صفحه 2 از 9 اولیناولین 1234 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 20 از مجموع 83
Like Tree198Likes

موضوع: بحث و نظر پیرامون به کارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش

  1. #11
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    محل سکونت
    tehran
    ارسال ها
    8
    تشکر
    11
    تشکر شده 26 بار در 7 پست

    به‌کارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک(دانشگاه علوم پزشکی گلستان)

    پدیده اینترنت در فرآیند جهانی شدن پویاترین و جامع ترین تحولی است که به عنوان منبع بزرگ اطلاعات جهان تلقی شده و هیچ کس نتوانسته این موفقیت بزرگ تکنولوژیک را نادیده انگارد. آثار و تبعات این پدیده به عنوان ابزاری برتر گستره وسیعی را در برگرفته و امروزه مهمترین عامل پشتیبانی اطلاعات علمی و هماهنگ کننده آهنگ آن در جهان کنونی شده است. در بسیاری از مکانها راه دشوار آموزش را نزدیک، هزینه های آن را ارزان، عوامل دست نیافتی را دست یافتنی و اهالی علم و تحقیق را به چالشی سودمند فرا خوانده است. جهش یکباره ابر رسانه اینترنت در دهه اخیر راه قرنها را طی و تابعی از مختصات همه علوم شده است. فرهنگ و علم در جهان امروز به علت فعل و انفعالات سرعت پیشرو این رسانه به صورت قابل ملاحظه ای توسعه یافته و همه اندیشمندان معاصر را به یک رقابت جهانی فرا خوانده است. این ابزار در بخش آموزش بیش از همه زمینه ها فزون طلب، گسترش پذیر و بسط یابنده اند. منابع و ماخذ به سهولت در اختیار گذارده شده، فاصله ها از بین رفته و عامل یافتن برای هر تجسس در هر پژوهش را در کوتاه ترین زمان از منابع و ماخذ موجود در سراسر جهان میسر ساخته است. امروزه با پیدایش آموزش الکترونیکی، تصورات قبلی در زمینه نیاز به امکانات فیزیکی بسیار برای امر آموزش و یادگیری در سطح عمومی و آموزش عالی دچار تحول و دگرگونی جدی شده است.
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط فاضل آقائی ویشکی : 12-12-2017 در ساعت 01:05

  2. کاربران : 7 تشکر کرده اند از شما فاضل آقائی ویشکی برای ارسال این پست سودمند:


  3. #12
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    0
    تشکر شده 4 بار در 4 پست

    Lightbulb بحث و نظر پیرامون به کارگیری نوآوری باز در حوزه آموزش

    یادگیری الکترونیکی شیوه ای برای طراحی، تدوین، ارائه و ارزشیابی آموزش است که از قابلیتها و امکانات الکترونیکی برای کمک به یادگیری بهره می گیرد. روش آموزشی است که از زمان پیدایش اینترنت و گسترش این پدیده فناوری و استفاده از قابلیت‌های آن ایجاد گردیده است و در حقیقت تکامل یافته شیوه آموزش از راه دور و برطرف کننده نیاز انسان‌های کاوشگر و خواهان یادگیری است خصوصاً اینکه زمان و مکان در این شیوه آموزش اختیاری است.نیز این روش اطلاعات را اسان تر و راحت تر به انسان می رساند آموزش الکترونیک امروزه توجه بسیاری از دست اندرکاران آموزش را به خود جلب نموده و از مباحث و مصارف بسیار اساسی در اینترنت است . آموزش الکترونیکی مجموعه وسیعی از نرم افزارهای کاربردی و روشهای آموزشی شامل آموزش مبتنی بر رایانه ، آموزش مبتنی بر وب ، کلاسهای درس مجازی وغیره است.آموزش الکترونیکی ، تعریفی است برای امکانات آموزشی و یادگیری، با محورقرار دادن دانش پژوهان برای تحقق فراگیری موقعیتی ، یادگیری تجربی و مسأله مدار(به عنوان قلب آموزش مجازی) از راه ترکیب تکنولوژی های نو، در این سیستم یک کلاس درس الکترونیکی مطرح است که هسته هوشمند سیستم به حساب می آید و یک شبکه، که محل حضور مجازیدانش پژوهان است و یک ماهواره که از راه امواج کوتاه یا کابل،آنها را به هم مرتبط می سازد .
    ادامه مطلب در فایل پیوست

    فایل های پیوست شده

  4. تشکرها از این نوشته :


  5. #13
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    8
    تشکر
    19
    تشکر شده 27 بار در 7 پست

    Post بکارگیری نوآوری باز در یادگیری الکترونیکی

    • راهبرد نوآوري باز یکی از موثرترین و کارآمدترین راهبردهاي پیشنهادي براي سازمانهاي آموزشی با هدف افزایش مزیت رقابتی و پاسخگویی به شرایط پویا، پیچیده و متغیر محیطی است. این راهبرد بخصوص در شرایطی که صنعت آموزش بیش از هر زمان دیگري از نظر فناوري هاي مورد استفاده، وضعیت عرضه و تقاضا، انتظارات بهره برداران آموزشی دستخوش تغییرات اساسی شده است مناسب تشخیص داده می شود.
    • اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻮآوري باز ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راﻫﺒﺮد اﺻﻠﯽ در ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎي ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ و ﻣﺠﻤﻮﻋﻪاي از ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ و ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻧﯿﺎز دارد ﮐﻪ ﻫﻤﻪ اﯾﻦ ﻣﻮارد را ﻣﯽﺗﻮان ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﮐﻠﯽ ﻣﺪل ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﻮآوري در ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﮐﺮد. در اﯾﻦ مطلب ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي ﻧﻮآوري باز ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي راﯾﺞ در ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺷﺪه و زﻣﯿﻨﻪﻫﺎي ﻧﻮآوري ﺑﺮ اﺳﺎس ﺣﻮزهﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزﺷﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﺗﺪوﯾﻦ دوره، ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﮔﺴﺘﺮش ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن، اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژيهای آﻣﻮزﺷﯽ و ﺷﯿﻮهﻫﺎي ﺟﺪﯾﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اند.
    • در حال حاضر پروژه های آموزش آنلاین متعددی در دنیا شروع به کار کرده اند که از معروف ترین آنها می توان به Udacity و Coursera اشاره کرد. برخی از این پروژه ها با دریافت هزینه اندکی آموزش را در اختیار مخاطب می گذارند (مثلا وبسایت lynda.com) در مقابل برخی دیگر، نسخه پایه از آموزش را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند و در مقابل هزینه را از کاربر برای ارائه مدرک دوره دریافت می کنند. در مقابل برخی دیگر نیز راه حل دیگری برای تامین مالی چرخه خود ایجاد کرده اند. در ایران نیز پروژه های آموزش آنلاین متفاوتی ایجاد شده اند و برخی از آنها نیز مسیر خود را ادامه داده اند. اما در این میان، فرادرس (با شعار دانش دانشگاهی در دسترس همه) هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ کیفیت فنی آموزش، محکم ترین و جدی ترین گام را از شش سال پیش تا کنون برداشته است. فرادرس این افتخار را داشته است که مورد استقبال بیش از ۱۰ هزار نفر از دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های داخل و خارج ایران بوده است. این پروژه آموزشی دانشگاهی، ناب‌ترین آموزش‌های تخصصی و کاربردی را، که معمولا در دانشگاه‌ها مجال مطرح شدن پیدا نمی‌کنند، به دانشگاهیان و دانشجویان عزیز ارائه نموده‌ است.
      پروژه علمی-آموزشی فرادرس، با ارائه نزدیک به ۵۰۰ ساعت ویدئوی آموزشی تخصصی در زمینه هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی، داده‌کاوی، بهینه‌سازی، یادگیری ماشینی، مهندسی برق، مهندسی کنترل، مهندسی صنایع، تحقیق در عملیات و ده‌ها زمینه تخصصی و دانشگاهی دیگر، به جرأت یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آموزشی آنلاین و پیشتاز در ایران است
    • در فایل پیوست گزارش کاملی از مدل نوآوری باز در سازمان آموزشی، مزایا، معایب و مطالعه موردی فرادرس آمده است.
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط میثم روشنکار : 09-12-2017 در ساعت 14:56

  6. کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما میثم روشنکار برای ارسال این پست سودمند:

    گیتا مرشد (09-12-2017),لیلا خطیبی (17-01-2018),محمد تقی حسینی (13-12-2017)

  7. #14
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    7
    تشکر شده 13 بار در 3 پست

    نوآوری باز در یادگیری و آموزش الکترونیکی (دانشگاه علوم پزشکی قزوین)

    نظام آموزش باز و از راه دور در دو دهة اخير پيشرفتها و تحولات زيـادي داشـته و بـه دليـل استفاده از فناوري پيشرفته‌ی اطلاعات و ارتباطات فاصله‌ی خود را در نحوه‌ی ارائه‌ی درسـها بـا نظـام مرسوم آموزشي كم كرده و كلاسهاي مجازي بيش از پيش به كلاسـهاي درس سـنتي شـباهت پیدا کره است. امكان تدريس برخط و در زمان واقعي و همچنين و بحثهاي زنده ميان استاد و دانشجو و دانشجويان با يكديگر شاهد اين مدعاست.
    دانشگاه علوم پزشکی تاكنون توانسته است به عنوان نظامی پيشرو تعداد زيـادي دانشـجو جـذب كند و آموزش با كيفيت نسبتاً مطلوب به آنان ارائه دهد و بنابراين، از اعتبار اجتماعي مطلوبي برخوردار است و نمي‌خواهد به اين اعتبار لطمه‌اي وارد شود. هدف اصلي برنامه‌ی جديد ايجاد محيط يادگيري تعاملي بر پايه‌ی فناوري اطلاعات و ارتباطات براي دانشجويان دانشگاه است و انتظار مي‌رود كه اين تغييـر جهت در دانشگاه به ايجاد يك نظام جايگزين براي آمـوزش از راه دور سـنتي منتهـي شـود و هزاران فرصت آموزشي برابر را براي تحقق جامعه‌ی در حال يادگيري به طور مداوم و در سراسر زندگي در اختيار علاقه‌مندان قرار دهد.
    به طور كلي مراحل پياده‌سازي آموزش الكترونيكي را مي‌توان به شش مرحله تقسيم كرد:
    كه شامل موارد زير مي باشد. 1-آماده شدن براي آموزش الكترونيكي، 2- تعيين استراتژي، 3- انتخاب فناوري و محتوا، 4-معرفي و ارائه آموزشي الكترونيكي به همه افراد سازمان،5 - گسترش پياده سازي سيستم به همه مؤسسات وابسته، 6- ارزيابي وگزارش نتايج پياده‌سازي سيستم
    آموزش مداوم به شيوه الكترونيك، مهم ترين عامل براي (CME) پزشكي راه اندازي موفق اين شيوه آموزشي، افزايش آمادگي در زمينه نحوه استفاده از تكنولوژي، پذيرش فن آوري اطلاعات به عنوان يك روش آموزشي و آمادگي فرهنگي اعضاي هيأت علمي و پزشكان معرفي شد. بر اساس نتايج تحقيقات انجام شده، بررسي پذيرش اعضاي هيأت علمي به عنوان عامل انساني در كنار آمادگي عوامل سخت افزاري مورد نياز، نيروها و امكانات موجود در هر دانشگاه قبل از شروع به راه اندازي امري مهم و ضروري است.
    مسائل مهم و قابل بررسی در حوزه آموزش الکترونیکی
    الف- بهره گيري توأم با برنامه
    ب- پرهيز از شتابزدگي
    ج- شناسايي مزايا و محدوديت هاي آموزش‌ها و يادگيري الكترونيكي
    د- متقاعدسازي و توانمندسازي اعضاي هيأت علمي

    نوآوری باز در توسعه آموزش پزشکی
    - سیاست نهادینه‌ سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت
    - گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت
    - حضور در عرصه‌های آموزشی منطقه‌ای و جهانی
    - شبکه‌سازی در نظان آموزش عالی سلامت
    - بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در آموزش عالی سلامت
    خروجی مورد انتظار
    - راه‌اندازی دانشگاه مجازی علوم پزشکی به عنوان بستری برای گسترش مجازی‌سازی
    - تربیت سرمایه انسانی متخصص در زمینه فضای مجازی
    - به روزرسانی کوریکولوم‌ها به منظور ارتقاء قابلیت ارائه آنها در فضای مجازی
    - گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در سطوح صفی و ستادی به منظور بسترسازی آموزش مجازی
    - طراحی مدل انگیزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی به منظور توسعه فعالیت‌های مجازی
    - طراحی مدل‌های بین‌المللی آموزش‌های مجازی در راستای آموزش‌های Double Affiliate دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

    نتايج پژوهش حاضر نشان داد كه، به طور كلي وضعيت آمادگي و پذيرش آموزش الكترونيك در اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي قزوين با توجه به نوپا بودن آن، در سطح متوسط رو به مطلوب مي باشد؛ هر چند ضعف وجود زيرساخت ها شامل نيروي انساني، برنامه استراتژيك و تخصيص عادلانه منابع مالي، به عنوان عوامل بازدارنده هستند. با اين حال، با وجود نگرش نسبتاً مطلوب در بين اعضاي هيأت علمي در زمينه آموزش الكترونيك و با توجه به اين كه نگرش افراد از عوامل مهم در آمادگي و پذيرش آموزش الكترونيك مي باشد، علي رغم وجود كاستي‌هاي موجود، آموزش الكتروني در دانشگاه به طور موفق پیاده سازی شده است. با توجه به توانمند ساختن پرستاران از طریق آموزش الکترونیکی ضرورت دارد ارايه دهندگان خدمات مراقبتی درمانی، نسبت به اين رویکرد شناخت بيشتري پيدا کنند. از آنجا که هدف آموزش الکترونیکی پرستاري اين است که سلامت فرد، جامعه و خانواده‌ها ارتقاء يابد وجود این شیوه آموزش در پرستاري مي‌تواند به پرستاران در ارايه علمی‌ترين، کاربردي‌ترين و دقيق‌ترين مراقبت‌ها کمک کند. بنابراین با توجه به مزایای آموزش الکترونیکی، پیشنهاد می گردد که این روش به عنوان يك روش ارايه آموزش مؤثر در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور مورد توجه قرار گيرد. با توسعه آموزش الکترونیک در دانشکده ها، بيمارستان ها و مديريت علمي، به ارتقا بهره‌وري نزدیک خواهيم شد.
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط آرزو جنت مکان : 10-12-2017 در ساعت 01:28

  8. کاربران : 6 تشکر کرده اند از شما آرزو جنت مکان برای ارسال این پست سودمند:


  9. #15
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    May 2016
    ارسال ها
    6
    تشکر
    0
    تشکر شده 2 بار در 2 پست
    باگسترده شدن فناوری اطلاعات و نفوذ وسایل ارتباط از راه دور به عمق جامعه ، ابزارها و روش های آموزش نیز دچار تحول شدند. تحول این ابزار ها و روش ها در جهتی استکه هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خودش و در بازه زمانی که خودشمشخص می کند مشغول یادگیری شود. در سال های نه چندان دور آموزش از راه دور مطرحشد. این نوع آموزش ویژگی های خودش رو دارد و دارای مزایا و معایبی است. ابتداآموزش به صورت مکاتبه ای بود و تنها راه ارتباط استفاده از نامه بود. با پیشرفتتکنولوژی و از همه مهمتر ارزان تر شدن هزینه استفاده از تکنولوژی، استفاده ازابزار های جدید تر برای انتقال دانش مطرح شد. با به وجود آمدن و گسترش اینترنت اینپدیده جدی تر دنبال شد و ابزار ها و روش ها و استاندارد هایی برای آموزش الکترونیکمطرح شد و هر روز اصلاحات جدیدتری در این زمینه انجام می شود.در واقع می شه گفتآموزش الکترونیکی استفاده از ابزار های انتقال اطلاعات به صورت الکترونیکی (مثلاینترنت) برای انتقال اطلاعات و دانش است.
    فایل های پیوست شده

  10. تشکرها از این نوشته :


  11. #16
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Sep 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    1
    تشکر شده 8 بار در 3 پست

    نحوه به کار گیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک

    پس از گذر از عصر نوآوري بسته و پاگذاشتن به فضاي« نوآوري باز» به سازوكارهاي نظام مندي نياز است تا بتوان به اتكاي آن ها براي پايش و ارزيابي گزينههاي فنّاوري خارج از سازمان و مدلهاي كسب وكار مناسب براي كسب ارزش از آن فنّاوريها اقدام کرد. هرچند پيش از اين، مدل سنتي نقشة راه فنّاوري نقش مهمي در اين پايش و ارزيابي داشته، اما به كارگيري آن در فضاي« نوآوري باز » با كاستيهايي همراه است كه رفع آنها ميتواند زمينه را براي كارآمدي هرچه بيشتر مفهوم نقشة راه فنّاوري فراهم آورد.
    از جمله نوآوریهای که اخیراً ظهور کرده و در حیطۀ تکنولوژی آموزشی جایگاهی پیدا کرده یادگیری الکترونیکی است. بر اساس برخی از گزارشها در طی چند سال اخیر یادگیری الکترونیکی تبدیل به صنعتی رو به رشد در آموزش و پرورش، صنعت و تجارت کرده اند. در سال 2000 تنها در ایالات متحده شرکتها 1.2 میلیارد دلار صرف یادگیری الکترونیکی شده است که این رقم تا سال 2005 به 23 میلیارد دلار افزایش یافته­است.
    امروزه آموزش پزشكي در هر دو سطح كارشناسي و تحصيلات تكميلي به يك چالش واقعي تبديل شده است. حجم اطلاعات در علوم پزشكي با چنان سرعتي در حال افزايش است كه بسياري از متخصصان اين حوزه را درچار مشكلا ت اساسي كرده
    است. آموزش الكترونيكي به علت ويژگي دسترسي جهاني آن و فرصت براي اجراي طرحهاي منعطف، فوايد مهمي را براي تداوم آموزش پزشكي پيشنهادمی­کند.
    با گسترش و پيشرفت آموزش الكترونيكي، آموزش علوم پزشكي از آن در زمينه هاي مختلف از جمله آموزش جراحي، راديولوژي و سونوگرافي، علوم آزمايشگاهي، علوم بهداشتي، آموزش دندانپزشكي، ژنتيك صرع، ايمونولوژي، بيهوشي، فيزيك پزشكي، مديريت وزن، طب سالمندان، علوم پرستاري، طب اورژانس و حوادث و .... بهره جسته است و روند استفاده از آن رو به گسترش است.
    فایل های پیوست شده

  12. کاربران : 3 تشکر کرده اند از شما راحله آهي برای ارسال این پست سودمند:


  13. #17
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    2
    تشکر شده 9 بار در 4 پست

    به‌کارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک

    به‌کارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک
    دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده مجازی
    هر چند که در دهه نود برخي سازمان‌ها از مفهوم و روش‌های نوآوری باز (open innovation) استفاده کرده و توفيقات قابل توجهي کسب کرده بودند اما اولين بار در در اوايل قرن بيست و يکم يعني بين سال‌های 2000 تا 2003 مفهوم نوآوری باز توسط هنری چسبرو تئوريزه و در محافل آکادميک مطرح شد. هنری چسبرو (Chesbrough, 2003) مدل نوآوری باز را ارائه نمود که در آن، سازمان‌ها ایده‌های شکل گرفته در داخل و خارج سازمان را با استفاده از مسیرهای درونی و بیرونی منتهی شده به بازار، تجاری‌سازی می‌نمایند. در نوآوری باز برخلاف مدل‌های سنتي نوآوری اصل بر بهره‌برداری از ايده‌ها (چه در داخل سازمان و چه خارج سان آن) است و برخلاف رويکرد سنتي نوآوری محدود به واحد تحقيق و توسعه درون سازمان نيست.
    نوآوری باز تاکيد مي‌کند که نوآوری برای افراد خاص، موضوعات خاص و محل‌های خاص نيست، بلکه نوآوری را مي توان در همه افراد در همه محل‌ها و همه موضوعات جستجو نمود. اين پارادايم بر همه‌گيری و اجتماعي شدن نوآوری تاکيد بسياری دارد.
    نوآورى باز و آموزش الکترونیکی ، می تواند دو مفهوم قابل توجه در تحقيقات مديريت نوآورى به شمار مى آيند. چرا که یکی از شیوه های کسب نوآوری باز را می توان به طریق مشارکت دانش بصورت همگانی با مدل یادگیری و آموزش الکترونیکی مطرح کرد. در اين بحث دو مفهوم یادگیری الکترونیکی و نوآورى باز را به يكديگر ارتباط داده و با استفاده از ديدگاه هاى نوين درباره نوآورى باز به تشريح مفهوم آموزش الکترونیکی می پردازیم. مبحث یادگیری الکترونیکی ( e-learning ) یا آموزش الکترونیکی
    ( e-Education )یا دانشگاه مجازی ( Virtual university ) در طول سالهای اخیر بعنوان یکی از کاربردهای مهم فناوری جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح بوده است و دانشگاههای مهمی شروع به فعالیت در این راستا و گسترش آموزش از این روش نموده اند .
    در ایران دانشگاه شیراز بعنوان اولین دانشگاه کشور موفق به آغاز رسمی این نوع دوره آموزشی دانشگاهی نموده است .در این نوع آموزش عمده فعالیتهای آموزشی از قبیل ثبت نام ، انتخاب واحد دریافت مطالب درسی ، مذاکره با استاد از طریق شبکه کامپیوتری اجرا می گردد و در برخی موارد کلاسهای رفع اشکال و برخی کلاسهای آزمایشگاهی بصورت حضوری ولی با زمان بندی مناسب اجرا می شود از جمله می توان به نقش دانشگاههای مجازی علوم پزشکی اشاره نمود که در ادامه به تشریح آمده است.
    فایل های پیوست شده

  14. کاربران : 4 تشکر کرده اند از شما هیلدا سعیدی نژند برای ارسال این پست سودمند:


  15. #18
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    ارسال ها
    4
    تشکر
    15
    تشکر شده 3 بار در 2 پست

    نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیک (سامانه آموزش و یادگیری فرهنگیان)

    امروزه علاوه بر آموزش رسمی، آموزش غیر رسمی نیز در کیفیت بخشی به آموزش از جایگاه ویژه ای برخورد ار است. آموزش غیر رسمی در رشته های مختلف تحصیلی نمود بسیار پر رنگ تری دارد. جهان با واژه های جدیدی روبرو است و از آنجمله آموزش در هر کجا و در هر زمان بصورت الکترونیک و از راه دور که می تواند به مثابه ابزارهایی برای کیفیت بخشی به آموزش قلمداد شود. با توجه به فضای جدید جهانی که به طور مداوم در معرض تحولات پیچیده اقتصادی و تکنولوژیکی است، فناوریهای همراه امکان یادگیری در هر زمان و هر مکان بویژه فرصتهای یادگیری مادام العمر را فراهم می آورد .این روش یکی از محورهای مورد تاکید چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ یونسکو و جزو اهداف جهانی توسعه پس از ۲۰۱۵ نیز محسوب می شود . امروزه همگان اذعان دارند ، یادگیری مقوله تثبیت شده ای نیست و کاربرد آموخته های ما دوامی ندارد. زیرا به طور مداوم با نیازهای جدیدی روبرو می شویم و نیاز به یادگیری بیشتری داریم. بر این اساس، یادگیری باید به روز باشد. هرکس باید قابلیت یادگیری و اندوخته سازی دانش و فعالیتهای خود- یادگیری و به اشتراک گذاشتن آموخته های خود را داشته باشد . فناوریهای همراه تسهیل گر این امر هستند.اکنون در بسیاری از دانشگاهها و محیطهای کار، فرصتهای یادگیری باز و از راه دور ترویج و دوره های آموزشی آنلاین برگزار می شود که عامل موثری در توانمند سازی مهارتی و اجتماعی افراد بحساب می اید . فناوریهای همراه می توانند نقش موثری در این خصوص ایفا کنند. تغییر روند استفاده از ابزارهای الکترونیکی از گذشته تاکنون ازe-learning به M-learning و از آن به U-learninتحول یافته است. U-learning سطح پیشرفته تر از M-learning است و دارای چهار ویژگی است: ۱- قابل حمل بودن، ۲-قابل اتصال بودن، ۳- حساس بودن نسبت به محيط و زمينه، ۴- تركيب شدن با ايده هاي آموزشي U-learningدرفضای زندگی جاری است و یادگیرنده در فضای هوشمند زندگی می کند. اما M-learning یک وسیله ارتباطی است.ابزارهای الکترونیکی همراه با قابلیت‌هایی که در اختیار دارند، زمینه دسترسی به داده‌های یادگیری در هر زمان و هر مکان را فراهم می‌کنند و یکی از ابزارهای کلیدی برای ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر به شمار می‌رود. بر این اساس، نقش مهمی در شکل‌گیری جوامع یادگیرنده و دانش‌مدار ایفا می‌کند.
    فایل های پیوست شده

  16. کاربران : 2 تشکر کرده اند از شما گیتا مرشد برای ارسال این پست سودمند:

    محمد تقی حسینی (13-12-2017),اعظم محمدی (14-12-2017)

  17. #19
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    ارسال ها
    5
    تشکر
    8
    تشکر شده 4 بار در 3 پست

    نوآوری باز در حوزه یادگیری و آموزش الکترونیکی

    سازمانهاي آموزشی اعم از سازمانهاي آموزش رسمی )از سطوح ابتدایی تا دانشگاهها( و همچنین مراکز آموزش الکترونیکی بیش از هر زمان دیگري در معرض نقد قرار گرفته و کارایی و اثربخشی آنها از سوي نهادهاي اجتماعی، فرهنگی و اقتصادي مورد تردید قرار گرفته است. اگر چه بخش عمدهاي از این ارزیابیها و نقدها فاقد پشتوانه تحقیقاتی و میدانی است اما به نظر میرسد نهادهاي ارزیابی درون نظام آموزشی نیز تا حدودي بر ضرورت تحول و نوآوري در سازمانهاي آموزشی با هدف بهبود کیفیت و بهره وري در سازمانهاي آموزشی تاکید مینمایند. بر همین اساس لازم است الگوها و ابزارهاي معتبر و قدرتمند براي هدایت و سازماندهی تلاشهاي مدیریتی و تخصصی در سازمانهاي آموزشی مورد بررسی قرار گرفته و مناسبترین آنها براي بهره برداري در اختیار سازمان ها و مدیران مرتبط قرار بگیرد.
    آموزش الکترونیکی یک شیوه نوین آموزشی می باشد که به منظور دسترسی آسان و ارزان همه به منابع و خدمات آموزشی در هر زمان و در هر مکان با استفاده از فناوری و ارتباطات (از قبیل ابزارهای الکترونیکی) انجام می پذیرد
    در عصر حاضر نیز گسترش سریع شبکه های محلی در سازمان ها و همچنین افزایش روز افزون کاربران اینترنت موجب پدیدار شدن چشم‌اندازهای نو در آموزش اثربخش و خلاقانه و تحقق آرمان «فرصت های برابر آموزشی» با بهره‌‍‎‏‌گیری از سامانه مبتنی بر آموزش الکترونیکی گردیده است
    هر چند آموزش الکترونیکی از فناوری شبکه گسترده جهانی بهره می گیرد٬ ولی به هیچ وجه به آن محدود نمی شود. در عرصه آموزش الکترونیکی٬ علاوه بر آموزش بر مبنای وب٬ آموزش غیرحضوری٬ آموزش از راه دور٬ خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه نیزمی توانند مطرح شوند
    در واقع آموزش الکترونیکی، آموزش و یادگیری توسط ابزارهای الکترونیکی می‌باشد. به طور معمول محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا٬ تصویر و متن ارائه می شود که می‌تواند با بهره گیری از ارتباطات دوسویه بین فراگیران و استاد، کیفیت ارائه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود برسد
    استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر٬ امکان ارائه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می سازد. مثلاً در کسب اطلاعات ازطریق وب٬ هرچه پهنای باند ارسال داده ها بیشتر شود٬ اطلاعات بیشتری دریافت می شود
    راهبرد نوآوري باز یکی از موثرترین و کارآمدترین راهبردهاي پیشنهادي براي سازمانهاي آموزشی از جمله آموزش الکترونیکی با هدف افزایش مزیت رقابتی و پاسخگویی به شرایط پویا، پیچیده و متغیر محیطی است. این راهبرد بخصوص در شرایطی که صنعت آموزش بیش از هر زمان دیگري از نظر فناوريهاي مورد استفاده، وضعیت عرضه و تقاضا، انتظارات بهره برداران آموزشی دستخوش تغییرات اساسی شده است مناسب تشخیص داده میشود. گسترش نوآوري باز در یک سازمان آموزشی الکترونیکی میتواند از الگوهاي زیر تبعیت کند و
    فایل های پیوست شده

  18. تشکرها از این نوشته :


  19. #20
    عضوانجمن Array
    تاریخ عضویت
    Oct 2017
    محل سکونت
    تهران
    ارسال ها
    7
    تشکر
    15
    تشکر شده 41 بار در 6 پست

    به‌کارگیری نوآوری باز در حوزه یادگیری. مطالعه موردی: همایش‌های تد

    یکی از ملزومات عملکرد موفق مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در دنیای رقابتی امروز، داشتن نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی است. یکی از مدل‌های جدید برای نوآوری، مدل نوآوری باز (OI) است. نوآوری باز جریان هدفمند دانش برای سرعت بخشیدن به نوآوری داخلی و گسترش بازار با استفاده از نوآوری خارجی است. امروزه پارادایم نوآوری باز مراکز آموزشی را دعوت می‌کند در کسب‌وکار خود از ایده‌ها و فناوری‌های بیرونی بیشتر بهره بگیرند و به دیگر مراکز آموزشی هم اجازه می‌دهند از ایده‌های نوآورانه آن‌ها بهره‌مند شوند.

    هدف از این پروژه کلاسی آن است كه به مفاهیم نوآوری باز، رویکردها، نقاط ضعف، توانمندی‌ها و بررسی عوامل کلیدی در موفقیت نوآوری باز بپردازیم و در انتها یک نمونه موفق از سازمان‌هایی که از نوآوری باز در زمینه آموزش الکترونیک به استفاده کرده است را معرفی و بررسی خواهیم کرد.


    مطالعه موردي در اين تكليف "همایش‌های تد، با مسئولیت محدود" مي باشد. تد يكن مجموعه همایش جهانی است که توسط بنیاد Sapling که سازمانی غیرانتفاعی خصوصی است، با شعار «ایده‌ها ارزش گسترش دارند»، برگزار می‌شود. تد در فوریه ۱۹۸۴ (اسفند ۱۳۶۲) به عنوان یک رویداد تکی پایه‌گذاری شد. مجموعه همایش سالیانه از ۱۹۹۰ شروع شد. تمرکز اولیه تد روی تکنولوژی و طراحی با ریشه‌های سیلیکون ولی بود، اما از آن به بعد تمرکزش وسیع‌تر شده است تا سخنرانی‌هایی را از موضوعات علمی، فرهنگی و دانشگاهی زیادی شامل شود.


    برای استقرار الگوی نوآوری باز، عوامل کلیدی موفقیت و شکست آن باید شناسایی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و سپس با توجه به آن عوامل، مدل بومی شده‌ای را برای اتخاذ رویکرد نوآوری باز ارائه نمود. با توجه به بررسی صورت گرفته در خصوص ماهیت استفاده از چنین ابزاری، پیشنهاد می‌شود پیاده‌سازی چنین الگویی در مراکز فناوری، پژوهشی و آموزشی مثل دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری توسعه و به اجرا درآید. اجرای این الگوها می‌تواند منابع قابل‌توجهی از ایده‌ها و فناوری‌ها را برای این مراکز فراهم آورد و حلقه ارتباطی دانشگاه، دولت و صنعت را محکم‌تر نماید.
    تصاویر پیوست شده
    فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط مهرداد عليخاني : 11-12-2017 در ساعت 11:19

  20. کاربران : 6 تشکر کرده اند از شما مهرداد عليخاني برای ارسال این پست سودمند:



 

برچسب برای این موضوع

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
Powered by: vBulletin Version 4.2.1
Copyright © 2000-2006 Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0

vBFarsi Language Pack Version 4.2
ساعت 10:19 بر حسب GMT +3.5 می باشد.