در فضای وب فقط تعامل در سطح روابط داخلی کارکنان بخش های مختلف یک سایت نیست بلکه منظور تعامل بین مسئولین قسمت های مختلف یک سایت و کاربران و همچنین تعامل میان کاربران با یکدیگر و کاربران و مطالب مندرج در سایت می باشد.
    در بررسی های به عمل آمده از سایت دانشکده مجازی دانشگاه علم و صنعت ایران مشاهده می شود که سایت مذکور در این زمینه نسبتاً خوب عمل کرده است اما با این حال عاری از نقاط ضعف نیست که در ادامه برای مرتفع شدن آن ها راه حل هایی ارائه شده است.
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط مجتبی کمالی نژاد : 13-12-2017 در ساعت 18:53
    مجتبی کمالی نژاد
    kamalinejad_m@vu.iust.ac.ir

  16. کاربران : 5 تشکر کرده اند از شما مجتبی کمالی نژاد برای ارسال این پست سودمند:


  17. #29
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    0
    تشکر شده 6 بار در 4 پست

    نحوه بکارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک:دانشگاه گیلان

    ما در حال گذر از جامعه‌ صنعت– محور به جامعه‌ اطلاعات- محور، یا به عبارت دیگر گذر از دنیای فیزیکی به دنیای مجازی هستیم. ورود به عصر اطلاعات و زندگی اثربخش در جامعه‌ اطلاعات– محور، مستلزم شناخت ویژگی‌های آن است. یکی از نهادهای اجتماعی که در این عصر دستخوش تغییرات وسیع خواهد شد، نهاد آموزش و یادگیری در سطوح عمومی و عالی است. در گذر به جامعه‌، اطلاعاتی، نقش عمده بر دوش دانش‌آموختگان جامعه است و آموزش و یادگیری می‌باید براساس رویکردهای جدید تنظیم شود. پیش‌نیاز وارد شدن به این پهنه، گسترش سریع و وسیع آموزش الکترونیکی، از پایین‌ترین تا بالاترین سطح نظام آموزشی کشور می‌باشد .

    در ادامه به بررسی مزیت و معایب این نوع شیوه آموزشی و مطالعه موردی دانشگاه گیلان می پردازیم (فایل پیوست)
    فایل های پیوست شده

  18. کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما مریم نجفی برای ارسال این پست سودمند:


  19. #30
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    6
    تشکر
    18
    تشکر شده 13 بار در 4 پست

    به‌کارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش

    آموزش و یادگیری الکترونیکی(E-learning)

    آموزش الکترونیکیحوزه جدیدی است که از پیدایش اینترنت و گسترش این پدیده فناوری و استفاده از قابلیت‌های آن ایجاد گردیده و در حقیقت تکامل شیوه آموزش از راه، دور برطرف کننده نیاز انسان‌های پرس‌وجوگر و خواهان یادگیری با توجه به اختیاری بودن زمان و مکان است. در آموزش الکترونیکی فرایند آموزشی بر روی بستر ارتباطات الکترونیکی و همچنین بهره‌گیری از فناوری شبکه برای طراحی، ارائه و توسعه آموزش صورت می‌پذیرد که فراگیران، کارشناسان، تهیه کنندگان مطالب و اساتید را در بر می‌گیرد. در آموزش الکترونیکی می توان از ترکیب نمودن شیوه هاي مختلف یادگیري از قبیل متن، صوت، تصویر و غیره به حداکثر بازده در یادگیری دست یافت. اینگل برچت معتقداست مهمترین ویژگی‌های نظام آموزش مجازی عبارتند از: سهولت و سرعت در به روزرسانی و ذخیره و بازیابی و به اشتراك‌گذاري اطلاعات مبتنی بر شبکه، انجام فرآیند یادگیري و ارتباط مستقیم با فراگیران از طریق رایانه و اینترنت، تمرکز بر دیدگاه جامع در یادگیري، ایجاد سیستم فراگیر محور به جاي استاد محور، قابلیت انعطاف پذیري در فراگیري، روش‌هاي نوین و مناسب فراگیري، قابلیت تکرارپذیري و جبران مشکلات.
    گسترش آموزشهاي مجازی در فضای آموزش عالی، ازتاسیس دانشکده مهندسی فناوری اطالعات دانشگاه امیرکبیرwww. Aku.ac.ir آغاز شد.
    در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز یادگیری مجازی بکارگیری شده است که در آن از شبیه سازهای بیمار مجازی استفاده شده است و نتایج حاصل از آموزش بسیار شبیه نتایج عملکرد با بیمار واقعی بوده است. پیاده سازی اتاق اورژانس مجازی به منظورآموزش الکترونیکی دانشجویان پزشکی نمونه موفقی در این حوزه آموزشی می باشد.
    استفاده از این روش مزیت‌های فراوانی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • کاهش طول دوره کسب تجربه دانشجویان پزشکی
    • آشنایی با بیماری‌های مختلف در مدت زمان کوتاه
    • آشنایی با داروها و تاثیر آنها
    • کاهش هزینه های مالی
    • کاهش خطاها و اشتباهات دانشجویانphoto_2017-12-14_00-43-43.jpg
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط اعظم محمدی : 14-12-2017 در ساعت 01:20

  20. کاربران : 5 تشکر کرده اند از شما اعظم محمدی برای ارسال این پست سودمند:



 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:19 بر حسب GMT +3.5 می باشد.